Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spørsmål. Kanskje dette er dumt av meg. Men spør likevel. 

hvor mange ganger vasker dere bordet, før og etter at dere har spist mat? 

hvor ofte skifter dere sengklær? 
hvor ofte skifter dere håndduker?

hvor ofte skifter dere kjøkkenkluter?  
hvor ofte vasker dere do? 
hvor ofte vasker dere vask og batteri.

hvor ofte tømmer dere sluk?  

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Hvorfor lurer du på det?

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Helene said:

Da jeg var singel og i 20 årene og bodde alene i leiligheten min:

1. En gang i uka, dvs jeg vaska det ene sengepledded jeg hadde en gang i uka.

2. Ukentlig eller når det var synlig nødvendig.

3. En gang i uka, ellers dobørste med en gang etter bæsjing hvis det var nødvendig.

4. En gang i uka.

5. Tømmer sluk? Denne skjønte jeg ikke.

Anonymkode: e63c2...813

AnonymBruker
Skrevet

hvor mange ganger vasker dere bordet, før og etter at dere har spist mat? 
Alltid etter, før hvis det er behov.

hvor ofte skifter dere sengklær?  Hver uke.
hvor ofte skifter dere håndduker? Dusjhåndkle en gang i uka. Hånkle til håndvask to ganger i uka

hvor ofte skifter dere kjøkkenkluter?  Ca annenhver dag.
hvor ofte vasker dere do? En gang i uka og ved behov.
hvor ofte vasker dere vask og batteri. Tørker over flere ganger om dager.

hvor ofte tømmer dere sluk?  Ved behov.

Anonymkode: a303f...d8d

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (13 timer siden):

Innvending fra kvinne; Ja, jeg tror det er dumt av deg.

Jeg legger merke til at kvinner som sliter med å finne bra menn stadig spør menn om ting. 

Vil du lære noe om hvordan man finner en bra mann, så spør kvinner som har funnet bra menn, ikke spør menn.

Menn vil jo alltid forsøke å fremstille seg som bra. 

Anonymkode: 69077...393

• Liker 3
Skrevet (endret)
Alterego666 skrev (4 timer siden):

Hvorfor lurer du på det?

Jeg spør fordi jeg tror jeg holder på å bli gal. Har fått beskjed fra min mor om at jeg må lære meg å godta ting som de er. 
Min sambo er kjempeflink til masse ting i hverdagen. Han støvsuger, mopper gulvene, vasker klær innimellom, er flink til å ta av bordet etter mat. 

Der stopper det. Støvsuging, der det vises, ikke bak eller under ting. Mopping, der ting er synlig. Vasker klær, ja kjempedyktig. Det er faktisk meg som har krympet en av hannes gensere en gang. Men klær skal henges opp, de tørker, legges sammen, og pakkes i klesskapet. Han legger sammen sine klær når jeg streiker. Han er kjempeflink til å ta av bordet. Han bærer ting fra bordet, inn på kjøkkenet, og der blir alt stående, om ikke jeg tar rede på maten, restene. Han skifter sin dusjhåndduk 3 ganger i uken. Det er ok. Men han skifter ikke kopphåndduk, kjøkkenkluter, sengeklær. 

Jeg mener dette er felles ansvar. Jeg kan skifte sengeklær. Legge på nytt laken, skifte putevar. Men vi har dobbeldyne. Og jeg greier ikke skifte på den alene. Men må jeg, så må jeg. Jeg har fibromyalgi. Og da har jeg vondt i marg og bein. Har mistet alt av krefter/kraft gjennom årene. 

På grunn av helsen har jeg i perioder vært i varmere strøk. Det som skremmer meg, kommer hjem etter 4 uker borte, samme kluten henger på kjøkkenet. Samme sengeklær, samme håndduker på wc og bad. Bordene, dvs spisebord og salongbord, seig masse. Ikke for å snakke om kjøkkenbenkene. 

Når jeg er hjemme sier han at jeg er lat. Jeg gjør ingenting. Jeg lar han støvsuge og moppe. Han vasker bad og do, speil, alt som vises. Han gjør faktisk mye. Men 2 ting, på den ene siden sier han at jeg er lat, på den andre siden, jeg gjør ting han ikke ser. 

Det han ikke ser, etter at han har vasket do og bad, jeg vasker hyller, blandebatteri, doen, er mere enn cisternen. Vasker rundt alt. Vasker vegger, dører, håndtak. Badet, skrubber badekar, hyller og gulv. Han pleier å støvsuge gulvet, da er det reint for han. Jeg vasker gulv og  gulvmatten fra badet. Tror ikke han har tenkt tanken engang. 

Han har aldri tømt sluk. Dette er noe jeg til og med har lært min datter. Men på 10 år, han har aldri renset sluk. 

Jeg spør fordi jeg holder på å bli gal. Etter 10 år, han tørker fortsatt ikke av bord, verken før eller etter måltid. Vil ikke være med å skifte på senga. Vasker do og speil på bad, men ikke batteri eller skifte håndduker  

Så jeg spør dere, ganske enkelt. Krever jeg for mye av sambo? Jeg ville jo bare spørre om hva mannfolk tenker sånn generelt  

Endret av Helene
  • Liker 1
Skrevet

Vi har nokså likt fordelt. Jeg støvsuger, samboeren vasker gulvene etterpå. Han tar seg av klesvask, skifting av håndklær osv, mens jeg skifter og vasker sengetøy. Tømming av sluk er jo et behov som kommer mer hyppig med kvinner (vi har lengre hår som fester seg og gjør at det antakeligvis må skiftes oftere enn når en mann bor aleine), så det er det jeg som gjør. 

Men alt dette er jo ting man oppdager tidlig i et forhold? Renslighet? Jeg visste før vi flytta sammen at han var ryddig og ordentlig av seg. Jeg har i grunn bare hatt kjærester som har vært ryddige, så jeg har alltid tenkt på disse kjønnsstereotypiene som overdrevne, men tydeligvis finnes det altså menn som ikke rydder av seg selv? Jeg kan likevel si klart og tydelig at det finnes en masse menn som rydder og er ordentlige også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innvending fra kvinne; Ja, jeg tror det er dumt av deg.

Jeg legger merke til at kvinner som sliter med å finne bra menn stadig spør menn om ting. 

Vil du lære noe om hvordan man finner en bra mann, så spør kvinner som har funnet bra menn, ikke spør menn.

Menn vil jo alltid forsøke å fremstille seg som bra. 

+1 

Helene skrev (2 minutter siden):

Så jeg spør dere, ganske enkelt. Krever jeg for mye av sambo? Jeg ville jo bare spørre om hva mannfolk tenker sånn generel.

Jeg har bodd alene lange perioder av livet, og jeg kan ikke gi deg intervaller i timer og dager, på når jeg vasker og bytter ditt og datt. Det er fordi jeg faktisk er interessert i å ha det rent, og bruker sansene til å se om det er skittent, eller lukter.  Det er kun jeg som bruker kjøkkenkluten, og jeg merker med en gang det lukter surt. Jeg har hatt jobber, der orden og et trent sanseapparat har vært et must. 

Det må være noe grunnleggende bak, for at slike drittjobber skal bli bra gjort. Min eks likte for eksempel ikke å lage mat.  Middag besto av Toroposer, frossenpizza, eller poteter og pølser.  Aldri noe tilbehør som sauser, grønnsaker, eller smake til maten med krydder. Gjærbakst og kaker, kunne hun derimot lage med liv og lyst. 

Ref den andre tråden her om ryddighet, så er det faktisk ditt ansvar for deg selv å ta hensyn til her. Det er kun din egen skyld at du er sammen med denne mannen, og ditt ansvar å gjøre noe med det. 

Kommer du hjem til et tomt hus etter 4uker, så er det nesten like rent som du forlot det. Anbefales. 

Anonymkode: 58d4e...e9d

• Liker 2
Skrevet

Tidlig i forholdet, samboerskap. Da vasket han alt av benker og bord. Skiftet på sengen, og var skikkelig opptatt av renhold. Jeg føler jo at jeg har  en sambo som er type 80 år gammel. Det er tankegangen da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

+1 

Jeg har bodd alene lange perioder av livet, og jeg kan ikke gi deg intervaller i timer og dager, på når jeg vasker og bytter ditt og datt. Det er fordi jeg faktisk er interessert i å ha det rent, og bruker sansene til å se om det er skittent, eller lukter.  Det er kun jeg som bruker kjøkkenkluten, og jeg merker med en gang det lukter surt. Jeg har hatt jobber, der orden og et trent sanseapparat har vært et must. 

Det må være noe grunnleggende bak, for at slike drittjobber skal bli bra gjort. Min eks likte for eksempel ikke å lage mat.  Middag besto av Toroposer, frossenpizza, eller poteter og pølser.  Aldri noe tilbehør som sauser, grønnsaker, eller smake til maten med krydder. Gjærbakst og kaker, kunne hun derimot lage med liv og lyst. 

Ref den andre tråden her om ryddighet, så er det faktisk ditt ansvar for deg selv å ta hensyn til her. Det er kun din egen skyld at du er sammen med denne mannen, og ditt ansvar å gjøre noe med det. 

Kommer du hjem til et tomt hus etter 4uker, så er det nesten like rent som du forlot det. Anbefales. 

Anonymkode: 58d4e...e9d

Du har helt rett. Det er mitt ansvar. 

Gjest Alterego666
Skrevet
Helene skrev (3 timer siden):

Jeg har fibromyalgi.

Dette skulle kanskje stått i HI?

Skrevet
Alterego666 skrev (3 timer siden):

Dette skulle kanskje stått i HI?

Burde gjøre noe forskjell? Vi er 2 voksne mennesker som prøver å leve sammen. Om jeg har fibro eller ikke, han kan da ta ansvar for det som jeg kaller normal renhold. Vaske bord, skifte håndduker, kluter, sengeklær. Kaller det egeninteresse. 

Der var derfor spørsmålet kom. Stiller jeg for høye krav? Hvordan lever dere mannfolk? Sånn generelt? Fikk egentlig flere svar som jeg synes er positive da. 

Og for å svare på en ting. Jeg reiser aldri bort uten at det er reint og ryddig rundt meg. Tenker, når det er reint og ryddig før jeg drar, så er det det som møter meg når jeg kommer hjem. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (10 minutter siden):

Burde gjøre noe forskjell? Vi er 2 voksne mennesker som prøver å leve sammen. Om jeg har fibro eller ikke, han kan da ta ansvar for det som jeg kaller normal renhold.

Men nå var det du selv som valgte å spørre menn.

Da må du jo nesten forholde deg til at du får svar fra menn.

Hadde du spurt kvinner, så hadde du antakeligvis fått helt andre svar. 

Skrevet (endret)

Jeg spurte mannfolka, for jeg ville høre deres synspunkter. 

Endret av Helene
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (17 minutter siden):

Jeg spurte mannfolka, for jeg ville høre deres synspunkter. 

Som da var mitt poeng.

Skrevet (endret)
Helene skrev (23 timer siden):

Jeg rydder kjøkken, men vasker aldri.
Jeg skifter ikke sengeklær.
Jeg skifter min egen når det trengs.
Vi har 1 gangs kjøkkenkluter så jeg kaster disse ofte.
Jeg vasker kun do med do børste.
Jeg vasker aldri vask eller batteri eller sluk.

Vi har i hovedsak en avtale som angår en ARBEIDSFORDELING. Bad, klær, og renhold generelt er noe jeg gjør hvis jeg ser det, men går ikke ut av min vei for å gjøre dette. Derrimot jeg har ansvar for å lage mat, ta hånd om kjøkkenet, matlaging, håndtere eget kontor og arbeidssted og ellers har jeg ansvar for å fullføre større prosjekter i huset. 

Endret av Anders Svarer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (23 timer siden):

hvor mange ganger vasker dere bordet, før og etter at dere har spist mat? Etter hvert måltid
hvor ofte skifter dere sengklær? Annenhver uke
hvor ofte skifter dere håndduker? En gang i uken
hvor ofte skifter dere kjøkkenkluter? En gang i uken
hvor ofte vasker dere do? En gang i uken
hvor ofte vasker dere vask og batteri. En gang i uken
hvor ofte tømmer dere sluk? Sluken trengs ikke tømmes

Anonymkode: 074d5...3f6

Skrevet (endret)
Anders Svarer skrev (7 minutter siden):

Jeg skifter ikke sengeklær.
Jeg skifter min egen når det trengs.
Vi har 1 gangs kjøkkenkluter så jeg kaster disse ofte.
Jeg vasker kun do med do børste.
Jeg vasker aldri vask eller batteri eller sluk.

Vi har i hovedsak en avtale som angår en ARBEIDSFORDELING. Bad, klær, og renhold generelt er noe jeg gjør hvis jeg ser det, men går ikke ut av min vei for å gjøre dette. Derrimot jeg har ansvar for å lage mat, ta hånd om kjøkkenet, matlaging, håndtere eget kontor og arbeidssted og ellers har jeg ansvar for å fullføre større prosjekter i huset. 

Jeg vil si at det å ikke ha en klar arbeidsfordeling i huset kan være ellers slitsomt. Hvis jeg som person skal sitte å holde styr på ABSOLUTT ALT i huset, hadde jeg gått fra vettet. Samt tror jeg kommunikasjonen mellom meg og min kone hadde vært særdeles vanskelig om vi skulle kommunisert hver gang sengeklær skal vaskes. Skal du vaske det? skal jeg vaske det? "Jeg er sliten kan du gjøre det" - "ok kan ta det i morgen".... Osv osv osv.... Det å skulle ha den samme jævla samtalen heletiden om alle tingene i huset hadde så sant sagt vært helt overdrevent og forjævlig. Hadde aldri giddi å kommunisert så mye med kjerringa og spesielt ikke om så kjipeting. En legger en plan også diskuterer en evt planen/avtalene senere hvis det trengs.

Så klart det er noen ting i huset vi liker å gjøre sammen, som å fikse bil, og ting som omhandler datamaskiner, mekaniske duppeditter og lignende. Så det pleier vi å samarbeide om eller dele på. Men alt det andre har vi mer eller mindre en avtale, eller en uskrevet regel på hvem skal gjøre. Samme med sosiale familie sammenkomster, innkjøp av gaver eller lignende. Disse oppgavene deler vi også ofte på. Men det er mer fordi dette er noe vi hygger oss sammen med.

Jeg vet at mange par koser seg med å lage middag sammen, men sånn er det ikke hjemme hos oss. Middag hos oss er ofte arbeid, men det å spise sammen det hyggelige delen av det. Så derfor har vi fordelt slike ting, denne tingen er fordelt til meg i dette tilfellet. Jeg har bare med å godta det å gjøre det. Det er ikke sånn at hun syns det er så hyggelig å fylle doen med klor annenhver uke.

Endret av Anders Svarer
  • Liker 1
Skrevet
Anders Svarer skrev (7 minutter siden):

Jeg vil si at det å ikke ha en klar arbeidsfordeling i huset kan være ellers slitsomt. Hvis jeg som person skal sitte å holde styr på ABSOLUTT ALT i huset, hadde jeg gått fra vettet. Samt tror jeg kommunikasjonen mellom meg og min kone hadde vært særdeles vanskelig om vi skulle kommunisert hver gang sengeklær skal vaskes. Skal du vaske det? skal jeg vaske det? "Jeg er sliten kan du gjøre det" - "ok kan ta det i morgen".... Osv osv osv.... Det å skulle ha den samme jævla samtalen heletiden om alle tingene i huset hadde så sant sagt vært helt overdrevent og forjævlig. Hadde aldri giddi å kommunisert så mye med kjerringa og spesielt ikke om så kjipeting. En legger en plan også diskuterer en evt planen/avtalene senere hvis det trengs.

Så klart det er noen ting i huset vi liker å gjøre sammen, som å fikse bil, og ting som omhandler datamaskiner, mekaniske duppeditter og lignende. Så det pleier vi å samarbeide om eller dele på. Men alt det andre har vi mer eller mindre en avtale, eller en uskrevet regel på hvem skal gjøre. Samme med sosiale familie sammenkomster, innkjøp av gaver eller lignende. Disse oppgavene deler vi også ofte på. Men det er mer fordi dette er noe vi hygger oss sammen med.

Trodde vi hadde arbeidsfordelingen klart, før vi kjøpte hus sammen. Orker ikke gå innpå det nå. Jeg snakker fortsatt om de små tingene. Hvor ofte skal du vaske bordet?  Vaske bad og do? Batteri, vask, skifte håndduk. Jeg snakker om de små tingene. Som betyr så mye. For meg iallefall. Er jeg gal?

Skrevet
Helene skrev (8 timer siden):

1.

Jeg spør fordi jeg tror jeg holder på å bli gal. Har fått beskjed fra min mor om at jeg må lære meg å godta ting som de er. 
Min sambo er kjempeflink til masse ting i hverdagen. Han støvsuger, mopper gulvene, vasker klær innimellom, er flink til å ta av bordet etter mat. 

2.

Der stopper det. Støvsuging, der det vises, ikke bak eller under ting. Mopping, der ting er synlig. Vasker klær, ja kjempedyktig. Det er faktisk meg som har krympet en av hannes gensere en gang. Men klær skal henges opp, de tørker, legges sammen, og pakkes i klesskapet. Han legger sammen sine klær når jeg streiker. Han er kjempeflink til å ta av bordet. Han bærer ting fra bordet, inn på kjøkkenet, og der blir alt stående, om ikke jeg tar rede på maten, restene. Han skifter sin dusjhåndduk 3 ganger i uken. Det er ok. Men han skifter ikke kopphåndduk, kjøkkenkluter, sengeklær. 

3.

Jeg mener dette er felles ansvar. Jeg kan skifte sengeklær. Legge på nytt laken, skifte putevar. Men vi har dobbeldyne. Og jeg greier ikke skifte på den alene. Men må jeg, så må jeg. Jeg har fibromyalgi. Og da har jeg vondt i marg og bein. Har mistet alt av krefter/kraft gjennom årene. 

4.

På grunn av helsen har jeg i perioder vært i varmere strøk. Det som skremmer meg, kommer hjem etter 4 uker borte, samme kluten henger på kjøkkenet. Samme sengeklær, samme håndduker på wc og bad. Bordene, dvs spisebord og salongbord, seig masse. Ikke for å snakke om kjøkkenbenkene. 

5.

Når jeg er hjemme sier han at jeg er lat. Jeg gjør ingenting. Jeg lar han støvsuge og moppe. Han vasker bad og do, speil, alt som vises. Han gjør faktisk mye. Men 2 ting, på den ene siden sier han at jeg er lat, på den andre siden, jeg gjør ting han ikke ser. 

6.

Det han ikke ser, etter at han har vasket do og bad, jeg vasker hyller, blandebatteri, doen, er mere enn cisternen. Vasker rundt alt. Vasker vegger, dører, håndtak. Badet, skrubber badekar, hyller og gulv. Han pleier å støvsuge gulvet, da er det reint for han. Jeg vasker gulv og  gulvmatten fra badet. Tror ikke han har tenkt tanken engang. 

7.

Han har aldri tømt sluk. Dette er noe jeg til og med har lært min datter. Men på 10 år, han har aldri renset sluk. 

8.

Jeg spør fordi jeg holder på å bli gal. Etter 10 år, han tørker fortsatt ikke av bord, verken før eller etter måltid. Vil ikke være med å skifte på senga. Vasker do og speil på bad, men ikke batteri eller skifte håndduker  

9.

Så jeg spør dere, ganske enkelt. Krever jeg for mye av sambo? Jeg ville jo bare spørre om hva mannfolk tenker sånn generelt  

1.

Hør på din mor. Hun er gammel og vis og ikke gammel og senil.

2.

Hva klager du over? Du sier han er kjempeflink, men så er ikke det bra nok?

Uansett hvordan vi menn gjør dette blir det aldri bra nok så lenge vi ikke gjør det på deres vis. Motsatt er det ikke sikkert du får kritikk. Kansje han bare er glad du viser interesse for å hjelpe han å fikse det han holder på med. Eller er du kansje ikke med på dette arbeidet? 

Hva med å begynne å gjøre dette sammen? Kansje du blir mere fornøyd da? Eller er du ei som alltid er missfornøyd uansett?

3.

Kan du skifte sengesett eller kan du ikke? Det kom veldig dårlig frem i stykket ditt. 

Jeg ser ingen problemer med at han gjør den jobben. Det tar to minutter. Men du blir kansje ikke fornøyd med reingen etterpå?

4.

Kansje de samme tingene har vært vasket imellom? 

Ikke alle leter igjennom skuffer og skap hver gang det skal vaskes. 

5.

Her bunner alt i null dialog og interesse for å dele ting. Hadde dere delt litt mere tid sammen OGSÅ utenfor senga så hadde dette ikke vært tema. Men de "dype" samtalene gjelder vel i datingprofilen og ikke ellers. Jo da kjenner til den der. 

6.

Vasker du eller han doen og badet? Her står det at han er kjempeflink til å vaske doen og badet mens du også vasker doen og badet. Er det bare tull at han vasker den eller gjør han den jobben skikkelig dårlig?

7.

Altså det er aldri noe problem med sluket så lenge det er bare menn til stedet. Da går den aldri tett. Men damer tømmer alltid alt håret sitt i sluket istedet for å ta det med og kaste det i søpla f.eks. Mange tror at det kommer bort i sluket. 

Han kan sikkert tømme sluket, jeg hadde gjort det, men han kan like gjerne la deg gjøre det som tetter den. 

Selvfølgelig skal datteren din også rense sluket. Det skulle bare mangle. De skal tross alt stå på egne bein litt senere.

8.

Hvis dialogen er såpass dårlig synes jeg dy bør starte der. Er dialogen på plass så hadde ikke jeg orket dette. Ikke sikkert det blir så mye bedre da du må gjøre akkurat samme jobb hjemme hos deg selv. 

9.

Du bør kreve litt mere dialog. Det er det dere mangler her. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...