Gå til innhold

Når begynner man å bruke solbriller på babyer/ små barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er det jo skarp sol mange steder i landet vårt, og jeg ser babyer og små barn med solbriller, babyer med solhatt som skygger for solen og flere små som verken har solbriller eller solhatt og som sitter å myser i solen og ser ukomfortable ut.

Har en venninne med baby på 9 måneder som aldri har solhatt eller solbriller, fordi hun vil at barnet skal bli brun i ansiktet.

Den lille sitter og myser hele tiden og prøver å snu seg bort.

Anonymkode: d644e...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi bruker litt begge deler. Varierende hvor lenge de blir værende på. Solhatt aksepterer han mye mer enn solbriller. 

Solbriller blir stort sett godtatt kun i vogna, når han har fått litt sol i øynene først og skjønner at det er litt praktisk. Er gjerne en kamp hver gang. 

Anonymkode: 3d3e0...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du troller eller tuller når du sier at venninnen din vil at babyen skal bli brun, jeg ble oppriktig lei meg av å lese det:( Så uvitende kan man vel ikke være, og ville sin egen lille så vondt?:(

Babyer har kjempeømfintlig hud, jeg er livredd for å brenne gutten min, smører med 50 spf, har på solhatt og solbriller og skygger godt for solen i vogna og bilen når vi er ute ❤️ skal man sitte ute på stranda e.l. så blir det UV-telt. Så lite direkte sollys som mulig, øyne og hud skal skånes når man er liten og ikke kan styre selv hvor mye man får!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min på 2,5 år bruker gjerne caps eller solhatt, men ofte vil han ikke ha det på. Har solbriller også men de er han mest opptatt av å ta av og på. Min baby på 6 uker skal ikke være i solen og har derfor ikke behov for hverken briller eller hatt, skjermer han heller for solen.. 

Anonymkode: ea115...aed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Måndagsbarn skrev (22 minutter siden):

Håper du troller eller tuller når du sier at venninnen din vil at babyen skal bli brun, jeg ble oppriktig lei meg av å lese det:( Så uvitende kan man vel ikke være, og ville sin egen lille så vondt?:(

Babyer har kjempeømfintlig hud, jeg er livredd for å brenne gutten min, smører med 50 spf, har på solhatt og solbriller og skygger godt for solen i vogna og bilen når vi er ute ❤️ skal man sitte ute på stranda e.l. så blir det UV-telt. Så lite direkte sollys som mulig, øyne og hud skal skånes når man er liten og ikke kan styre selv hvor mye man får!

Ts her

Jeg tuller ikke dessverre, fordi hun mener at barnet ikke tar skade av å sitte i vogn i sol en time eller tre uten solhatt og solbriller.

Barnet har på seg solhatt innimellom, men jeg har ikke sett at det har brukte det de dagene det har vært mye sol.

Hun har også sagt at barn har godt av å få d-vitaminer og farge, og har masse argumenter som taler for, så jeg har gitt opp å diskutere med henne.

Det som overrasker meg er at jeg ser også flere andre babyer og småbarn som ikke er så veldig beskyttet.

Senest i går så jeg to mødre som lå og solte seg, og hadde barna på et teppe ved siden av og det var i stekende sol, og det ene barnet hadde ikke på seg solhatt eller briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her

Jeg tuller ikke dessverre, fordi hun mener at barnet ikke tar skade av å sitte i vogn i sol en time eller tre uten solhatt og solbriller.

Barnet har på seg solhatt innimellom, men jeg har ikke sett at det har brukte det de dagene det har vært mye sol.

Hun har også sagt at barn har godt av å få d-vitaminer og farge, og har masse argumenter som taler for, så jeg har gitt opp å diskutere med henne.

Det som overrasker meg er at jeg ser også flere andre babyer og småbarn som ikke er så veldig beskyttet.

Senest i går så jeg to mødre som lå og solte seg, og hadde barna på et teppe ved siden av og det var i stekende sol, og det ene barnet hadde ikke på seg solhatt eller briller.

Jeg er helt sikker på at venninnen min smører barnet sitt med høy faktor, og man kan jo også få farge når man bruker solfaktor 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi prøvde solbriller når barnet var noen måneder og når hun ble året, men hun likte det ikke. Så her ble det solhatt eller vogn skjerm. Begynte først nå i 2 års alderen å tørre å bruke solbriller selv :)

Venninnen din høres uforsvarlig ut.

Anonymkode: 62b0e...cba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Startet med solbriller den sommeren hun var et år, men nå er hun født i mai og hadde ikke behov for verken solhatt eller solbriller første sommeren da vi holdt henne i skyggen. Hvis vi bar henne mellom to steder la vi en tynn gulpeklut over hodet (ikke ansiktet) og holdt den slik at den skygget. 

Nå er hun to, og det er caps og solbriller som er tingen. Får velge selv, men tar som regel på capsen og etterhvert solbrillene. 

Til kommende lillesøster blir det solbriller og solhatt fra neste sommer, da vil hun være 9-10 mnd. Kommer også til å bruke solkrem på solutsatte områder om vi ikke kan holde henne i skyggen.

Jeg ser også flere som lar barna sitte i vogna uten noe solbeskyttelse som gir skygge, selvom de er smurt så blir det jo varmt, og de burde ha mulighet til å skjermes for både det skarpe lyset og strålene. 

Nå høres jeg sikkert hysterisk ut, men er ikke det. Ungen springer ute, skrubber seg opp, leker og er ganske selvstendig. Akkurat det med solbeskyttelse er jeg nøye med, og siden hun i tillegg har lys hud og rødt hår er det utrolig viktig for meg at vi minimerer risikoen for solbrenthet så mye som mulig da det oppstår enda fortere med den hudtypen.

Anonymkode: 92d36...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha ja du kan gjerne PRØVE å bruke solbriller på en liten en, men da må du evt lime dem på

Anonymkode: 8a233...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er venninnen din? Hun må være bra dårlig opplyst. 

Anonymkode: ca0b4...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor gammel er venninnen din? Hun må være bra dårlig opplyst. 

Anonymkode: ca0b4...401

45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynte å bruke da han ble 7 mnd i april i fjor og sola kom.  Et tips er å ta på solbriller når de plages av sola.  Da vil de skjønne at dette var mer behagelig enn uten. Om du tar på solbriller på forhånd,  når du er på vei ut, men det er skygge, vil barnet mest sannsynlig rive dem av seg

Anonymkode: c803d...6ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chaantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri brukt solbriller 😅. Hun er 4 nå, men når hun var i vogn så snudde vi alltid sittedelen sånn at hun ikke hadde sol i ansiktet + solskjerm. 

Anonymkode: 763d9...cc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...