Gå til innhold

høy T4 og T3, og lav THS. - er dette høyt eller lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har vært plaget med noe heshet i stemmen og tok en blodprøve og fikk avvik på T4, T3 og THS. Fikk svarene i dag på furst så regner ikke med at legen ta kontakt i dag. 

Kan man gjøre noe med diett for å endre på verdiene?

Er det vanskelig å bli gravid om man har avvik her?

Anonymkode: 545d5...b24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor store avvik? Høres ut som høyt stoffskifte. Du kan ikke fikse det med kost hvis det er høyt. Du bør heller ikke bli gravid før du har fått svar og orden på verdiene, og du må følges opp i svangerskapet. Det avhenger også litt av type.

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

Anonymkode: 45280...2b8

• Liker 1
Skrevet

Dette er høyt stoffskifte, og det er egentlig ingenting du selv kan gjøre med dette. Du må følge legens anbefaling om behandling. 

Graviditet bør du snakke med legen om - det anbefales ikke mens man behandles for høyt stoffskifte - og høyt stoffskifte er heller ikke bra å gå med ubehandlet, så det må legges en god plan.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor store avvik? Høres ut som høyt stoffskifte. Du kan ikke fikse det med kost hvis det er høyt. Du bør heller ikke bli gravid før du har fått svar og orden på verdiene, og du må følges opp i svangerskapet. Det avhenger også litt av type.

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

Anonymkode: 45280...2b8

Tusen takk for link!

T4 er 70,5  (ref 11-23) , T3 er >30 (ref 3,5-6,5) så ganske høyt vil jeg tro.

Hvordan kan jeg fikse på det med kost? Kutte kaffe og sukker feks?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke fikse det med kost, men ja, du bør kutte ut kaffe og sukker. Og om de verdiene stemmer (jeg tillater meg å tvile) og din fastlege ikke ringer i dag, bør du bytte lege. Dette er farlig høye verdier. Du kan faktisk dø. 

Anonymkode: 2fd25...851

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for link!

Du kan ikke fikse dette med kost - du må få medisinsk behandling.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og du bør absolutt ikke bli gravid før stoffskiftet er normalt. Du må gå på medisiner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høyt stoffskifte, må fikses med medisiner. Du kan ikke fikse dette på egenhånd med mat, selv om det sikkert kommer noen fanatikere inn i denne tråden som mener det er mulig. Du får tabletter 2-3 ganger for dagen, måler stoffskiftet regelmessig og endrer medisinene etterhvert som det er i bedring. Du må IKKE blir gravid mens du bruker medisinene, det medfører stor risiko for misdannelser på fosteret. Fiks stoffskiftet først og bli gravid etterpå. Hilsen en som har hatt det samme, med flere tilbakefall. 

Anonymkode: 34358...879

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke fikse dette med kost - du må få medisinsk behandling.

Jeg regner med jeg får medisinsk behandling! Som sagt, tviler jeg på at legen tar kontakt i dag (fredag). 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke fikse det med kost, men ja, du bør kutte ut kaffe og sukker. Og om de verdiene stemmer (jeg tillater meg å tvile) og din fastlege ikke ringer i dag, bør du bytte lege. Dette er farlig høye verdier. Du kan faktisk dø. 

ok.... Høye verdier av T4 og T3 dreper én? Hvordan ?

Fastlegen jobber bare tirsdag og torsdag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høyt stoffskifte, må fikses med medisiner. Du kan ikke fikse dette på egenhånd med mat, selv om det sikkert kommer noen fanatikere inn i denne tråden som mener det er mulig. Du får tabletter 2-3 ganger for dagen, måler stoffskiftet regelmessig og endrer medisinene etterhvert som det er i bedring. Du må IKKE blir gravid mens du bruker medisinene, det medfører stor risiko for misdannelser på fosteret. Fiks stoffskiftet først og bli gravid etterpå. Hilsen en som har hatt det samme, med flere tilbakefall. 

hvor høye verdier hadde du? og hvor lenge måtte du behandles?

Skrevet

Å gå med høyt stoffskifte og lavt for dens saksskyld over tid er ikke bra for kroppen. Ved høyt stoffskifte jobber alle cellene i  kroppen på høygir. Noe den ikke skal. Du har kanskje merket andre symptomer også? Slik som høy puls, indre uro, svette, mye energi, dårlig søvn, angst osv? Du må få medisinsk behandling da blodprøvesvarene dine høres unormale ut. Du dør selvsagt ikke, men det kan være farlig å gå slik ubehandlet, du må få medisiner for å senke stoffskiftet ned til det normale. 

AnonymBruker
Skrevet
hablador skrev (21 minutter siden):

Å gå med høyt stoffskifte og lavt for dens saksskyld over tid er ikke bra for kroppen. Ved høyt stoffskifte jobber alle cellene i  kroppen på høygir. Noe den ikke skal. Du har kanskje merket andre symptomer også? Slik som høy puls, indre uro, svette, mye energi, dårlig søvn, angst osv? Du må få medisinsk behandling da blodprøvesvarene dine høres unormale ut. Du dør selvsagt ikke, men det kan være farlig å gå slik ubehandlet, du må få medisiner for å senke stoffskiftet ned til det normale. 

Har hatt symptomer+ heshet en mnd. Greit å vite hva det er. Men, kjipt at det var noe sånt.

Skrevet

Det skal være "alarm" på disse prøvesvarene dine slik at fastlegen tar tak i situasjonen med en gang. Du har skyhøyt stoffskifte, og skal i behandling asap. Jeg ville faktisk ha ringt ned på fastlegekontoret og bedt om en hastetime hos en annen lege idag, evnt ta kontakt med legevakta hvis ikke du får hjelp hos fastlegen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høyt stoffskifte kan i verste fall føre til hjerterytmeforstyrrelse, så kjenner du at pulsen går i hundre, blir ureglelmessig eller du får brystsmerter så bør du ta kontakt med lege. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvor høye verdier hadde du? og hvor lenge måtte du behandles?

Jeg hadde høyere verdier enn deg første gangen, omtrent på ditt nivå andre og tredje gang. Brukte medisiner i halvannet år første gang og litt kortere de neste. Men hvor lenge du trenger behandling avhenger av hvor raskt stoffskiftet ditt stabiliserer seg og , og om du har antistoffer. Det er også mulig å behandle høyt stoffskifte med radioaktivt jod eller operasjon, men det pleier ikke være førstevalg ved første gangs sykdom. 

Det er normalt at veldig høye svar på stoffskifteprøver ringes rekvirerende lege (ser på oversikten til Helse Bergen at de forsøker å kontakte ved FT4 på over 50), så legen kan starte behandling med en gang nettopp pga mulig påvirkning på hjertet. Har du ikke hørt noe til nå kan du kontakte legevakten, ellers ville jeg i alle fall ringt fastlegekontoret når de åpner mandag, og tatt kontakt med legevakten i helgen hvis du blir uvel. Dette kommer til å ordne seg ts, for de aller fleste er det snakk om en runde med behandling og så er ting bra :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høyt stoffskifte kan i verste fall føre til hjerterytmeforstyrrelse, så kjenner du at pulsen går i hundre, blir ureglelmessig eller du får brystsmerter så bør du ta kontakt med lege. 

Jeg hadde høyere verdier enn deg første gangen, omtrent på ditt nivå andre og tredje gang. Brukte medisiner i halvannet år første gang og litt kortere de neste. Men hvor lenge du trenger behandling avhenger av hvor raskt stoffskiftet ditt stabiliserer seg og , og om du har antistoffer. Det er også mulig å behandle høyt stoffskifte med radioaktivt jod eller operasjon, men det pleier ikke være førstevalg ved første gangs sykdom. 

Det er normalt at veldig høye svar på stoffskifteprøver ringes rekvirerende lege (ser på oversikten til Helse Bergen at de forsøker å kontakte ved FT4 på over 50), så legen kan starte behandling med en gang nettopp pga mulig påvirkning på hjertet. Har du ikke hørt noe til nå kan du kontakte legevakten, ellers ville jeg i alle fall ringt fastlegekontoret når de åpner mandag, og tatt kontakt med legevakten i helgen hvis du blir uvel. Dette kommer til å ordne seg ts, for de aller fleste er det snakk om en runde med behandling og så er ting bra :)

En runde med behandlig, synes jeg hørtes litt vel optimistisk ut. Ut i fra både min egen og andres opplevelse av både for høyt og for lavt stoffskifte, er erfaringen en jævlig dritt sykdom slik jeg ser det. Men tydeligvis så slår den ut helt totalt forskjellig. 

Anonymkode: 2f0f1...b11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ser du har fått svar av andre i tråden og håper du har fulgt deres råd. Det er hovedsakelig påvirkning på hjertet som kan være farlig ved høyt stoffskifte. Det kan også føre til cytokinstorm. Ta det alvorlig. 

I tillegg bør du unngå trening før stoffskiftet er normalt, du har sannsynligvis allerede veldig (?) høy puls. Min hvilepuls var på 113, og mine verdier var en brøkdel av dine. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tusen takk for link!

Oj, Shit.....

Det var HØYT.

Nei, du kan ikke fikse det med kost. Du kan for all del prøve, men det vil ikke under noen omstendighet hjelpe.

Her må du følge spesialistens anbefaling om medisinering osv. 

Ikke prøv å bli gravid nå, for høyt stoffskifte kan gi fosteret hjerneskader blant annet.

Vent til det er stabilisert, aller helst TSH på 1.

Jeg ville tenkt at man må vente minst 6 mnd, kanskje 1 år.

Be om henvisning til endokrinolog, enten spesialist eller på sykehus. 

Den brukeren her som viser til kun en runde med behandling og «så er alt bra» er dessverre i overkant optimistisk. Det tar tid.

Jeg måtte selv operere, men jeg hadde svulst som gav de forhøyede verdiene.

Ble aldri helt frisk, men med riktig medisinering kan man bli endel bedre - og noen helt bra etterhvert. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

VENT med å gjøre noe til du får høre fra fastlegen din. Jeg skjønner at du er spent på resultatene dine, og hva som vil skje videre, men prøv og slapp av til du får høre fra legen. 

Anonymkode: e9dec...d73

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg gikk til legevakten, betablokk og stoffskiftemedisiner. Håper på 6 mnd....

Veldig kjedelig greie... 

Er det noen her som har hatt høyt stoffskifte, fått barn etterpå og det har gått bra med barnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...