AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 De har visst i mange timer at det brenner og at den kommer nærmere. Likvel har jeg ikke sett noen som har forsøkt å redusere faren ved å fjerne brennbart materiale i nærheten og fukte området rundt med hageslanger og spredere. Dette ville redusert varmen og økt muligheten for å redde husene. Det er stort sett grass som brenner, så det er ikke enorme mengder energi som frigjøres. Hvorfor tenker ingen slik? Det virker utrolig tafatt og fatalistisk. Anonymkode: 736d2...27a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Høres ikke ut som om du vet mye om krevende, farlige og ukontrollerbare skogbranner. De som eier husene er faktisk blitt evakuert. Anonymkode: 79834...c80 32
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Høres ikke ut som om du vet mye om krevende, farlige og ukontrollerbare skogbranner. De som eier husene er faktisk blitt evakuert. Anonymkode: 79834...c80 Det er ikke en skogbrann, det er en grassbrann. I noen tilfeller har media intervjuet huseiere som står og ser på flammene noen få hundre meter unna. De som måtte evakuere tidlig kunne satt ut vannspredere som kunne fuktet grasset i mange timer før flammene kom fram. Vått gress brenner ikke spesielt bra. Anonymkode: 736d2...27a 2
Fjelltopp Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Ja, men før de ble evakuert , så haddedet gått an å spyle vann så mye som mulig. Det var storbrann i noen rekkehus her jeg bor for noen år siden , og de i rekkene foran , bak og ved siden av spylte husene sine så mye de kunne og det hadde effekt . 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Ved store skog/gressbranner innfører de 100% vanningsforbud (noen stenger vannet også) for å sørge for at brannvesenet har nok. Anonymkode: c9cb2...1d4 20
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Ved store skog/gressbranner innfører de 100% vanningsforbud (noen stenger vannet også) for å sørge for at brannvesenet har nok. Anonymkode: c9cb2...1d4 Tror du virkelig at man kommer til å straffe noen for å sprute vann på området rundt huset for å redde det fra brann? Vi snakker ikke om å vanne for å holde liv i blomstene, men om å redde millionverdier. Anonymkode: 736d2...27a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Det er vanningsforbud i store deler av kommunen. Anonymkode: f5846...da6 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er vanningsforbud i store deler av kommunen. Anonymkode: f5846...da6 Det er som sagt ment for vanning av plen og blomster, ikke avverging av brann. Det får da være måte på hvor firkantet man skal tenke. Anonymkode: 736d2...27a 7
Ananas. Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er som sagt ment for vanning av plen og blomster, ikke avverging av brann. Det får da være måte på hvor firkantet man skal tenke. Anonymkode: 736d2...27a Hvis alle huseierne setter på full guffe for å vanne huset sitt, kan det være at vanntrykket i brannvesenets utstyr blir alt for dårlig til å være så effektivt som det kan være. Jeg vet ikke om det er tilfellet der, men det er i alle fall sånn mange andre steder. 17
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 2 minutter siden, Ananas. said: Hvis alle huseierne setter på full guffe for å vanne huset sitt, kan det være at vanntrykket i brannvesenets utstyr blir alt for dårlig til å være så effektivt som det kan være. Jeg vet ikke om det er tilfellet der, men det er i alle fall sånn mange andre steder. Det er hovedsaklig de som grenser til naturen og ligger i brannretningen som trenger å gjøre det. Det gjelder ikke spesielt mange. Bor man lenger inne med hus rundt seg så hjelper det ikke med en hageslange lenger. Anonymkode: 736d2...27a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 Fjelltopp skrev (27 minutter siden): Ja, men før de ble evakuert , så haddedet gått an å spyle vann så mye som mulig. Det var storbrann i noen rekkehus her jeg bor for noen år siden , og de i rekkene foran , bak og ved siden av spylte husene sine så mye de kunne og det hadde effekt . Spylte de alt de kunne? Anonymkode: 96cf3...d4d
Fjelltopp Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spylte de alt de kunne? Anonymkode: 96cf3...d4d Nei, de spylte SÅ MYE de kunne. 1
Hr. Aktiv Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke en skogbrann, det er en grassbrann. I noen tilfeller har media intervjuet huseiere som står og ser på flammene noen få hundre meter unna. De som måtte evakuere tidlig kunne satt ut vannspredere som kunne fuktet grasset i mange timer før flammene kom fram. Vått gress brenner ikke spesielt bra. Anonymkode: 736d2...27a Er det veldig tørt går brannen ned i jorda. Det du ser oppe i dagen er bare en liten del av brannen. Brannen her vil pågå i mange dager. Om de ikke får kjørt dit pumper slik at de kan pumpe store mengder sjøvann inn på land så er det liten vits i legge noe som helst arbeid annet enn å redde det som er av verdier inne i huset. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Brannvesenet bruker å gi beskjed om folk skal sette igang og spyle på egen tomt. Noen ganger utfører de jobben selv også. Det er vel en grunn til at de ikke har bedt folk gjøre det denne gangen. Anonymkode: a13ef...b62 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 Vel, jeg har i hvert fall fått et indirekte svar på spørsmålet mitt. Nordmenn flest er så autoritetstro at de heller lar huset brenne ned enn å gjøre noe som kanskje kan være litt ulovlig. Anonymkode: 736d2...27a 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 Hr. Aktiv skrev (7 timer siden): Er det veldig tørt går brannen ned i jorda. Det du ser oppe i dagen er bare en liten del av brannen. Brannen her vil pågå i mange dager. I fjor sommer brant det jo enormt. Spesielt ble Sverige hardt rammet. (Den ene brannen varte til snøen kom i desember..) Da fant de ut at brannen faktisk gikk 1.5 meter ned i bakken. Varmen 1.5 meter ned var så høy at brannen når som helst kunne blusse opp igjen. En ussel hageslange vil ikke funke mot en så kraftig brann. Man risikerer å ta vanntrykk fra brannvesen (om mange gjør det samme), og det er strengt tatt lurere å bruke tida man har til å ta med seg uerstattelige ting i huset. (Jeg er stygt redd at det vil bli mye branner fremover. Klimaendringer gjør at været er tørrere når det er tørt, og folk har jo ikke vett med ild i naturen (og selvfølgelig komboen ekstremtørke og lyn..)) Anonymkode: bb19f...854 12
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 Tror du virkelig det hjelper med en liten dusj fra en hagespreder når det er så knusktørr som det er nå? Anonymkode: f46d8...a0a 9
Diamant20 Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 Jeg håper inderlig at de som hadde husdyr fikk reddet dem ut🤞🏼❤️ Det skjærer i hjertet mitt å tenke på det💔 1
MollyJones Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 I den situasjonen som var i går - om ingen hadde hørt på beskjeden om å evakuere men hadde begynt å leke cowboyer alle sammen - tror du det hadde gjort jobben lettere eller vanskeligere for brannmennene? 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 Alt tilgjengelig av utstyr og mannskap er på jobben. Store mengder vann blir brukt i kampen mot flammene. Helikopter blir brukt for å få oversikt og prøve å slukke. Og så mener du at folk skal finne frem en liten vannspreder og redde dagen? Jeg tror at brannvesenet vet hva de gjør. De har kunnskap og erfaring og ønsker å redde hjemmene til folk. Anonymkode: 68992...1fb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå