AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Hei søkte nylig om finansieringsbevis/lån hos dnb slik at jeg kunne by på et hus. Jeg har penger til egenkapital + dokumentavgift/forsikring og fast jobb så i utgangspunktet skulle det vært grei skuring. En renteøkning til 10+ % ville jeg fremdeles også fint greid å betale. Fikk avslag grunnet at jeg ikke hadde ekstra egenkapital slik at jeg kunne pusse opp med en gang jeg kjøpte. De mente jeg måtte ha 200-500 tusen ekstra i tilfelle noen uforutsette utgifter ville inntreffe etter kjøp av bolig. Denne boligen er fra 1939 og er fullt mulig å bo i slik den er i dag, hadde planer om å spare opp til div utbedringer og ta det litt etter litt. Er dette vanlig, er det et usynelig egenkapitalskrav i tillegg til 15-25% av boligens pris som man må ha for å få lån i dag? Er førstegangskjøper og i starten av 30 årene så har ikke søkt om noe annet enn studielån tidligere. Anonymkode: 33f74...e9d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei søkte nylig om finansieringsbevis/lån hos dnb slik at jeg kunne by på et hus. Jeg har penger til egenkapital + dokumentavgift/forsikring og fast jobb så i utgangspunktet skulle det vært grei skuring. En renteøkning til 10+ % ville jeg fremdeles også fint greid å betale. Fikk avslag grunnet at jeg ikke hadde ekstra egenkapital slik at jeg kunne pusse opp med en gang jeg kjøpte. De mente jeg måtte ha 200-500 tusen ekstra i tilfelle noen uforutsette utgifter ville inntreffe etter kjøp av bolig. Denne boligen er fra 1939 og er fullt mulig å bo i slik den er i dag, hadde planer om å spare opp til div utbedringer og ta det litt etter litt. Er dette vanlig, er det et usynelig egenkapitalskrav i tillegg til 15-25% av boligens pris som man må ha for å få lån i dag? Er førstegangskjøper og i starten av 30 årene så har ikke søkt om noe annet enn studielån tidligere. Anonymkode: 33f74...e9d Forstår banken godt.. Hva har du tenkt å gjøre dersom (når) det dukker opp noe som må utbedres asap? Avløpsrør som bryter sammen, tak som begynner å lekke, f eks. Er nok ikke umoderne tapet og slarkete kjøkkenskap som banken bekymrer seg for. Anonymkode: 1d7db...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forstår banken godt.. Hva har du tenkt å gjøre dersom (når) det dukker opp noe som må utbedres asap? Avløpsrør som bryter sammen, tak som begynner å lekke, f eks. Er nok ikke umoderne tapet og slarkete kjøkkenskap som banken bekymrer seg for. Anonymkode: 1d7db...4a9 Så ved kjøp av oppussingsobjekt er det et krav om å ha ekstra penger på bok i tilfelle bytte av tak og avløpsrør plusselig må gjøres. Er det samme krav ved kjøp av nyere hus? Det kan jo like fort oppstå slike akutte kostnader ved kjøp av nyere bygg. Anonymkode: 33f74...e9d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 Jeg jobber i bank og hvis en kunde vil kjøpe et skikkelig oppussingsobjekt må de ha litt ekstra egenkapital . Anonymkode: 72078...5c5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i bank og hvis en kunde vil kjøpe et skikkelig oppussingsobjekt må de ha litt ekstra egenkapital . Anonymkode: 72078...5c5 Men dette gjelder boliger med akutte TG3 på taksten. Som tak som lekker, bad som råttner osv. Vi driter i om kjøkkenskapet og tapeten er slitt. Anonymkode: 72078...5c5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Jeg ser også etter bolig nå, dette har banken aldri blandet seg i, og jeg har også dnb. Som oftest bryr de seg ikke hvilken bolig jeg ser på heller, så snakk med noen andre i banken og noen andre banker. Anonymkode: 32d88...495
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Hvor gammelt er avløpssystemet, stikkledning osv.? Antagelig er det dette banken er engstelig for, for det er rådyrt å måtte grave opp tomt for å reparere sprukne rør. Anonymkode: 4cfdb...17b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå