Gå til innhold

Hvordan være ute i varmen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 15 mnd som jeg gjerne ønsker å være ute med, men blir så usikker når det er så mye sol. Jeg har prøvd noen dager å gå ut med ham kl. 8.00 på morgenen for å unngå sola litt, men selv da føler selv jeg at jeg blir stekt (vi er veldig lyse i huden begge to, dessverre. Bruker solkrem altså, og hatt). 

Han er veldig aktiv, så er umulig å friste han til å bli på et område i skyggen, han løper rundt overalt der det er sol uansett hva...

Vi har skygge på verandaen, så der kan vi være, men det er jo lite spennende der, og det er jo liksom ikke "ute"😅.

Nå med korona er vi så avhengig av å være ute for å ha noe å finne på, men hvordan være ute med en aktiv tass uten å være i solsteika?

Anonymkode: 6afa9...c58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en sønn på 15 mnd som jeg gjerne ønsker å være ute med, men blir så usikker når det er så mye sol. Jeg har prøvd noen dager å gå ut med ham kl. 8.00 på morgenen for å unngå sola litt, men selv da føler selv jeg at jeg blir stekt (vi er veldig lyse i huden begge to, dessverre. Bruker solkrem altså, og hatt). 

Han er veldig aktiv, så er umulig å friste han til å bli på et område i skyggen, han løper rundt overalt der det er sol uansett hva...

Vi har skygge på verandaen, så der kan vi være, men det er jo lite spennende der, og det er jo liksom ikke "ute"😅.

Nå med korona er vi så avhengig av å være ute for å ha noe å finne på, men hvordan være ute med en aktiv tass uten å være i solsteika?

Et lite plaskebasseng med parasoll over.

Anonymkode: 8be6e...4b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke spørsmålet :klo:

Anonymkode: 03308...b2d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er problemet at du selv blir for varm? Vi er en lys familie og barna har rødt hår og kritthvit hud. Har vært masse ute fra de var små. Bruker solfaktor 50, caps og tynne, romslige klesplagg som dekker til huden. Minste er nå 18 måneder og har vært ute i barnehagen i mange timer idag, og leker foran meg på verandaen nå😄

Anonymkode: 6ba13...b06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er problemet at du selv blir for varm? Vi er en lys familie og barna har rødt hår og kritthvit hud. Har vært masse ute fra de var små. Bruker solfaktor 50, caps og tynne, romslige klesplagg som dekker til huden. Minste er nå 18 måneder og har vært ute i barnehagen i mange timer idag, og leker foran meg på verandaen nå😄

De leker ute i direkte sol og det går bra? Da er det vel jeg som er i overkant bekymret for å ødelegge huden. Det står jo så mange steder at en ikke skal ha små barn i direkte sollys (på solkremflaska vår også😅)

AnonymBruker
Skrevet

Alle mine barn er voksne og friske. Selv etter sydenturer som babyer og sol her hjemme. Bruk solkrem, ta pauser i skyggen innimellom. Det er enkelt, slapp av litt.

Anonymkode: 29538...128

Skrevet

Man kan jo lure på hvordan nordmenn og norske barn overlevde i århundrene før da, hvis det er så at man ikke tåler å være ute en sommerdag eller to....? Selvsagt kan dere være ute! Bruk bare sunn fornuft og solkrem. 

Smør inn ungen, ta på solhatt og t-skjorte og la han kose seg med badeleker i et plaskebasseng på terrassen. Fyll på med masse nye badeleker, så har han underholdning i timesvis. Husker sønnen min hadde en liten vannkanne i plast som han var så fascinert over og brukte i plaskebassenget. Han fylte vannkanna og tømte det så ut i en lang stråle fra løftet arm, som han iakttok nøye. Repeat.

Har du en parasoll, kan du spenne opp denne over plaskebassenget så det står i skyggen.

Ellers må ungen få lov til å nyte fint sommervær og løpe rundt ute under oppsyn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynn å tenke selv og ikke hør så mye på solkremflaska 😉 

Dette samfunnet har jo blitt helt koko, er man redd for å være ute så har man et kjempeproblem 😉 

Anonymkode: ea5c3...3a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Begynn å tenke selv og ikke hør så mye på solkremflaska 😉 

Dette samfunnet har jo blitt helt koko, er man redd for å være ute så har man et kjempeproblem 😉 

Anonymkode: ea5c3...3a9

Ja, jeg er nok i overkant bekymret for solskader. Har vel lest litt mye på nett om risiko ved det😅 Skjønner nå at jeg har overdramatisert det.... Da skal vi være ute i sola i morgen!🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her elsket jentungen å leke leeenge i sandkassa, den var plassert på en varm og solrik plass. Jeg satt opp parasoll. 

Tenker det går fint hvis du smører godt, har på lette klær, og er innimellom i skyggen. 

Er jo fint at du har et bevisst forhold til dette med mye sol, og med førstemann må man prøve seg litt frem til man finner noe som fungerer for dere. 

Anonymkode: 57338...b36

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Smører på tykt med solkrem evt UV klær. Han har aldri blitt solbrent..

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen flytta vi oss rundt huset etter sola, og holdt oss i skyggesiden mye av dagen.

Sandkasse ved trappa på baksiden, mange timers lek der :) 

På balkongen hadde vi en paviljong stående, bare taket, plaskebasseng og div andre litt store uteleker under der.

Anonymkode: f3c54...a6c

AnonymBruker
Skrevet

Bruk solkkrem 🙄

Anonymkode: a14c5...3ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De leker ute i direkte sol og det går bra? Da er det vel jeg som er i overkant bekymret for å ødelegge huden. Det står jo så mange steder at en ikke skal ha små barn i direkte sollys (på solkremflaska vår også😅)

Det går bra, de har aldri blitt solbrent😎 eldste er 5 år, har vært mange fine somre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 4 mnd. Han må alltid være i skygge. Og så har jeg en veldig aktiv på 2,5 år. Det er endel trafikk rett utenfor her, og ikke noe gjerde som sperrer for hagen. Så vi er bare på verandaen når jeg er alene hjemme med dem. Unngår å være ute når sola er på sitt sterkeste. Prøver å tilrettelegge for aktivitet i skyggen, men eldste løper rundt også der det er solfylt. Bruker solkrem og solbriller! Evt solhatt.

Jeg er litt småhysterisk tror jeg. Smører med solkrem ofte og tykt. Skyr sola litt selv, blir så varm og får lett hodepine. Men så fort eldste er hjemme fra bhg sier han "Vi går ut!" så vi er endel ute.

Funker uvklær? Hvor kjøpe? Hvilket merke?

Anonymkode: 62595...00e

AnonymBruker
Skrevet

Altså. Solskader, hudkreft og sånt viser seg gjerne ikke før man er voksen. Men om barn koker i sola, det slurves med solkrem osv. så kan det føre til diverse når de blir voksne. Synes ikke man ukritisk skal være masse i sola😊

Anonymkode: 62595...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den viktigste risikoen for hudkreft i voksen alder er solforbrenning hos barn. De generelle rådene er unngå å være ute når solen er på sitt sterkeste, dekk til kroppen med langermet genser og bukse og smør ofte med høy solfaktor. 

Anonymkode: 776eb...4a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...