AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Jeg er snart ferdig med vgs og skal studere til høsten. Flytter da ut. Skal bo på hybel og studere i en by på den andre siden av landet. Jeg regner med at det vil ta litt tid før jeg får deltidsjobb der, da det er en storby med mange studenter. Derfor spurte jeg pappa om penger, han sa at jeg skulle bruke de 35 000kr til konfirmasjonen min. De pengene skulle gå til lappen eller hvis jeg skulle studere. Nå har jeg ikke tatt lappen, så de pengene står nok på mammas konto, tenkte jeg. I dag når jeg spurte etter pengene, sa mamma hvilke penger? Og da jeg sa at pappa hadde gitt meg 40 000kr til konfirmasjonen som hun skulle passe på. Sa hun at pappa løy, og at hun ikke hadde fått en krone. Så ringte jeg pappa igjen, og han ble dritsur og sa at han kunne bevise det fordi han hadde overført det til mammas konto. Litt senere fikk jeg en screenshot av nettbanken til pappa, der det stod at han hadde overført 40 000kr. Da jeg viste mamma det kom det frem at hun har brukt opp alle pengene. Hun sier at de har gått med når kjøleskapet røk, vi måtte ha ny oppvaskmaskin og at det dukket opp ting hele tiden. Og at jeg burde bidra siden jeg tross alt bor her jeg også. Nå er de pengene vekk og pappa er sur på mamma. Han sier at han ikke har mer penger å gi meg fordi han har det trangt økonomisk nå. Nå er jeg skikkelig stressa og sint! Tenk å være så fæl mot sin egen unge?! Hvordan kan hun bruke opp alle pengene mine?! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre til høsten. Jeg har jobbet i butikk to kvelder i uka, siden jeg var 18 år. Har betalt for månedskort, mobil og gitt mamma 2000 kr i husleie hver måned. Jeg har ikke mer penger nå, bare 3400 kr på konto. Er skikkelig stressa for hvordan jeg skal betale depositum og møbler til hybel..og hvordan jeg skal greie meg til jeg får deltidsjobb. Hvordan kan man være så fæl mot barnet sitt?! Anonymkode: a8aa6...66b 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 4. juni 2021 Da gir du henne 1 uke på å tilbakebetale deg visst ikke så anmelder du henne. Anonymkode: be6a8...f5a 89
Gjest O.G. Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 Hvorfor hadde du ikke egen sparekonto fra dag en?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da gir du henne 1 uke på å tilbakebetale deg visst ikke så anmelder du henne. Anonymkode: be6a8...f5a Det hjelper lite om TS ikke kan beviste at pengene er hennes. Anonymkode: d63b7...b83 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 4. juni 2021 O.G. skrev (Akkurat nå): Hvorfor hadde du ikke egen sparekonto fra dag en? Fordi foreldrene mine ikke laget en og jeg hadde ikke regna med at moren min skulle ta alle pengene mine. Anonymkode: a8aa6...66b 52
Gjest O.G. Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi foreldrene mine ikke laget en og jeg hadde ikke regna med at moren min skulle ta alle pengene mine. Anonymkode: a8aa6...66b Men på hvilken konto har de pengene som du har jobbet for gått inn på da?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hjelper lite om TS ikke kan beviste at pengene er hennes. Anonymkode: d63b7...b83 Der kommer uttalelsen fra faren inn. Det er vel strengt tatt far som bør ta seg av denne saken. Anonymkode: 68a27...fca 23
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 4. juni 2021 Moren din hadde forsørgerplikt for deg så lenge du går/gikk på VGS, så det er ikke lov da å ta "husleie" som du sier hun har gjort. Google forsørgerplikt. Anonymkode: fd948...15a 69
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da jeg viste mamma det kom det frem at hun har brukt opp alle pengene. Hun sier at de har gått med når kjøleskapet røk, vi måtte ha ny oppvaskmaskin og at det dukket opp ting hele tiden. Og at jeg burde bidra siden jeg tross alt bor her jeg også. Du får kontre tilbake at det er hennes plikt å forsørge deg, og du ikke har bedt om å bli født og bo med henne. Det har vært mora di sitt valg. Hun (og faren din) har plikt til å forsørge deg! Men, de pengene som hun har brukt opp får hun hoste opp på en eller annen måte. Låne opp på boligen, selge bil osv. Omså ta opp forbrukslån! Gi henne en uke eller to, hvis ikke anmelder du. Anonymkode: b0106...599 25
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 O.G. skrev (5 minutter siden): Men på hvilken konto har de pengene som du har jobbet for gått inn på da? Min konto. Men jeg begynte ikke å jobbe før jeg ble 18 år. Konfirmasjonen var lenge før. Anonymkode: a8aa6...66b 14
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Moren din hadde forsørgerplikt for deg så lenge du går/gikk på VGS, så det er ikke lov da å ta "husleie" som du sier hun har gjort. Google forsørgerplikt. Anonymkode: fd948...15a Jeg er ikke TS, men mine forelde tok også husleie da jeg gikk på VGS. Anonymkode: d63b7...b83 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Kan du få deg en sommerjobb ? Spare alt og ikke betale noe hjemme frem til du flytter. Krev at mor betaler alt av mat, buss, mobilregning etc. Dette hadde jeg hatt vanskelig for å tilgi. Anonymkode: a1d5d...708 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke TS, men mine forelde tok også husleie da jeg gikk på VGS. Anonymkode: d63b7...b83 Meg og, helt sykt når jeg tenker tilbake på det. Måtte skulke skolen for å jobbe for å klare meg. Ikke godt forhold til noen av foreldrene mine i dag for å si det sånn. Anonymkode: a1d5d...708 23
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du få deg en sommerjobb ? Spare alt og ikke betale noe hjemme frem til du flytter. Krev at mor betaler alt av mat, buss, mobilregning etc. Dette hadde jeg hatt vanskelig for å tilgi. Anonymkode: a1d5d...708 Jeg skal jobbe på butikken jeg jobber i nå. Men de har bare behov for meg 4 dager i uka, sjefen lovte å ringe meg hvis noen ble syke. Anonymkode: a8aa6...66b 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Det høres ut som din mor har dårlig råd? Jeg tror ikke at hun har brukt pengene for å være slem, men fordi hun har vært i en knipe. Selvsagt burde hun ha løst det på en annen måte, men nå gjorde hun ikke det. Du er gammel nok til å lage din egen sparekonto. Har du fortsatt jobb? Har du sjekket hva du kan få hos lånekassen? Depositum må du ha. Møbler må du ikke ha. Du kan enten leie møblert eller finne mye gratis på finn. Mange studenter har sittet på gulvet i perioder fordi de har hatt dårlig råd. Jeg synes at du skal lage en avtale med deg selv. Fra nå av skal du aldri ha mindre enn 40.000 på bufferkonto. Det kommer du til å sette pris på den dagen du trenger pengene. Anonymkode: fae34...9c5 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 Som noen skriver her, kan ikke moren din kreve husleie av deg mens du gikk på VGS. Ville konfrontert henne med det også og be om pengene tilbake. I tillegg ville jeg gitt henne et par uker på å betale tilbake beløpet på 40.000kr. Si at dine penger ikke skal gå til husholdningen. Dersom ikke dette skjer, så anmelder du. Dette er ikke greit. Anonymkode: eb7a7...ee4 16
Gjest O.G. Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min konto. Men jeg begynte ikke å jobbe før jeg ble 18 år. Konfirmasjonen var lenge før. Anonymkode: a8aa6...66b Og den opprettet du selv?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 Du bør få far til å anmelde henne. Stakkars deg! Fra nå av betaler du henne ikke et øre. Anonymkode: a3e40...e49 14
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 Moren din hadde, som flere sier, ikke lov til å kreve husleie fra deg da du gikk på vgs. Jeg er faktisk fristet til å si at du burde undersøke om du kan kreve dem tilbakebetalt. I tillegg til konfirmasjonspengene, selvsagt. Disse skal du i hvert fall ha tilbake. Blir moren din sur, så la henne bli sur. Anonymkode: b1b5a...fc6 24
Mnjah Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er snart ferdig med vgs og skal studere til høsten. Flytter da ut. Skal bo på hybel og studere i en by på den andre siden av landet. Jeg regner med at det vil ta litt tid før jeg får deltidsjobb der, da det er en storby med mange studenter. Derfor spurte jeg pappa om penger, han sa at jeg skulle bruke de 35 000kr til konfirmasjonen min. De pengene skulle gå til lappen eller hvis jeg skulle studere. Nå har jeg ikke tatt lappen, så de pengene står nok på mammas konto, tenkte jeg. I dag når jeg spurte etter pengene, sa mamma hvilke penger? Og da jeg sa at pappa hadde gitt meg 40 000kr til konfirmasjonen som hun skulle passe på. Sa hun at pappa løy, og at hun ikke hadde fått en krone. Så ringte jeg pappa igjen, og han ble dritsur og sa at han kunne bevise det fordi han hadde overført det til mammas konto. Litt senere fikk jeg en screenshot av nettbanken til pappa, der det stod at han hadde overført 40 000kr. Da jeg viste mamma det kom det frem at hun har brukt opp alle pengene. Hun sier at de har gått med når kjøleskapet røk, vi måtte ha ny oppvaskmaskin og at det dukket opp ting hele tiden. Og at jeg burde bidra siden jeg tross alt bor her jeg også. Nå er de pengene vekk og pappa er sur på mamma. Han sier at han ikke har mer penger å gi meg fordi han har det trangt økonomisk nå. Nå er jeg skikkelig stressa og sint! Tenk å være så fæl mot sin egen unge?! Hvordan kan hun bruke opp alle pengene mine?! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre til høsten. Jeg har jobbet i butikk to kvelder i uka, siden jeg var 18 år. Har betalt for månedskort, mobil og gitt mamma 2000 kr i husleie hver måned. Jeg har ikke mer penger nå, bare 3400 kr på konto. Er skikkelig stressa for hvordan jeg skal betale depositum og møbler til hybel..og hvordan jeg skal greie meg til jeg får deltidsjobb. Hvordan kan man være så fæl mot barnet sitt?! Anonymkode: a8aa6...66b Dersom moren din har tatt penger fra din konto er det underslag. Hun kan anmeldes. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå