Gå til innhold

Hvorfor får jeg "knekken" og plutselig må hive innpå med ei stor skål smågodt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Okei, så overskrifta er kanskje noe villedende.. Jeg vil gjerne ha en uttalelse fra en ernæringsfysiolog eller noen med god kompetanse på området. 

Casen er følgende: Jeg har i di siste 4 ukene startet med kondisjonstrening. Har mellom 15-25k skritt daglig, det har jeg hatt nå så og si hver dag i en hel mnd. I tillegg har jeg kuttet ut alt av sukker, brus o.l. Spiser mye eggerøre, grovt knekkebrød, havregrynsgrøt, grønnsaker, ris, kylling og generelt vanlig middagsmat hver dag. Jeg har løpt på mange fjellturer, oppimot 20 turer minst i løpet av disse 4 ukene. Noen ganger flere fjelltopper daglig, i tillegg har jeg noen joggeturer på mølla, samt lange gåturer/joggeturer i naturen de dagene fjellet ikke har vært et alternativ. 

Så.. I dag fikk jeg bare så syyykt lyst på alt som er kaloririkt. Spist masse junkfood, pepsimax og smågodt. Jeg har spist meg kvalm og er irriterende mett akkurat nå. Det gjør forsåvidt ikke noe det, men jeg har i det siste startet med kondisjonstrening for å endre livsstilen min, da treningen har gitt meg mye glede. I tillegg har kostholdet også blitt endret, naturligvis. Tenker også på helsa da. Det er viktig for meg å gjøre det på riktig vis. Kan det være et tegn på at jeg ikke har fått i meg nok mat i løpet av denne perioden ettersom aktivitetsnivået mitt plutselig har gått i taket? Eller kan det være så lite som at kroppen alltid forsøker å gå tilbake til "normalvekta", fordi det er en såkalt "trivselsvekt", instinktivt? Har nok gått ned litt etter jeg starter treningen, ettersom jeg bokstavelig talt ikke trente noe før jeg hadde en pangstart. Hvordan unngår man å plutselig få "knekken" for å så kaste i seg altfor mye..? Skjer jo da ikke så ofte, men tar det som et tegn på at kroppen kanskje er på underskudd? Eller så er jeg bare innerst inne en godtemoms, med litt vilje innimellom..?

Skulle gjerne ha kommet i kontakt med flere som bedriver kondisjonstrening og har litt peiling..

- Hilsen nybegynner. 

Anonymkode: 18899...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Opplever du at du må bruke mye viljestyrke på å unngå junk og velge sunn mat? Det sies at viljestyrken er en "muskel" som kan trenes opp - og som kan bli sliten. 

Noen har det jo sånn at om de har vært veldig strenge en stund så er det lett å havne utpå hvis de først trår utenfor de "reglene" de har laget seg. Restriksjon-binge-syklus liksom🤔

Anonymkode: 6a2ce...d5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen har det jo sånn at om de har vært veldig strenge en stund så er det lett å havne utpå hvis de først trår utenfor de "reglene" de har laget seg.

Slik hadde jeg det på diett. Hørte podkasten «Spis deg fri» ang viljestyrke og det ga meg en skikkelig aha opplevelse. Alt falt på plass. 

Verdt å høre om det temaet om du ikke har gjort det ts.

Anonymkode: b67f7...6d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever (som folk flest ) størst søtsug når jeg er stressa, sliten/Søvnløs eller har angst. Desverre hjelper det jo der og da. Det er jo derfor man forsetter,  men etterpå føler man seg elendig. Mitt beste tips er å nøste opp i hva som plager deg. Skriv det med og analyser, kjøp vannmelon eller ananas som erstatning   men heller ikke vær for streng med deg selv  hvis du aldri unner deg noe godt,  går du til slutt på en smell 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du spist nok mat? Og nok riktig mat som fungerer for kroppen din? Min første tanke er at du den dagen ikke fikk nok mat og kroppen kompenserte. 

Anonymkode: b7fd1...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En dag ødelegger ingenting! Helt normalt å skli ut noen ganger i måneden. Jeg ville ikke problematisert det en gang, men tenkt at jaja, så ble det sånn, ny dag nye muligheter. Det er her det ligger. Om du klarer å se på det som en liten utskeielse som ikke ødela noe, ikke føle at alt er torpedert, men går tilbake til rutinene dagen etterpå. 

Og ikke vær så streng i rutinene heller. Bedre å planlegge en dag i uken hvor du kan spise akkurat det du har lyst på, uten at det blir destruktiv overspising. Det fjerner tanken om at smågodt er forbudt og skamfult. 

Anonymkode: ecc22...569

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 17.27):

Opplever du at du må bruke mye viljestyrke på å unngå junk og velge sunn mat? Det sies at viljestyrken er en "muskel" som kan trenes opp - og som kan bli sliten. 

Noen har det jo sånn at om de har vært veldig strenge en stund så er det lett å havne utpå hvis de først trår utenfor de "reglene" de har laget seg. Restriksjon-binge-syklus liksom🤔

Anonymkode: 6a2ce...d5a

Hehe. Jeg kjenner helt ærlig ofte på et søtsug, det kommer som regel om kvelden når jeg setter meg ned for å roe ned etter en lang dag. Som regel klarer jeg å somle meg til å hente frukt i skåla, istedenfor godteskapet. Så søtsuget er der ganske ofte, men erstattes i ukedager med frukt. Druer, vannmelon, jordbær etc. 

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 19.19):

Har du spist nok mat? Og nok riktig mat som fungerer for kroppen din? Min første tanke er at du den dagen ikke fikk nok mat og kroppen kompenserte. 

Anonymkode: b7fd1...a89

Er det jeg også lurer på. For jeg spiser vell ikke stort mere nå enn før jeg begynte å trene. Mulig jeg har vært litt på underskudd også. Merker at buksene mine begynner å føles mer løs, så jeg er redd jeg har gått ned en del på kort tid etter jeg startet med trening. Men jeg løper jo mye, jogger og går lange og mange fjellturer når muligheten er der. Det gir meg en stor glede. Trener ikke kondisjon for å gå ned i vekt, men liker følelsen det gir meg. Startet med treningen for å dempe stress og rastløshet i kroppen min, men er redd for at jeg vil bli fort tynn dersom jeg fortsetter slik. Pleier jo å spise til jeg er mett da, men mulig jeg å hive innpå med enda mer proteiner. Har kjøpt meg proteinpulver som jeg skal lage shake av, i tillegg har jeg kjøpt inn pulver for å lage protein-pannekaker. De var digge!

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 20.49):

En dag ødelegger ingenting! Helt normalt å skli ut noen ganger i måneden. Jeg ville ikke problematisert det en gang, men tenkt at jaja, så ble det sånn, ny dag nye muligheter. Det er her det ligger. Om du klarer å se på det som en liten utskeielse som ikke ødela noe, ikke føle at alt er torpedert, men går tilbake til rutinene dagen etterpå. 

Og ikke vær så streng i rutinene heller. Bedre å planlegge en dag i uken hvor du kan spise akkurat det du har lyst på, uten at det blir destruktiv overspising. Det fjerner tanken om at smågodt er forbudt og skamfult. 

Anonymkode: ecc22...569

Jeg er fullt ut enig med deg her. Tenker at lørdager vil bli min godtedag heretter :) 

- TS

Anonymkode: 18899...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...