Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

til eksen, til min nærmeste venninne.

Jeg og typen har vært sammen i fire år, men vi har hatt mange utfordringer. Venninnene mine har selvfølgelig måtte høre om alle våre krangler og problemer opp gjennom årene, og nå det siste året, har jeg gått fra han to ganger. Da har vi ikke snakket sammen på noen uker, men så har vi funnet tilbake. Denne siste gangen skrøt jeg til venninna mi, om at NÅ er jeg heeelt ferdig og jeg skal videre i livet, og blablabla. Og hun var så stolt.. Etter to uker, tok jeg og eksen en prat, som var den mest oppklarende samtalen vi noensinne har hatt og vi har for første gang snakket om fremtiden og hvilke faktiske grep vi skal ta fra nå av. Vi elsker hverandre, og det har ikke skjedd noe galt mellom oss, vi har bare ikke vært helt på samme nivå.

Jeg har i flere uker nå, unngått å snakke med min venninne, fordi hun alltid spør hvordan det går med meg og han, og jeg sier at "Vi har ikke kontakt". Jeg unngår å fortelle henne at vi er sammen, fordi jeg ikke orker å få negative kommentarer eller føle meg dum. Og samtidig fordi jeg ikke ønsker å dele så mye om oss, før vi finner ut av ting på egen hånd og vet at dette er holdbart. Motiver meg!

Anonymkode: 5154f...15a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå videre og slutt å kaste bort mer tid. 

Anonymkode: 31ba7...c26

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som bevisst har løyet til meg mange ganger om han som hun er sammen med. Det har ødelagt tilliten fullstendig og vi har nå snart ikke snakket på et år.

Jeg liker IKKE at hun går tilbake til han gang på gang. Han er en voldelig og truende psykopat.

Men dette er HENNES valg. Jeg klarer bare ikke være entusiastisk og støtte hver gang det går dårlig lenger. Jeg har hjulpet og støttet, åpnet hjemmet mitt, vært med til politiet osv osv.

Det eneste jeg sier er at hun må SI til noen at hun er tilbake hos han slik at NOEN vet. (Det behøver ikke være meg). Hun lovet det, men likevel løy hun om at hun var hos han neste gang jeg hørte han i bakgrunnen i telefonen. 

Hvis dette er en god og viktig venninne for deg, så oppfordrer jeg  deg til å ta kontrollen og fortelle venninnen din at dere er sammen igjen. (Du trenger jo ikke legge ut om alt). Heller det enn at hun finner det ut på egenhånd via andre... og det er kjipt og du risikerer å miste henne for godt!

Anonymkode: 8e379...ae1

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Motiver meg!

Anonymkode: 5154f...15a

Ok.

Ikke oppfør deg så dumt.

Dump fyren, bevar venninnen.

Anonymkode: 4ebd8...64a

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har ødelagt tilliten fullstendig og vi har nå snart ikke snakket på et år.

Ja, jeg hadde sagt at hun kunne holde seg unna meg til hun tok til vett. Sånne mennesker er bare drama å ha til venn, de bruker opp andre som om vi var gratis psykolog og søplebøtte.

Anonymkode: 4ebd8...64a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du høres litt naiv ut, dessverre. "Det har ikke skjedd noe galt mellom oss, vi har bare ikke vært på helt samme nivå". Hva betyr det egentlig? Krangler, problemer, flere brudd og masse utfordringer betyr faktisk at det har skjedd masse galt mellom dere.

Jeg synes likevel du skal være ærlig med din venninne. Si at du ikke klarer å gå fra ham likevel og vil gi ham en siste sjanse på tross av alt som har skjedd. Og så innrømmer du at du muligens er altfor naiv, men at du ikke orker å oppgi håpet helt ennå.

Ingen av dere har plutselig forandret dere. Sånt skjer dessverre ikke over natten. Endring krever hardt arbeid i årevis. Derfor trenger du din venninne. Vær ærlig.

Anonymkode: 650aa...196

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en melding til henne om at du og eksen skal begynne i parterapi og at du gir forholdet en siste sjanse.

Anonymkode: 77fa2...75e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er noe vits å ringe henne neste gang det er slutt mellom deg og han fyren, da gidder hun ikke å høre samme greia på repeat nok en gang...

Anonymkode: 62ad0...643

• Liker 5
Skrevet

Det er nå man skal si kjærlighet gjør blind. 

• Liker 1
Skrevet

Min venninne drev også på slik. Pratet ikke om annet enn hvor fæl kjæresten var. Og hvor mye de kranglet. Og det var slutt mellom dem flere ganger i året. Til slutt måtte jeg si at jeg ikke orket å høre mer. Hun likte tydeligvis dette dramaet. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venninne som bevisst har løyet til meg mange ganger om han som hun er sammen med. Det har ødelagt tilliten fullstendig og vi har nå snart ikke snakket på et år.

Jeg liker IKKE at hun går tilbake til han gang på gang. Han er en voldelig og truende psykopat.

Men dette er HENNES valg. Jeg klarer bare ikke være entusiastisk og støtte hver gang det går dårlig lenger. Jeg har hjulpet og støttet, åpnet hjemmet mitt, vært med til politiet osv osv.

Det eneste jeg sier er at hun må SI til noen at hun er tilbake hos han slik at NOEN vet. (Det behøver ikke være meg). Hun lovet det, men likevel løy hun om at hun var hos han neste gang jeg hørte han i bakgrunnen i telefonen. 

Hvis dette er en god og viktig venninne for deg, så oppfordrer jeg  deg til å ta kontrollen og fortelle venninnen din at dere er sammen igjen. (Du trenger jo ikke legge ut om alt). Heller det enn at hun finner det ut på egenhånd via andre... og det er kjipt og du risikerer å miste henne for godt!

Anonymkode: 8e379...ae1

Samme med en tidligere venninne av meg også, klagde til meg hver gang det ble dårlig - så ble det slutt og sammen igjen. Jeg droppet kontakten med henne og sa akkurat hva jeg mente om situasjonen til henne, at jeg ikke støtter opp under sånn lenger og at vi da måtte ta en pause fra vennskapet. Ikke snakket nå på over 1 år. Hørt de har vært av og på fortsatt fra bekjente i mellomtiden og at hun har løyet til de når de har vært sammen igjen, så blir de tatt når de blir sett sammen ute. Synes det er tragisk å kaste bort flere av sine bedre år på en sånn situasjon.

Anonymkode: df11d...b2e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri oppgitt en venninne selv om hun gikk tilbake til en drittsekk av en fyr gang på gang. Så lenge hun selv var ok. Kvinner i vanskelige forhold trenger jo nettopp sine venninner.

Ts, er du "hekta på et håp om kjærlighet", som Sissel Gran skriver om? Eller har dere sykluser i forholdet der det veksler mellom honeymoon, illevarslende uro og eksplosjon? Veksler kjæresten din mellom å være kald og varm? Jeg bare lurer, kanskje alt dette er feil, men du høres litt "hekta" ut. Litt sånn som man blir når man er i et forhold med en veldig ustabil person. Man blir så utrolig glad i den "snille" versjonen av ham og vil så gjerne at den skal seire over den "slemme", så når godværsdagene er der ser man alt rosenrødt og tenker at nå kommer alt til å bli bra.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må virkelig slutte å bruke vennene dine som søppelbøtte. Stå for dine egne valg. Har du valgt å være sammen med noen så¨stå for det - da er det å prate dritt om personen du har valgt å være med skikkelig dårlig adferd. 

Selfølgelig ønker din venneinne at det er over, hun er drittlei av dramaet du lager og at hun må bruke tid på det. 

Anonymkode: 3aa07...361

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å bruke venninnen din som søppelbøtte om du ikke har tenkt å gjøre noe med situasjonen. Hun er ikke psykologen din. Det er slitsomt å måtte sitte høre om krangling og drama og trøste og gi råd når ingenting blir gjort og det samme skjer gang på gang. Det er dessuten svært uklokt å snakke negativt om partneren sin til venner. Det fører bare til at han/hun blir mislikt, og det skal mye til for å reparere det.

Anonymkode: 084e2...b84

• Liker 11
Skrevet

Du og din eks er dysfunksjonelle. Og dere må fikse dere selv før dere eventuelt prøver igjen. Det er en grunn til krangler og drama. 

Kanskje dere ikke tørr å være alene? Liker ikke at eksen finner ny? 

Si meg, er du skilsmisse barn? 

Det du beskriver er ikke kjærlighet, det er ikke slik forhold skal være. 

Forhold/kjæreste skal gi trygghet, glede, en god hverdag.

Jeg har selv ei venninne som driver slikt. Har nå sagt at jeg har ikke mer å si og hjelpe i hennes kjærlighetsliv. Hun har drevet slik i snart 10 år. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde aldri oppgitt en venninne selv om hun gikk tilbake til en drittsekk av en fyr gang på gang. Så lenge hun selv var ok. Kvinner i vanskelige forhold trenger jo nettopp sine venninner.

Ts, er du "hekta på et håp om kjærlighet", som Sissel Gran skriver om? Eller har dere sykluser i forholdet der det veksler mellom honeymoon, illevarslende uro og eksplosjon? Veksler kjæresten din mellom å være kald og varm? Jeg bare lurer, kanskje alt dette er feil, men du høres litt "hekta" ut. Litt sånn som man blir når man er i et forhold med en veldig ustabil person. Man blir så utrolig glad i den "snille" versjonen av ham og vil så gjerne at den skal seire over den "slemme", så når godværsdagene er der ser man alt rosenrødt og tenker at nå kommer alt til å bli bra.

Enig. Jeg tror man må ha vært i situasjonen selv for å forstå hvordan det er. Psyken ødelegges og man er ikke seg selv.

Anonymkode: b50a7...be6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

OK, jeg er ofte den «venninna» di - som andre bruker litt som psykolog til tider.

Det er som regel greit, men:

Sånn du holder på bare suger ut all energi og er å misbruke vennskap.

Man skal øse av seg all gruff om og om igjen, og bruker egentlig bare andre som søppelkasse.

Selvsagt tar du egne avgjørelser i ditt liv - men slutt å lesse samlivsproblemer på andre. 

Det er veldig slitsomt i lengda. 

Anonymkode: 3c34f...5fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå aner ikke jeg hva det er som har utløst alle disse bruddene og hvorfor dere har valg å bli sammen igjen gang på gang uten at det tydeligvis har skjedd særlig mye bedring. 
Og kanskje har du rett, at nå har dere snakket skikkelig sammen, og er for første gang enige om hvor dere som par skal videre. 

Men du må også huske på at det bildet dine venninner har av kjæresten din, det er det bildet du skaper hos dem. Hvis du forteller dem om alt det negative i deres forhold, og alltid bruker dem til å få ut frustrasjon over alt som er galt, så er det dette inntrykket de har av hvem han egentlig er. 
Og når du i tillegg kommer til dem hver gang det er slutt, og forteller om hvor ille forholdet var, hvor "over han" du er, og hvordan du gleder deg til å gå videre. Ja, da er det ikke rart om de helst ikke ønsker å være i dette forholdet som er så negativt omtalt i alle sammenhenger. 

Ikke del alt det negative fra forholdet med venner og familie. Det ødelegger muligheten til din partner til å skape en god relasjon til disse. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke klarer å fortelle venninna di at dere nå har hatt en ordentlig prat, og at du opplever ting annerledes denne gangen. Med mindre du egentlig lyver for deg selv, og vet at venninna di vil gjennomskue deg. Altså at ting egentlig ikke er så annerledes fra de tidligere gangene, og at det ikke er noe større sjanse for at dere forblir sammen nå. Det er kun din ønsketenkning at det er sånn. 

Anonymkode: 23f1e...e4b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Enig i noen av innleggene over her.

Hvis du gruer seg til å fortelle dette til venninnen din, så er det enten fordi typen din er en drittsekk. Eller så er det fordi du slenger mye dritt om han. I såfall er det DU som er drittsekken. Har han virkelig ingen positive sider? Hvorfor forteller du ikke om disse til venninnen din? Han må jo være en kjernekar siden du nå velger å dele kanskje resten av livet med han. Likevel har du drevet og baksnakket stakkaren til venninnen din, så hun tror han er DEN fæle typen. Ikke rart du skammer deg når du skal fortelle henne nyheten. Tenk så ubehagelig for han. Er det flere du har baksnakket han til? Familien din?

Er du SIKKER på at han ikke er en drittsekk? Gå nøye igjennom listen over grunnene til at dere gikk fra hverandre. Har disse tingene magisk forsvunnet? Er du sikker på at evt endringer ikke er tomme løfter? Personligheten kan han ikke endre.

Anonymkode: 668a9...60b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri forstått meg på venninner som baksnakker mannen sin. Helt greit å lufte en utfordring på en saklig måte, for å kanskje få et råd, men å snakke mye dritt bak ryggen på en man elsker. Nå slår det tilbake på deg. Har hatt slike venninner selv og jeg har bare tenkt hvorfor vil du ha ham og helt ærlig, enkelte ganger, stakkars mann. Du må bare manne deg opp og fortelle det da og slutte å baksnakke mannen kanskje.

Anonymkode: 67463...40f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...