Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal kjøre på langtur for å besøke svigers i sommer. Oslo ligger ca. Halvveis på veien dit, og det hadde vært praktisk å tatt en natt der på hotell for å dele opp reisen (litt lenge som gravid med 10 timer i bil). Det jeg lurer på er om dere hadde tenkt det var «trygt» å sove en natt i Oslo mtp. corona. Blir nok i så fall et restaurantbesøk og å kikke litt i butikker hvis vi først er der. Ellers er det fint hvis noen vil dele erfaringer med å kjøre på langtur som gravid. 

Anonymkode: d6767...f51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er trygt å være i Oslo som gravid.

Corona-risikoen må du selv vurdere. Følg med på nyhetene.

Dersom du velger å dra, må du selvfølgelig følge de lokale smittevernsrådene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er det lite corona i Oslo.

Anonymkode: fa1ca...c1f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror du alle gravide som bor i Oslo ikke beveger seg utenfor døra, eller? Jeg er gravid, bor i Oslo, var på Sats i morges og skal på restaurant i kveld. Vask hendene ofte, bruk munnbind og dra på steder som tar smittevern på alvor.

Anonymkode: 06529...47e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd vi kommer til å dø. For håpe det finnes en Gud som elsker oss.

Anonymkode: 00fd6...072

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar og innspill😊

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror du alle gravide som bor i Oslo ikke beveger seg utenfor døra, eller? Jeg er gravid, bor i Oslo, var på Sats i morges og skal på restaurant i kveld. Vask hendene ofte, bruk munnbind og dra på steder som tar smittevern på alvor.

Jeg er selvfølgelig klar over at det bor gravide i Oslo, men jeg tenker det er annerledes å bo der å «ikke ha noe valg» i forhold til om en som gravid bor et mindre smitteutsatt sted, og om en da utsetter seg for unødvendig risiko ved å dra til Oslo på ferie 😊

Reiser andre gravide på ferie til Oslo eller regner dere det som en unødvendig risiko å ta? 

TS

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Det er lite smitte i Oslo, men vi har fortsatt strenge regler for smittevern. Følg de, og du bør være trygg. Pass deg for el- sparkesykkeler ,tror det hadde skremt meg mer enn covid om dagen om jeg var gravid 😅

AnonymBruker
Skrevet

Du er risikogruppe fra uke 20 i Sverige pga. risiko for for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning og høyere risiko for blodpropp - også i morkaka. Det må du nesten ta stilling til selv. 

Anonymkode: 79642...832

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk å stoppe jevnlig for å strekke på beina og bevege deg litt :) Å sitte stille lenge er ikke bra som gravid. Ikke bra for noen altså, men ekstra viktig å tenke på som gravid.

Anonymkode: b0f33...23f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er risikogruppe fra uke 20 i Sverige pga. risiko for for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning og høyere risiko for blodpropp - også i morkaka. Det må du nesten ta stilling til selv. 

Derfor er det så bra at man kan ta vaksinen i 2. trimester!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at sånn som smitten er nå så er det mindre risiko å oppholde seg i Oslo enn i flere av landets andre storbyer. Men dette endrer seg jo hele tiden, så er umulig å spå 4 uker frem i tid. 

Vær obs på at butikker og restauranter kan stenge på kort varsel dersom det blir mye smitte igjen. Men utenom det tror jeg ikke det er mer utrygt å reise i Oslo enn andre steder i Norge. Smitten er uforutsigbar uansett. 

Anonymkode: 443f6...42e

• Liker 2
Skrevet

Mye bedre smittevern i Oslo enn flere andre byer i Norge! Se på Hammerfest f,eks, hvordan det eksploderte der når de først fikk smitten inn. De har nå tredobbelt så høyt smittetrykk som de verst rammede bydelene i Oslo hadde på sitt høyeste. Så jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med det, såfremt det ikke endrer seg betraktelig før ferien.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selvfølgelig klar over at det bor gravide i Oslo, men jeg tenker det er annerledes å bo der å «ikke ha noe valg» i forhold til om en som gravid bor et mindre smitteutsatt sted, og om en da utsetter seg for unødvendig risiko ved å dra til Oslo på ferie 😊

Reiser andre gravide på ferie til Oslo eller regner dere det som en unødvendig risiko å ta? 

TS

Jeg er gravid og reiser hvor jeg vil/gjør hva jeg vil. Er ikke redd for å bli syk er frisk og har godt immunforsvar.

Anonymkode: a6a91...63f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde ikke jeg turt, hørt vaksinen klusser med syklusen til damer. Ville ikke utsatt kroppen for en slik påkjenning når jeg va gravid. Ville heller tatt sjansen på corona.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Jeg hadde ikke tatt sjansen, men nå er jeg også over gjennomsnittet forsiktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha hadde jeg ALDRI gjort! Finnes null forskning på effekten på barnet, kun litt dokumentasjon på morkaken og mors bivirkninger. Galskap!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi er alle prøvekaniner nå enten folk vil innse det eller ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Skal kjøre på langtur for å besøke svigers i sommer. Oslo ligger ca. Halvveis på veien dit, og det hadde vært praktisk å tatt en natt der på hotell for å dele opp reisen (litt lenge som gravid med 10 timer i bil). Det jeg lurer på er om dere hadde tenkt det var «trygt» å sove en natt i Oslo mtp. corona. Blir nok i så fall et restaurantbesøk og å kikke litt i butikker hvis vi først er der. Ellers er det fint hvis noen vil dele erfaringer med å kjøre på langtur som gravid. 

Hvorfor skulle det vært utrygt å være i Oslo selv om man er gravid?? 🤣😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hadde ikke jeg turt, hørt vaksinen klusser med syklusen til damer. Ville ikke utsatt kroppen for en slik påkjenning når jeg va gravid. Ville heller tatt sjansen på corona.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha hadde jeg ALDRI gjort! Finnes null forskning på effekten på barnet, kun litt dokumentasjon på morkaken og mors bivirkninger. Galskap!

Forskning er et fint dyr. Fra New England Journal of Medicine (et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrift):

Preliminary findings did not show obvious safety signals among pregnant persons who received mRNA Covid-19 vaccines. However, more longitudinal follow-up, including follow-up of large numbers of women vaccinated earlier in pregnancy, is necessary to inform maternal, pregnancy, and infant outcomes.

Kilde: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2104983

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskning er et fint dyr. Fra New England Journal of Medicine (et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrift):

Kilde: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2104983

Regner forøvrig med at dere vaksineskeptikere har mer utdanning og erfaring enn Folkehelseinstituttet? Deres råd er ganske tydelige:

Studier hittil tyder på at vaksinasjon er trygt for den gravide og fosteret. Vaksinering av gravide kan derfor overveies der fordelene overgår ulempene.

Risiko for alvorlig sykdom hos den gravide bør veies opp mot en mulig ukjent risiko ved vaksinering av mor og barn.

Kilde begge sitat: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-for-gravide-og-ammende/#vaksiner

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...