AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 I dag er jeg litt smålig irritert på typen. Han dro på jobb nå, han har vært våken siden 5 og gamet. Det ligger alltid ting overalt. Han tar ut mat og skjærer brød, men koster ikke av benken og setter heller ikke på plass. Jeg har også sagt MANGE ganger at han må flytte skoa sine vekk fra døra, å sette de i skostativet vårt for jeg har minst 3 ganger holdt på å snuble i de nå. Også som jeg så vidt sa, han legger ting overalt! Det kan være plutselig ligger det en playstation kontroll på kommoden vår eller en sovemaske på stuebordet. Igår kjøpte jeg noe som jeg ikke klarte å pakke sammen (for stort og tungt) da sa han at han skulle gjøre det. Har han gjort det? NEI det ligger å slenger på gulvet. Hele kjøkkenet er et rot fordi han aldri setter på plass ting, han bruker kjøkkenet mer enn det jeg gjør. Når jeg sier ifra om at han kan rydde opp etter seg så mener han at han er opptatt (fordi han gamer) eller har dårlig tid før jobb. Det å koste av benken, sette på plass skjærefjøla og skoene. Tar minst 3 sekunder. Når han kommer hjem fra jobb og evt gjør det samme er det alltid "skal gjøre det snart". Men han forventer JEG skal ta hele oppvasken, sette på plass alt. Vaske klær, henge opp klær og sette på plass. Altså Jeg pleier jo å gjøre det for jeg vil jo ikke ha det rotete, men idag gidder jeg faktisk nesten ikke og føler meg skikkelig trassig. Skulle også fortelle han at jeg hadde en dårlig natt i natt, men det måtte jeg da forstå at han ikke kan høre på når han spiller (noe som er greit men han kan da spør i ettertid å høre?) siden han kan ikke gjøre flere ting samtidig! Så nå sitter jeg her småbitter å trengte litt utløp. Kanskje jeg er urimelig? Men føler meg litt som moren hans når det gjelder rydding. Anonymkode: 267e8...974
Nymerïa Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Selvfølgelig føler du deg som moren hans, du har jo selv tatt den rollen. Klarer du ikke å ta noe som helst selvkritikk på at du står i denne situasjonen? 17
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 NymeriaRhoynar skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig føler du deg som moren hans, du har jo selv tatt den rollen. Klarer du ikke å ta noe som helst selvkritikk på at du står i denne situasjonen? Hva mener du jeg skulle gjort? Dratt han opp fra stolen? Har jo sagt fra 100 ganger til han, kan jo ikke fysisk tvinge han. Anonymkode: 267e8...974 8
Nymerïa Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 (endret) Du kan si at du ikke finner deg i å være i et forhold hvor dere ikke deler på pliktene. Men det fordrer selvfølgelig at du har ryggrad til å stå for det. Endret 4. juni 2021 av NymeriaRhoynar 25
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 NymeriaRhoynar skrev (1 minutt siden): Du kan si at du ikke finner deg i å være i et forhold hvor dere ikke deler på pliktene. Men det fordrer selvfølgelig at du har ryggrad til å stå for det. Ryggrad, jeg hadde jo ikke ment det. Jeg har jo et fint forhold med han ellers. Vil ikke dra opp en slå opp trussel for å få vilja mi, når jeg ikke engang mener det? Skulle vært mulig å si ifra på en annen måte enn å gi han et ultimatum fordi han legger litt rot her og der. Anonymkode: 267e8...974 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ryggrad, jeg hadde jo ikke ment det. Jeg har jo et fint forhold med han ellers. Vil ikke dra opp en slå opp trussel for å få vilja mi, når jeg ikke engang mener det? Skulle vært mulig å si ifra på en annen måte enn å gi han et ultimatum fordi han legger litt rot her og der. Anonymkode: 267e8...974 Er det noen som har sagt at du skal true med å slå opp? Sett deg ned med han når dere ikke står i en slik situasjon og snakk med han om forventninger. Han har kanskje ikke behov for å ha det så ryddig, det har du, så da må dere komme frem til et kompromiss. Anonymkode: bd0f3...f1e 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Ikke vask klærne hans. Det kan han gjøre selv. Hvis ikke er det jo bare å være tydelig på at han må ta sin del av husarbeidet, fordi du er ikke interessert i å være moren hans. Hvis han vil ha en mor så får han flytte tilbake til moren sin. Dette er resten av livet deres, så selv om alt føles ut som bagateller så er dette eksempelet på hvordan samlivet deres vil være, så du gjør rett i å ta tak i dette her nå. Anonymkode: 558d7...6f2 29
Nymerïa Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ryggrad, jeg hadde jo ikke ment det. Jeg har jo et fint forhold med han ellers. Vil ikke dra opp en slå opp trussel for å få vilja mi, når jeg ikke engang mener det? Skulle vært mulig å si ifra på en annen måte enn å gi han et ultimatum fordi han legger litt rot her og der. Anonymkode: 267e8...974 Jeg hadde aldri i livet satt meg i en posisjon hvor jeg hadde opplevd meg selv som mora til mannen (jeg kan ikke tenke meg noe mer usexy), jeg har heller ikke opplevd noen kjæreste som har oppført seg sånn. Og om mannen noen gang har latt ting slenge for lenge så tar jeg det opp (muntlig). Det der opplegget du holder på med hadde jeg ikke giddet en dag. Og merkelig nok har jeg heller ikke møtt en eneste mann som ikke klarer å forholde seg til noenlund rettferdig rollefordeling hjemme. Så jeg som ikke tolererer sånt havner ikke i problemet, mens du som tolererer det (for det gjør du jo så vitterligen) står midt oppe i problemet. Jeg tror ikke det er en tilfeldighet. 16
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Har dere barn sammen? Bortsett fra den voksne gameren du er hushjelp for? Du velger selv om du vil bo sammen med han. Om du vil vaske klærne hans. Lage mat til han. Vaske opp smulene hans. Kjefte på han som om han er en liten drittunge. Slutt med det. Han er voksen. Vil han ha klær på kroppen, så får han vaske og tørke de selv. Vil han ikke sulte ihjel, så får han gå på jobb. Gå i butikken og handle mat. Lese på pakningen hvordan pulveret og kjøttmassen blir spiselig, og tilberede det selv. Og rydde opp etter seg selv. Blir det for rotete, så pakker du tingene dine og flytter ut. Anonymkode: c3b07...761 17
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 I stedet for å "anklage" han for å "aldri" rydde opp etter seg, hva med å ha en skikkelig prat sammen? "Jeg vil gjerne at vi skal ha det bra i dette forholdet/samboerskapet. Det betyr at vi begge må dra lasset sammen. Jeg liker å ha ting ryddig rundt meg og trenger at du tar din del. Jeg trenger at du rydder opp etter deg, at vi fordeler husarbeidet. Det skal ikke være sånn at jeg skal gjøre alt her i hus og leke moren din, for vi er partnere. Partnere samarbeider og tar sin del av opprydding og husarbeid. Hvis du vil at jeg skal ta alt av klesvask, så blir din oppgave å ta alt av oppvask og matlaging. Hvis ikke må vi sette opp en plan på fordeling. Jeg trenger også at vi kan støtte hverandre, snakke til hverandre på en fin måte. Jeg ønsker å respektere deg, men da må du også respektere meg. Hvis vi skal få dette til å funke må vi stå på begge to, for det er sånn det er i parforhold. Ved skeivfordeling kan fort den ene av oss føle at vi alltid strekker oss for at den andre skal ha det greit, men man blir til slutt veldig irritabel. Og det medfører ikke et godt parforhold. Så hvis vi er partnere i det her forventer jeg at vi tar hver vår del av husarbeidet. Og det å sette sko fint på plass og rydde av kjøkkenbenken, og ikke slenge ting fra seg overalt hadde hjulpet veldig." Husmøte - fordeling av oppgaver. Forventninger av parforhold, hva skal til for å ha et godt parforhold? Hva forventer dere av egen tid? Hvordan og når passer det best å snakke sammen? Og det å snakke ut fra egne behov og ikke anklaging (si: jeg trenger, jeg ønsker, jeg vil gjerne i stedet for du gjør sånn og sånn) hjelper veldig. God kommunikasjon. Se på hverandre som allierte, hvordan ønsker du at din allierte skal oppføre seg? Og så må du se litt innover, hvordan snakker du til han? Hva gjør du selv for at du skal ha det bra? Hjelper det å bli sur og irritabel eller hjelper det å snakke på en konstruktiv måte? Hjelper passiv - aggressivitet eller hjelper kommunikasjon? Har han jobb og du går hjemme eller er det bare fordi du ikke har arbeid i dag eller før i kveld eller lignende (sånn, at han kanskje forventer du gjør mer om du "bare" går hjemme)..? Anonymkode: a14d0...d31 15
Fhuzzy Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Kjære vene... Blir så oppgitt over folk her inne som er så raskt ute med krasse og anklagende kommentarer TS ber jo om råd til å løse situasjonen. Mange jenter går i den fella der, og det er ikke bare hennes feil! Uansett, anbefaler deg å ta en prat med samboeren din i en nøytral situasjon, ikke når du er oppgitt eller irritert, fort gjort å bli urasjonell da. Snakk sammen om hvordan dere begge ønsker at det skal se ut hjemme hos dere, det kan hende dere har ulike preferanser? Finn ut hvilket nivå/forventning dere kan legge dere på og bli enige om en "baseline" for hvor ryddig og rent det skal være. Jobb sammen for å opprettholde deres baseline så det ikke sklir ut. Snakk om hvordan det oppleves for deg når det blir rotete, lytt til hvordan/hva han opplever som rot. Fordel gjerne ansvarsområder eller oppgaver mellom dere, f.eks. du har ansvaret for klesvask og han kan støvsuge og vaske badet, eller omvendt. Uansett er det viktig å ansvarliggjøre han litt mer. Han er en del av en husholdning, han skal ikke "hjelpe til", han har like mye ansvar for hjemmet deres som deg, det er helt naturlig å forvente at han drar sin del av lasset i hverdagen. Det viktigste er nok at dere har en konstruktiv samtale om dette, kanskje flere, uten anklager, beskyldninger og masse negative følelser. Dere må rett og slett finne ut sammen hvordan dere ønsker å ha det i hjemmet. Lykke til! 17
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Det er da vitterlig ikke din skyld at han er en bekvem slask og har et elendig kvinnesyn, slik mange her skriver. Du har ikke lagt opp til det, han er bare lat og bryr seg mest om seg selv. Jeg syns du skal slutte å rydde etter ham, slutte å vaske klærne hans osv. og heller leve i rotet. For det er ikke ditt ansvar. Jeg får så dårlige vibber av at han ikke klarer å rive seg løs i fem sekunder fra gaminga for å prate med deg eller bidra. Er virkelig forholdet så bra ellers? For han er jo en enorm egoist? Anonymkode: bb88e...e99 21
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 NymeriaRhoynar skrev (39 minutter siden): Selvfølgelig føler du deg som moren hans, du har jo selv tatt den rollen. Klarer du ikke å ta noe som helst selvkritikk på at du står i denne situasjonen? Hvorfor skal hun ta selvkritikk for at han er en slask? Det er faktisk ikke kvinnens ansvar å oppdra mannen. Han er en voksen mann, det er så lite å forvente at han skal skjønne han må vaske og rydde i eget hjem. Anonymkode: 3e729...62c 24
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 NB! Å tørke opp sine egne smuler etter matlaging har ingenting med arbeidsfordeling å gjøre. Det er en selvfølge at alle tørker opp sitt eget gris. Det blir som å si at du har ansvar for renhold på badet, så da får du tørke meg i ræven etter at jeg har vært på do. Anonymkode: c3b07...761 20
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Hvis han ikke eier boevne så kan han jo ikke bo alene, send ham hjem til mamma og pappa, evt. må han få bistand fra kommunen. Anonymkode: 923b2...cea 8
Gjest O.G. Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 Var det sånn at du drev og ryddet og vasket etter ham uten et ord da dere nettopp hadde blitt sammen, derfor han forventer at du skal være tjenerinne for ham da eller?
Nymerïa Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor skal hun ta selvkritikk for at han er en slask? Det er faktisk ikke kvinnens ansvar å oppdra mannen. Han er en voksen mann, det er så lite å forvente at han skal skjønne han må vaske og rydde i eget hjem. Anonymkode: 3e729...62c Det er ethvert voksent menneskes ansvar å sette grenser for seg selv. TS sier selv at hun fungerer som moren hans. Det er hennes valg. Og så klager hun på konsekvensene av at hun oppfører seg som moren hans. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 Når du ber han om å rydde skoene på plass osv, så hører han ikke hva du sier. Det han hører: mas mas mas En skikkelig samtale må dere ha om arbeidsfordelingen i hjemmet. Alle som bor i boligen, må ta sin del. Å rydde opp etter seg selv er en selvfølge! Man skal legge til rette for hverandre, bygge hverandre opp, støtte hverandre, gjøre hverandre til en bedre versjon av seg selv. Du skal faktisk ha det bedre i samboerskapet enn uten det. Og hvis dette ikke er tilfellet, er det på tide å avslutte samboerskapet! Anonymkode: ffa5b...c79 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 Fhuzzy skrev (15 minutter siden): Kjære vene... Blir så oppgitt over folk her inne som er så raskt ute med krasse og anklagende kommentarer TS ber jo om råd til å løse situasjonen. Mange jenter går i den fella der, og det er ikke bare hennes feil! Uansett, anbefaler deg å ta en prat med samboeren din i en nøytral situasjon, ikke når du er oppgitt eller irritert, fort gjort å bli urasjonell da. Snakk sammen om hvordan dere begge ønsker at det skal se ut hjemme hos dere, det kan hende dere har ulike preferanser? Finn ut hvilket nivå/forventning dere kan legge dere på og bli enige om en "baseline" for hvor ryddig og rent det skal være. Jobb sammen for å opprettholde deres baseline så det ikke sklir ut. Snakk om hvordan det oppleves for deg når det blir rotete, lytt til hvordan/hva han opplever som rot. Fordel gjerne ansvarsområder eller oppgaver mellom dere, f.eks. du har ansvaret for klesvask og han kan støvsuge og vaske badet, eller omvendt. Uansett er det viktig å ansvarliggjøre han litt mer. Han er en del av en husholdning, han skal ikke "hjelpe til", han har like mye ansvar for hjemmet deres som deg, det er helt naturlig å forvente at han drar sin del av lasset i hverdagen. Det viktigste er nok at dere har en konstruktiv samtale om dette, kanskje flere, uten anklager, beskyldninger og masse negative følelser. Dere må rett og slett finne ut sammen hvordan dere ønsker å ha det i hjemmet. Lykke til! Tusen takk! men jeg var kanskje litt utydelig i HI, vi tar husvask hver søndag. Hvor vi begge tar forskjellige oppgaver, så selve støvsuging og vasking er han med på. Hender jo også at han tar oppvask eller setter klær på vask. Så er ikke slik at han aldri gjør det. Bare litt treig med å komme igang + når han er på jobb, forventer han litt at jeg skal gjøre slikt for han. Det er jo faktisk hans klær som ligger i skittentøyskurven så personlig har ikke jeg noe behov for å vaske de. Hadde gjort det til vanlig for å være grei og han viser hver gang at han setter pris på når jeg gjør slikt, men idag så gidder jeg faktisk ikke å gjøre noe! Er furten idag når ikke han engang orker å tørke smuler gang på gang, eller sette på plass sko. Føler det er det minste man kan gjøre. Så når han ikke orker å løfte en lillefinger for at det skal se litt ryddig ut her, så er jeg sikkert et stabeist som nekter å gjøre noe idag, utenom å rydde opp mitt eget (såklart). men ja, største problemet er egentlig at han slurver så og drøyer ting. Igår spiste han en ispinne. Han lot papiret ligge på stuebordet og gikk til pcen sin. Jeg ba han komme å ta det, for slike ting kan han godt ta med seg når han går.Tok vel sikkert hvert fall 1-2 timer før han kastet det. Han har også en tendens til å legge alt mulig på kjøkkenstolene og bordet. Så går ikke an å sitte der, må alltid be han rydde av om jeg skal sitte der. For er en haug med hans ting der. 😣 Kommer nok til å prøve å ta en liten samtale med han, pleier ikke være krass egentlig. I dag tidlig var jeg det. Sikkert fordi det var en blanding mellom å ha hatt en elendig natt + se alt rotet + bli avvist når jeg bare ville fortelle han det. Så ble sikkert litt synlig irritert idag. Setter pris på forståelsen ! ❤️ Anonymkode: 267e8...974 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 NymeriaRhoynar skrev (11 minutter siden): Det er ethvert voksent menneskes ansvar å sette grenser for seg selv. TS sier selv at hun fungerer som moren hans. Det er hennes valg. Og så klager hun på konsekvensene av at hun oppfører seg som moren hans. Men hva mener du jeg kunne gjort annerledes? Hadde jeg ikke sagt noe til han om at jeg vil han skal rydde opp etter seg, så vet han det jo ikke og muligens hadde drøyet enda mer. Anonymkode: 267e8...974 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå