Gå til innhold

Hvor mange vil være hjemløse om 5-10 år om ikke Boligpolitikken snur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det blir dyrere og dyrere å komme seg inn på boligmarkedet, og flere og flere har ikke råd til å kjøpe seg noe. 

Hvordan blir det om 5-10 år? Vil flere og flere stå utenfor? Vil flere bo tett sammen på ett rom? Er det bare fåtallet som har råd til å kjøpe for mange millioner? 

Leste et sted om en ung mann i Høyre som sa at folk flest hadde jo råd til å kjøpe et leilighet til 7-8 mill........... 

Anonymkode: 13e88...4f6

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke eie betyr vel ikke å være hjemløs?

Etterkrigsgenerasjonen dør etterhvert og de vil etterlate seg enorme verdier. Jeg syns at dette er perfekt øyeblikk å sørge for litt utjevning istedet for å sementere økonomiske forskjell, dvs jeg er for å gjeninnføre arveavgift. Jeg klarer ikke argumentet at pengene skal gå uavkortet til neste generasjon fordi pengene er skattet av allerede. Å betale skatt 2 og 3 ganger er da helt normalt, dessuten stemmer det ikke engang. Avdøde blir ikke skattet, den som får arven har ikke gjort noen ting som helst for pengene, så når en arbeidstaker som har jobbet for lønna si blir skattet er det helt på sin plass å skatte arvinger.

Og så må man gjøre noe med årsaken til høy boligprisvekst. Muligheter er mange.

Anonymkode: 59044...eb8

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir dyrere og dyrere å komme seg inn på boligmarkedet, og flere og flere har ikke råd til å kjøpe seg noe. 

Hvordan blir det om 5-10 år? Vil flere og flere stå utenfor? Vil flere bo tett sammen på ett rom? Er det bare fåtallet som har råd til å kjøpe for mange millioner? 

Leste et sted om en ung mann i Høyre som sa at folk flest hadde jo råd til å kjøpe et leilighet til 7-8 mill........... 

Du er altfor dramatisk. Kompisen min i Høyre eier ikke leilighet, så det har kok ikke noe med at han er medlem der å gjøre. Folk er ULIKE. Selvfølgelig kommer ikke flere til å være hjemløse om 5-10, leieprisene må jo følge folks inntekter

Anonymkode: 1b6de...fe4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I. klassen til min datter på 9 år som går i 3 klasse har de forrige uke og hatt om PERSONLIG økonomi. Hun kom hjem og virker til å ha bedre begrep om å spare. 

Anonymkode: 7cf29...4c6

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår ikke... Hvorfor er det et menneskerett å eie framover leie? Regulert leiemarkedet er veien å gå

Dessuten hvorfor skal det være arveavgift, det er jo en form for belønning for de som sløser bort pengene sine i hver måned på festing, shopping og sånt. Kontra de som er flinke til å spare og skal nå bli straffet...

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

I. klassen til min datter på 9 år som går i 3 klasse har de forrige uke og hatt om PERSONLIG økonomi. Hun kom hjem og virker til å ha bedre begrep om å spare. 

Anonymkode: 7cf29...4c6

Tenker du at det ikke er foreldre ikke skal lære barna sine om personlig økonomi? 

Anonymkode: 6ecb4...473

• Liker 3
Gjest Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mann kan fint leie man mår ikke eie 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du at det ikke er foreldre ikke skal lære barna sine om personlig økonomi? 

Anonymkode: 6ecb4...473

Det er ikke alle foreldre som har den kunnskapen. Dessverre. 

Så det er fint at det læres om personlig økonomi på skolen. Det skulle jeg ønske jeg lærte på skolen. 

Anonymkode: 77e37...9a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner en familie med to barn. Lavtlønnet begge to og har nylig flyttet inn i deres egen leilighet i Oslo. De har spinket og spart for å få råd til å kjøpe. 

Litt vel dramatisk å lese innlegget ditt😅

Anonymkode: 77e37...9a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke råd til å kjøpe må man leie. Man trenger ikke bli hjemløs av den grunn. Det er ganske særnorskt den eksteme trangen til å eie egen bolig. Selvfølgelig pga norsk boligpolitikk som har gjort det ekstremt lønnsomt økonomisk å eie egen bolig. I andre land i den vestlige verden er det mer vanlig å leie enn å eie.

Anonymkode: 1e5d3...568

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når folk ikke har råd til å kjøpe lenger vil prisene begynne å synke. 

Anonymkode: 78b0f...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonGuy skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke... Hvorfor er det et menneskerett å eie framover leie? Regulert leiemarkedet er veien å gå

Dessuten hvorfor skal det være arveavgift, det er jo en form for belønning for de som sløser bort pengene sine i hver måned på festing, shopping og sånt. Kontra de som er flinke til å spare og skal nå bli straffet...

Kan folk snart slutte med denne "ingen-menneskerett"-argumenteringen?

Det bidrar absolutt ingenting til diskusjonen og det brukes til å argumentere for å ikke rette opp i skjevheter og urettferdigheter i samfunnet i absolutt alle sammenhenger.

Finn på noe nytt, eller hold kjeft.

Anonymkode: 4a22e...20c

• Liker 10
Skrevet

Det er forskjell på å ikke ha råd til å kjøpe leilighet i Oslo og å være hjemløs. Hvis det blir sånn at boligprisene fortsetter å øke mer enn inntekt så er det flere ting som kommer til å skje før folk blir hjemløse. For det første vil jeg tro at det blir flere kommunale leiligheter for lavtlønte. For det andre så vil (som du delvis er inne på) det igjen bli flere personer i samme husholdning. Hvis jeg ikke tar alldeles feil så har det aldri vært flere enpersonhusholdninger enn nå. Jeg hadde i hvert fall heller bodd sammen med andre enn å være hjemløs.

På lenger sikt enn 5-10 år så kan det være at befolkningsnedgang slår inn på boligprisene. Det er mulig at vi rett og slett er for mange personer i dette landet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan folk snart slutte med denne "ingen-menneskerett"-argumenteringen?

Det bidrar absolutt ingenting til diskusjonen og det brukes til å argumentere for å ikke rette opp i skjevheter og urettferdigheter i samfunnet i absolutt alle sammenhenger.

Finn på noe nytt, eller hold kjeft.

Anonymkode: 4a22e...20c

Men du synes hjemløsargumenteringen til TS er innafor? 😛😂

Anonymkode: 0c01d...b8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis du ikke kan kjøpe i Oslo er du hjemløs? Det var VELDIG svart-hvitt da… Mange steder faller boligprisene, hva med å flytte på seg?

Det som kan føre til flere hjemløse er vel hellere høyere leiepriser eller mindre leiemarked vil jeg tro - noe man får om man begynner å beskatte hardere på utleieboliger, forbyr folk å leie ut og lignende slik mange misunnelige navere på KG synes å mene er den beste løsningen på boligpolitikken i Oslo. 

Anonymkode: 57c80...34e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil man absolutt bo der det er dyrest så bør man ikke ha forventninger om å eie.  Det er fullt mulig å bo og jobbe (ev pendle) og komme seg litt utenfor gryta hvis man vil eie, det handler kun om prioriteringer.  Har man jobb som kan flytte så enda bedre, prioriter egen økonomi og flytt til et sted du har råd til å bo.  

Anonymkode: 1dba9...4e3

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Dere som svarer som om TS er en idiot, synes dere det er spesielt billig å leie i sentrale strøk? Dere er med på at hvis noen kjøper et krypinn på 30 kvm i Oslo til 3 mill. så leies ikke dette krypinnet ut for 3K pr måned men snarere 10-15.000?

Leiepris og boligpris henger sammen. Når ingen har råd til å bo - uavhengig av leie eller eie - hva skjer da?

Nå er ikke jeg tilhenger av superregulering av markedet, men det må gjøres noe for at det skal være mulig for folk å komme inn i boligmarkedet. Jeg ser at de store utbyggerne tar grep med konsepter som leie til eie eller medeierskap. Det hadde vært fin om også myndighetene kunne tenke gjennom muligheter for å gjøre noe med prisene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig mange steder i Norge man kan bo uten å betale 7-8 millioner.

Alle kan ikke bo i Oslo eller andre større byer nødvendigvis.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alt går på etterspørsel og ikke hva politikere bestemmer, men det som kan gjøres er å justere på renten og det er nettopp det sentralbanken har begynt med nå og forsiktig forberede folk på at det vil bli dyrere å ha lån. I tillegge til dette så har også bankene blitt litt flinkere til å holde igjen lån og på denne måten vil vi kunne dempe veksten.

Dersom politikere skal  gå inn og overstyre et marked så er det på grensen til regime.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi eier en 4-roms leilighet som vi betalte 920 000 kr for, for ca 16 år siden. Vi bor i et borettslag 10-15 minutter utenfor sentrum. Leiligheten vår har nok steget en del i verdi, da jeg har sett andre selge sine leiligheter (helt lik vår) med en takst på 1,5-2 millioner kr. Men alt kommer jo an på etterspørsel og renter på lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...