Gå til innhold

Kan jeg kreve at huseier betaler husleien min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 5 års kontrakt med 3 mnd gjensidig oppsigelse. Huseier sa meg opp i slutten av mars fordi bedriften deres måtte avvikles og mitt soverom skulle brukes til lager. 

Nå, 3 mnd senere er bedriften fremdeles ikke avviklet, men i full drift. Dette blir brudd på oppsigelsesgrunnlaget. Kan jeg kreve at huseier betaler den første husleien på ny boplass? 

Anonymkode: 5c6fd...bf4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet? 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det står noe om det i husleielovens kap. 9.  du kan protestere på ugyldig oppsigelse, men vil nok trenge advokathjelp.  Om du har krav på noen dekning av nye husleieutgifter, kan jeg ikke finne noe sted, og synes heller ikke at det virker logisk.

håper at noen andre her kjenner reglene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke brudd på oppsigelsesgrunnlaget om bedriften ikke avvikles likevel. Han kan jo fremdeles ha bruk for rommet som lager? Om huseier derimot har leid ut rommet til noen andre, kan det være du har en sak.

Det du kan kreve da, er å få opprettholde kontrakten din, og flytte tilbake til rommet. Huseieren har selvsagt ikke noen plikt til å betale din leie et annet sted. 

Anonymkode: b9ee3...443

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke brudd på oppsigelsesgrunnlaget om bedriften ikke avvikles likevel. Han kan jo fremdeles ha bruk for rommet som lager? Om huseier derimot har leid ut rommet til noen andre, kan det være du har en sak.

Det du kan kreve da, er å få opprettholde kontrakten din, og flytte tilbake til rommet. Huseieren har selvsagt ikke noen plikt til å betale din leie et annet sted. 

Anonymkode: b9ee3...443

Hvordan er det ikke brudd på oppsigelsesgrunnlaget, når oppsigelsesgrunnlaget faller bort? Rommet mitt skulle brukes som lager for varene som var i butikken som måtte avvikles. Jeg ble fortalt at de hadde sagt opp lokalet og begjæret seg konkurs. Det har er da ikke tilfelle, da bedriften er i full drift enda 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 18.14):

Hvordan er det ikke brudd på oppsigelsesgrunnlaget, når oppsigelsesgrunnlaget faller bort? Rommet mitt skulle brukes som lager for varene som var i butikken som måtte avvikles. Jeg ble fortalt at de hadde sagt opp lokalet og begjæret seg konkurs. Det har er da ikke tilfelle, da bedriften er i full drift enda 

Utleier meldte vel oppsigelse fordi det var en stor sjanse for at bedriften ble avviklet og trengte rommet. Det at den fortsatt er i drift kan være at dette har løst seg, eller at det tar tid å avvikle. Eller at de trenger rommet til seg selv uansett. Hvorfor kreve å bli boende et sted man ikke er "ønsket"? 3 mnd er som regel nok tid til å finne et nytt sted å bo. 

Du kan i alle fall ikke kreve å få dekket noe leie, men du kan kanskje kreve å bli boende (mot vanlig leie) dersom du mener at oppsigelsen er ugyldig. Om jeg hadde fått en oppsigelse av en utleier, så hadde jeg i grunn ikke brydd meg så mye om årsaken, men forhørt meg om jeg kunne sluppet leie ut hele oppsigelsesperioden dersom jeg fant meg et nytt sted før det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...