Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært mye fokus på kvinnehelse i media i det siste, og mange som sier at de føler seg neglisjert av helsevesenet så snart de har født. Jeg har termin om noen uker og vil gjerne høre deres erfaringer. Kanskje det kan bli lettere for oss kvinner å søke hjelp hvis vi lærer av hverandre!

Hva burde man som førstegangsfødende vite om sin egen kropp etter fødselen? Hva burde man søke hjelp for, og hva er helt normalt? (F.eks. etterrier, noe jeg helt nylig lærte om, at er helt normalt! Eller smerter, når og hvor bør man oppsøke hjelp for dette)

Anonymkode: 14c81...729

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ønske jeg visste at man ikke nødvendigvis er helt "kjørt" etter fødsel. Hørte mye om sterke smerter etter rifter og at man er så sliten at man besvimer. 

Jeg var vel og merke heldig etter begge mine fødsler, men jeg er jo ikke alene om det. Ingen spesielle smerter nedentil utover at det var litt ømt(ingen rifter). Uproblematisk å gå på nummer to. I superform etterpå. Tok en deilig dusj og kjente på hvor digg det var å ikke være begrenset av magen mer. 

Anonymkode: c589a...e37

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er veldig rart at det ikke er mer fokus på, er feber etter fødsel! Får man feber i dagene etter fødselen, må man oppsøke legen og få det sjekket!! Det hadde ingen fortalt meg, da jeg plutselig fikk feber og følte meg litt dårlig noen dager etter tredje fødselen min. Flaks at min far er lege, og beordret meg avgårde på sjekk, for det hele endte med livstruende sepsis på intensivavdelingen og noen døgn på sykehus jeg helst skulle vært foruten..

Anonymkode: 997ea...a66

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle visste jeg ikke noe om hvordan man har det etter et keisersnitt, og jeg endte opp med hastekeisersnitt. Jeg var på fødselsforberedende kurs hvor dette ikke ble sagt noe om, og hadde også fødselssamtale med jordmor hvor hun bare gikk veldig fort gjennom de ulike typene keisersnitt som finnes, ingenting om tiden etterpå. Et tips fra meg er altså å enten spørre noen du kjenner som har hatt keisersnitt, eller lese deg opp på det, for det er relativt mange fødsler som ender i hastekeisersnitt, over 10% faktisk. 

Anonymkode: dada6...f8e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kunne ønske jeg visste at man ikke nødvendigvis er helt "kjørt" etter fødsel. Hørte mye om sterke smerter etter rifter og at man er så sliten at man besvimer. 

Jeg var vel og merke heldig etter begge mine fødsler, men jeg er jo ikke alene om det. Ingen spesielle smerter nedentil utover at det var litt ømt(ingen rifter). Uproblematisk å gå på nummer to. I superform etterpå. Tok en deilig dusj og kjente på hvor digg det var å ikke være begrenset av magen mer. 

Hvorfor skulle du ønske du visste det? Hadde du grudd deg mye på forhånd? 

Anonymkode: b5da3...a5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det jeg synes er veldig rart at det ikke er mer fokus på, er feber etter fødsel! Får man feber i dagene etter fødselen, må man oppsøke legen og få det sjekket!! Det hadde ingen fortalt meg, da jeg plutselig fikk feber og følte meg litt dårlig noen dager etter tredje fødselen min. Flaks at min far er lege, og beordret meg avgårde på sjekk, for det hele endte med livstruende sepsis på intensivavdelingen og noen døgn på sykehus jeg helst skulle vært foruten..

Anonymkode: 997ea...a66

Oi! Det er viktig å vite, særlig nå som man blir sendt så fort hjem fra sykehuset!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Hadde heller ingen smerter nedentil. Sydde både innvendig etter revning (ganske stor revning visstnok..) og etter klipping. Hadde absolutt ingen plager nedentil i ettertid 

Anonymkode: 8f508...102

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har vært mye fokus på kvinnehelse i media i det siste, og mange som sier at de føler seg neglisjert av helsevesenet så snart de har født. Jeg har termin om noen uker og vil gjerne høre deres erfaringer. Kanskje det kan bli lettere for oss kvinner å søke hjelp hvis vi lærer av hverandre!

Hva burde man som førstegangsfødende vite om sin egen kropp etter fødselen? Hva burde man søke hjelp for, og hva er helt normalt? (F.eks. etterrier, noe jeg helt nylig lærte om, at er helt normalt! Eller smerter, når og hvor bør man oppsøke hjelp for dette)

-At amming ikke var så lett som de framstilte det på ammekurs

- At stingene kunne rakne

-At man ikke automatisk er i lykkerus øyeblikket barnet er ute

- Ja og at man ikke får vite på forhånd at man ikke skal ha såå himla vondt nedentil etter man har sydd at man nesten ikke klarer å gå

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

-At amming ikke var så lett som de framstilte det på ammekurs

- At stingene kunne rakne

-At man ikke automatisk er i lykkerus øyeblikket barnet er ute

- Ja og at man ikke får vite på forhånd at man ikke skal ha såå himla vondt nedentil etter man har sydd at man nesten ikke klarer å gå

Ja, amming er jeg egentlig forberedt på at kommer til å bli veldig vanskelig! Har fått tips fra venninner om å mase og kreve mye oppfølging når jeg er på føden. Men har flere venninner som har måtte gå til private ammeveiledere, da de ikke har fått god nok hjelp på helsestasjon osv. 

Ouch, høres vondt ut at stingene rakner... 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Jeg har skjønt at man må dra på 6-ukerskontroll etter fødsel. Er dette noe man må bestille selv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. 

Jeg har skjønt at man må dra på 6-ukerskontroll etter fødsel. Er dette noe man må bestille selv? 

Det er vel hos fastlegen, så det må man ordne selv. 

Jeg skulle ønske jeg visste at mannen min kom til å melde seg ut av hele greia, men det er jo litt spesifikt meg da 😄

Men sånn generelt var jeg sykt tungpust de første ukene etter fødsel, slet med å gå til badet uten å pese. Har hørt det er vanlig, men aner ikke helt hvorfor. Var jo i god form. Det visste jeg absolutt ikke på forhånd. 

Og jeg skulle ønske jeg visste hvor forskjellig babyer er. Venninnene mine fikk barn for ti år siden, så jeg hadde bare barselgruppe og kona til en kompis av mannen å sammenligne meg med. De hadde babyer som sov i bilstolen gjennom hele barseltreff, sov om natta, kunne legges ned uten å hyle, kunne ta seg en dusj og til og med ha tid til å ha på neglelakk. Jeg hadde tidenes klistremerke som bokstavelig talt var klistra til meg de første 10 månedene. Jeg gjorde omtrent ingenting alene, verken sov, gikk på do eller dusja, og han ville ikke ligge i vogn - bare på meg. Det var det ingen som sa noe om 😄Gråt av lykke da jeg kjørte en tur på butikken alene etter gudene vet hvor mange måneder isolert i huset.

Anonymkode: cc24d...89f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kjedelig de første ukene med en baby er hvis du er vant til et sosialt liv. Amming døgnet rundt, jeg satt nærmest parkert i sofaen utenom når man skulle ta bæsjebleier.

Hvor sliten man blir av lite søvn, og hvordan man savner sitt tidligere liv

Anonymkode: 98cd8...63c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her. 

Ja og husk. Dette er og en ting jeg ikke nevnte. GU undersøkelse er IKKE rutine på 6 ukerskontrollen hos fastlegen!? Det måtte jeg kreve å få.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Ja og husk. Dette er og en ting jeg ikke nevnte. GU undersøkelse er IKKE rutine på 6 ukerskontrollen hos fastlegen!? Det måtte jeg kreve å få.

Men det er vel ikke nødvendig i alle tilfeller? Jeg tok ikke GU før det hadde gått nesten to år etter fødsel, hadde jo ikke behov før jeg skulle ta celleprøve.

Anonymkode: cc24d...89f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske noen forberedte meg på hvor mye jeg kom til å svette etter fødsel😂 alt vannet i kroppen skal jo ut på et vis.. 

skulle også ønske at folk generelt forstod at vi som en nybakt familie trengte litt tid for oss selv, og at å bare komme på døra ikke er så lurt de første ukene. Første dagene etter baby kom ut følte jeg at vi alltid hadde besøk utenom på natta. Alltid noen som ville hilse på og komme innom, også på sykehuset. Var så sliten av alt det sosiale at det ødela mye av barseltida mi.... helt greit med besøk, men spør gjerne om når det passer.

Anonymkode: b76cd...897

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bra at du allerede har hørt om etterrier, for de kom som tidenes sjokk på meg. 🙈

Ellers så trodde jeg det skulle svi noe helt sinnssykt nedentil når man dusjet etter fødsel, men det gjorde det virkelig ikke for meg.

Anonymkode: f8ed9...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det snakkes for lite om hormoner. At man er helt hudløs! Det er helt normalt å gråte for ingenting de første dagene. Jeg hadde 0 kontroll over følelsene mine. Jeg trodde jeg var mer forberedt på dette andre gangen (siden jeg visste hva jeg gikk til, men nei. 

Anonymkode: 7f23a...fad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (40 minutter siden):

what? Hva annet er det man skal sjekke da, liksom? Trodde 6-ukerskontroller var nettopp for underlivet.. 
Kanskje jeg må bestille time hos min faste gynekolog til den kontrollen, hvis det går an da..

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig ung når jeg fødte min første fødte og det er ikke så mye info tilgjengelig for meg. Når jeg fødte pådro jeg meg ein3B rift, i tillegg til at jeg ble klippet. Så jeg hadde enorme smerter i ukesvis etterpå. Jeg måtte stå på laktulose i over 1 mnd. Og jeg blødde helt sykt mye i ukene etter fødsel. Pga riften har jeg i alle år etter fødsel slitt med lukkemuskelen og jeg fikk for bare noen mnd siden høre hos jordmor at dette skal jeg ikke gå rundt med, og at jeg bør søke hjelp om dette problemet så snart denne babyen er ute.

Jeg har i alle år tenkt at jeg bare måtte leve med dette problemet,  men ifølge jordmor finnes det operasjoner som kan hjelpe. 

Anonymkode: 3f12e...7e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skulle ønske noen forberedte meg på hvor mye jeg kom til å svette etter fødsel😂 alt vannet i kroppen skal jo ut på et vis.. 

skulle også ønske at folk generelt forstod at vi som en nybakt familie trengte litt tid for oss selv, og at å bare komme på døra ikke er så lurt de første ukene. Første dagene etter baby kom ut følte jeg at vi alltid hadde besøk utenom på natta. Alltid noen som ville hilse på og komme innom, også på sykehuset. Var så sliten av alt det sosiale at det ødela mye av barseltida mi.... helt greit med besøk, men spør gjerne om når det passer.

Anonymkode: b76cd...897

Svetting er jeg faktisk forberedt på, da jeg har hatt en medisinsk abort tidligere. Jeg svetta sykt mye på natta etter den, og da jeg googla det fant jeg ut at det er vanlig med nattsvette etter fødsel pga en kraftig reduksjon i hormonnivåer. Jeg regna med at det var derfor jeg svetta etter aborten også.. 

Venninna mi tok ikke imot noe besøk de 2 første ukene etter fødsel. Jeg er litt frista til det samme, men tror besteforeldre hadde blitt så såret og misfornøyd av dette at det ikke er verd det.. Men kanskje vi må holde besøkene korte den første tida! 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...