AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Får ikke boliglån da jeg er vikar, tjener 483.000 i året (har hatt ca det samme de siste 3 årene da jeg gikk rett ut i jobb som nyutdannet). Har 2 barn, og en bil. Litt studielån (120 000), ingen andre lån eller gjeld. Har hatt møter med ulike banker men de mener jeg trenger all inntekten til å brødfø familien... selv om de har sett husleia på 12500 som går ut hver måned og at vi sparer mye. Samboer er ufør. Har spart 800.000 nå og tok motet til meg og spurte igjen, men nei, om jeg så hadde fast jobb er det ikke nok inn pr mnd. Hva koster det egentlig å bygge et hus? Vi kan jo kjøpe tomt tenker jeg. Anonymkode: 47c03...db0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Jeg har inntrykk av at det koster rundt 4 mill og oppover å bygge hus. Har jobbet med byggesak og det er tallet som er slengt rundt. Anonymkode: 8b981...577 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 Vi skulle akkurat bygge og prisen på huset kom på drøye 5,5 mill. 173 kvm, 3 etg, 2 bad. Vinyl på badene. Med kostnadene til banken, buffer banken regner med osv så kom totalen på 6,2 mill. Da kom tomta i tillegg. Nå gikk prisen på trelast opp 40% med spådd enda høyere fra august. Det hadde lagt på ca 800 000 kr på byggebudsjettet. Du får ikke bygget under 4 mill i dag og da bygger du lite og enkelt. Banken tar enormt mye mer sikkerhet ved bygging enn kjøping, bare byggelånet koster 200 000 kr alene og i budsjettet skal de legge inn buffer, tilkobling til strøm og vann (ca 40k) og bare søknadene koster 40k alene, da uten disp-tillegg. Du kan bare glemme å bygge, det er billigere å kjøpe. Anonymkode: acdd1...c60 5
klondrik Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva koster det egentlig å bygge et hus? Vi kan jo kjøpe tomt tenker jeg. Hvor høyt er et fjell? Endret 4. juni 2021 av klondrik 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 1 hour ago, klondrik said: Hvor høyt er et fjell? 4 mill og opp ser det ut til! Anonymkode: 47c03...db0 3
PetterKanin Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 Man kommer nok ikke mye under 3,5 med mindre man bygger lite, eller legger i mye egeninnsats.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 Det koster jævlig mye. Vi skal bygge på, og gjøre om store deler av huset, vi må regne med at det vil koste MINST 2. mill, å da har vi ikke regnet ut alt enda engang. Samboer er utdannet tømrer og jobber på byggesak i kommunen så han har beina godt plantet på jorda når det kommer til hvor lite penger det er realistisk å klare seg med i bygging. Det koster mer enn man tror, og ofte mer enn man planlegger for. Anonymkode: a7fda...0e4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 Du må nok regne 30 000 kroner per kvadratmeter og oppover. I tillegg kommer tomteprisen og andre utgifter som tilkoblingsavgift vann og avløp, evt byggelånsrenter etc. Anonymkode: fd144...f9f 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 5. juni 2021 #9 Skrevet 5. juni 2021 Vi bygget i 2016, nøktern, men ganske stor bolig på 250 kvm. Det kom på over 5 mill totalt med tomt, opparbeiding, garasje og ett litt dyrere kjøkken enn det som var inkludert. Det er mye dyrere enn hva man får inntrykket av i annonsene. Det står gjerne nøkkelklar bolig til 3.8, anbefaler at du legger på en mill for å være mer realistisk.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #10 Skrevet 5. juni 2021 Minst 30000 kr per kvm BRA - og jo mindre dess dyrere siden pris for grunnarbeid og slikt er likt for lik grunnflate. Hus bygges stort sett i tre i Norge, og trelastprisene er steget helt ekstremt i det siste. Da får du fort mye mer enn 30000 per kvm. Her brukte vi 7,5 mill inkl søknader og byggelån og tomtearbeid for 4 år siden, men uten tomt. Har vel brukt 0,5-1 mill i etterkant på bygging av garasje, opparbeide tomt, peiser, garderober, badekar osv som vi hoppet over i byggeprosessen. Huset er på knapt 300 kvm med to utleiedeler. Vi investerte i energibrønn, men ellers rimelige løsninger og egeninnsats på bla gulv og lister. Anbefaler hellere å kjøpe et oppussingsobjekt, det er billigere i innkjøp, og du kan ta ting etterhvert uten byggelån. Anonymkode: 4b7f0...401
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2021 #11 Skrevet 5. juni 2021 Jeg skjønner ikke helt ... Hva mener du det skal hjelpe å bygge selv når bankene ikke gir deg lån? Mitt beste råd til deg er å snakke med en FYSISK bank - ikke disse hersens online skjemaene - og be dem forklare hva som skal til for at dere skal få lån. Hvis du kan vise til at du over tid har hatt en jevnt høy inntekt og at det er lite eller ingen dødperioder mellom oppdrag så bør det være nok.
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2021 #12 Skrevet 5. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nå gikk prisen på trelast opp 40% med spådd enda høyere fra august. Det hadde lagt på ca 800 000 kr på byggebudsjettet. Anonymkode: acdd1...c60 Men må folk bygge med tømmer? Hva med murhus? Endret 5. juni 2021 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #13 Skrevet 5. juni 2021 Har dere hørt med husbanken? De gir ofte lån til folk som ikke kan få lån i den vanlige banken. Anonymkode: 3223a...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #14 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 19.38): Får ikke boliglån da jeg er vikar, tjener 483.000 i året (har hatt ca det samme de siste 3 årene da jeg gikk rett ut i jobb som nyutdannet). Har 2 barn, og en bil. Litt studielån (120 000), ingen andre lån eller gjeld. Har hatt møter med ulike banker men de mener jeg trenger all inntekten til å brødfø familien... selv om de har sett husleia på 12500 som går ut hver måned og at vi sparer mye. Samboer er ufør. Har spart 800.000 nå og tok motet til meg og spurte igjen, men nei, om jeg så hadde fast jobb er det ikke nok inn pr mnd. Hva koster det egentlig å bygge et hus? Vi kan jo kjøpe tomt tenker jeg. Anonymkode: 47c03...db0 Har dere mulighet til å kjøpe en liten bolig? Mindre enn dere egentlig trenger, men bare for å komme inn på markedet? Man må starte et sted, og selv om det ikke er ideelt er det en mulighet til å bygge kapital. Anonymkode: 8f35d...708 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 19.38): Får ikke boliglån da jeg er vikar, tjener 483.000 i året (har hatt ca det samme de siste 3 årene da jeg gikk rett ut i jobb som nyutdannet). Har 2 barn, og en bil. Litt studielån (120 000), ingen andre lån eller gjeld. Har hatt møter med ulike banker men de mener jeg trenger all inntekten til å brødfø familien... selv om de har sett husleia på 12500 som går ut hver måned og at vi sparer mye. Samboer er ufør. Har spart 800.000 nå og tok motet til meg og spurte igjen, men nei, om jeg så hadde fast jobb er det ikke nok inn pr mnd. Hva koster det egentlig å bygge et hus? Vi kan jo kjøpe tomt tenker jeg. Anonymkode: 47c03...db0 Hvis du er vikar på tredje året på samme arbeidsplass så har du krav på fast jobb. Organiser deg å be om hjelp etter karantenetiden. Anonymkode: 23caa...696 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 On 6/5/2021 at 12:13 PM, Blondie65 said: Jeg skjønner ikke helt ... Hva mener du det skal hjelpe å bygge selv når bankene ikke gir deg lån? Mitt beste råd til deg er å snakke med en FYSISK bank - ikke disse hersens online skjemaene - og be dem forklare hva som skal til for at dere skal få lån. Hvis du kan vise til at du over tid har hatt en jevnt høy inntekt og at det er lite eller ingen dødperioder mellom oppdrag så bør det være nok. Har hatt fire møter med banker, 1 fysisk og tre på teams. Med mindre jeg får fast stilling er svaret nei. Har hatt ca samme inn og ut hver måned de siste årene, men det hadde ikke noe å si så for meg en liten tomt og så evt kjøpe minihus/containerhus eller lignende, evt få opp grunnmur/reisverk og gjøre det meste selv. Men ser nå at vi har alt for lite til å komme i gang. er vikar for byrå, så er på ulike steder. Anonymkode: 47c03...db0
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt fire møter med banker, 1 fysisk og tre på teams. Med mindre jeg får fast stilling er svaret nei. Har hatt ca samme inn og ut hver måned de siste årene, men det hadde ikke noe å si så for meg en liten tomt og så evt kjøpe minihus/containerhus eller lignende, evt få opp grunnmur/reisverk og gjøre det meste selv. Men ser nå at vi har alt for lite til å komme i gang. er vikar for byrå, så er på ulike steder. Anonymkode: 47c03...db0 Dere har vært svært flinke til å spare. Jeg forstår bankenes usikkerhet rundt vikarer, samtidig er jo dette egentlig bullshit når en kan vises til "fast" inntekt. Har du prøvd Bluestep? Vær obs på at de har høyere rente enn andre banker - dette er nettopp for å dekke over usikkerheten. Nordax skryter også av at de gir lån til personer uten fast jobb. Har du spurt bankene hva som mangler? Hvis du hadde eid tomt, kunne nok selvbygging vært en idé. Men når tomten koster mer enn det koster å kjøpe en bolig er det ikke regningssvarende. Har du prøvd kommunalt boliglån? Dette skal hjelpe folk som ellers har problemer med å komme inn i boligmarkedet.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 3 hours ago, Blondie65 said: Dere har vært svært flinke til å spare. Jeg forstår bankenes usikkerhet rundt vikarer, samtidig er jo dette egentlig bullshit når en kan vises til "fast" inntekt. Har du prøvd Bluestep? Vær obs på at de har høyere rente enn andre banker - dette er nettopp for å dekke over usikkerheten. Nordax skryter også av at de gir lån til personer uten fast jobb. Har du spurt bankene hva som mangler? Hvis du hadde eid tomt, kunne nok selvbygging vært en idé. Men når tomten koster mer enn det koster å kjøpe en bolig er det ikke regningssvarende. Har du prøvd kommunalt boliglån? Dette skal hjelpe folk som ellers har problemer med å komme inn i boligmarkedet. Takk for gode svar. Bluestep er ikke aktuelt, det blir alt for høy rente (eller det hadde fungert, men føles som sløsing - er medlem i LO og ser andre banker har veldig lav rente med LO favør) og så mister vi vel sjansen til å få førstehjemslån andre steder også. Den siste banken jeg pratet med var sparebank1, kun fast jobb manglet. Spurte om vi sparte opp 800.000 til om det ville være nok, men nei. Forstår heller ikke det med fast jobb, de kan da også bli sagt opp. Kan sjekke ut kommunalt men har inntrykk av at vi ikke passer inn i noen båser akkurat nå. Anonymkode: 47c03...db0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har hatt fire møter med banker, 1 fysisk og tre på teams. Med mindre jeg får fast stilling er svaret nei. Har hatt ca samme inn og ut hver måned de siste årene, men det hadde ikke noe å si så for meg en liten tomt og så evt kjøpe minihus/containerhus eller lignende, evt få opp grunnmur/reisverk og gjøre det meste selv. Men ser nå at vi har alt for lite til å komme i gang. er vikar for byrå, så er på ulike steder. Anonymkode: 47c03...db0 Hvordan hadde du tenkt at et minihus/containerhus skulle kunne være en grei løsning når du har 2 barn? Det blir jo alt for lite. Snakk med husbanken, de kan kanskje hjelpe deg. Anonymkode: 49b77...c97 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #20 Skrevet 6. juni 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan hadde du tenkt at et minihus/containerhus skulle kunne være en grei løsning når du har 2 barn? Det blir jo alt for lite. Snakk med husbanken, de kan kanskje hjelpe deg. Anonymkode: 49b77...c97 Her vi bor nå er alt for lite for oss (50kvm), jeg og samboer sover i stua på sovesofa - skal godt gjøres at det blir verre. Vi har kjæledyr vi er veldig glad i så vanskelig å finne noe nytt å leie samtidig som vi må spare. Et lite hus hadde iallefall vært vårt, da kan man bygge på et soverom e.l. senere. Anonymkode: 47c03...db0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå