AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Jeg er overvektig, 82 kg og 167 cm høy. Er 28 år og sliter med vekta etter to graviditeter. Ønsker å gå ned 15-20 kg, men samtidig få litt strammere kropp og kanskje få litt muskler. Jeg har holdt på med kaloriunderskudd og trening i rundt en måneds tid. Har spist "hva jeg vil" av sunn, vanlig mat og skeiet ut noen ganger. Har tll nå gått ned 3 kg (spist alt mellom 1400-2200 kcal daglig). Logger alt jeg spiser. Jeg har også trent styrke ca. 3 ganger i uka i en måned, og trives med det. Går også mye turer fordi jeg har hund og jobber 100% i en helseinstitusjon, så blir noen skritt på jobb også. Men jo mer jeg har begynt å like styrketrening, jo mer har jeg lest. Det virker som man må ligge i kalorioverskudd og spise veldig mye proteiner for å få resultat av treningen. Det gjør meg nokså demotivert til å fortsette å trene, da jeg tenker at det ikke blir noen resultater uansett. Hovedmålet mitt er jo å bli slankere, så tenker kaloriunderskudd er viktigere enn å bygge muskler. Men er det sånn at det er fysisk umulig å få resultater av treningen min? Er ikke så interessert i å telle protieiner og få et kjempestrengt kosthold. Vil leve med det over tid, og det er ikke realistisk for meg med små barn, 100% jobb, hund og hus å leve på ett "spesiellt" kosthold. Vil ha sunn mat hjemme som hele familien kan spise. Noen som har erfaring med styrketrening og kaloriunderskudd? Evt. fått resultater av treningen uten å leve på cottage cheese og kyllingfilet? Spiser nokså varieret, men kostholdet mitt består mye av sport+ knekkebrød med magerost eller annet pålegg, egg, skyr yoghurt, vanlige middager med både potet, fullkornspasta, ris. Velger grove varianter av pitabrød/tortillelefser om vi har det. Alltid grønnsaker til middagen. Spiser av og til havregrøt eller grove rundstykker til froksot. I helgene spiser jeg både taco, pizza, lasagne og typisk "helgemat", men holder meg som regel innafor kaloribehovet. Anonymkode: 646cb...556
Gjest Berit89 Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Ville prøvd å hatt et langtidsperspektiv, og fokusere på livsstil fremfor rask vektnedgang. Klarer du være tålmodig vil du se STORE endringer med de endringene du allerede har gjort om et år. Det krever mye å endre vaner for godt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 Berit89 skrev (14 minutter siden): Ville prøvd å hatt et langtidsperspektiv, og fokusere på livsstil fremfor rask vektnedgang. Klarer du være tålmodig vil du se STORE endringer med de endringene du allerede har gjort om et år. Det krever mye å endre vaner for godt. Takk for svar. Det er det jeg prøver på, derfor jeg ikke ligger lavt i kcal hele tiden og spiser vanlig mat. Vil leve slik over tid. Spørsmålet mitt er egentlig om det er "vits" å trene styrke når jeg ikke spiser på den måten som er anbefalt når man trener styrke🤔 om jeg heller bør fokusere på vektnedgang først og deretter styrke når jeg ikke skal ned mer, eller om jeg kan få resultater av å kombinere😄 Anonymkode: 646cb...556
Smacky87 Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka, og har både gått ned i vekt og fått mer muskler. Spiser ikke noe spesielt, men fokuserer på sunn og næringsrik mat, og en del frukt og grønnsaker. Et kosthold som er lett å leve etter både i jobbsammenheng og som småbarnsmor 😊. Spiser selvfølgelig søtsaker og drikker brus til tider, men alt med måte 😊. På bildene er det 10. februar vs 1. juni, så det er mye som har skjedd med kroppen 😊 9
jabx Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jo mer jeg har begynt å like styrketrening, jo mer har jeg lest. Det virker som man må ligge i kalorioverskudd og spise veldig mye proteiner for å få resultat av treningen. Nei. Du kan bygge muskler med kaloriunderskudd, så lenge underskuddet ikke er for stort og du får i deg nok proteiner. Målet ditt bør ikke være å gå ned i vekt for å gå ned i vekt. Målet ditt bør være å få en sterk kropp, og litt mer muskler vil ikke skade.
Truly Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 Ja, du kan gå ned og bygge. Ganske mye som nybegynner og. Løft i vei
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 Smacky87 skrev (1 time siden): Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka, og har både gått ned i vekt og fått mer muskler. Spiser ikke noe spesielt, men fokuserer på sunn og næringsrik mat, og en del frukt og grønnsaker. Et kosthold som er lett å leve etter både i jobbsammenheng og som småbarnsmor 😊. Spiser selvfølgelig søtsaker og drikker brus til tider, men alt med måte 😊. På bildene er det 10. februar vs 1. juni, så det er mye som har skjedd med kroppen 😊 Misunnelsesverdig framgang😄 Hvor gammel er du? Synes framgang blir vanskeligere jo eldre jeg blir... Anonymkode: 54c6b...6dc 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 Gratulerer. Skulle ønske at jeg var like flink som deg. Jeg var sterk før, men nå eier jeg ikke muskler, annet enn om de verker. Må rett og slett begynne å trene styrke, for det tror jeg er noe av det beste man kan gjøre for kroppen.
Smacky87 Skrevet 5. juni 2021 #9 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Misunnelsesverdig framgang😄 Hvor gammel er du? Synes framgang blir vanskeligere jo eldre jeg blir... Anonymkode: 54c6b...6dc Jeg er i midten av 30-årene. Har to barn i barnehage/barneskolealder 😊
Gjest Albbas Skrevet 5. juni 2021 #10 Skrevet 5. juni 2021 Nå har du ganske snevert fokus på hva som er resultater av trening, TS. Blir du ikke sterkere? Det blir hvertfall jeg av min trening, selv på underskudd. Er ikke det bra nok da? Hvorfor skal du absolutt BYGGE muskler akkurat nå? Det er et ganske overfladisk mål. Styrketrening er fantastisk bra for kroppen. Kroppen blir sterkere, det er godt for skjelettet, du får god støttemuskulatur som hindrer belastningsskader, du forbrenner mer, du får opp pulsen som er bra for hjertet. Økt muskelvolum har ingen mening utover det estetiske, alle de andre fordelene som faktisk betyr noe vil du få. Det er mulig å bygge muskler på et moderat underskudd, men det er krevende. Personlig gir jeg blaffen i det, jeg har to barn, jobb, travelt liv - jeg skal ikke delta i noen fitnesskonkurranse. Kroppen blir sterkere og strammere, jeg merker fordelene i hverdagen. Å "bygge muskler" er for spesielt interesserte, ikke et fokus du trenger. Det du gjør er BRA for kroppen, fortsett sånn! Fokuser på hvor mye vekt du løfter, DET er resultater som betyr noe, ikke hvor stor muskelen er. Så kan du fokusere på bygging senere, hvis det blir viktig.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #11 Skrevet 5. juni 2021 Mulig jeg er dum, men belastning av muskler til maksgrensen bygger dem vel, gjør det ikke? Og hvis du belaster dem men ikke til maksgrensen, da bruker du dem og forbrenner mer. Og så gir det mer energi, ofte også mer mestringsfølelse (noe som er veldig bra for den psykiske helsen og dermed også gir mindre grunnlag for å "trøstespise", som mange sliter med). Trening gir også ofte lavere blodtrykk, bedre hjertehelse, bedre søvn (som igjen gjør det lettere å la være å overspise). Fordelene ved trening er så store at leger sier "hadde trening vært en pille hadde alle tatt den"... Anonymkode: 7b395...2b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå