Gå til innhold

Beste måten å lære fremmedspråk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et stort ønske om å lære språket til kjæresten min og hennes familie da de ofte snakker på morsmål og jeg ikke forstår hva de snakker om uten å måtte spørre kjæresten etterpå. 

Har sett at de tilbyr språkkurs på Folkeuniversitetet, men de har forelesning på et tidspunkt i uka hvor jeg er bortreist på jobb. Duolingo app tilbyr ikke språket. Har tenkt på å lese bøker (selvstudie), men redd for at jeg ikke lærer meg språket godt på den måten og får dårligere forståelse av det. 

Noen som kan gi meg tips?

Anonymkode: a0efd...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prate med kjæresten, prøv å lære der. Lytt til samtaler. Hør på musikk, skaff en lærer på nett. 

Hvilket språk er det egentlig? Trodde duolingo hadde mange språk. 

Anonymkode: f61a6...b23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Prate med kjæresten, prøv å lære der. Lytt til samtaler. Hør på musikk, skaff en lærer på nett. 

Hvilket språk er det egentlig? Trodde duolingo hadde mange språk. 

Bosnisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bosnisk

Er vell veldig likt kroatisk. Så lærer du deg det, så vill dere forstå hverandre. Det har dem vell også på duolingo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

YouTube!

Har lært meg så mye arabisk gjennom en fantastisk kanal på youtube. Se om du finner noe på bosnisk.

Mitt tips er å først lære seg enkle, nyttige ord, bare for moro. Og gjerne noen hele «fraser» som f eks «hyggelig å møte deg.» Kan du noen setninger blir det lettere for deg når du skal begynne å sette sammen ord selv etter hvert. Skriv opp på lapper og heng på speilet, så ser du det hver gang du pusser tenner osv og det setter seg i bakhodet. Så kan du det før du vet ordet av det.

Og når du begynner å kan en del ord og fraser kan du begynne å sette de sammen til setninger på egen hånd. Dess fleste ord du kan, dess mer vil du kjenne igjen når noen snakker og bare «åja! Det ordet har jeg jo hørt.»

Og så gramatikk og alfabet osv til sist.

YouTube har vært gull for meg iallefall 😃 Se om du kan finne en kanal med en engasjert lærer, ikke sånne triste folk som står og leser opp ord helt monotont - men det funker til nød det også. Hold deg langt unna Google oversetter og kjipe bøker 😅

Lykke til 👍🏼

Anonymkode: 21b3a...68f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på språket og egne styrker og svakheter. På universitetet lærer man først grammatik med innslag av gloser og uttale. I forsvaret er det stort fokus på gloser og uttale først. Anbefaler å bruke ulike læringsformer. Apper, tegneserier, filmer, vanlig gloseskriving etc. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Language Infusion tilbyr online-kurs i både kroatisk og serbisk som begge er veldig like bosnisk. Det sies vel at det omtrent er samme språket, og at det kan kalles mer som forskjellige dialekter

https://www.languageinfusion.no/kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (3 minutter siden):

Spørs på språket og egne styrker og svakheter. På universitetet lærer man først grammatik med innslag av gloser og uttale. I forsvaret er det stort fokus på gloser og uttale først. Anbefaler å bruke ulike læringsformer. Apper, tegneserier, filmer, vanlig gloseskriving etc. 

Barn lærer ord og uttale først, så det vil jeg også absolutt si meg enig med forsvaret i at er den beste måten.

Litt vanskelig å sette seg ned med gramatikk når man ikke vet hva ordene betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det glemte jeg å si: lær deg det hovedspråket som brukes på tv osv, ikke en eller annen dialekt. På den måten vil du gjøre deg forstått for alle 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også spørre Noam Chomsky, som ofte kalles den moderne lingvistikkens far.

Legger ikke ut mailen hannes her, men den er lett å finne. Han svarer på alle mail.

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Youtube, språk apper. Få hjelp av kjæresten din, ingenting viser kjærlighet mer enn en som prøver å lære språket

Anonymkode: cdf02...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er at kjæresten hjelper deg. Du kan begynne med å lære ord og uttrykk hvordan de uttales og så skrives. språkkurs kan absolutt hjelpe, men du kan oppnå mye ved å bruke kjæresten og familien :)) De blir nok glade for din interesse og kommer til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Datteren min er tospråklig og måten hun lærer seg farens språk er at hun spør «hva er det på XX» om det vi driver med. Hvis du spør kjærsten din når dete spiser middag «hva er middag på bosnisk? Hva er gulrøtter, paprika, oksekjøtt» osv. så lærer du enkeltord først. Må nok gjenta det flere ganger og kanskje ikke for mye på en gang. Og fortsette sånn med andre aktiviteter også. 

Anonymkode: d2626...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Bosnisk, serbisk og kroatisk er egentlig samme språk, de regnes som tre mest av politiske grunner. Men tror ikke de har serbisk eller kroatisk på duolingo heller.

Gå for you tube, de har masse videoer med språkopplæring på alle mulige språk, fra engelsk riktignok, så du må jo beherske det greit. Og spør kjæresten din om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær aktiv med språket du prøver å lære. Helst med en stor variasjon av aktiviteter. 

Lær noen ord og fraser som er vanlig i bruk. 

Pugg gloser, skriv ordene. Hør på sanger og lignende, barnesanger med tekst. 

Snakk, prøv å uttrykke deg på språket. 

Lytt når andre snakker, hvilke ord skjønner du, hvordan er setningstrukturen. 

Reis til landet. Vær med på kurs. 

Det kommer selvfølgelig an på hvor mye tid du har til rådighet. Men jo mer all-in jo bedre. 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...