Gå til innhold

Hvordan stå opp tidlig om morgenen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

dette er kanskje et veldig teit spørsmål, men jeg trenger tips.

Jeg er student, og ender opp med å dra meg til klokken ti eller elleve hver morgen gjennom året, med mindre det er forelesninger tidlig på morgenen.

Jeg ønsker å stå opp tidligere og få mer ut av dagen, og merker en stor forskjell på det å stå opp klokken 07.00 vs. å stå opp klokken 11.00. 

Problemet er at jeg virkelig sliter med dette. Jeg har prøvd kaffe, dusjing, gå tur etc etc... Jeg er himla trøtt på morgenen rett og slett, og med mindre jeg må noe, så klarer jeg ikke la være å krype tilbake i sengen.

Tips til hvordan man kan komme seg opp av sengen om morgenen?

Jeg legger meg ikke så fryktelig sent heller. Som regel mellom 23.00-00.00.

Anonymkode: 591b4...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det å stå opp fra sengen du sliter med, eller la være å legge deg igjen?

Kan være lurt å legge seg et par timer tidligere, kan være du trenger mer søvn. Alternativt er du B-menneske som er mer våken og produktiv på kveldstid.

Anonymkode: 867b1...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er B-menneske av natur. Det som fungerer best for meg er å være sliten på kvelden når jeg legger meg, gjerne etter trening. Og så tar jeg ofte magnesium for å la kroppen slappe ekstra av når jeg sover.

Gjør det til vane å komme deg opp av senga med en gang alarmen går. Jeg er veldig flink til det hvis jeg f.eks. skal ut og reise og må komme meg opp for å dra til flyplassen, men dårlig på det når det er en vanlig arbeidsdag. Altså sitter det mest i hodet 😅 

Sover du gjennom hele natta? For kanskje trenger du rett og slett et par timer mer søvn og bør legge deg 22-23 isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dra av sengetøyet, da går du ikke og legger deg 😅

Jeg skulle foreslå tur, men ser du har prøvd det. Dusj er drepen for meg om morgenen, en dusj gjør meg varm og trøtt. Måtte i så fall vært kald dusj, men de er for psykopater.

Hva tenker du å gjøre med de timene du får ved å stå opp 7? Sett i gang med oppgaver som å bake, forberede middag, eller lignende så blir du sysselsatt uten at du blir sittende og føle på trøttheten?

Anonymkode: 3f91b...e70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du stå opp, hoppe i treningsklær og rett og slett ta en god stretch-økt eller lett styrkeøkt? Da får du pulsen opp, du våkner, og du er i gang :) Etter det "må" (kommer jo an på da) du dusje, og da kan du kanskje stelle deg samtidig. Vipps er du i gang.

Jeg ville ha startet med å stille klokka på 9, så 8:30, så 8, osv. En dag eller to på hvert klokkeslett til nye vaner er inne. 

Anonymkode: b9adf...6bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste som hjelper for meg er å være i senga 22:00 og evt lese en times tid (kindle, ikke blått lys fra mobil). Har fungert mye bedre enn jeg noensinne turte å håpe på og våkner nå mellom 07:00-08:00. 

Anonymkode: 7f824...da7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sett på vekking og tving deg ut av senga. Blir noen dager med stuptrøtthet, men det funker ..

Anonymkode: fe78d...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er utpreget B menneske, sliter med å stå opp tidlig. Men det hjelper med rutiner. Jeg legger meg senest kl 22. står ikke opp senere enn kl 8, halv 9 i helgene. Prøver å ha en plan for starten av dagen så jeg kommer meg igang, det kan være alt fra å ta oppvasken, støvsuge eller bare gå en tur, jeg må rett og slett vekke kroppen og ikke bare hodet. Blir jeg sittende i sofaen med frokosten og en serie så får jeg ikke gjort en dritt den dagen.

Har også en egen studieplan, på dager uten forelesning skal jeg lese i 50 min, ta ti min pause frem til kl 16 (en halvtimes lunsjpause innimellom). Med slike rutiner er det lettere å faktisk gjøre noe fornuftig fordi man ikke lar kroppen falle sammen på sofaen fra morran av 😛 

Anonymkode: 3b514...ad1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra a til b menneske etter at jeg justerte meg etter samboers sovevaner. Det vil si at vi legger oss mellom 22 oi 22.30 UTEN telefon i senga. Tok en stund å vende seg til, men nå sovner jeg stort sett fort, og våkner ca 06.30 av meg selv:) kan ikke huske sist gang jeg sov til senere enn 8🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tving deg opp om morgenen. Kom deg ut i dagslys. 

Anonymkode: 2f7dc...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt beste triks er å ikke bruke skjerm siste timen før jeg legger meg.  For to år siden slet jeg med nattesøvn og sov skikkelig tungt først ut på morningen. Noe som passer dårlig med å begynne på jobb kl 07. 

Da fikk jeg tips fra legen om å ikke bruke skjerm siste timen før leggetid. Mitt rituale er skikkelig kjerring med lilla skjerf greie😬  Slår av TV, legger vekk telefon, lager en kopp urtete og sitter i sofakroken og leser og hører av og til på musikk også.  

haha, når jeg ser det sånn føler jeg meg som 75åring....

Anonymkode: c40fa...889

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min den må jeg legge meg tidlig nok. Står opp frivillig kl 04.45 hver dag og da må jeg legge meg ca 22. Lørdager og søndager sover jeg litt lenger, da sliter jeg med å sove søndag kveld. Mandag morgen er derfor rimelig brutal, men så er jeg tilsvarende trøtt på kvelden. 

Jeg sov faktisk til 9 helt til jeg var rundt 28 og var helt hellig overbevist om at jeg var tidenes b-menneske 😦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sov med mørklagt soverom er mitt beste tips. Da får du inn naturlig dagslys tidlig, og det blir produsert melantonin i kroppen (som gjør deg trøtt igjen på kvelden). Sov med sovemaske på sommeren, men ha på tidlig alarm og ta den av. Du vil da merke at kroppen og hodet våkner mer. 

Selv sover jeg gjerne til 10-11 når jeg kan, uten et snev av dårlig samvittighet. Men jeg er B-menneske, og fungerer enkelt og greit best ettermiddag/kveld. Har turnusjobb, og det fungerer veldig bra (utenom mange tidligvakter på rad). Senere forskning viser også at det er best for blodsukkeret å trene ettermiddag/tidlig kveld, noe som passer meg ypperlig. Men folk er veldig forskjellige, det er viktig å ikke stå opp tidlig fordi du tror det må være slik. Å få noe ut av dagen kan man gjøre hele dagen, inkludert kvelden ;)

Anonymkode: 2d8ef...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 10.50):

Hei,

dette er kanskje et veldig teit spørsmål, men jeg trenger tips.

Jeg er student, og ender opp med å dra meg til klokken ti eller elleve hver morgen gjennom året, med mindre det er forelesninger tidlig på morgenen.

Jeg ønsker å stå opp tidligere og få mer ut av dagen, og merker en stor forskjell på det å stå opp klokken 07.00 vs. å stå opp klokken 11.00. 

Problemet er at jeg virkelig sliter med dette. Jeg har prøvd kaffe, dusjing, gå tur etc etc... Jeg er himla trøtt på morgenen rett og slett, og med mindre jeg må noe, så klarer jeg ikke la være å krype tilbake i sengen.

Tips til hvordan man kan komme seg opp av sengen om morgenen?

Jeg legger meg ikke så fryktelig sent heller. Som regel mellom 23.00-00.00.

Anonymkode: 591b4...c44

Hvis du skal stå opp kl.7 ville jeg lagt meg kl.22. Kan hende du trenger 8-9 timers søvn. 

Anonymkode: aef87...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleide å stå opp kl.8 hver dag, og da la jeg meg kl. 22 så jeg kunne ligge og lese og slappe av og sovne innen 23-00. Jeg pleide å våkne av meg selv kl.8.

Anonymkode: aef87...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...