AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Saken er den at lille søsteren til samboer skal døpes fordi hun skal konfimeres. Hun skal du altså dåpes nå snart, og stå til konfirmasjon om noen måneder. Hva i all verden skal vi gi en tenåring som døpes? Det blir forferdelig dyrt å gi to flotte gaver i løpet av noen få måneder, men det må vi vel da.. Men jeg aner ikke hva man gir når de er så store. Vanligvis gir man jo noe "min første tann" opplegg, men hun har jo mista alle tenna sine.. Anonymkode: db2d3...d4e
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Ingenting til dåpen. Det skal vel ikke feires med fest heller går jeg utifra. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): Ingenting til dåpen. Det skal vel ikke feires med fest heller går jeg utifra. Hvorfor går du utfra det? Vi skal i kirken og deretter spise en lett middag, så et lite selskap blir det jo. Anonymkode: db2d3...d4e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Emaljehjerte med fader vår på baksiden - samme som jeg gir dåpsbarn Sånn som dette - men finnes med ulike farger/mønster og prisklasser. Bare husk å få lengre lenke til. https://www.oleaas.no/smykke-turkis-hjerte-med-fader-vår-i-sølv-til-barn-271715?gclid=EAIaIQobChMI7eeY-tD-8AIVQaOyCh1NfwQ5EAQYAyABEgJilfD_BwE Anonymkode: 5dc9f...a52
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor går du utfra det? Vi skal i kirken og deretter spise en lett middag, så et lite selskap blir det jo. Anonymkode: db2d3...d4e Så de skal ha dåpsselskap nå og konfirmasjon etter sommeren. Rimelig spesielt etter min mening. Vet om flere som har døpt seg rett før konfirmasjonen men da har det ikke blitt feiret slik. Men hvis du skal i selskap, så må du vel ta med en liten gave. Et smykke kanskje?
Amatariel Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 Ville gitt penger til en tenåring, til livet videre (lappen, bolig osv.).
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 solmåneogstjerner skrev (9 minutter siden): Så de skal ha dåpsselskap nå og konfirmasjon etter sommeren. Rimelig spesielt etter min mening. Vet om flere som har døpt seg rett før konfirmasjonen men da har det ikke blitt feiret slik. Men hvis du skal i selskap, så må du vel ta med en liten gave. Et smykke kanskje? Ja, jeg også synes det er spesielt, men så tenkte jeg kanskje det ikke var det.. Blir som sagt jækla dyrt når det er to store selskap på 3 måneder - for samme barnet. 😅 Smykke var lurt, takk! AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Emaljehjerte med fader vår på baksiden - samme som jeg gir dåpsbarn Sånn som dette - men finnes med ulike farger/mønster og prisklasser. Bare husk å få lengre lenke til. https://www.oleaas.no/smykke-turkis-hjerte-med-fader-vår-i-sølv-til-barn-271715?gclid=EAIaIQobChMI7eeY-tD-8AIVQaOyCh1NfwQ5EAQYAyABEgJilfD_BwE Anonymkode: 5dc9f...a52 Så pent smykke! Hun er dog ikke kristen, hun vil bare konfimeres fordi 'alle' andre skal. Det i seg selv er en diskusjon jeg ikke ønsker å starte, da jeg er uenig i det.. Amatariel skrev (4 minutter siden): Ville gitt penger til en tenåring, til livet videre (lappen, bolig osv.). Da blir det fort vekk 4000kr på 3mnd vi nå ut med, til samme ungen. Vi har nettopp kjøpt bolig og fått barn, så vi har ikke så altfor mye å rutte med, og det blir veldig synlig når man gir penger.. Men takk for tips! Ts Anonymkode: db2d3...d4e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Vi gav ett fint smykke. Kostet ikke så mye. Så fikk han penger til konfirmasjonen. Skal sies at jeg var fadder, så ville gi litt ekstra. Her var det en enkel middag med faddere, søsken og foreldre når han døpte seg Anonymkode: 7ada5...3dc
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Saken er den at lille søsteren til samboer skal døpes fordi hun skal konfimeres. Hun skal du altså dåpes nå snart, og stå til konfirmasjon om noen måneder. Hva i all verden skal vi gi en tenåring som døpes? Det blir forferdelig dyrt å gi to flotte gaver i løpet av noen få måneder, men det må vi vel da.. Men jeg aner ikke hva man gir når de er så store. Vanligvis gir man jo noe "min første tann" opplegg, men hun har jo mista alle tenna sine.. Anonymkode: db2d3...d4e Vanligvis gir man dåpsbarn en ganske liten, relativt symbolsk gave. Et sølvsmykke i barnestørrelse eller verdien av dette er ikke høy. Har du dårlig råd er smykker noe som holder seg helt topp i brukt format, så å kjøpe et brukt på Finn.no eller grave frem ett fra smykkeskrinet, rense det og putte det i en eske er helt ok. Alternativt ville jeg gitt en 500-lapp. Har du dårlig råd er det uansett alltid sosialt akseptabelt å justere ned verdien på gaver. Anonymkode: 6a933...dae
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanligvis gir man dåpsbarn en ganske liten, relativt symbolsk gave. Et sølvsmykke i barnestørrelse eller verdien av dette er ikke høy. Har du dårlig råd er smykker noe som holder seg helt topp i brukt format, så å kjøpe et brukt på Finn.no eller grave frem ett fra smykkeskrinet, rense det og putte det i en eske er helt ok. Alternativt ville jeg gitt en 500-lapp. Har du dårlig råd er det uansett alltid sosialt akseptabelt å justere ned verdien på gaver. Anonymkode: 6a933...dae Edit: ser at dere er et par som begge(?) blir invitert. Det burde selvsagt vært nevnt i hovedinnlegget, for et par er ikke «en enhet» det er to personer. Da dobler dere gaveverdien til en enkeltperson. Dere teller ikke med barn under 18. Anonymkode: 6a933...dae
Amatariel Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da blir det fort vekk 4000kr på 3mnd vi nå ut med, til samme ungen. Vi har nettopp kjøpt bolig og fått barn, så vi har ikke så altfor mye å rutte med, og det blir veldig synlig når man gir penger.. Men takk for tips! Ts Anonymkode: db2d3...d4e Skjønner egentlig veldig godt at penger er synlig sånn sett og ikke like gøy å gi bort... men som tenåring så ville vel mange av oss satt pris på å få penger enn x antall smykker. Trenger ikke være så mye fra hver enkelt, for ungdommen samler jo opp det den får fra flere. I dette spesifikke tilfellet her så ville jeg gitt 500 kr til dåpen og 1000 kr til konfirmasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #12 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Edit: ser at dere er et par som begge(?) blir invitert. Det burde selvsagt vært nevnt i hovedinnlegget, for et par er ikke «en enhet» det er to personer. Da dobler dere gaveverdien til en enkeltperson. Dere teller ikke med barn under 18. Anonymkode: 6a933...dae Dette skjønner jeg ikke helt? Vi gir jo en gave felles til lille søsteren hans, og vi er en husholdning? Vi som et par, en husholdning har dårlig råd siden vi har kjøpt og fått barn. Jeg vet ikke hva som er vanlig for deg, men her spleiser husholdninger sammen, ikke hver enkelt person som bor i huset. Og det er nevnt at vi er invitert, ikke skjønner jeg hvorfor det er viktig å presisere det heller? Amatariel skrev (11 timer siden): Skjønner egentlig veldig godt at penger er synlig sånn sett og ikke like gøy å gi bort... men som tenåring så ville vel mange av oss satt pris på å få penger enn x antall smykker. Trenger ikke være så mye fra hver enkelt, for ungdommen samler jo opp det den får fra flere. I dette spesifikke tilfellet her så ville jeg gitt 500 kr til dåpen og 1000 kr til konfirmasjonen. Det er jeg helt enig i! Hun er veldig opptatt av sminke, hår produkter og generell kropp pleie, så jeg lurte litt på å gi henne noe slikt. Men blir det rart, siden det er en dåp? Anonymkode: db2d3...d4e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #13 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette skjønner jeg ikke helt? Vi gir jo en gave felles til lille søsteren hans, og vi er en husholdning? Vi som et par, en husholdning har dårlig råd siden vi har kjøpt og fått barn. Jeg vet ikke hva som er vanlig for deg, men her spleiser husholdninger sammen, ikke hver enkelt person som bor i huset. Og det er nevnt at vi er invitert, ikke skjønner jeg hvorfor det er viktig å presisere det heller? Det er jeg helt enig i! Hun er veldig opptatt av sminke, hår produkter og generell kropp pleie, så jeg lurte litt på å gi henne noe slikt. Men blir det rart, siden det er en dåp? Anonymkode: db2d3...d4e Jeg fikk penger, smykker, bøker og litt sminke til min dåp, og synes ingenting av det var rart eller «feil». Det blir jo nødvendigvis litt andre gaver enn når man blir døpt som spedbarn, men det blir nok satt pris på allikevel! 😊 Anonymkode: 8be51...dbb
Fiffig Skrevet 5. juni 2021 #14 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Edit: ser at dere er et par som begge(?) blir invitert. Det burde selvsagt vært nevnt i hovedinnlegget, for et par er ikke «en enhet» det er to personer. Da dobler dere gaveverdien til en enkeltperson. Dere teller ikke med barn under 18. Anonymkode: 6a933...dae Et par er da en enhet? Skal i flere bryllup i sommer, og vi gir selvfølgelig ikke separate gaver til de som gifter seg. Det ville vært helt søkt.
Snurrepurre Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 Boka; til ungdommen? Koster 200kr. https://www.norli.no/til-ungdommen?gclid=Cj0KCQjw5PGFBhC2ARIsAIFIMNdNLxNmGefOQnZclcyHWxbWT1lBAJEfYgtuki3qOi5PVtCd80N1Dr0aAlzaEALw_wcB Også ville jeg supplert med 300kr i gavekort på kicks eller noe. Behøver jo ikke være «temagaver» fordi det er dåp? Dette er jo ei jente på 13-14 og ikke en baby 😬 jeg hadde følt det litt nedlatende å få «babysmykker» som tenåring. Man er jo utrolig følsom i den alderen 😅.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå