Gå til innhold

Familiemedlem som gir mange pakker per person på bursdag og julaften

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ment som klaging men vi har fått et inngiftet familiemedlem som er veldig gavmild. Jeg har prøvd å si fra om at det holder med 1 pakke til meg og jeg har også sagt at jeg ikke har råd til å kjøpe så mye. Har likevel "tvunget" meg selv til å legge noen ekstra kr I gaver til henne for å veie opp. 

I jula som var fikk jeg tre pakker fra henne. Hvor mange hun ga mannen sin mistet jeg tellingen på. Føler meg liten når barn i familien skal feires for jeg føler meg som en gjerrig tante når jeg kun kommer med 1 pakke og så kommer hun med flere pakker. 

Hun sier selv at hun er så gla i å gi. Det er jo jeg også. Men sitter igjen med vonde følelser siden hun i tillegg har barn og det har ikke jeg. Så jeg får dumme tanker i hodet om at jeg som kun har meg selv å tenke på burde gitt mer. Samtidig er jeg litt sånn at jeg tenker spesielt barna (hvertfall i vår slekt) får vanvittige mengder med gaver uansett, at mye av det blir overflødig som de ikke blir å bruker og det blir litt sånn bruk og kast, eller at ting blir stuet vekk og ikke brukt. 

Nå går vi inn i noen mnd hvor det igjen er en del bursdager, deriblant min. Burde jeg igjen ta opp med henne at det ikke er nødvendig med mer enn 1 pakke, eller hadde dere bare latt hun holde på? 

Anonymkode: dfacb...6cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare billig juggel eller ordentlige ting hun gir?

Anonymkode: 51723...4fa

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du kan jo si, at du setter stor pris på gavene, men at det ikke er nødvendig å kjøpe så mye, en gave holder.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke hun få gi de gavene hun vil, og du kan gi de gavene du vil? Jeg synes det er egoistisk å tenke at hun skal gi mindre gaver enn hun vil, fordi du ikke vil gi like mange som henne. Det virker som hun får mye glede av å gi gavene. La henne holde på. Hun gir mer enn de fleste, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet eller føle deg gjerrig.

Anonymkode: 3c413...fe8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

La hun få gjøre som hun vil

Anonymkode: 2398b...113

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bare billig juggel eller ordentlige ting hun gir?

Anonymkode: 51723...4fa

Det er litt ymse. Kan være noe jeg spesifikt har sagt at jeg ønsker meg. Men også sånne morosaker og ting hun har kjøpt på salg som hun mener jeg burde ha men som ikke blir brukt. 

1 minutt siden, Athena79 said:

Du kan jo si, at du setter stor pris på gavene, men at det ikke er nødvendig å kjøpe så mye, en gave holder.

Det er det jeg har gjort til nå men det går jo ikke inn.

AnonymBruker
Skrevet

Å lage en sak ut av det her vil det aldri komme noe godt ut av. Du har sagt fra om det med pakker til deg, men det er opp til henne om hun vil respektere det eller ikke. Å gi beskjed flere ganger vil bare føre til konflikter. Og hva hun gir til andre mennesker i slekta er rett og slett ikke din sak. Du kan like det eller ikke, men det er ikke dine barn, og de eneste som har noe med det er giver av gavene og foreldrene til barna. At du får følelser av egen mindreverdige fordi andre gir flere gaver enn deg, er det ditt ansvar å jobbe med. 

Anonymkode: 57284...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å gi henne ekstra bare fordi hun absolutt skal gi dere ekstra. Det er hennes egen feil om hun absolutt skal gi mer enn hva andre gir, hun er da vel voksen å forstår såpass. 

Anonymkode: 63e93...645

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest om de 5 kjærlighetsspråkene? Gaver er hennes kjærlighetsspråk.

Anonymkode: 6be73...29a

• Liker 1
Skrevet (endret)

La henne få gjøre som hun vil - også gjør du som du vil. Ikke la det bli hennes problem at du bare ønsker å gi en gave hvis hun ikke forventer noe annet. Hun er åpenbart gavmild og har råd til å gi mer enn andre, la henne få ha den gleden. 

Endret av Nooni
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis det virkelig ikke plager henne å få færre antall pakker enn hun gir, så kan det være greit å la henne få kose seg med givergleden. Jeg har vært litt slik selv; jeg legger lett litt ekstra penger i en gave når jeg kan, hvis det er noe jeg virkelig har lyst til å gi vedkommende, og da bryr jeg meg virkelig ikke om hvor mange eller hvor dyre/billige gaver jeg får tilbake.

Anonymkode: 485ff...3d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er ikke ment som klaging men vi har fått et inngiftet familiemedlem som er veldig gavmild. Jeg har prøvd å si fra om at det holder med 1 pakke til meg og jeg har også sagt at jeg ikke har råd til å kjøpe så mye. Har likevel "tvunget" meg selv til å legge noen ekstra kr I gaver til henne for å veie opp. 

I jula som var fikk jeg tre pakker fra henne. Hvor mange hun ga mannen sin mistet jeg tellingen på. Føler meg liten når barn i familien skal feires for jeg føler meg som en gjerrig tante når jeg kun kommer med 1 pakke og så kommer hun med flere pakker. 

Hun sier selv at hun er så gla i å gi. Det er jo jeg også. Men sitter igjen med vonde følelser siden hun i tillegg har barn og det har ikke jeg. Så jeg får dumme tanker i hodet om at jeg som kun har meg selv å tenke på burde gitt mer. Samtidig er jeg litt sånn at jeg tenker spesielt barna (hvertfall i vår slekt) får vanvittige mengder med gaver uansett, at mye av det blir overflødig som de ikke blir å bruker og det blir litt sånn bruk og kast, eller at ting blir stuet vekk og ikke brukt. 

Nå går vi inn i noen mnd hvor det igjen er en del bursdager, deriblant min. Burde jeg igjen ta opp med henne at det ikke er nødvendig med mer enn 1 pakke, eller hadde dere bare latt hun holde på? 

Gaver er jo ikke en «ting inn ting ut» ordning. Gaver er en måte å si «vi hører til i samme flokken» på. Det er også en effektiv måte å fordele velstand mer likt på i flokken. 

Derfor er det etablert som både ok og oppmuntret at tanter, onkler og besteforeldre gir barn og ungdommer gaver av verdi, mens barna og ungdommene i retur gir en tegning, noe juggel de har laget på skolen eller ofte ingen ting som helst. 

Det du gjør er å bli fornærmet fordi du og barna blir plassert i gruppen som trenger omfordeling av velstand. Dette er ikke et privat problem - det er en avvikende holdning du må ta mer på alvor. Det er ikke ok å skamme seg for å være fattig. Og det er enda mindre ok å signalisere ovenfor barn eller yngre at skam og fattigdom henger sammen. Så der må du bare ta deg sammen. 

Liker du ikke gavene hun gir deg har du to alternativ. Si fra om at du ikke liker å få tullesaker som belaster miljøet (på en høflig måte) eller akseptere at hun er ulik deg, vise raushet for hennes behov for å gi, og gi gavene videre til en bruktbutikk.

Anonymkode: 82bcb...d39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...