Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Kommet opp i en litt kinkig situasjon der sjefen min krever å se henvisning når man søker om permisjon til legebesøk osv. Nå har det seg slik at sjefen min er tett som ei sil og jeg vil ikke fortelle henne hva vi går igjennom akkurat nå, men har hun egentlig krav på å få vite?

Forklarte henne at jeg ville holde dette privat og at det var personlig, men hun måtte fortsatt se henvisningen min. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Kristina00 skrev (2 minutter siden):

Hei! 

Kommet opp i en litt kinkig situasjon der sjefen min krever å se henvisning når man søker om permisjon til legebesøk osv. Nå har det seg slik at sjefen min er tett som ei sil og jeg vil ikke fortelle henne hva vi går igjennom akkurat nå, men har hun egentlig krav på å få vite?

Forklarte henne at jeg ville holde dette privat og at det var personlig, men hun måtte fortsatt se henvisningen min. 

Det har hun ikke lov til å spørre om.

Du kan enten be legen bekrefte at det er helserelatert, eller, få sykemelding for de gitte dagene av legen.

Du kan også ta ut feriedager.

Ooooog, se etter ny jobb - dette blir mye styr med eventuelt fremtidig sykt barn osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Henvisningen er privat og noe ingen andre enn mottaker har noe med å gjøre, men tenker det kan være en kommunikasjonssvikt her. Arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon på legebesøk, dog ikke henvisningen i seg selv. Men, et evt dokument som bekrefter legetime vil jo fortsatt signeres av lege ved avdelingen du skal til, så noe informasjon vil jo lekke litt. 

Anonymkode: 8962c...1c9

• Liker 4
Skrevet

Legg ved kvittering slik at du ved det viser at du har vært på sykehuset. På den måten viser du at du har "rett" på fravær med lønn, men uten å måtte fremlegge dokumentasjon på hvilken avdeling du var innom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (5 minutter siden):

Legg ved kvittering slik at du ved det viser at du har vært på sykehuset. På den måten viser du at du har "rett" på fravær med lønn, men uten å måtte fremlegge dokumentasjon på hvilken avdeling du var innom. 

Hvis man ikke er på sykehus, men går til en privatklinikk da? Hva gjør man da? 😕

Anonymkode: f759c...765

• Liker 1
Skrevet

Jeg går privat hos spiren, ikke veldig vanskelig å Google legens navn og komme rett inn på dems internett side og jeg tror det står spiren på kvitteringen. 

30 minutter siden, Fnuggolina said:

Det har hun ikke lov til å spørre om.

Du kan enten be legen bekrefte at det er helserelatert, eller, få sykemelding for de gitte dagene av legen.

Du kan også ta ut feriedager.

Ooooog, se etter ny jobb - dette blir mye styr med eventuelt fremtidig sykt barn osv. 

Du har såååå rett, jeg har ett barn på 1 år som har vært mye syk etter bhg start og det har gjort at det har vært litt kjipt på jobb faktisk, får høre mye kommentarer som blir nevnt når jeg er borte -  samt fått svar som «såpass.....» av sjefen når jeg sender mld om at jeg ikke kommer på jobb pga sykdom hos barnet mitt. (Har spurt sjefen om hun vil jeg skal ringe eller sende mld, hun sa jeg gjerne kan sende mld. Bare til opplysning.) 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Kristina00 skrev (2 timer siden):

Jeg går privat hos spiren, ikke veldig vanskelig å Google legens navn og komme rett inn på dems internett side og jeg tror det står spiren på kvitteringen. 

Du har såååå rett, jeg har ett barn på 1 år som har vært mye syk etter bhg start og det har gjort at det har vært litt kjipt på jobb faktisk, får høre mye kommentarer som blir nevnt når jeg er borte -  samt fått svar som «såpass.....» av sjefen når jeg sender mld om at jeg ikke kommer på jobb pga sykdom hos barnet mitt. (Har spurt sjefen om hun vil jeg skal ringe eller sende mld, hun sa jeg gjerne kan sende mld. Bare til opplysning.) 

Nei, jeg mente fastlegen :) 

Jeg fikk sykemelding fra uttak og litt lengre enn de vanlige 3 dagene ved behov. 

Bodde/jobbet heldigvis veldig nærme vår klinikk, men om ikke hadde jeg enten tatt ut ferie/sykemelding eller hva enn. 

Ferie kan være vanskelig med en arbeidsgiver som spør pm ulovlige ting, så da er sykemelding svaret.

Da slipper du også bli gravd i kortene på bruk av egenmelding. 

Er en sjef SÅ jækla vanskelig så må man jo bare 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Ring Spiren på forhånd og spør om de kan skrive en form for bekreftelse hvor det fremgår så og si null info. Sjefen din skal være rimelig jævlig om hun googler legens navn og finner ut hvor den jobber. 

Elsker for øvrig de på Spiren ❤️❤️ var der for to uker siden og tok ut spiralen. Vært mye på GU der. Bare lovord å si om gjengen der :) lykke til!

Anonymkode: fe836...48d

• Liker 3
Skrevet

Takk for tips 🤗 får se hva jeg gjør, hun er jo som nevnt tett som ei sil og jeg vet hun har googlet en annen lege’s navn for å finne ut hvor en ansatt har vært på legetime og jeg vil holde dette privat. De er god på å Google på min arbeidsplass - alt Googles🤪 

De på spiren er fantastiske mennesker❤️ Alltid godt tatt imot der!

AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (15 timer siden):

Hvordan i alle dager får du kvittering fra sykehuset? 😅

Anonymkode: edc9d...6d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan i alle dager får du kvittering fra sykehuset? 😅

Når du betaler for timen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når du betaler for timen? 

Hørt om frikort? 

Skrevet

Sjokkert over at sjefen krever et så detaljert innsyn, det må jo handle om sladder? Æsj. 

Skrevet
13 hours ago, Fiffig said:

Sjokkert over at sjefen krever et så detaljert innsyn, det må jo handle om sladder? Æsj. 

Ja, trist og litt vanskelig faktisk. Vet jo det blir flere besøk hos legen framover, så spent på hvordan hun tar det, dette er jo første timen jeg har mtp IVF i denne jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Som sjef har jeg dessverre måttet be om bekreftelser på legetime etter mye ulovlig fravær. Traff syke ansatte som satt på restaurant eller var på shopping 🙈 MEN jeg har aldri sett en henvisning eller visst hva det var. Det jeg får er 2 linjer fra fastlege der de bekrefter en time og det er det. Noen velger å være åpne, men de vet de kan stole på meg. De som er i IVF vet jeg jo at jeg må tilrettelegge for både nå og i graviditeten. Og jeg gleder meg så på deres vegne. 

Anonymkode: 0fab7...77f

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som sjef har jeg dessverre måttet be om bekreftelser på legetime etter mye ulovlig fravær. Traff syke ansatte som satt på restaurant eller var på shopping 🙈 MEN jeg har aldri sett en henvisning eller visst hva det var. Det jeg får er 2 linjer fra fastlege der de bekrefter en time og det er det. Noen velger å være åpne, men de vet de kan stole på meg. De som er i IVF vet jeg jo at jeg må tilrettelegge for både nå og i graviditeten. Og jeg gleder meg så på deres vegne. 

Anonymkode: 0fab7...77f

Godt å høre noen har det slik 🤗 Forstår godt det blir missnøye når noen bruker fravær fra jobb for å shoppe.. 

Spent på hvordan det blir framover- for dette blir jo ikke den siste timen.. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du vise lederen din en henvisning hvor du sladder ALT av relevant info, inkludert legens navn/signatur, og kun bekreftelse på tidspunkt fremkommer? Evt. kontakte fastlegen din og forklare problemstillingen, vise innkallingen til fastlegen og be legen skrive en bekreftelse hvor det står at du behøver fri på xx datoer pga. «behandlingsdager»? Evt. forhøre deg med fastlegen om sykmelding på de aktuelle dagene? Dersom det kommer fra fastlegen kan jo lederen din Google legens navn alt hun vil. 

Anonymkode: 32227...d56

• Liker 1
Skrevet

Takk! Det var et godt tips, både det med å sladde info i henvisning og få min fastlege til å ordne. 🤗 Blir nok å gjøre det om hun begynner å grave mer framover, selv om hun egentlig ikke har krav på å se det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...