Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre referanser jeg har benyttet meg av i jobbsøking. Det har plutselig løsnet litt og plutselig er jeg innkalt til hele 5 intervju på under to uker. To intervju har jeg allerede vært på og de har allerede snakket med referansene mine. Det jeg er redd for er at det blir litt mye "mas" for referansepersonene mine, de har jo sagt ja til å være referanser på meg, men vet jo ikke om de synes det er så gøy å bli oppringt flere ganger i uka av potensielle arbeidsgivere. Burde jeg gi beskjed om at jeg er innkalt til mange intervju..? Den ene jobben ringte til referansene mine før jeg hadde vært på intervju. 
Jeg er litt redd for at de skal bli litt lei, og kanskje det kan påvirke hvor god referanse de gir..? 

Anonymkode: c0d2a...911

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig så synes jeg det er litt rart at bedriften ringer referansene før du har vært på intervju. Hva type jobb/bransje var det?
I de jobbene jeg har vert på så har de kun bedt om referanser som et siste punkt før de skal gi et tilbud. Dette er av respekt for folk sin tid og som du beskriver "bli masete" for personene oppført som referanse. 

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg informert om at de kanskje ble oppringt denne uken av flere da du er så heldig å få så mange jobb intervjuer :)

Masse lykke til

Anonymkode: b6143...62c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir en slutt på å gi referanser en dag. Arbeidsgivere har jo prøvetid på nye ansatte slik at udugelige folk kan sies opp uansett. Skjønner ikke greia med referanser. Utrolig gammeldags og en forrige årtusen- greie 🙄

Anonymkode: ee6e2...d83

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Håper det blir en slutt på å gi referanser en dag. Arbeidsgivere har jo prøvetid på nye ansatte slik at udugelige folk kan sies opp uansett. Skjønner ikke greia med referanser. Utrolig gammeldags og en forrige årtusen- greie 🙄

Anonymkode: ee6e2...d83

Det er jo ikke det. Det skal saklig grunn til å si opp folk, også i prøvetiden. Kan ikke si opp folk i prøvetiden for «hva som helst». Da kan en referanse være med på å luke ut de man ikke vil ha i miljøet. Hvordan folk opptrer på et intervju der de må selge seg selv, og hvordan de opptrer som kollega i arbeidsmiljøet kan være vidt forskjellig. Der kan referansesjekken bidra til at man unngår feilansettelser som potensielt kan rive ned et godt arbeismiljø. 

Anonymkode: 1cb25...2a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke det. Det skal saklig grunn til å si opp folk, også i prøvetiden. Kan ikke si opp folk i prøvetiden for «hva som helst». Da kan en referanse være med på å luke ut de man ikke vil ha i miljøet. Hvordan folk opptrer på et intervju der de må selge seg selv, og hvordan de opptrer som kollega i arbeidsmiljøet kan være vidt forskjellig. Der kan referansesjekken bidra til at man unngår feilansettelser som potensielt kan rive ned et godt arbeismiljø. 

Men ingen velger referanser som ikke vil si noe positivt? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Referanser er håndplukket og ofte instruert hva vedkommende skal si på forhånd. Dessuten så kan enkelte referanser gi dårlige kolleger godt omdømme for å bli kvitt vedkommende. 

Og så kan jo en referanse ha et veldig snevert syn på hvordan du var og hvordan du jobbet. Det er slettes ikke sikkert det speiler hvordan du er. 

Samtidig er det rart at en gammel referanse, som ikke har jobbet med deg på 1,3,5 eller 10 skal gå god for deg eller ikke. Du kan jo utvikle deg på alle mulige måter! Vi vokser jo i livet, både mentalt, sosialt og yrkesmessig.

Ergo, en referanse er bare forbanna tull og tøys, og hører egentlig ikke hjemme i en ansettelsesprosess. 

Referanser brukes gjerne av arbeidsgivere som er dårlige på å innhente riktig informasjon gjennom intervju. Skal man finne ut hvem personene er så gjøres dette gjennom gode intervjumetoder. Men klart, arbeidsgiverne er så late at de gidder ikke engang sette seg inn i hvordan man skal intervju, så de sitter der å griller kandidaten med nonsense spørsmål som ikke gir de noe som helst informasjon om kandidaten. Så da må man jo ta den telefonen til referansene for å finne ut av det.....

Anonymkode: c8b5f...a6b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har tre referanser jeg har benyttet meg av i jobbsøking. Det har plutselig løsnet litt og plutselig er jeg innkalt til hele 5 intervju på under to uker. To intervju har jeg allerede vært på og de har allerede snakket med referansene mine. Det jeg er redd for er at det blir litt mye "mas" for referansepersonene mine, de har jo sagt ja til å være referanser på meg, men vet jo ikke om de synes det er så gøy å bli oppringt flere ganger i uka av potensielle arbeidsgivere. Burde jeg gi beskjed om at jeg er innkalt til mange intervju..? Den ene jobben ringte til referansene mine før jeg hadde vært på intervju. 
Jeg er litt redd for at de skal bli litt lei, og kanskje det kan påvirke hvor god referanse de gir..? 

Anonymkode: c0d2a...911

Er enig i at referanser er en veldig utdatert måte å rekruttere på og burde favskaffes. I USA har det flere steder gått så langt at flere selskaper har en "no reference policy. Dvs bedrifter bekrefter bare dato, og at personen har vært ansatt. Dette pga frykt for å bli saksøkt om de sier noe negativt dersom søker ikke får jobben, så har folk sikkert bedre ting å bruke sin på en å svare på disse rekrutterene sine tilbakestående spørsmål til enhver tid.

Det er så mye tester, info og intervjuer man kan bruke i dag for å finne ut av ting som er mye bedre.

Anonymkode: be021...525

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig å sjekke referanser før man gir jobbtilbud. Har jobbet en del i utlandet og der sjekker de kun etter at du har fått tilbud om jobben, men da så klart med forbehold om at referansene er ok.

Anonymkode: 6d36c...ae3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er merkelig å sjekke referanser før man gir jobbtilbud. Har jobbet en del i utlandet og der sjekker de kun etter at du har fått tilbud om jobben, men da så klart med forbehold om at referansene er ok.

Glemte å legge til at referansesjekk er kun for å sjekke at du faktisk har jobbet der og de har ikke lov til å si noe om deg som arbeidstaker.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi opplysninger om referanser før du har et tilbud på bordet. Det er ikke ok at referanser blir ringt opp r du i det hele tatt har vært i intervju. Det er lov å si "referanser oppgis på forespørsel". 

Anonymkode: d81ea...148

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samtidig er det rart at en gammel referanse, som ikke har jobbet med deg på 1,3,5 eller 10 skal gå god for deg eller ikke. Du kan jo utvikle deg på alle mulige måter! Vi vokser jo i livet, både mentalt, sosialt og yrkesmessig.

Var på intervju for en stilling som butikksjef for en tid tilbake. Jeg har jobbet som butikksjef i noen år, men det er lenge siden, jeg sluttet i 2009. De siste årene har jeg hatt en helt annen type jobb, en 8-16 jobb uten lederansvar som har passet godt med å ha små barn. Nå er ungene eldre og jeg ønsker meg tilbake til butikk, det er det jeg virkelig trives med. 

Firmaet jeg var på intervju hos var ikke interessert i referanse fra min nåværende arbeidsgiver, men ønsket referanse fra firmaet jeg var butikksjef i da det var den mest relevante for dem. Det er 12 år siden jeg sluttet der. 12 år!! Hvilen verdi har en referanse når det har gått så lang tid? Jeg fatter det bare ikke.

Anonymkode: 7beca...3a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var på intervju for en stilling som butikksjef for en tid tilbake. Jeg har jobbet som butikksjef i noen år, men det er lenge siden, jeg sluttet i 2009. De siste årene har jeg hatt en helt annen type jobb, en 8-16 jobb uten lederansvar som har passet godt med å ha små barn. Nå er ungene eldre og jeg ønsker meg tilbake til butikk, det er det jeg virkelig trives med. 

Firmaet jeg var på intervju hos var ikke interessert i referanse fra min nåværende arbeidsgiver, men ønsket referanse fra firmaet jeg var butikksjef i da det var den mest relevante for dem. Det er 12 år siden jeg sluttet der. 12 år!! Hvilen verdi har en referanse når det har gått så lang tid? Jeg fatter det bare ikke.

Anonymkode: 7beca...3a1

Det har jo verdi mtp å få vite hvordan du skjøttet oppgavene dine som leder. Det kan ikke de på din siste arbeidsplass fortelle noe om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det har jo verdi mtp å få vite hvordan du skjøttet oppgavene dine som leder. Det kan ikke de på din siste arbeidsplass fortelle noe om. 

Det har ikke verdi i det hele tatt. 

Iløpet av 12 år har man både glemt, lært og utviklet seg. Jobben er ikke relevant lenger.

Anonymkode: c8b5f...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...