AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Del Skrevet 4. juni 2021 Jeg har helt skrekken for hoggorm som det er en del av i nærområdet vårt hjemme og på hytta. Har overført denne skrekken med å være redd for at katten skal bli bitt fordi den skal fange/jakte/leke med ormen. Noen som har erfaring? Ifølge google blir få katter bitt, men mange hunder. Katter er jo små, vil en 4 kg katt overleve et bitt? Anonymkode: 5c5ef...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Del Skrevet 4. juni 2021 Vi fjerner de vi ser ja- men det er skog og kratt så de vil alltid være der. Anonymkode: 5c5ef...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Del Skrevet 4. juni 2021 De fleste huggormbitt er tørre. Dvs de biter uten gift for å skremme. Min katt fanger hoggorm og kommer og legger de på trappa. Hvis katten blirbitt og dårlig må du selvsagt ta den til vetrinær. Anonymkode: 9b44f...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 4. juni 2021 #4 Del Skrevet 4. juni 2021 Katter vet å passe seg for huggorm bikkja derimot.. det å drepe huggorm er jeg ikke for, de er nyttedyr og er i tillegg fredet. De kan såklart flyttes men å drepe de skal dere ikke gjøre! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4. juni 2021 #5 Del Skrevet 4. juni 2021 Å drepe et fredet dyr er brudd på loven, så det må du ikke gjøre. Om du er redd ta den i halen og legg den i en bøtte og så slipper du den ut et stykke unna. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 4. juni 2021 #6 Del Skrevet 4. juni 2021 Tvist skrev (1 minutt siden): Å drepe et fredet dyr er brudd på loven, så det må du ikke gjøre. Om du er redd ta den i halen og legg den i en bøtte og så slipper du den ut et stykke unna. He he he, unnskyld at jeg ler, men om man er redd hoggorm er nok det siste man tenker på å skulle ta ormen i halen og putte den i en bøtte.😁 Når det gjelder katter og hoggorm så er katten ekspert på å jakte og det er veldig, veldig sjelden de blir bitt da de er raske og har teknikker for å komme seg unna.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Del Skrevet 4. juni 2021 Mest sannsynlig så er det hoggormen som taper i kampen mot katten. Og skulle katten bli bitt så er det også mest sannsynlig et tørrbitt da hoggormen helst ikke vil bruke gift på annet enn byttedyr. Du kan få tabletter av veterinær du kan gi katten om du mistenker at den er blitt bitt, og så ta katten til veterinær. Katten vår har også tatt hoggorm uten å bli bitt, men tenker som så at det er så mange andre farer for en katt som går ute at hoggormbitt bare blir en av mange farer man må leve med. Eller så får man la den bli innekatt. Anonymkode: c358c...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 4. juni 2021 #8 Del Skrevet 4. juni 2021 Katten min fanget mye huggorm. Det gikk stort sett greit, men en gang fikk han et bitt med gift. Han lå bare stille med « skum « ut av munnen og jeg trodde jeg skulle miste han. Han fikk motgift og lå Stille i et par dager før han kom seg. Huggorm kan være skumle, men vanskelig og oppdra en katt som vil på jakt 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Del Skrevet 4. juni 2021 Katter som blir bitt blir det som oftest i poten, og da skal det visstnok ikke være så farlig. Dette hørte jeg av en veterinær på tv for en ukes tid siden. Det er sjeldent at katter trenger veterinær etter bitt. Men det kommer nok an på om det er en ung hoggorm, som tømmer seg for gift, eller en voksen hoggorm som ikke tømmer seg. En skulle bare se an formen på katten, sa denne veterinæren. Hunder blir oftere bitt i snuta, noe som er verre enn potebitt. Jeg er livredd hoggorm. Men har funnet hoggorm på terrassen, som katten har dratt med seg hjem. Og har også hatt det i hagen. Mannen har bare tatt de på en spade og slengt de inn igjen i skogen. Vi har ikke drept de. Anonymkode: 04d08...bd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintermorgen Skrevet 4. juni 2021 #10 Del Skrevet 4. juni 2021 Ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov med svar. Vintermorgen, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #11 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Katter som blir bitt blir det som oftest i poten, og da skal det visstnok ikke være så farlig. Dette hørte jeg av en veterinær på tv for en ukes tid siden. Det er sjeldent at katter trenger veterinær etter bitt. Men det kommer nok an på om det er en ung hoggorm, som tømmer seg for gift, eller en voksen hoggorm som ikke tømmer seg. En skulle bare se an formen på katten, sa denne veterinæren. Hunder blir oftere bitt i snuta, noe som er verre enn potebitt. Jeg er livredd hoggorm. Men har funnet hoggorm på terrassen, som katten har dratt med seg hjem. Og har også hatt det i hagen. Mannen har bare tatt de på en spade og slengt de inn igjen i skogen. Vi har ikke drept de. Anonymkode: 04d08...bd3 Det er det motsatte av det jeg har lært. Har lørt at katter som regel blir bitt i hode eller pote, og det er verre i poten for de beveger poten mer og derfor sprer giften seg fortere 🤔 De hadde sett på det og de tilfellene de ble bitt i poten ble mer alvorlige. Anonymkode: 0bc0c...3f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bummelong Skrevet 5. juni 2021 #12 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) Tvist skrev (På 4.6.2021 den 12.08): Å drepe et fredet dyr er brudd på loven, så det må du ikke gjøre. Om du er redd ta den i halen og legg den i en bøtte og så slipper du den ut et stykke unna. Slanger er noe dritt. Hvis den kommer innom et eiendom bør den bli fjernet. Norge er ikke India. Hvem bryr seg. De som fredet den er idioter. Heldigvis er huskatter smarte og kan fjerne ormer for oss. Fordi folk er så sykt dumme til å kjenne harmløse dyr ifra skadefulle dyr Endret 5. juni 2021 av Bummelong 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #13 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 12.00): De fleste huggormbitt er tørre. Dvs de biter uten gift for å skremme. Min katt fanger hoggorm og kommer og legger de på trappa. Anonymkode: 9b44f...b1d Feil, de fleste bitt er med gift. Omtrent 1/3 er tørre, dvs 2/3 er med gift noe jeg da vil si at de fleste bitt er med gift. Anonymkode: f5f50...d3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Del Skrevet 6. juni 2021 Jeg fant en katt på fjellet for noen år siden som hadde dødd av et hoggormbitt. Anonymkode: f78bf...7e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå