AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Del Skrevet 4. juni 2021 8 år gammel jente. Alltid hatt problemer med innsovning. Kan bruke 1-3 timer på å sovne og da må vi ligge ved siden sv og klø henne på ryggen o.l konstant. Har ingen plager eller sykdommer ellers. Alt er sjekket. Mye er prøvd av tips og råd for å øve på å finne søvnen selv. Kan hun få Melatonin? Anonymkode: c752f...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 4. juni 2021 #2 Del Skrevet 4. juni 2021 Vår 7åring har det siste halvåret blitt et utpreget b-menneske og bruker også lang tid på å sovne. Heldigvis ligger han i senga og leser, men det blir gjerne et par turer på do og på stua for å sjekke status. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Del Skrevet 4. juni 2021 Med mindre kløing blir det mindre interessant å være våken. Skjønner henne godt, hadde noen pjuska meg på ryggen så ville jeg vært våken og fått det med meg. (Eller eventuelt at jeg hadde kasta pjuskeren ut av senga fordi han forstyrra meg når jeg vil sove) 😊 Anonymkode: ee3fc...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Del Skrevet 5. juni 2021 Ja, hun kan ta melatonin. men når er det hun sovner da? 8 åringen min sovner også ganske sent. Han er rett og slett et b-menneske tror jeg. Vi bruker lydbøker med meditasjoner for barn. Enn så lenge funker det. Anonymkode: 94261...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Del Skrevet 5. juni 2021 Jeg har en 10-åring som heller ikke sovner så fort. Han får lese på sengen, men nå går det like herlig 30 min, eller lenger, etter at han har lagt bort boken til han sovner. Han var trettere etter å ha lest på sengen tidligere, så verdt å prøve. Han forsøker seg også på å rope, jeg får ikke sove. Da svarer jeg at det går bra, lukk øynene og bare slapp av. Da han var yngre prøvde han å dra i gang en samtale, eller å fortelle noe som var skjedd. Jeg ville jo egentlig vite og høre, men avviste likevel med å svare at nå skal du sove, du kan fortelle eller dette kan vi snakke om i morgen. Foruten kosedyr er det ikke lov med iPad/telefon eller leker i senga når det er «sovetid». Jeg har aldri ligget og klødd barnet på ryggen el.l., eller ligget i senga med han til han sovner. Jeg vil anbefale at dere stopper med det med en gang. Anonymkode: 3b532...620 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Del Skrevet 5. juni 2021 Takk for tilbakemeldinger. Jeg opplever at hun overbeviser seg selv om at hun ikke får sove og om vi går ut av rommet eller stopper å klø så blir hun liggende å vente og rope🙄 TS Anonymkode: c752f...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 8 år gammel jente. Alltid hatt problemer med innsovning. Kan bruke 1-3 timer på å sovne og da må vi ligge ved siden sv og klø henne på ryggen o.l konstant. Har ingen plager eller sykdommer ellers. Alt er sjekket. Mye er prøvd av tips og råd for å øve på å finne søvnen selv. Kan hun få Melatonin? Anonymkode: c752f...672 Kutt ut skjerm om kvelden, gå en liten kveldstur om kvelden og så er måltid som inneholder stoffer som er bra for å sovne (havre banan, melk, honning. Varm honningmelk f eks og litt havregrøt med banan). Finnes andre matvarer hadde googlet. La det være naturlig lys innendørs om kvelden ikke ha på sterk taklamper. Og så kanskje lese litt for henne i sengen? Lavendelolje kan du også prøve, massasere litt under føtter og i panne ved leggetid. Eller kjøpe en vanndiffuser med olje i og ha på rommet. Varmepute kan også hjelpe å ha i sengen ved føttene. Anonymkode: e951d...bf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Del Skrevet 5. juni 2021 Sennepsfrø inneholder Melatonin kan gi henne en teskje med det. Anonymkode: e951d...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #9 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for tilbakemeldinger. Jeg opplever at hun overbeviser seg selv om at hun ikke får sove og om vi går ut av rommet eller stopper å klø så blir hun liggende å vente og rope🙄 TS Anonymkode: c752f...672 Det høres ut som dere lar en 8-åring diktere reglene hjemme hos dere.. Jeg ville ha satt meg ned med henne, sagt at du og faren har gjort noe dumt og at dere trenger hennes hjelp til å gjøre om det dumme. (Det dumme er at dere har hjulpet henne med å lage vaner som er uheldige for dere alle sammen). Nå må dere gjøre om på disse, og hør om hun har forslag til ny rutine som ikke innebærer at dere er på rommet hennes etter at hun har lagt seg for kvelden. Hold fast ved at dere kun skal komme for å gi nattakos, evt at dere leser 15 min først, så sang og nattakos. Etter det er det ferdig snakket for kvelden. Roping og skriking er ikke ok. Be henne selv om å foreslå konsekvenser ved brudd, og en premie når hun først f.eks har 3 dager der hun ikke har ropt på dere (småting), så en uke og til slutt kanskje 14 dager sammenhengende. Vær også klar på at premien blir borte om hun etter de 14 dagene starter på igjen. Ta tak, det er dere som er de voksne som skal guide og bestemme. Anonymkode: 3b532...620 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 5. juni 2021 #10 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): 8 år gammel jente. Alltid hatt problemer med innsovning. Kan bruke 1-3 timer på å sovne og da må vi ligge ved siden sv og klø henne på ryggen o.l konstant. Har ingen plager eller sykdommer ellers. Alt er sjekket. Mye er prøvd av tips og råd for å øve på å finne søvnen selv. Kan hun få Melatonin? Anonymkode: c752f...672 Når er siste gang hun ser på mobilen/iPaden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #11 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kutt ut skjerm om kvelden, gå en liten kveldstur om kvelden og så er måltid som inneholder stoffer som er bra for å sovne (havre banan, melk, honning. Varm honningmelk f eks og litt havregrøt med banan). Finnes andre matvarer hadde googlet. La det være naturlig lys innendørs om kvelden ikke ha på sterk taklamper. Og så kanskje lese litt for henne i sengen? Lavendelolje kan du også prøve, massasere litt under føtter og i panne ved leggetid. Eller kjøpe en vanndiffuser med olje i og ha på rommet. Varmepute kan også hjelpe å ha i sengen ved føttene. Anonymkode: e951d...bf6 Takk for gode tips😃 Anonymkode: c752f...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #12 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det høres ut som dere lar en 8-åring diktere reglene hjemme hos dere.. Jeg ville ha satt meg ned med henne, sagt at du og faren har gjort noe dumt og at dere trenger hennes hjelp til å gjøre om det dumme. (Det dumme er at dere har hjulpet henne med å lage vaner som er uheldige for dere alle sammen). Nå må dere gjøre om på disse, og hør om hun har forslag til ny rutine som ikke innebærer at dere er på rommet hennes etter at hun har lagt seg for kvelden. Hold fast ved at dere kun skal komme for å gi nattakos, evt at dere leser 15 min først, så sang og nattakos. Etter det er det ferdig snakket for kvelden. Roping og skriking er ikke ok. Be henne selv om å foreslå konsekvenser ved brudd, og en premie når hun først f.eks har 3 dager der hun ikke har ropt på dere (småting), så en uke og til slutt kanskje 14 dager sammenhengende. Vær også klar på at premien blir borte om hun etter de 14 dagene starter på igjen. Ta tak, det er dere som er de voksne som skal guide og bestemme. Anonymkode: 3b532...620 Det stemmer nok. Hun er en meget bestemt jente så du er nok inne på noe der også. Sliter mye med dårlig samvittighet hvis hun blir liggende i mange timer fortvilet og lei seg uten at jeg trøster henne-og så vet jeg at humør og funksjon dagen etter blir nedsatt pga søvnmangel Anonymkode: c752f...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #13 Del Skrevet 5. juni 2021 Mnjah skrev (3 timer siden): Når er siste gang hun ser på mobilen/iPaden? Hun ser TV til ca en halvtime før hun legger seg Anonymkode: c752f...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #14 Del Skrevet 5. juni 2021 TS igjen. Søsken på 5 år har ingen problemer med dette og føler det er noe mer enn at vi gjør ting feil her, siden søskenet sovner fort og sover godt om natten. Har ikke gjort forskjell på dem. Anonymkode: c752f...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #15 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS igjen. Søsken på 5 år har ingen problemer med dette og føler det er noe mer enn at vi gjør ting feil her, siden søskenet sovner fort og sover godt om natten. Har ikke gjort forskjell på dem. Anonymkode: c752f...672 Barn har ulik sensitivitet tenker jeg. Hun er kanskje mer sensitiv på lys og lyder. Anonymkode: e951d...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #16 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hun ser TV til ca en halvtime før hun legger seg Anonymkode: c752f...672 Det kan være en stor medvirker til problemet deres. Blått lys forstyrrer kroppens dag/natt-systemer, og den naturlige produksjonen av melatonin kommer ikke igang - fordi det blå lyset fra skjerm lurer kroppen til å tro det er dag. https://forskning.no/lyset-fra-skjermen-forstyrrer-sovn-og-gjor-deg-trott-om-morgenen/517149 Ville prøvd å kutte ut skjermbruk helt i minst 2-3 timer før hun skal legge seg. Hva med heller å lage en rutine der dere har kosestund og leser sammen, og roer ned før hun skal i sengen? Meld dere på Sommerles på biblioteket, så har dere en egen grunn til å forandre på ting nå. (Lesekampanje for barn, premier osv) Anonymkode: f90fe...76a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #17 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun ser TV til ca en halvtime før hun legger seg Anonymkode: c752f...672 Da prøver du å kutte ut det før du prøver tabletter....!! Anonymkode: f4fba...c0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #18 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan være en stor medvirker til problemet deres. Blått lys forstyrrer kroppens dag/natt-systemer, og den naturlige produksjonen av melatonin kommer ikke igang - fordi det blå lyset fra skjerm lurer kroppen til å tro det er dag. https://forskning.no/lyset-fra-skjermen-forstyrrer-sovn-og-gjor-deg-trott-om-morgenen/517149 Ville prøvd å kutte ut skjermbruk helt i minst 2-3 timer før hun skal legge seg. Hva med heller å lage en rutine der dere har kosestund og leser sammen, og roer ned før hun skal i sengen? Meld dere på Sommerles på biblioteket, så har dere en egen grunn til å forandre på ting nå. (Lesekampanje for barn, premier osv) Anonymkode: f90fe...76a God ide med sommerles😊 Anonymkode: c752f...672 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå