Gå til innhold

Barn og alkohol, hvor mye tåler ditt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo av og til tråder her inne om barn og alkohol, der de fleste forsvarer forbruket sitt. 

Tenker dere over hvor mye ditt barn tåler? Eller er det ikke kos uten alkohol? Screenshot_20210604-225427_Facebook.thumb.jpg.1ac922930ba9c330c3dd9e8290b6d081.jpg

Anonymkode: 9eb9c...84d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som svar til din overskrift så kan jeg si at mitt barn ikke drikker alkohol enda så vidt jeg vet.

Anonymkode: 9a343...a32

• Liker 41
Skrevet

Hadde sluttet med alkohol om jeg hadde hatt barn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt tåler 0 sprit eller vin, har ikke prøvd øl ennå. 

Anonymkode: a5187...14c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som svar til din overskrift så kan jeg si at mitt barn ikke drikker alkohol enda så vidt jeg vet.

Anonymkode: 9a343...a32

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Barnet mitt tåler 0 sprit eller vin, har ikke prøvd øl ennå. 

Anonymkode: a5187...14c

Med disse svarene viser dere hva dere tenker om temaet, og underbygger min påstand om at endel foreldre drikker mer enn dem bør rundt barn.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, og jeg drikker så lite og så sjelden at jeg heller ikke har fullstendig oversikt over når og hvordan jeg endrer meg av alkohol. Derfor drikker jeg ikke i det hele tatt med barnet mitt til stede. Men regner med at de som er mer vant fint kan ta et glass eller to uten at det gjør noe.

Anonymkode: 9c631...5df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uhm. Hva slags begrep har et barn egentlig om 1,2 eller 3 glass vin er grensa? For noe vas. 

Og de 1 av 5 barna som syntes det var ekkelt at foreldrene drakk så sikkert foreldrene sine overstadig beruset. Klart det er ekkelt. Jeg lar ikke mine barn ha noe som helst mening om hvorvidt jeg drikker 1 eller 3 glass vin en kveld. Om de er nysgjerrige og spør "hva er det der?" får de et svar om hva det heter, at det er noe voksne drikker og ikke barn liker eller tåler - akkurat som kaffe - bare at denne drikken har alkohol og at man derfor ikke må ta for mye av det, fordi man kan bli litt trøtt og tullete av det." De har sjeldent spurt eller vært så interesserte at samtalen har kommet så langt. Om jeg blir litt lattermild teor jeg neppe de kobler det til drikken. 

Anonymkode: 539c1...3ed

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg hatt barn ville jeg ikke drukket mer enn ett glass.

Anonymkode: 31c6e...3c2

• Liker 4
Skrevet

Jeg er alenemamma så jeg føler egentlig ikke for å drikke alkohol, vil alltid være klar om det skulle være noe. Ikke fordi jeg ikke tåler det, tåler det ganske godt. Men jeg foretrekker cola eller kaffe om jeg skal ha noe annet enn vann, så da blir det slik. 

• Liker 2
Skrevet

Vi drikker veldig sjelden med barn til stede. Det hender vi tar en øl til maten i helga/ ferier, men det er jo bare en. 
jeg har vokst opp med en alkoholiker, så er veldig var på om det er for mye. Drikker aldri mer enn to småøl med barn til stede. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker at foreldrene mine drakk endel, og det plaget aldri meg. Har ikke et eneste minne av at jeg var utrygg eller ukomfortabel med det. Mannen min er dessverre alkoholiker, og har drukket foran ungene mange ganger. Har aldri sett dem reagere på det. Jeg drikker ytterst sjeldent, max en gang i året på julebord. 

Anonymkode: 1b28e...302

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker veldig sjelden foran barna. De gangene det skjer er det snakk om et glass vin mens jeg lager middag til meg og mannen mens de spiser kveldsmat og legges. 
Da tar jeg gjerne et glass eller to til etter at de er sovnet.

Mannen kan gjerne ta et glass eller to til middag med ungene uten at det gjør noe. 

Anonymkode: 1eeb8...b14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi drikker aldri rundt barna og har ikkje alkohol i huset. Vi drikker kanskje 1-3 gongar i året i forbindelse med jobb, type julebord og sommarfest o.l.

Eg har ingen tro på at man trenger å læra barn gode alkoholvanar ved å sjå på foreldra sine drikke 1-2 pils til mat eller bli eksponert for positiv alkoholkultur (vist det finnest). Eg drakk ein del i ungdommen og kom frå eit heim med gode alkoholvanar, det hadde ikkje veldig mykje å sei når eg var russ for å sei det sånn. Det plager meg ikkje at folk drikker ein pils framfor barna sine altså, sjølv om vi ikkje gjer det. For oss er det ikkje så nøye, finnest mykje god alkoholfri øl også!

Anonymkode: a7337...35a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Har ikke barn, men barn tåler null glass i min mening.

Jeg så en grufull video på youtube for en del år siden hos av og til kanalen. Der er man et lite barn gjennom et fylleslag/middag på det som ser ut som en fellestur til granca. Man kan snu telefonen og se alt fra barnets perspektiv. På slutten av filmen lener far seg inn og grynter drukkent inn i øret ditt 'synes ikke du og at vi har det fint?!' 

Har alltid nektet å drikke på sydentur når jeg er med søsknene mine og skrikerungene deres etter at jeg så den filmen. Barna skal legfes først og ha edru barnevakt før jeg tar et eneste glass med foreldrene.

Fy faen. Folk får ta ansvar for yngelen de har satt til verden. Eller så får de la være, som meg.

Edit: fant videoen: 

Samme kanal har en bra video om sommeren du aldri får tilbake, fordi far drakk. Det er til å få vondt i hjarterota av.

Endret av Realverdien
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barn skal ikke ha allohol! 

Unge voksne, eventuelt ungdommer kan kanskje ta litt.

Anonymkode: 45668...81e

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn er tenåringer nå og vi har aldri drukket alkohol i huset med de tilstede. Vi er ikke så glad i alkohol, men kan drikke litt på fest. 
mer glad mine barn slipper 

Anonymkode: 74306...0bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn skal ikke ha allohol! 

Unge voksne, eventuelt ungdommer kan kanskje ta litt.

Anonymkode: 45668...81e

Du skjønte spørsmålet til TS? Eller vil du bare kverulere og være vrang?

Anonymkode: 74306...0bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Uhm. Hva slags begrep har et barn egentlig om 1,2 eller 3 glass vin er grensa? For noe vas. 

Og de 1 av 5 barna som syntes det var ekkelt at foreldrene drakk så sikkert foreldrene sine overstadig beruset. Klart det er ekkelt. Jeg lar ikke mine barn ha noe som helst mening om hvorvidt jeg drikker 1 eller 3 glass vin en kveld. Om de er nysgjerrige og spør "hva er det der?" får de et svar om hva det heter, at det er noe voksne drikker og ikke barn liker eller tåler - akkurat som kaffe - bare at denne drikken har alkohol og at man derfor ikke må ta for mye av det, fordi man kan bli litt trøtt og tullete av det." De har sjeldent spurt eller vært så interesserte at samtalen har kommet så langt. Om jeg blir litt lattermild teor jeg neppe de kobler det til drikken. 

Anonymkode: 539c1...3ed

Skremt over dette eksemplet hvor man bagatelliserer og legimterer å drikke seg «lattermild» foran barna. Poenget er ikke at barn kobler alkohol til atferd, men at man endrer seg og det gjør barna utrygge. 

Anonymkode: 921c7...fce

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 2,5 år og et på 6 mnd. Jeg tok vel et glass vin to ganger en liten stund før jeg ble gravid sist. .Ammet fortsatt den eldste da, og ville ikke ta sjansen på at det gikk bra tidligere. Ellers var det ikke mer enn 2-4 glass pr.mnd maks før første graviditet.

Nå hører man at man kan drikke litt allerede 6 uker etter fødsel. Men jeg venter nok en god stund til.

Holder meg til et glass en sjelden gang. Mannen min tar gjerne en øl til middagen i ny og ne. Eller et par øl når barna er lagt. Jeg merker ikke noe på han. Og jeg er veldig vár på sånt. Min far var periodealkoholiker. Min mor drikker så og si aldri. Noe av det verste jeg visste med eksen min var blikket han fikk etter en viss mengde. Han oppførte seg ca normalt, men skjelte litt med øynene. Var fortsatt en god fyr, men jeg hata det blikket. Skjeling, at man er litt tregere i stemmen og litt mer happy er nok ting barn kan reagere negativt på. Men det er gjerne ikke noe de snakker om.

Anonymkode: 3426b...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husker at foreldrene mine drakk endel, og det plaget aldri meg. Har ikke et eneste minne av at jeg var utrygg eller ukomfortabel med det. Mannen min er dessverre alkoholiker, og har drukket foran ungene mange ganger. Har aldri sett dem reagere på det. Jeg drikker ytterst sjeldent, max en gang i året på julebord. 

Anonymkode: 1b28e...302

Lar du barna vokse opp med det??😱 Hvorfor setter du ikke barna først? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...