AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Har sbart hjemmeeksamen over 3 dager. Har gjort følgende: Klargjort oppgavemalen med emnekode, navn på emnet og kandidatnummer Skrevet inn alle referanser i egen referanseliste slik at jeg bare kan luke ut de jeg ikke bruker, evt supplere fra tidligere lister/skrive inn flere om jeg trenger. Systematisert alle bøker/kapitler med post-it lapper på første side i kapittelet med forfatternavn og årstall. F.eks Hansen, 2021) på et kapittel om dere skjønner. Gått igjennom alt pensum i emnet grundig, deltatt på alle forelesninger, systematisert alle powerpointene fra forelesningene i riktig rekkefølge og notert ned relevant pensum på dem der foreleser ikke hadde gjort det.. Har sjekket at nettportalen der jeg skal hente oppgaven og laste opp besvarelsen fungerer når jeg logger inn, at eksamensflowen er ok og notert nummeret til studentsupporten på universitetet.. Har sjekket kandidatnr både i eksamensflowen og i studentweb. Lagret malen med kun kandidatnr på pcen, og tatt sikkerhetskopi av referanselisten. I tillegg har jeg notert ned en oversikt over alle kaptler og bøker med navn på hver bok og hvert kapittel. Dette er første hjemmeeksamen over 3 dager. Tidligere har jeg kun hatt muntlig og to skoleeksamener på 5 timer som ble gjort til hjemmeeksamen pga corona. Kjenner jeg blir så stresset over at kravene til denne eksamen sikkert er skyhøy iom at dette er en planlagt hjemmeeksamen over 3 dager. Er det noe mer jeg burde tenke på? Dagen før eksamen vil jeg gjøre klart det siste, som å handle inn mat, frukt, cola og snacks slik at jeg har nok av det, i tillegg til å sjekke på nytt at innlogging til eksamensportalen fungerer og sjekke at mal og referanseliste er klar og finne fram alt av notarer og litteratur. Noen som har flere tips på lager? Evt erfaringer å dele? Emnet består av 15 studiepoeng. Anonymkode: ad741...add
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Du høres godt forberedt ut! Synes du skal slappe av frem til eksamen 🙂 Anonymkode: 66cc2...a69 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 god mat og drikke og nok søvn, slapp av, du overlever dette og Anonymkode: 540b9...f37
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Dette går bra. Du er mye mer forberedt enn det jeg noen sinne har vært. Min første hjemmeeksamen gikk over tre dager, syntes ikke kravene var noe særlig verre enn ved et vanlig arbeidskrav. Det er ikke påkrevd eller forventet at du skal sitte døgnet rundt i disse tre dagene å jobbe med oppgaven, du kan ta deg pauser, det går helt fint. Den første jeg hadde var 30 studiepoeng, men eksamen var todelt, så karakteren telte bare 50 %. Husker at jeg skrev mesteparten av teksten på første dag, de to andre dagene brukte jeg til å strukturere oppgaven, skrive konklusjon og slikt. De dagene var det rom for å gå på jobb eller være sosial. Dette var på første året. Etter hvert i utdannelsen har jeg erfart at hjemmeeksamener ikke er spesielt krevende i det hele tatt, og at hvis du klarer å skrive gode arbeidskrav er det null stress å ha hjemmeeksamen. Hvilket fagområde er det du har eksamen i? Jeg har erfaring fra sosialt arbeid, både hjemmeeksamen på bachelor og master-nivå går helt fint. Anonymkode: b6e1e...dbd 4
Riju Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 Høres mer ut som du trenger å roe ned og slappe av litt tror jeg! Ikke så mye mer du kan gjøre for å forberede deg nå. Men en ting jeg la merke til i innlegget ditt var dette: Quote Skrevet inn alle referanser i egen referanseliste slik at jeg bare kan luke ut de jeg ikke bruker, evt supplere fra tidligere lister/skrive inn flere om jeg trenger. Hvorfor benytter du ikke et referanseprogram, som endnote? Det er mye enklere å ha med å gjøre! Du skal sikkert ha flere eksamener etterhvert, så det er gull verdt å lære seg å benytte et referanseprogram i forkant, det er det eneste jeg tenker jeg ville ha gjort i tillegg før eksamen om jeg var deg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 Du må lære deg å bruke EndNote, det hadde spart deg for sykt mye styr med referansene. Litt sent nå, men de fleste læresteder kjører gratiskurs via biblioteket, anbefaler deg å bruke noen timer på det. Anonymkode: 6263d...0ee
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Har ikke rukket å sette meg inn i endnote, fårse om jeg rekker det i skoleferien. Føler det går greit å referere uten det, innbiller meg at jeg får et mer konkret forhold til de ulike kildene ved å fysisk se de i boka/kapittelet og deretter referere de ihht Apa. Istedet for at de «popper opp» automatisk. Får se neste semester. Føler jeg har skrevet gode arbeidskrav gjennom året og fått gode tilbakemeldinger på de. Men føler ikke jeg «kan» pensum like godt nå som ved de to tidligere skokeeksamene før og etter jul som ble omgjort til hjemmeeksamen. Men da hadde vi bare 5 timer til rådighet, så da følte jeg at jeg måtte kunne alt mye bedre siden vi måtte henvise til kilder også på den korte tiden, så det var litt panikkskriving på dem, men det gikk da bra, en C og en B, så er jo fornøyd. Er bare så redd for å ta for lett på denne, har «slappet av» mye mer på dette emnet siden det er eksamen over 3 dager, så er redd for å drite meg ut. Men får håpe jeg i det minste består da. Så sliter jeg litt med om jeg skal ta fri i helgen og bruke den til oppladning eller om jeg skal skumme 200 sider pensum en gang til. Men er redd for å brenne meg ut også. Så kanskje jeg bare ser over powerpointene og lar det bli med det i tillegg til å dobbeltsjekke at eksamenssystemet fungerer kvelden før. Ts Anonymkode: ad741...add
Riju Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Jeg ville brukt helgen på å slappe av og lære endnote. Du kan risikere å bli trukket i karakter ved feil i kildehenvisningene, eller enda verre, bli tatt for plagiat om du ikke har kontroll på det du siterer og referer til. Det er masse jobb å holde ved like en referanseliste manuelt samtidig som man skriver, og det er mye større sjanse for at det skjer noe feil. Forskningsartikler og en del bøker som ligger på nett kan du overføre til endnote ved noen få klikk, for så å sette de inn i oppgaven med et klikk til. Så ligger referansen der både i teksten og i listen. Ofte ombestemmer man seg litt underveis, fjerner setninger og avsnitt, flytter hele og deler av setninger, endrer fra en kilde til en annen. Bruker du et referanseprogram blir henvisningene og listen automatisk oppdatert hele veien. Skjønner ikke helt hva du mener med "konkret forhold" til kildene. Det er mye mer nyttig å benytte eksamenstiden på fag, finne frem, lese og koble sammen fagstoff og begreper, enn å sitte og fikle manuelt med en referanseliste. På en hjemmeeksamen over flere dager har du god tid til å sette deg inn i det som er relevant for problemstillingen, du behøver ikke kunne pensum til fingerspissene i forkant. Det er garantert deler av pensum som ikke kommer til å være relevant for problemstillingen. Men husk at referanselisten må dobbeltsjekkes og ryddes litt i selv med bruk av endnote, spesielt på referanser som overføres direkte fra nett. Men det gjør du på 15 minutter på slutten. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Høres ut som du har kontroll. Ville ikke brukt endnote, bugger ofte og lager ikke lista slik den skal være (apa/chicago fn). Anonymkode: 9c008...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har sbart hjemmeeksamen over 3 dager. Har gjort følgende: Klargjort oppgavemalen med emnekode, navn på emnet og kandidatnummer Skrevet inn alle referanser i egen referanseliste slik at jeg bare kan luke ut de jeg ikke bruker, evt supplere fra tidligere lister/skrive inn flere om jeg trenger. Systematisert alle bøker/kapitler med post-it lapper på første side i kapittelet med forfatternavn og årstall. F.eks Hansen, 2021) på et kapittel om dere skjønner. Gått igjennom alt pensum i emnet grundig, deltatt på alle forelesninger, systematisert alle powerpointene fra forelesningene i riktig rekkefølge og notert ned relevant pensum på dem der foreleser ikke hadde gjort det.. Har sjekket at nettportalen der jeg skal hente oppgaven og laste opp besvarelsen fungerer når jeg logger inn, at eksamensflowen er ok og notert nummeret til studentsupporten på universitetet.. Har sjekket kandidatnr både i eksamensflowen og i studentweb. Lagret malen med kun kandidatnr på pcen, og tatt sikkerhetskopi av referanselisten. I tillegg har jeg notert ned en oversikt over alle kaptler og bøker med navn på hver bok og hvert kapittel. Dette er første hjemmeeksamen over 3 dager. Tidligere har jeg kun hatt muntlig og to skoleeksamener på 5 timer som ble gjort til hjemmeeksamen pga corona. Kjenner jeg blir så stresset over at kravene til denne eksamen sikkert er skyhøy iom at dette er en planlagt hjemmeeksamen over 3 dager. Er det noe mer jeg burde tenke på? Dagen før eksamen vil jeg gjøre klart det siste, som å handle inn mat, frukt, cola og snacks slik at jeg har nok av det, i tillegg til å sjekke på nytt at innlogging til eksamensportalen fungerer og sjekke at mal og referanseliste er klar og finne fram alt av notarer og litteratur. Noen som har flere tips på lager? Evt erfaringer å dele? Emnet består av 15 studiepoeng. Anonymkode: ad741...add Fy søren, så flink du er! Det går sikkert helt strålende - lykke til! Anonymkode: 7041f...606
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Du har alt på stell. Så det du gjør nå er å slappe av. Det er viktig det også! Anonymkode: 7d3f4...3c1
Duff Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Det lureste jeg gjorde var å samtidig passe en voksen og rolig hund. Da måtte jeg ta pauser og gå ut døra.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 Høres ut som du har god kontroll. Ville ikke brukt tid og energi på å sette meg inn i endnote like før eksamen om du ikke er vant til å bruke det. Hvis det å referere «på gamlemåten» funker for deg, og du er vant med det, så gjør du det. Har selv hjemmeeksamen neste uke og hverken jeg eller størstedelen av mine medstudenter bruker endnote. Funker helt fint å referere uten, og jeg er enig med det at man får et mer bevisst forhold til teoretikere av det. At endnote funker for noen er ikke ensbetydende med at alle må bruke det. Vi er alle forskjellige, og studerer på forskjellige måter, også når det gjelder kildehenvisninger. Så ikke ta til deg rådet om å sette deg inn i endnote nå like før eksamen, det vil for det første stjele tid og energi før eksamen, og det vil stjele enda mer tid og energi UNDER eksamen. Og det er en stressfaktor du IKKE trenger. Dette kan du øve på i ferien og på arbeidskrav eller egne tekster du evt skriver for din egen del.Jeg har forberedt meg på noenlunde samme måte og gjort klart alt. Helgen skal jeg bruke til kun avslapning slik at jeg er uthvilt og klar for eksamen som starter mandag og har energi til å jobbe dag og natt om det trengs. Lykke til! Du har forberedt deg GODT! Anonymkode: 23d8e...d93 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har sbart hjemmeeksamen over 3 dager. Har gjort følgende: Klargjort oppgavemalen med emnekode, navn på emnet og kandidatnummer Skrevet inn alle referanser i egen referanseliste slik at jeg bare kan luke ut de jeg ikke bruker, evt supplere fra tidligere lister/skrive inn flere om jeg trenger. Systematisert alle bøker/kapitler med post-it lapper på første side i kapittelet med forfatternavn og årstall. F.eks Hansen, 2021) på et kapittel om dere skjønner. Gått igjennom alt pensum i emnet grundig, deltatt på alle forelesninger, systematisert alle powerpointene fra forelesningene i riktig rekkefølge og notert ned relevant pensum på dem der foreleser ikke hadde gjort det.. Har sjekket at nettportalen der jeg skal hente oppgaven og laste opp besvarelsen fungerer når jeg logger inn, at eksamensflowen er ok og notert nummeret til studentsupporten på universitetet.. Har sjekket kandidatnr både i eksamensflowen og i studentweb. Lagret malen med kun kandidatnr på pcen, og tatt sikkerhetskopi av referanselisten. I tillegg har jeg notert ned en oversikt over alle kaptler og bøker med navn på hver bok og hvert kapittel. Dette er første hjemmeeksamen over 3 dager. Tidligere har jeg kun hatt muntlig og to skoleeksamener på 5 timer som ble gjort til hjemmeeksamen pga corona. Kjenner jeg blir så stresset over at kravene til denne eksamen sikkert er skyhøy iom at dette er en planlagt hjemmeeksamen over 3 dager. Er det noe mer jeg burde tenke på? Dagen før eksamen vil jeg gjøre klart det siste, som å handle inn mat, frukt, cola og snacks slik at jeg har nok av det, i tillegg til å sjekke på nytt at innlogging til eksamensportalen fungerer og sjekke at mal og referanseliste er klar og finne fram alt av notarer og litteratur. Noen som har flere tips på lager? Evt erfaringer å dele? Emnet består av 15 studiepoeng. Anonymkode: ad741...add Jeg synes at du høres veldig godt forberedt. Det aller viktigste er at du kan stoffet godt, så lenge du har god oversikt over pensum så er du good to go. Anonymkode: 21707...61e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå