Gå til innhold

En amatør skal skru inn i veggen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Første gang jeg prøver, og så stoppet skruen bom fast før den tok tak. Har ikke gipsvegg. Kjennes kanskje litt mindre hult ut akkurat der jeg skrudde enn det gjør noen cm videre. Hva har jeg truffet og hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 2fc86...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En kvist eller en stender?

Anonymkode: 10b95...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En kvist eller en stender?

Må jeg finne meg et annet sted hvis jeg har truffet en stender, eller kan jeg skifte til egnet skrue/teknikk og fortsette på samme sted? Sorry for idiotspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt du vet det ikke er betong/vannrør/ledninger i veggen kan du borre hull til skruen først. Har du truffet stender er det vanskelig å skru inn en vanlig skrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hga skal du skru fast? Det å treffe en stender eller kubbing er en fordel om nie skal henge godt, å treffe en kabel eller et rør er en ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ingenting om hva som befinner seg i veggen. Prøvde å henge opp en enkel barnehylle. Er det noen lur måte jeg kan finne ut hva som er i veggen på? 😅 Fader altså at ikke alle er født handy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ingenting om hva som befinner seg i veggen. Prøvde å henge opp en enkel barnehylle. Er det noen lur måte jeg kan finne ut hva som er i veggen på? 😅 Fader altså at ikke alle er født handy.

Stenderfinner.

En billigere metode er å slå på veggen, da hører du og tildels kjenner du om den er hul bak der du slår eller ikke.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (28 minutter siden):

Stenderfinner.

En billigere metode er å slå på veggen, da hører du og tildels kjenner du om den er hul bak der du slår eller ikke.

Man vil at det skal være hult, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man vil at det skal være hult, sant?

Det beste er at det ikke er hult, at du feks treffer en stender (det er en bjelke som står i lodd) for da sitter det du skrur godt fast uten å falle ned

Anonymkode: 82ff4...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det beste er at det ikke er hult, at du feks treffer en stender (det er en bjelke som står i lodd) for da sitter det du skrur godt fast uten å falle ned

Ser den. Blir bare litt svett av å ikke kunne forskjell på stender og kabel/rør, så hult er nok bra for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette.

Eller en kubbing, som vil være det nest beste. Disse er festet mellom stendere. Noen vegger på nyere hus har horisontal utlekting, med stender 5 cm innenfor. Da er det disse lektene man ønsker å treffe for godt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det virkelig mulig å være så uvitende og hjelpeløst upraktisk? Bevare meg vel.😳 Er det ingen som har lært deg noe som helst i oppveksten?

Anonymkode: 1f519...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det virkelig mulig å være så uvitende og hjelpeløst upraktisk? Bevare meg vel.😳 Er det ingen som har lært deg noe som helst i oppveksten?

Dette lærte man mye av ...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er kjøkkenet eller badet på andre siden av veggen du har skrudd i? Hvis ikke: det er lite sannsynlig at det er vannrør du har truffet. 

Hvis bygget er fra før ca. 1950 har du ikke stendervegg (med mindre det er oppusset/ombygget etterpå). Hvis det er et nyere bygg, banker du i veggen og hører hvor det ikke er hult. Stender er enten senteravstand 60 cm eller 30 cm (60 er vanlig). Du har sannsynligvis truffet en allerede, så bank i veggen 60 cm bortenfor og hør om lyden endrer seg. 

Du skal henge tunge ting i stenderne...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mange som har foreldre som ikke lærte dem om bygningskonstruksjon i oppveksten. Noen ikke pedagogisk anlagt, noen kunne ikke dette selv. Veldig spesielt av deg å komme med en så klandrende kommentar 

Anonymkode: 82e34...49d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da jeg la meg i går tenkte jeg at det var skikkelig hyggelig å få så hjelpsomme svar uten å bli dømt når jeg hadde stilt et SÅ pinlig spørsmål. Skjønner at ikke alle kan være så greie, men det ble satt stor pris på😊

Skulle virkelig ønske noen hadde lært meg disse tingene på skolen, eller at jeg hadde hatt en pappa å spørre, men dessverre ikke.

-Men nå lærer jeg meg det jeg også skal du se!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg måtte ringe pappa første gang jeg hadde flyttet for meg selv og skulle henge en hylle på en gipsvegg. Det er en første gang for alle... nå derimot har jeg pusset opp to leiligheter, så det går seg til. 

Til TS: Dersom du ikke har noen å ringe å spørre "dumme" spørsmål: Maxbo har mange små videosnutter på hvordan man gjør handy saker på YouTube. Alt fra henge opp hyller til å bygge garasje. 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (19 timer siden):

Dette lærte man mye av ...

Vel, deg om det. Hadde vel en tanke om at vedkommende og enkelte andre kanskje ville "lære" at det er lurt å få med seg noen enkle, praktiske ting på livets vei. Særlig kvinner kan være fullstendig hjelpeløse når det kommer til praktiske oppgaver, som snekring, skruing og oppussing. Mange vet ikke engang hvordan de skal holde en hammer! De fleste kvinnene rundt meg er faktisk slik. Jeg ser aldri at de gjør noe praktisk hjemme, unntatt typiske kvinnelige sysler som rydding og vasking. Opplever stadig venninner som kontakter meg, og spør om hjelp til selv den minste lille ting. Småting de fint kunne ha lært seg om de ville. Men nei, de viker unna alle slike oppgaver, og overlater alt til mannen eller noen andre, kun fordi de aldri har giddet å lære det. Mange kvinner bryr seg mest om klær, sminke, hudpleie og lange negler, eller andre typiske "kvinnegreier". Resultatet er fullstendig hjelpeløshet når de først må gjøre det selv. For all del, enkelte er kanskje ikke like handy fra naturens side, men et lite minimum av praktiske oppgaver synes jeg man bør klare å lære seg uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vel, deg om det. Hadde vel en tanke om at vedkommende og enkelte andre kanskje ville "lære" at det er lurt å få med seg noen enkle, praktiske ting på livets vei. Særlig kvinner kan være fullstendig hjelpeløse når det kommer til praktiske oppgaver, som snekring, skruing og oppussing. Mange vet ikke engang hvordan de skal holde en hammer! De fleste kvinnene rundt meg er faktisk slik. Jeg ser aldri at de gjør noe praktisk hjemme, unntatt typiske kvinnelige sysler som rydding og vasking. Opplever stadig venninner som kontakter meg, og spør om hjelp til selv den minste lille ting. Småting de fint kunne ha lært seg om de ville. Men nei, de viker unna alle slike oppgaver, og overlater alt til mannen eller noen andre, kun fordi de aldri har giddet å lære det. Mange kvinner bryr seg mest om klær, sminke, hudpleie og lange negler, eller andre typiske "kvinnegreier". Resultatet er fullstendig hjelpeløshet når de først må gjøre det selv. For all del, enkelte er kanskje ikke like handy fra naturens side, men et lite minimum av praktiske oppgaver synes jeg man bør klare å lære seg uansett. 

Man lærer lite av at noen sier man burde lært noe før.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her var det mange merkelig antagelser. Greit nok at du syns det er plagsomt med folk som ikke gidder gjøre noe selv, men er det virkelig sånne som meg, som altså gjerne VIL klare og VIL lære, du bør la det gå ut over?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...