Gå til innhold

Skuddpremie på katten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å engasjere meg så veldig i dette. Greit nok; jeg har katt selv, som jeg er veldig glad i, som har et godt katteliv (ute og jager mus hele dagen, inne og spiser, ute og lusker, inne og sover i senga vår) og som jeg ikke kommer til å selge skinnet til;-) Jeg er heller ikke begeistret for at det virker som "en hvilken som helst bonde" kan gå og skyte katter han TROR er hjemløse, for så å levere skinnene til garving. Likevel - det ER mange hjemløse, halvville katter på landet. I tillegg finnes det selvsagt katteeiere som av fri vilje leverer skinnet til sin avdøde katt (huskatt, gårdskatt, fjøskatt, stallkatt - pusen har mange roller). På samme måte er det faktisk en del som leverer kaninskinn til garving. Og skinn fra kuer, geiter, griser (!) og andre husdyr som vi ikke bare velter oss i huden til - vi spiser dem også :hår:

Katteskinnet kommer mest sannsynlig fra en katt som har hatt det bra, eller som burde vært avlivet likevel (min mening om hjemløse katter man ikke finner nye hjem til). Den kommer IKKE fra pelsdyrindustrien, som jeg er totalt motstander av. Katteskinn fra utlandet (f eks Kina) skal vel ikke være lov i Norge - hvorvidt dette kontrolleres eller ei er egentlig avgjørende for hva jeg mener om saken.

Misforstå meg rett - jeg er glad i dyr, jeg har også hatt kjæledyr mesteparten av livet, samt jobbet med hester og de fleste av husdyra våre. Jeg mener absolutt man som pelshandler bør være forpliktet til å vite hvor skinnet kommer fra, og hvilke forhold dyret antagelig har levd under. utover det har jeg et lite romantisk syn på hvilke dyr det er greit å utnytte/bruke pels, ull eller kjøtt fra, og hvilke som skal behandles som "mennesker"...

Skrevet

Forbanna syke i hodet! kjæledyr er kjæledyr og sånn er det med det, de andre er og kosedyr men det er ikke korrekt å syns synd på de siden vi kler oss i dem og spiser de så klart.

Skrevet
Har du sett denne? Reaksjoner.

:tristbla:

:overrasket: Det som gjør meg mest forbanna er at det er ingen som gjør noe med dette. Hvem i helvetet er det som leverer kjæledyret sitt til flåing og hvem er fjotten som kjøper det.

Skrevet

Nå finnes det folk som leverer dyret sitt til utstopping å da, slik at de kan ha Mons på peishylla til evig tid.......

Det blir jo sagt i artikkelen at dette er for kuriositeter å regne, i år hadde han åtte skinn. Ikke akkurat en anseelig mengde? Hadde noen skulle virkelig gjort butikk på dette, hadde vel antallet vært større?

Hadde dette forekommet i stor utstrekning og gått ut over folks kjæledyr , blir saken en annen. Det er ikke båndtvang på katt og man må kunne slippe ut katten sin uten fare for at den blir skutt og flådd.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hvor all verden kommer "skuddpremie" inn her? Og i følge norsk lov er det til og med forbudt å avlive villkatter, så lenge de er sunne og friske, så dette er å ta litt kraftig i...

Jeg synes ikke det er noe verre å bruke skinn av katter enn av andre dyr. Det viktigste er at dyret hadde det bra i livet, og at den ble avlivet på en human måte. Og jeg synes det hadde blitt helt feil om man skulle kastet disse skinna når det først har blitt brukt ressurser på å garve dem, bedre at noen får bruk for dem.

Skrevet
:overrasket: Det som gjør meg mest forbanna er at det er ingen som gjør noe med dette. Hvem i helvetet er det som leverer kjæledyret sitt til flåing og hvem er fjotten som kjøper det.

Jeg synes ikke man trenger å være spesielt kynisk og gal for å levere kjæledyret sitt til flåing. Det finnes faktisk folk som ser "utover" det perspektivet at kjæledyret "bare" er et minimenneske/familiemedlem. Selv ville jeg aldri hatt skinnet av min egen katt i huset - til det har jeg for mange følelser for pusen min. Men jeg kan forstå at noen velger å sende skinnet av gårdskatten/fjøskatten til garving, uten at dette betyr at katta har gått for lut og kaldt vann. Katter kan leve et fint liv uten at eieren duller like mye med den som jeg gjør med min katt.

Jeg har selv vurdert å drive oppdrett av kaniner, og i den forbindelse ville jeg trolig kommet til å måtte avlive/slakte dyr innimellom - blant annet "overskuddsdyr" som man ikke får solgt. Jeg ser virkelig ikke problemet med å evt spise kjøttet og ta vare på skinnet fra disse dyra bare fordi de som art blir regnet som "kjæledyr" og ikke produksjonsdyr, all den tid kjøttet er godt og skinnet fint og brukbart.

(synes egentlig det er nesten mer "perverst" å få kjæledyret sitt kremert og urnen satt på peishylla...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...