AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Jeg har blitt ansatt i en ekstravakt stilling. De ønsket ansatte som var tilgjengelige til å jobbe 100% ble det tydelig og "strengt" sagt ved jobbintervjuet. Jeg sa at jeg var i en søkeprosess hos en annen arb.giver i samme kommune for en 65% natte stilling, men det virket ikke akkuear så veldig ønskelig at jeg skulle si ja til den stillingen om jeg skulle jobbe som ekstravakter hos dem. Da kan jeg bare jobbe 35% hos dem. Hun spurte meg om jeg heller vil velge ekstravakter stillingen fremfor den andre. Jeg svarte ja. (Sannheten er at ja, det er en mye mer attraktiv arbeidsplass for meg, men jeg har utgifter og kan ikke belage meg på kun ekstravakter..det blir en veldig stresset hverdag men jeg ønsker en fot innenfor på dette stedet og ønsket en fast stilling der etterhvert. Jeg har tilbud om den 65% stillingen også, og det hadde vært fint, men føler at jeg får dårlig samvittighet for det andre stedet siden jeg da ikke kan stille opp med mer enn 5-7 vakter i mnd(avhenger av når på døgnet vakten er). Men hadde jo vært fint om den faste kanskje hadde noe mindre stillingsprosent enn 65 ift ekstravaktene, men sånn er det jo ikke. Er det innafor av meg å takke ja til den 65% stillingen ? Får litt klump i halsen, hater sure miner og følelse av at jeg ødelegger for noen. Men jeg vil ha en trygg økonomi... Hva hadde dere gjort? Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Og hvis jeg takker ja til den, må jeg fortelle de hos ekstravaktstillingen om det ? Anonymkode: be7aa...177
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 Så de skal ha deg til å sitte klar (på vakt) hver eneste dag uten betaling fordi de kaaanskje trenger deg? Selvsagt skal du ta den andre jobben. Du kan jo fort risikere at du ikke får nok vakter til å klare deg. Og nei, du trenger ikke å informere dem om du ikke vil. Selvsagt kommer det jo frem når du må si nei til vakter pga den andre jobben. Men hvis de skal kunne kreve at du sitter parat så må de jo kompensere deg (ordentlig) for det. 21
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 solmåneogstjerner skrev (6 minutter siden): Så de skal ha deg til å sitte klar (på vakt) hver eneste dag uten betaling fordi de kaaanskje trenger deg? Selvsagt skal du ta den andre jobben. Du kan jo fort risikere at du ikke får nok vakter til å klare deg. Og nei, du trenger ikke å informere dem om du ikke vil. Selvsagt kommer det jo frem når du må si nei til vakter pga den andre jobben. Men hvis de skal kunne kreve at du sitter parat så må de jo kompensere deg (ordentlig) for det. Ja, dem sa at jeg minst får 70% hver mnd, men 70% dekker ikke utgiftene mine om vaktene er på f.eks dagtid... så det blir usikkert. Men tusentakk for svar, jeg bare trenger bekreftelse på at det er innafor. Føler det blir litt lettere når andre kan bekrefte det 😅🙈 Men å kun kunne stille opp 35% er ikke det litt i minste laget ? Anonymkode: be7aa...177 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 Noen flere tanker ? Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 En arbeidsgiver har ingen rett til å kreve 100% tilgjengelighet ved en deltidsstilling. De forstår garantert at du må passe økonomien din. Er det mulig å forhandle opp til 80-90% stilling? Evt kombinere den andre med noe annet. Anonymkode: 5bc1a...0fa 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 Gjør det som er best for deg. For du kan være bombesikker på at begge arbeidsgiverne gjør det som er best for dem. Anonymkode: d7f0a...07e 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En arbeidsgiver har ingen rett til å kreve 100% tilgjengelighet ved en deltidsstilling. De forstår garantert at du må passe økonomien din. Er det mulig å forhandle opp til 80-90% stilling? Evt kombinere den andre med noe annet. Anonymkode: 5bc1a...0fa Jeg vil veldig gjerne ha den tilkallingsjobben og den har jeg jo blitt ansatt i alerede. Da får jeg en fot innenfor der jeg faktisk vil ha jobb til slutt, men i mellomtiden må jeg ha fast stilling et annet sted. Kan derfor ikke ha noe høyere enn 65% natt, helst litt mindre egentlig. Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #9 Skrevet 5. juni 2021 Ta den stillingen som gir deg høyest fast inntekt. Altså må du ta 65%-stillingen. Når du er på tilkalling, kan du i realiteten bli tilkalt alt i mellom 0 dager til 7 dager pr uke. Arbeidsgiver kommer til å utnytte deg. De tar ikke hensyn til deg, men til sitt eget behov. Derfor må du gjøre det samme, nemlig dekke ditt behov, som er lønn. Og, for å nevne det med en gang; det er ikke sikkert du får 100% fast stilling ved det stedet du har mest lyst til å jobbe, selv om du får en fot innenfor. Det er bruk og kast. Plutselig kommer det en annen sjefen liker bedre. Regelen er derfor alltid: deg selv og dine behov først. Arbeidslivet har blitt et kynisk marked. Anonymkode: fb14e...00c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #10 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg vil veldig gjerne ha den tilkallingsjobben og den har jeg jo blitt ansatt i alerede. Da får jeg en fot innenfor der jeg faktisk vil ha jobb til slutt, men i mellomtiden må jeg ha fast stilling et annet sted. Kan derfor ikke ha noe høyere enn 65% natt, helst litt mindre egentlig. Anonymkode: be7aa...177 Du gjør lurt i å prioritere den jobben du ønsker å sikt. Ta begge for økonomien sin del, men husk at når du sier nei sier noen andre ja, og de blir mer attraktive for en fast stilling Anonymkode: 9a13b...da3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #11 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ta den stillingen som gir deg høyest fast inntekt. Altså må du ta 65%-stillingen. Når du er på tilkalling, kan du i realiteten bli tilkalt alt i mellom 0 dager til 7 dager pr uke. Arbeidsgiver kommer til å utnytte deg. De tar ikke hensyn til deg, men til sitt eget behov. Derfor må du gjøre det samme, nemlig dekke ditt behov, som er lønn. Og, for å nevne det med en gang; det er ikke sikkert du får 100% fast stilling ved det stedet du har mest lyst til å jobbe, selv om du får en fot innenfor. Det er bruk og kast. Plutselig kommer det en annen sjefen liker bedre. Regelen er derfor alltid: deg selv og dine behov først. Arbeidslivet har blitt et kynisk marked. Anonymkode: fb14e...00c Det er ikke sånn tilkalling. Her setter man seg opp på de vaktene man vil ha digitalt også får man melding om man har fått den. Ingen som ringer eller bemanner deg til å jobbe Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Så dere mener det er innafor at jeg ikke kan jobbe 100% ekstra når jeg sa at jeg kunne det under intervjuet og bekreftet at jeg ville avslå den faste stillingen til fordel for ekstrastillingen ? Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 9.05): Det er ikke sånn tilkalling. Her setter man seg opp på de vaktene man vil ha digitalt også får man melding om man har fått den. Ingen som ringer eller bemanner deg til å jobbe Anonymkode: be7aa...177 Det er jo uansett ikke sikkert at du får vaktene om det er mange som vil ha samme vaktene som deg. Hvis det er slik at du kan velge selv hvor mye du setter deg opp, så klarer du å kombinere begge stillingene. Men hvis de ser at de stadig mangler folk vil de nok kontakte deg og be deg ta vakter. Er det ikke derfor de vil ha deg tilgjengelig 100%? Du kan jo takke ja til begge og se hvordan du ender opp? Kanskje får du kun mulighet til å jobbe 20% fordi det er det de har behov for. Jeg ville uansett takket ja til det som er sikker fast inntekt. Anonymkode: fb14e...00c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo uansett ikke sikkert at du får vaktene om det er mange som vil ha samme vaktene som deg. Hvis det er slik at du kan velge selv hvor mye du setter deg opp, så klarer du å kombinere begge stillingene. Men hvis de ser at de stadig mangler folk vil de nok kontakte deg og be deg ta vakter. Er det ikke derfor de vil ha deg tilgjengelig 100%? Du kan jo takke ja til begge og se hvordan du ender opp? Kanskje får du kun mulighet til å jobbe 20% fordi det er det de har behov for. Jeg ville uansett takket ja til det som er sikker fast inntekt. Anonymkode: fb14e...00c Ja, jeg har bestemt meg for å gjøre det, selvom jeg kanskje kan få pes om de finner ut av det, men nå er der jo sånn at i en nattestilling på 65% har jeg kun 9 vakter på 4 uker. Så jeg får mulighet til å jobbe mye, om ikke 100% så fortsatt mye. Så det skal mye til at de oppdager det. Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 Jeg jobber som leder i en kommune, og har jevlig intervju på vikarer/helgestillinger. Det er utopi å forvente at vikarene skal stå på pinne 24/7. Alle har regninger som skal betales og må få mat på bordet, og du kan ikke sitte å vente på tlf fra dem "hvis om". Det kjipeste jeg vet som leder er uærlighet. Vær ærlig om at du kan jobbe mer/mindre. Dere har sikkert et ressurssystem du kan sette seg opptatt/ledig i. Er nattevaktstillingen under samme arb.giver, altså kommunen? Vær obs på at lederene dine ser arb.avtaler o.l på.mappen din, uavhengig av enhet. Anonymkode: c6f53...02c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #16 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg jobber som leder i en kommune, og har jevlig intervju på vikarer/helgestillinger. Det er utopi å forvente at vikarene skal stå på pinne 24/7. Alle har regninger som skal betales og må få mat på bordet, og du kan ikke sitte å vente på tlf fra dem "hvis om". Det kjipeste jeg vet som leder er uærlighet. Vær ærlig om at du kan jobbe mer/mindre. Dere har sikkert et ressurssystem du kan sette seg opptatt/ledig i. Er nattevaktstillingen under samme arb.giver, altså kommunen? Vær obs på at lederene dine ser arb.avtaler o.l på.mappen din, uavhengig av enhet. Anonymkode: c6f53...02c Nei. Det er stat og kommune. Ser dem det allikevel når det ikke er samme arb giver? Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg har bestemt meg for å gjøre det, selvom jeg kanskje kan få pes om de finner ut av det, men nå er der jo sånn at i en nattestilling på 65% har jeg kun 9 vakter på 4 uker. Så jeg får mulighet til å jobbe mye, om ikke 100% så fortsatt mye. Så det skal mye til at de oppdager det. Anonymkode: be7aa...177 Digresjon. Bra at du har så mye kapasitet, men trenger du ikke hente deg inn etter nattevakter? 😱🙂 Vi er jo forskjellige, og jeg bruker hvertfall flere dager på å hente meg inn etter nattevakter. Jobber 70% natt. Anonymkode: 0f52c...b8c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Det er stat og kommune. Ser dem det allikevel når det ikke er samme arb giver? Anonymkode: be7aa...177 Ikke meg du spør, men de kan de ikke se nei, det er to forskjellige arbeidsgivere. Er nattevakt stillingen våken? Da vil du isåfall få greit betalt mtp tillegg osv. Ta nattevaktstillingen. Hvis man ønsker noen tilgjengelig 100%, så må man tilby et fast vikariat eller fast stilling, de kan rett og slett ikke kreve det av deg. Anonymkode: a9000...08a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Digresjon. Bra at du har så mye kapasitet, men trenger du ikke hente deg inn etter nattevakter? 😱🙂 Vi er jo forskjellige, og jeg bruker hvertfall flere dager på å hente meg inn etter nattevakter. Jobber 70% natt. Anonymkode: 0f52c...b8c Nei. Jeg har jobbet 72% natt i 5 år og tatt alt fra 5-10 ekstravakter på både kveld og natt vedsiden av. Så jeg ønsker jo å kunne fortsette å jobbe på den måten nå som jeg skal flytte til ny by. Det passer meg utmerket Anonymkode: be7aa...177
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke meg du spør, men de kan de ikke se nei, det er to forskjellige arbeidsgivere. Er nattevakt stillingen våken? Da vil du isåfall få greit betalt mtp tillegg osv. Ta nattevaktstillingen. Hvis man ønsker noen tilgjengelig 100%, så må man tilby et fast vikariat eller fast stilling, de kan rett og slett ikke kreve det av deg. Anonymkode: a9000...08a Ja nattevaktene er våkne. Jeg har alerede jobbet på denne måten i 5 år, altså nattestilling med ekstrajobb. Men jeg flytter jo og må bytte arbeidsplasser. Og da vil jeg gjerne fortsette med samme greia, siden jeg syns det er veldig fint å jobbe sånn. Anonymkode: be7aa...177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå