AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Det mener Erik Husby Pettersen i Varde AS. Artikkel kan du lese her. Hva mener du? Anonymkode: 2cd6f...16a 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 (endret) Jeg synes at du først må si noe om hva du selv tenker om saken og hvorfor det er interessant for deg. tenker du på hva tiltaksarrangørene kan gjøre bedre, eller hvordan klientene tar det? Tregheten i nav-systemet eller hva? Endret 3. juni 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 En kan ikke hindre at folk blir syke, det går ikke. Folk blir desverre syke. Den såkalte inkluderingsdugnaden virker for meg som renspikket sprøyt. Tydeligvis blir ikke nok gjort for å hjelpe de med nedsatt arbeidskapasitet. Men det som må gjøres er å skape likestilling for nettopp mennesker med nedsatt funksjonsettelse, på arbeidsmarkedet. Altså at de som er syke, som har ev en rest av arbeidskapasitet og som ønsker å jobbe, nettopp får muligheten til å vise seg frem overfor arbeidsgiver og vise hvor dyktig de er, i ulike små deltidsstillinger. Men fordi det i Norge er både manko på jobber og i tilegg har et ansettelse system som nærmest luker ut og fjerner de "syke" gjør sitt til at flere enn nødvendig mottar 100% uførpensjon. Jeg er selv et eksempel på det. Forsøkte å søke deltidsjobb da jeg var syk, til ingen hell. Det var garantert hull i CV'en og sykdom som utløste det. Nå er jeg igjen dårligere. Men jeg vil fortsatt kjempe. Det er ikke de uføres feil, men arbeidsgiverne. I tilegg vil jeg slå hardt ned på en ting, friske mennesker fysisk og psykisk får ikke innvilget trygd, om de så er friske men med lav moral, orker de ikke å stå i dette nav marerittet med elendig økonomi i 5-6-7-8 år. Det sier seg selv. Men, det som kan være tilfelle er et arbeidsmarked som er alt for lite, kamp om stillingene, trynefaktor, som igjen gjør til at arbeidssøkerens helse forringes i form av depresjon, lav selvtilitt, isolasjon etc også har vi det gående, til det til slutt havner i en ufør case. Ikke noe nytt det. Det er politikken og staten det beror på. Ikke uføre! De gjør hva de klarer. Anonymkode: 4ca9d...280 25
tussi84 Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Det blir hardere og hardere å komme inn på arbeidsmarkedet. For å få en fot innenfor et sted så må du ikke lenger bare ha den rette utdannelsen/erfaringen. Du skal også ha rett personlighet, rett utseende i flere bransjer, og du skal tåle å yte 110 prosent om ikke mer til enhver tid. Du bør også ha et norskt navn, da utenlandske navn blir ofte diskriminert. Det er en negativ trend i arbeidsmarkedet som blandt annet skivser ut: - overvektige - de med utenlandsk opprinnelse - alenemødre/fedre med små barn - handikappede/syke Og det er nettopp derfor ingen/kun noen få med restarbeidsevne får jobb. Det er rett og slett ikke plass til dem. Arbeidsgivere velger de som er friske til en jobb, ikke de syke. 35
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En kan ikke hindre at folk blir syke, det går ikke. Folk blir desverre syke. Den såkalte inkluderingsdugnaden virker for meg som renspikket sprøyt. Tydeligvis blir ikke nok gjort for å hjelpe de med nedsatt arbeidskapasitet. Men det som må gjøres er å skape likestilling for nettopp mennesker med nedsatt funksjonsettelse, på arbeidsmarkedet. Altså at de som er syke, som har ev en rest av arbeidskapasitet og som ønsker å jobbe, nettopp får muligheten til å vise seg frem overfor arbeidsgiver og vise hvor dyktig de er, i ulike små deltidsstillinger. Men fordi det i Norge er både manko på jobber og i tilegg har et ansettelse system som nærmest luker ut og fjerner de "syke" gjør sitt til at flere enn nødvendig mottar 100% uførpensjon. Jeg er selv et eksempel på det. Forsøkte å søke deltidsjobb da jeg var syk, til ingen hell. Det var garantert hull i CV'en og sykdom som utløste det. Nå er jeg igjen dårligere. Men jeg vil fortsatt kjempe. Det er ikke de uføres feil, men arbeidsgiverne. I tilegg vil jeg slå hardt ned på en ting, friske mennesker fysisk og psykisk får ikke innvilget trygd, om de så er friske men med lav moral, orker de ikke å stå i dette nav marerittet med elendig økonomi i 5-6-7-8 år. Det sier seg selv. Men, det som kan være tilfelle er et arbeidsmarked som er alt for lite, kamp om stillingene, trynefaktor, som igjen gjør til at arbeidssøkerens helse forringes i form av depresjon, lav selvtilitt, isolasjon etc også har vi det gående, til det til slutt havner i en ufør case. Ikke noe nytt det. Det er politikken og staten det beror på. Ikke uføre! De gjør hva de klarer. Anonymkode: 4ca9d...280 Det har du så rett i. Det fungerer ikke i dag. Tiltaksarrangørene ser det som big business. De får penger av nav for å plassere ut folk, og man blir gående som gratis arbeidskraft hos bedrifter som Jysk, Nille og andre uten annet enn minstesum for aap. Og når perioden er ute så er det ingen muligheter for å bli ansatt. Noen ganger klarer de som er syke å jobbe litt på enkelte av slike steder, andre ikke. Tiden tikker og går og tiden de har til rådighet hos nav for å bli avklart, renner ut. Da står de og må søke sosialhjelp. Da makstiden for avklaring ble satt ned fra 4 til 3 år, så ble man lovet bedre og tettere oppfølging. Enten for å komme i jobb, eller bli ferdig med undersøkelser og kunne søke uføretrygd. Mange ønsker kun å komme i jobb, men etter årevis uten resultater sklir de bare lenger unna. Hullene i CVen vokser og ingen vil ansette dem, fordi det er knapphet på stillinger og de velger den sikreste kandidaten. Etter år med nederlag, går det utover psyken. Unge får ikke mulighet til å etablere seg og gir opp. De blir syke og kommer kanskje til slutt over på uføretrygd, eller blir gående på sosialen og henter matposer på fattighuset. Vi trenger en ny politikk, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 I motsetning til hva mange på KG som ønsker å diskutere ‘systemet’ later til å tro - det er arbeidsgivere som er problemet. Det lønner seg ikke å ansette mennesker med funksjonsnedsettelse eller sykdom, som vil kreve tilpasning og tilrettelegging. Samtidig har vi en vesentlig andel friske, arbeidsføre mennesker uten jobb. For nye stillingsutlysninger gir det da ingen mening fra et bedriftsmessig ståsted å velge noen som ikke fungerer 100 % når det finnes friske folk å ansette. Ironisk nok er stat og kommune verstingene. «104.000 funksjonshemmede som står utenfor arbeidslivet, sier at de ønsker seg en jobb. Andelen funksjonshemmede i arbeid står på stedet hvil.» https://velferd.no/arbeidsliv/2019/ingen-framgang-for-funksjonshemmede-i-arbeidslivet «Sju av ti ledere vil ikke snakke om jobb med en arbeidssøker som er blind eller døv, viser en dansk undersøkelse. Fire av ti er avvisende til en jobbsøker i rullestol.» https://velferd.no/arbeidsliv/2020/blinde-og-dove-stiller-bakerst-i-jobbsokerkoen Det hjelper ingenting å prøve å piske på uføre med restarbeidsevne til å finne seg en deltidsstilling - om ingen vil ansette dem. Alt vi ender opp med er ihjelpiska folk. Ironisk nok kan alle uføretrådene som vil diskutere ‘systemet’ (men har merkelig stort individfokus) i stor grad være med å skape negative holdninger hos arbeidsgivere. Sjefer er folk på nett de også, og KG er er er offentlig diskusjonsforum. Anonymkode: f6e0b...675 27
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Jeg jobbet maaange år før jeg ble dårlig og måtte til legen, ble sykemeldt i flere måneder, men sa jeg følte meg litt bedre etterhvert for å gå tilbake i jobb igjen. Prøvde av og på i noen måneder før legen ba meg søke aap. Jeg vet om mange flere med samme bakgrunn som meg. Jeg tenker at ingen søker ufør for morrosskyld. Hva andre tenker er ikke mitt problem.. Anonymkode: 25b31...7b8 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Vi bør gjøre som svenskene og stramme inn de medisinske kravene for uføretrygd, er alt for mange unge med lett psykisk sykdom som får uføretrygd. Ingen uføretrygd om man er under 50. Anonymkode: 2ef9c...245 9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Sette aldersgrense på sykdom og invaliditet. Anonymkode: 71aee...7ae 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sette aldersgrense på sykdom og invaliditet. Anonymkode: 71aee...7ae Ja, det vil jo funke bra.... 🙄 ‘Beklager, fødselsskaden som gjorde barnet ditt multihandikappet og behov for varig pleie 24/7 får ikke hjelpe - kom tilbake når h*n er 50, intill da greier h*n nok å jobbe om h*n bare gidder!’ ’Beklager, bilulykken din sønn med nytt førerkort endte opp i, drepte kompisen hans og gjorde ham lenker til rullestol, avhengig av smertestillende og trenger hjemmesykepleie når han må på do - nei, det kan ikke vi hensyn til. Kom tilbake når han er 50, så får vi se. Kanskje.’ Forslaget er jo så idiotisk at er nesten ikke mulig å ta seriøst. Anonymkode: f6e0b...675 30
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det vil jo funke bra.... 🙄 ‘Beklager, fødselsskaden som gjorde barnet ditt multihandikappet og behov for varig pleie 24/7 får ikke hjelpe - kom tilbake når h*n er 50, intill da greier h*n nok å jobbe om h*n bare gidder!’ ’Beklager, bilulykken din sønn med nytt førerkort endte opp i, drepte kompisen hans og gjorde ham lenker til rullestol, avhengig av smertestillende og trenger hjemmesykepleie når han må på do - nei, det kan ikke vi hensyn til. Kom tilbake når han er 50, så får vi se. Kanskje.’ Man kan få annen støtte, og mange i rullestol kan arbeide så disse bør få hjelp til å finne jobb ikke permanent trygd. Anonymkode: 2ef9c...245 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan få annen støtte, og mange i rullestol kan arbeide så disse bør få hjelp til å finne jobb ikke permanent trygd. Anonymkode: 2ef9c...245 Kjempesmart! Så la oss bruke enda flere av skattebetalernes kroner på å lage en ny ordning som skal gi støtte til de under aldersgrensen, som fungerer akkurat som den ordningen vi alt har.... NAV gjør allerede en kjempejobb med bl.a rullestolbrukere, har egne program for døve og blinde. Tiltak som varig tilrettelagt arbeidsplass med økonomisk støtte finnes. Arbeidsgivere kan få fritak for ansvaret med å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Dette har vært jobbet med i en årrekke, tiltakene finnes der. Det hjelper ingenting, så lenge arbeidsgivere heller velger å ansette friske folk. De som må pushes, eller fristes, er arbeidsgivere. Gjør det økonomisk attraktivt å ansette noen som ikke fungerer helt 100 % og krever litt hjelp og tilrettelegging i arbeidshverdagen. Anonymkode: f6e0b...675 15
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 Hvorfor skal alle jobbe? Fordi det er urettferdig ellers? Jeg synes vi skal la de som trenger det få ro. Vi har ikke nok arbeidsplasser uansett. Og færre skal det bli. Anonymkode: 098d4...cac 13
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Vi må bli strengere over hele linja 1) Mer disiplin i skolen. Jeg har dessuten ofte tenkt at barna bør lære seg å «jobbe» så tidlig som mulig, og egentlig gjøre oppgaver i tillegg til skolen tilpasset alder. I Japan så vasker barna klasserommet og lager skolelunjs/vasker opp etterpå. Kanskje det hadde vært en idé. Generelt mer lydighet og disiplin mp inn i skolen. 2) Holdningsendring til arbeid. I dag vil ingen nordmenn ha de «dårligste» jobbene med lav status. De vil heller ikke flytte dit det er jobb å få. 3) Stillingsvernet må senkes litt, slik at folk faktisk tør å gi folk en sjangse, men også kan bli kvitt dem om det viser seg at de er dritt. 4) Trygdesatsene må ned. Kanskje kombineres med en slags oppmøteplikt. Vi bør også ha et alternativ til uføretrygd der folk blir garantert en lønn mot å stille opp og gjøre en jobb. Det kan være sånt som å plukke søppel langs veien eller rydde strender. Særlig alle de som ikke er psykisk friske nok til å ha en «tenkejobb» bør gjøre sånt arbeid i stedet for å ligge hjemme. De som er fysisk invalide, typ i rullestol, kan få sitte hjemme med dagens trygdeordning. Anonymkode: 5143f...cd0 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal alle jobbe? Fordi det er urettferdig ellers? Jeg synes vi skal la de som trenger det få ro. Vi har ikke nok arbeidsplasser uansett. Og færre skal det bli. Anonymkode: 098d4...cac Vi har ikke råd Anonymkode: 5143f...cd0 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kjempesmart! Så la oss bruke enda flere av skattebetalernes kroner på å lage en ny ordning som skal gi støtte til de under aldersgrensen, som fungerer akkurat som den ordningen vi alt har.... Les en gang til, jeg forklarte at vi allerede har ordninger og det er disse unge med lette psykiske lidelser eller mennesker med lette muskel og skjelletplager bør puttes inn i mens de får behandling , ikke varig trygd. Anonymkode: 2ef9c...245 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kjempesmart! Så la oss bruke enda flere av skattebetalernes kroner på å lage en ny ordning som skal gi støtte til de under aldersgrensen, som fungerer akkurat som den ordningen vi alt har.... NAV gjør allerede en kjempejobb med bl.a rullestolbrukere, har egne program for døve og blinde. Tiltak som varig tilrettelagt arbeidsplass med økonomisk støtte finnes. Arbeidsgivere kan få fritak for ansvaret med å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Dette har vært jobbet med i en årrekke, tiltakene finnes der. Det hjelper ingenting, så lenge arbeidsgivere heller velger å ansette friske folk. De som må pushes, eller fristes, er arbeidsgivere. Gjør det økonomisk attraktivt å ansette noen som ikke fungerer helt 100 % og krever litt hjelp og tilrettelegging i arbeidshverdagen. Anonymkode: f6e0b...675 Noen arbeidsgivere er flinkere enn andre... Jeg jobber deltid, er 50% uføretrygdet. Fikk fast jobb etter seks måneder i praksis. De fikk lønnstilskudd det første året. Trenger ikke at noe blir tilrettelagt, og er den som har desidert minst sykefravær. Datteren min som er under utredning nå har diverse diagnoser, både psykisk og fysisk. Har fått 40% jobb, med lønnstilskudd, og skal ta et år studier relatert til yrket hun har blitt ansatt i. Forhåpentligvis vil behandling kunne gjøre at hun kan gå opp i stillingsprosent. Hun jobber på samme sted som meg. Har også hatt praksis før hun ble ansatt. Så all ære til arbeidsgiveren vår Anonymkode: e09d0...844 1
Gjest laPistola Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 Jeg er delvis enig , om ikke akkurat av samme grunner. De siste 10-30 årene har nav og helse Norge spart oss sykere. eks, jeg har bechtrews som jeg har arvet av faren min. Når han var i slutten av 30 årene ble han veldig syk. Da hadde vi trygdekontoret som hjalp han veldig. De brukte penger på han. Han fikk dekket Fysioterapaut i arbeidstiden, han fikk vaskehjelp hjemme for at han skulle bruke de kreftene han hadde på jobb, ikke i hjemmet, han fikk tt kort så han kunne ta taxi til jobb når han hadde for mye smerter til og kjøre selv eller ta buss. De brukte masse penger på og holde han i jobb, og det lønte seg. Ved og stå i jobb til han ble alderspensjonist betalte han millioner i skatt istedenfor og få millioner i trygd. Den summen som ble brukt på og holde han i jobb ( en sum nav ikke ville ha råd til ) blir småpenger i forhold. Når jeg ble veldig syk i slutten av 30 årene var det ingen hjelp og få, ble tilbudt aap og jobbsøkerkurs. Begynte hos Fysioterapaut , men hadde ikke råd til og fortsette . Så ble jeg uføretrygdet. Faren min sier selv hadde han vært « ung « ( rundt 40) i dag hadde han også blitt uføretrygdet . Jeg « jobbet” hjemme med øvelsene jeg hadde lært hos Fysioterapaut og ble noe bedre , og klarte og få deltidsjobb som jeg har økt nå til 60% . Det innebærer at jeg har svimt av på t- banen hjem fra jobb noen ganger, bruker fridager hvor jeg har planlagt og gjøre husarbeid til og ligge i fosterstilling på sofaen, og klarer egentlig ikke noe mer en den jobben. Drømmen min er og komme tilbake til 100% , men det er nok lite sannsynlig. Hadde jeg vært 40 år for 40 år siden hadde jeg sannsynligvis aldri blitt uføretrygdet. Det er ikke fordi det er « lett» og bli uføretrygdet i dag, men det er vanskelig og bli friskere eller på sitt friskeste med et system som skal spare her og nå, og ikke tenker langsiktig. hvorfor så mange unge faller utenfor.. vel, det er vel mangel på penger til hjelp i psykiatrien men også legehjelp generelt. Det « jobbe for trygd» systemet fungerer ikke. I teorien høres det fint ut, en får noe på CV-en og får forhåpninger om fast jobb etter endt tiltakstid. Bedrifter utnytter det, istedenfor og gi fast jobb henter de inn nye på tiltak. Dermed blir færre jobber utlyst ordinært og ved og delta på slike tiltak ødelegger en arbeidsmarkedet for en selv.
Anonymous 91 Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 Nok uføretråder nå. Nesten så jeg håper at dere alle med fordommer mot uføretrygdede, selv blir uføretrygda. Så kan dere smake deres egen medisin. 10
Loff77 Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi bør gjøre som svenskene og stramme inn de medisinske kravene for uføretrygd, er alt for mange unge med lett psykisk sykdom som får uføretrygd. Ingen uføretrygd om man er under 50. Anonymkode: 2ef9c...245 👍 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå