Gå til innhold

Brun ris, naturris

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor kjøper dere sunn ris? Vet ikke helt forskjellen på brun ris og naturris, men har skjønt at de er veldig sunne. Mer næringsstoffer enn den hvite risen en får kjøpt på f.eks. rema.

Har vært på én innvandrerbutikk, de hadde ikke brun ris, og så var jeg på en økonlogisk butikk, Helios. De hadde naturris. Den kostet 41 kr for en halvkg.. Veldig dyrt. Og så skulle den bløtlegges i en time og så kokes i 50 minutter.... Oioioi, både dyrt og tidkrevende å bli sunnere....

Finnes det sunn ris som kokes på under tre kvarter, uten bløtlegging, og som ikke koster skjorta, og som faktisk finnes i en butikk??

(synes det er betenkelig at alle kostholdsekspertene anbefaler brun ris/naturris og fullkornspasta og sånt, og så er det så vanskelig å få kjøpt det.... :forvirret: )

Endret av Jotunjenta
Skrevet
(synes det er betenkelig at alle kostholdsekspertene anbefaler brun ris/naturris og fullkornspasta og sånt, og så er det så vanskelig å få kjøpt det....  :forvirret: )

Etterspørsel og tilbud, vet du!

Har du vært på Menybutikk og kikket? Jeg vet at de ihvertfall har fullkornspasta og det ville overraske meg om de ikke har naturris også! Bruker det ikke selv, så jeg er ikke sikker.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg kjøper brun basmatiris hos tyrkeren på hjørnet, og den er ikke så veldig mye dyrere enn den andre risen de har. Vet at det anbefales at du bløtlegger og skyller brun ris før koking, men jeg gidder aldri bløtlegge. Skylle gjør jeg med all ris uansett, og det tar ikke noe tid i det hele tatt. Og jeg koker ikke den brune risen noe lengre enn vanlig basmati. Faktisk hender det at jeg blander 50/50 med hvit og brun basmati, og det funker helt fint å koke dette sammen.

Skrevet

Alle innvandrerbutikker her har det billig. Kjøper du villris (de litt lange svarte) er det genialt å blande i brun basmatiris. Blir kjempegodt :)

Skrevet

Smaker de veldig annerledes kontra yasmin-ris? Elsker lukten av yasmin-ris, men naturris hadde jo vært sunnere.

Skrevet

Ikke på nærheten så klissete som jasmin-ris. Smaker også ulikt.

Skrevet

Jeg bruker også brun basmatiris som jeg kjøper på butikk med tyrkisk sortiment. Koker den i 30 min i mye vann, og heller fra vannet tilslutt (som når man koker pasta).

Brun basmati smaker basmatiris, men har også den litt nøtteaktige tilleggssmaken som upolert ris har. Jeg liker det veldig godt, men bruker hvit basmati til andre retter enn brun - den brune passer feks godt til tomatbaserte gryter og sauser, men mindre bra til milde og kremete retter/sauser. Jeg foretrekker også hvit basmati til wokmat.

Hørtes forresten godt ut å blande brun basmati med villris - takk for tipset! :)

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Hei :) Du kan få kjøpt sunn ris på Kiwi :D! Boil-in-bag har en fullkorns ris. Den er helt grei for meg, men resten av familien synes at den ble altfor tørr.. Men den er nå hvertfall sunn ;)

• 1 måned senere...
Gjest christian
Skrevet

vet ikke om gutter egentlig har lov til å skrive her, men hadde noe å komme med.

jeg bor i australia og kjøper vanligvis en 25kgs bag med brun ris importert fra kina, så hvordan dette fungerer i norge vet jeg lite om.

det jeg derimot vet er at riskokere fungerer ypperlig for brun ris, forutsatt at man bruker 2 til 2,5 ganger mer vann enn ris - for hver kopp ris, 2 - 2,5 kopp vann - og da trenger man IKKE å la det bløte seg eller noe, det tar vanligvis 20 - 25 minutter, mens det derimot tar omtrent det dobbelte (hvis man inkluderer bløtning) dersom man ikke bruker riskoker.

jeg har nettopp kjøpt en riskoker i norge som jeg skal prøve idag så forhåpentligvis fungerer det like godt som den andre jeg har.

og for de som ikke har smakt det - det er STOR forskjell, massivt høyere fiberinnhold, og man blir mettere

Gjest christian
Skrevet
Hvor kjøper dere sunn ris? Vet ikke helt forskjellen på brun ris og naturris, men har skjønt at de er veldig sunne. Mer næringsstoffer enn den hvite risen en får kjøpt på f.eks. rema.

Har vært på én innvandrerbutikk, de hadde ikke brun ris, og så var jeg på en økonlogisk butikk, Helios. De hadde naturris. Den kostet 41 kr for en halvkg.. Veldig dyrt. Og så skulle den bløtlegges i en time og så kokes i 50 minutter.... Oioioi, både dyrt og tidkrevende å bli sunnere....

Finnes det sunn ris som kokes på under tre kvarter, uten bløtlegging, og som ikke koster skjorta, og som faktisk finnes i en butikk??

(synes det er betenkelig at alle kostholdsekspertene anbefaler brun ris/naturris og fullkornspasta og sånt, og så er det så vanskelig å få kjøpt det.... :forvirret: )

JA - se lenger ned!

Skrevet

Jeg kjøper på Ica, Icas eget merke. Den er het ypperlig og koster 19 kroner for en halvkilo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...