AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Hva er lurt for meg å gjøre videre? Har foreløpig lite egenkapital. Bør jeg spare i fond eller noe? Betale ned på studielån? Prøve å kjøpe meg inn i boligen, selv om den snart er nedbetalt? Skal spare maks i BSU de årene jeg har igjen der. Har stort studielån. Anonymkode: 8bf25...c09
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er lurt for meg å gjøre videre? Har foreløpig lite egenkapital. Bør jeg spare i fond eller noe? Betale ned på studielån? Prøve å kjøpe meg inn i boligen, selv om den snart er nedbetalt? Skal spare maks i BSU de årene jeg har igjen der. Har stort studielån. Anonymkode: 8bf25...c09 Sparing i aksjefond bør du kun gjøre om du ikke har tenkt å bruke pengene før om 5-10 år. Ellers er bankkonto det eneste reelle alternativet selv om innskuddsrenten er historisk lav. Så lenge du har planer om å kjøpe deg inn i bolig bør du ikke betale ekstra på studielånet. Det er bedre å ha disse pengene som kontant egenandel. Størrelsen på boliglånet bør ikke ha noen innvirkning på avgjørelsen om å kjøpe deg inn i samboers bolig. Hvis dere har tenkt å bli boende i lengre tid er dette det beste alternativet. Frem til du har nok egenkapital til å kjøpe deg inn (du MÅ ikke kjøpe 50% med en gang selv om dette er det endelige målet) bør du spare så mye du kan på bankkonto. Bruk gjerne en BSU2-konto når du har fyllt opp den BSU-kontoen. Sjekk Finansportalen for best rente. Anonymkode: e3b0d...8ba
Knirke Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: Sparing i aksjefond bør du kun gjøre om du ikke har tenkt å bruke pengene før om 5-10 år. Ellers er bankkonto det eneste reelle alternativet selv om innskuddsrenten er historisk lav. Anonymkode: e3b0d...8ba Dette er bare tull. Klart det finnes en risiko for at fondet kan gå i minus, men i de aller fleste tilfellene gjør det ikke det. Å ha f.eks 100.000 i fond til 12% avkastning er tross alt mye bedre enn å ha de samme pengene i banken til under 1% avkastning, uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg har tre fond. Ett rører jeg ikke (=langvarig sparing), de to andre har tidshorisont på 1-2 år (=oppussing og ny bil). Jeg har mye høyere avkastning på fondene enn det jeg betaler i rente til Lånekassen, derfor beholder jeg studielånet så lenge som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå