Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For de som måtte være interessert, her en bachleroppgave om livets harde skole:

https://core.ac.uk/reader/52135701

Hva er «Livets harde skole», og hvordan kan kunnskap om fenomenet være en styrke i det sosialfaglige arbeidet? – En metaforanalyse

Denne bacheloroppgaven er en studie av uttrykket «Livets harde skole», og hvem menneskene som bruker dette uttrykket om eget liv er. Selv oppdaget jeg dette uttrykket for ett år siden da flyktningkrisen var et faktum og jeg var en ivrig debattant i alle saker som omhandlet flyktningkrisen på sosiale medier. Jeg bet meg merke i at flere av mine meningsmotstandere i kommentarfeltene, og spesielt meningsmotstandere som tidvis ytret seg svært innvandringskritisk, hadde oppført «Livets harde skole» under utdanning på sine Facebook-profiler. Dette gjorde meg nysgjerrig, og jeg stilte meg selv spørsmålet; hva er «Livets harde skole», og hvem er disse menneskene som bruker dette uttrykket om egen utdanning?

Anonymkode: 13122...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min oppfatning av begrepet er at det brukes av folk som gjerne har liten eller ingen utdanning. Ofte med hint om at for de som tok utdanning har livet vært så lett. 

Livet rammer oss alle, uavhengig av utdanning og skolegang. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Uteksaminerte fra Livets Harde Skole er i bunn og grunn ikke annet enn bunnslammet i samfunnet, tapere som stort sett ikke har bidrat med noe i løpet av det svært triste livet sitt.

Anonymkode: 887f5...200

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ofte jeg like å lese andres skoleoppgaver (har nok med mitt eget). Men denne var god! 👏

Anonymkode: bf4fa...e6a

• Liker 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet

Å være motstander av innvandring etter å ha opplevd mye vondt selv. Det er nesten en selvfølge. Innvandring betyr mer konkurranse i arbeidslivet og livet generelt. Det betyr også økte spenninger mellom grupper mennesker, noe som i alle tilfeller rammer de svakeste hardest.

Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uteksaminerte fra Livets Harde Skole er i bunn og grunn ikke annet enn bunnslammet i samfunnet, tapere som stort sett ikke har bidrat med noe i løpet av det svært triste livet sitt.

Jeg har utdanningen min i hovedsak fra livets harde skole, men jeg har også en mastergrad fra universitetet.

Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Min oppfatning av begrepet er at det brukes av folk som gjerne har liten eller ingen utdanning. Ofte med hint om at for de som tok utdanning har livet vært så lett. 

Livet rammer oss alle, uavhengig av utdanning og skolegang. 

❤️

AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (17 minutter siden):

Jeg har utdanningen min i hovedsak fra livets harde skole, men jeg har også en mastergrad fra universitetet.

Med mastergrad burde du jo skjønne at det gjelder de uten ordentlig utdanning. Alle har som noensinne har levd har selvsagt livets skole med seg i bagasjen. Du er ikke unik.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med mastergrad burde du jo skjønne at det gjelder de uten ordentlig utdanning. Alle har som noensinne har levd har selvsagt livets skole med seg i bagasjen. Du er ikke unik.

Det er vel nettopp poenget. Vi alle går livets skole. Hvor hard den er varierer. Noen klarer i tillegg å ta formel utdanning ved universiteter eller lignende. 

Noen sider av livet blir gjerne bedre om man allerede fra tenårene har evnen til å sette seg mål og til og med forsake noe for å nå de målene. Det er hardt det og. 

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at dette er et uttrykk som for det meste brukes av politisk rettroende som har lyst til å idiot-forklare meningsmotstandere.

"Å ja, så du mener det ja. Du har sikkert gått livets harde skole."

"Eivind Trædal likte dette innlegget"

Anonymkode: 3835a...149

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Livets harde kan ruste deg for mye. Enig med poster over, å ha opplevd en del dritt er gode erfaringer, og er også nyttig i det virkelige liv. Personlig har jeg en syvende sans i forhold til om jeg kan stole på folk. I tillegg har jeg ikke blitt lurt økonomisk etter at jeg ble 16.

Har også master og relevant jobb.

Anonymkode: 5b621...2fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...