AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Vi er et samboerpar uten barn, men som planlegger barn og ønsker mer plass. Vi har begge alltid bodd sentralt i Oslo, men kjenner etter et år med hjemmekontor at vi ønsker et rekkehus med mer plass. Vi har hatt god verdiøkning på leiligheten, men syns det er vanskelig å si om vi faktisk har råd til et rekkehus vi ønsker oss i Oslo. Vi er ikke handy og orker ikke masse oppussing, og dessverre syns vi det er enten-eller (enten MÅ det renoveres, ellers er det totaloppusset og da for dyrt). Budsjettet er ca 6,8, men det er virkelig maks, så vi har da ikke råd til oppussing heller. Nesodden ser mye mer overkommelig ut prismessig. Vi har elsykler begge to, så jeg ser for meg at vi kan ha en grei pendling til jobb ved å kombinere elsykkel med båten. Noen som har erfaring med dette? Fordelene og ulempene som jeg ser det: Oslo øst: + Kan sykle til jobb og sentrum + Kan lettere treffe venner + Sannsynligvis mer prisøkning + Nærhet til marka - Makser lånet og blir kanskje vanskelig med billån i tillegg Nesodden: + Mindre i lån, kanskje mulighet for å kjøpe bil innbakt i boliglånet + Mindre folk? Det bor jo såklart folk på Nesodden og, men oppleves det like "trangt"? + Litt mer stabile oppvekstmiljø hvor folk ikke flytter like mye (antar jeg) + Nærhet til sjøen, og også turmuligheter i skogen - Pendling (men vi kan nok begge har litt hjemmekontor) - Mer avhengig av bil for å besøke folk, vi har også venner utenfor Oslo Lurer også på om folk ville gått for Nesodden eller prøvd å kjøpe noe på Oslo øst? Anonymkode: f926a...a39
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Østkanten bortsett fra Groruddalen er klart best og derfor dyrere. Evt kan du sjekke ut Oppsal/Hellerud/Trasop. Der er det kanskje lettere å bo i nærheten av skogen med vanlig inntekt. Eller det var det før. Anonymkode: 29792...a44 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 Sjø eller by? Veldig forskjellig valg. Men vi på Nesodden elsker selvsagt og bo her og benyttet oss av Oslo sine tilbud hele tiden. Om sommeren er det som å bo på feriestedet sitt. Man kan gå til Stranda fra de fleste steder. Anonymkode: 87357...170 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Hus på Nesodden går 1-2 mill over takst for tiden. Så ikle tro det bare er å kjøpe noe her! Anonymkode: 87357...170 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Østkanten bortsett fra Groruddalen er klart best og derfor dyrere. Evt kan du sjekke ut Oppsal/Hellerud/Trasop. Der er det kanskje lettere å bo i nærheten av skogen med vanlig inntekt. Eller det var det før. Anonymkode: 29792...a44 Du får ikke rekkehus for 6,8 i det området nå. De ligger på minst 8, og da må det pusses opp. Hvis rekkehus er målet må du se andre steder (deler av Alna og nærmere Mortensrud, f.eks.). Anonymkode: c25e5...d98 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Østkanten bortsett fra Groruddalen er klart best og derfor dyrere. Evt kan du sjekke ut Oppsal/Hellerud/Trasop. Der er det kanskje lettere å bo i nærheten av skogen med vanlig inntekt. Eller det var det før. Anonymkode: 29792...a44 Oppsal, Hellerud og Trasop har dessverre blitt for dyrt. Altså, vi kan kanskje få et lite og slitt rekkehus, men vi vil ha over 100 kvm og ikke full oppussing. det får man ikke i bydel Østensjø for under 7. mill. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sjø eller by? Veldig forskjellig valg. Men vi på Nesodden elsker selvsagt og bo her og benyttet oss av Oslo sine tilbud hele tiden. Om sommeren er det som å bo på feriestedet sitt. Man kan gå til Stranda fra de fleste steder. Anonymkode: 87357...170 Ja, eller østkanten i Oslo er kanskje mer drabant og skog enn urbant sentrum. 😛 Det viktigste for oss er at vi liker huset og nærmiljøet, gjerne et bibliotek i nærheten. Nesodden om sommeren er jo magisk fint! Men hvordan syns du det er om vinteren? 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hus på Nesodden går 1-2 mill over takst for tiden. Så ikle tro det bare er å kjøpe noe her! Anonymkode: 87357...170 Ja, har sett det har økt voldsomt. Men vi har fortsatt en del mer å gå på der. Anonymkode: f926a...a39
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Nesodden! Jeg er kanskje inhabil, men er vokst opp på Nesodden og vil gjerne flytte tilbake. Nå bor jeg i bydel gamle Oslo. Trives veldig godt her også. Vi kommer nok til p flytte til Nesodden på sikt. Men mannen sin jobb lar seg ikke kombinere med pendling for øyeblikket Anonymkode: 48312...a39
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Mmmm.....spørs hvor jobben er tenker jeg. Det er ekstremt stressende å pendle fra Nesodden til en arbeidsplass utenfor Ring 2 tenker jeg. Har man kontor i sentrum tror jeg valget hadde blitt Nesodden. Man kan forsøke pendling i barnehagetiden, og er det dritkjipt flytter man. De jeg kjenner som bor på Nesodden stortrives. Virker som det er veldig godt sosialt miljø og lett å bli inkludert. Anonymkode: f3f07...402 1
baldrian Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Ikke tenk seriøst på Nesodden uten å finne ut nøyaktig hvor lang tid det vil ta å pendle til og fra jobb, og hvor mye tid dere dermed får hjemme i idyllen på en vanlig hverdag. Båten er én ting, men det går fort en del tid i "begge ender". Regn ut hvordan en dag med program på ettermiddags- eller kveldstid vil bli og se om det frister. Sommeren er kort her i landet. Det er ikke alle som synes det er like kos med så lang reisevei med 2-3 bytter av transportmiddel, når tåka ligger over fjorden i november eller frostrøyken driver i januar. Jeg anbefaler også å kjøre fra Oslo til Nesodden noen ganger mens det er vintermørke, is og snø, før dere bestemmer dere. 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 Høres ut som et mareritt å pendle dit. Anonymkode: caf7b...50d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 De som har valgt Nesodden, er som regel begeistret for det. Jeg jobber med flere som bor der, og har et par venninner derfra som er positive til å dra tilbake. Det ER jo mer klønete mtp. forbindelse - hadde det ikke vært det, så hadde jo prisene vært langt høyere. Eiendommene med strandlinje hadde jo da kostet tilsvarende Bygdøy. Selv om prisene har gått opp flere steder på Nesodden, så er de ikke i nærheten av tilsvarende eiendommer på Oslo vest. Så du får jo fortsatt mer for pengene siden du tåler fergeturen. Det er fullt mulig å skape seg en ny hverdag der. Fergen er rask og pålitelig - du er raskere i sentrum enn de som pendler fra Ski. Det er en fin tur, med ferske sveler på båten. Og de som tar turen har et godt miljø og mye samhold. MEN noen ganger holder ikke fergen. Skal du på IKEA og handle stort må du nok ta turen, og skal du reise utenlands så er det langt til Gardermoen. For de jeg kjenner på Nesodden er det vanlig å dra om kvelden og ta natten på Gardermoen for veldig tidlige flyvninger. Det er uaktuelt for mannen min og meg, som er glade i å reise. Anonymkode: 5aaf7...484
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Hvor lang tid tar fergen? Må man være sosial og snakke med de ombord? Man er på en måte helt avhengig av offentlig transport for å bo der. Anonymkode: caf7b...50d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lang tid tar fergen? Må man være sosial og snakke med de ombord? Man er på en måte helt avhengig av offentlig transport for å bo der. Anonymkode: caf7b...50d Må du snakke med de andre på T-banen? Det er samme svar😊 Anonymkode: 87357...170 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Det finnes knapt noe mer pålitelig transportrute enn Nesoddbåten med korresponderende buss. Den går til 03.30 i helgen. Anonymkode: 87357...170 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor lang tid tar fergen? Må man være sosial og snakke med de ombord? Man er på en måte helt avhengig av offentlig transport for å bo der. Anonymkode: caf7b...50d Båten tar 23 minutter over. Det er mange som sover på båten og mane som prater innad i sine grupper og mange som sitter å leser, hører på noe eller jobber. Du velger jo selv. Når man pendler finner man som regel en fast plass/sone på båten hvor man liker seg. F.eks da jeg pendlet med 8 båten satt de som skravlet mye oppe i 2.etg, så da satt jeg meg nede ved inngangen 1.etg når jeg skulle sove. Anonymkode: 48312...a39
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 TS her. Absolutt et godt poeng at det er lurt å jobbe i Oslo sentrum. Per i dag gjør vi ikke det, men vi skal nok begge skifte jobb om få år, og da er det mest jobber å søke i sentrum uansett. Tror vi og vil ha mer hjemmekontor fremover. Syns også båtturen er veldig fin, noe helt annet enn fulle tog og busser. Ja, det er langt til Gardermoen, men ved innenlands flygning tror jeg båten inn og deretter Flytoget fra National burde være overkommelig. Hvis vi får bil ser jeg kjøretiden er 1 time og 15 min. Tror vi må ta båten over en dag og titte litt. Anonymkode: f926a...a39 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 Jeg ville gått for 4-roms leilighet i en av drabantbyene i Østensjø bydel, fordi jeg synes er flere fordeler med å bo i Oslo i leilighet enn det er å bo i rekkehus på Nesodden. Det beste er å satse på leiligheter bygget på 50/60-tallet da disse oftere har bedre planløsning enn nyere leiligheter, hvor det f.eks. er stue/kjøkken i kombinasjon. Det er masser av lekeplasser og grøntområder i disse områdene og min erfaring er at rekkehushagene ikke blir særlig brukt - barna leker på den felles lekeplassen, og når man bruker hagen er man mest på terrassen/plattingen uansett, så det blir som å bruke en veranda. Anonymkode: ef070...b48 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #18 Skrevet 5. juni 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville gått for 4-roms leilighet i en av drabantbyene i Østensjø bydel, fordi jeg synes er flere fordeler med å bo i Oslo i leilighet enn det er å bo i rekkehus på Nesodden. Det beste er å satse på leiligheter bygget på 50/60-tallet da disse oftere har bedre planløsning enn nyere leiligheter, hvor det f.eks. er stue/kjøkken i kombinasjon. Det er masser av lekeplasser og grøntområder i disse områdene og min erfaring er at rekkehushagene ikke blir særlig brukt - barna leker på den felles lekeplassen, og når man bruker hagen er man mest på terrassen/plattingen uansett, så det blir som å bruke en veranda. Anonymkode: ef070...b48 Det er et alternativ, men jeg har fulgt litt med på 4-roms i Østensjø bydel, og jeg syns ikke de er verdt prisen. De er bare såvidt større enn leiligheten vi bor i nå sentralt i Oslo, men koster mye mer. Barna bruker kanskje ikke terrasse/platting, men jeg som voksen vil gjerne ha min egen lekeplass med litt privatliv. 😂 Anonymkode: f926a...a39 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #19 Skrevet 5. juni 2021 Anbefaler ikke Nesodden, men det er pga. vi som allerede bor her ønsker ikke flere folk til den nydelige halvøya vår🥰 Kort vei til marka og til sjøen samme hvor du er. 18min. med ferje som tar mange sykler til Oslo hvor kaffen kan nytes på overfarten. Anonymkode: 3b2a7...185 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #20 Skrevet 5. juni 2021 Velg Nesodden! Folk er også mye vennligere, de har fått et fantastisk bibliotek og du er nær sjø og natur. De har også ganske mye kultur der ute, jamsessions og gallerier. Det er som å bo på bygda, men så er du oikevel bare en halvtime unna hovedstaden. Anonymkode: 86e46...d50 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå