AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Mitt barn har de siste 3 ukene daglig blitt utsatt for en eller annen hendelse i barnehagen. Han har kommet hjem med hele 6 blodige bitemerker (ulike dager), blåmerker, sår, og i dag - et svært sår i hodet vi var på legevakten med. Har spurt barnehagen helt siden første merke hva det er som skjer. De dysser det ned. «Det var en liten episode» eller «det var en liten uoverenskomst» osv. Spør jeg videre, bare snakker de det bort, sier de har det travelt og går. Barnet mitt er ikke mer enn 1,5 år, men selv om han ikke snakker særlig er han fullt kapabel til å uttrykke hva han mener. Han sier navnet på vedkommende barn som har gjort tingene, det er samme person hver gang. Dette er et barn som nylig startet i bhg, så tidsrammen stemmer noen lunde. Barnehagen har sagt at de to første bitemerkene kom fra dette barnet, men vil ikke gi ut navn når jeg spør om de senere. Jeg blir så oppgitt!! Jeg er ikke en av de foreldrene som mener barnet mitt er perfekt og uskyldig i alt. Jeg vet at han har et enormt nærhetsbehov (alltid hatt), jeg vet også at han klemmer og koser med alle han møter. Jeg vet også at han er stor for alderen og veldig sterk - og at han derav kan være veldig voldsom for mindre barn. Jeg er også fullt klar over at han kan slå/sparke/bite han også, selv om det «bank i bordet» er sjelden. Jeg er ikke ute etter å ta dette barnet som «skader» han, jeg er ute etter å løse det! Snakke med foreldrene, møtes i trygge rammer, besøk hvor vi alle er tilstede osv for å lære dem hverandres grenser og forhåpentligvis jobbe med dette. For slik ting er nå, så gråter barnet mitt hver gang han ser barnehagen. Det er ikke holdbart, jeg gruer meg til å levere han for jeg lurer på hva han skal utsettes for i dag osv. Men alt dette er jo veldig vanskelig når barnehagen er umulig å samarbeide med! Hvordan skal jeg gå frem for å få slutt på dette? 😟 Anonymkode: f9941...c93 5
atropos Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Når ungen er 1,5 kan du ikke vite om barnet sier rett navn. Da jeg jobbet på småbarns kom «alle» foreldrene og fortalte at barnet deres lekte så mye med Maja, for det fortalte de da de fikk spørsmålet»hvem har du lekt med?» Sannheten var at Maja var lett å si... Men det er alvorlig at barnet ditt blir skadet i barnehagen. Jeg ville henvendt meg skriftlig til barnehagen og bedt om et møte. De må komme med en plan for hvordan de skal beskytte ditt barn fra ytterligere skader/hendelser. 13
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 atropos skrev (20 minutter siden): Når ungen er 1,5 kan du ikke vite om barnet sier rett navn. Da jeg jobbet på småbarns kom «alle» foreldrene og fortalte at barnet deres lekte så mye med Maja, for det fortalte de da de fikk spørsmålet»hvem har du lekt med?» Sannheten var at Maja var lett å si... Men det er alvorlig at barnet ditt blir skadet i barnehagen. Jeg ville henvendt meg skriftlig til barnehagen og bedt om et møte. De må komme med en plan for hvordan de skal beskytte ditt barn fra ytterligere skader/hendelser. Barnet sier mange navn, men det er ett som går igjen på akkurat disse spørsmålene. Det er ikke det enkleste navnet, og han sier det selvsagt ikke korrekt - men godt nok til at jeg forstår det… Det er uansett ikke det viktigste, det viktigste er at jeg vil ha slutt på dette - uansett hvem/hva/hvordan. Har sagt til bhg også at jeg er ute etter en diplomatisk løsning her, vil ikke «ta» noen. Bare lære ungene å samarbeide, selv om de ikke blir bestevenner så må de i alle fall lære å eksistere sammen uten volden🤨 skal prøve meg skriftlig, takk! Anonymkode: f9941...c93 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 mitt barn ( som har fått ADD diagnose ) var helt ekstrem på å bite i den alderen. Det var vondt for oss, og barna som ble bitt. han bet meg og. Alle. Det kom av at han ikke hadde språk og kunne uttrykke seg. Anonymkode: eae52...b8c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Synes de ansatte virker sløve. Sånne ting kan skje i ny og ne, men blodige bitt og legevakt? Om en unge står bak dette, så vet jeg ikke åssen hensikt det har å snakke med foreldrene. Ungen er vel rundt samme alder? Jeg mener bhgansatte må skjerpe inn veldig, ville gått til lederen om de på avd. dyssa det ned. Det er jo deres ansvar å passe på/skjerme osv. Anonymkode: 99959...a6a 20
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Jeg hadde en unge i barnehagen på jobb som lugga kraftig flere ganger om dagen og da må de ansatte passe på at de har øye med barnet hele tiden, det er vanskelig men høres ut som de er sløve for å være ærlig. Vi som jobber i barnehage har ikke lov å si navnet på barnet som skader andre, så det får man ikke gjort noe med, men du burde snakke med de ansatte om at du ikke synes barnet ditt blir tatt godt nok vare på også kan du jo spørre gjennom dem om foreldrene til barnet som biter osv. har lyst til å snakke med deg? Anonymkode: bce8a...2e2 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde en unge i barnehagen på jobb som lugga kraftig flere ganger om dagen og da må de ansatte passe på at de har øye med barnet hele tiden, det er vanskelig men høres ut som de er sløve for å være ærlig. Vi som jobber i barnehage har ikke lov å si navnet på barnet som skader andre, så det får man ikke gjort noe med, men du burde snakke med de ansatte om at du ikke synes barnet ditt blir tatt godt nok vare på også kan du jo spørre gjennom dem om foreldrene til barnet som biter osv. har lyst til å snakke med deg? Anonymkode: bce8a...2e2 Er det sant? Så hvis mitt (imaginære) barn blir skadet gjentatte ganger, så kan ikke barnehagen fortelle hvilket barn som har gjort det, selv om det er det samme barnet? Hvordan skal man nøste og løse opp i ting da? Anonymkode: 3de77...56a 7
Marvelous Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Bytt barnehage. Jeg hadde ikke innfunnet meg i dette. 12
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Barnet sier mange navn, men det er ett som går igjen på akkurat disse spørsmålene. Det er ikke det enkleste navnet, og han sier det selvsagt ikke korrekt - men godt nok til at jeg forstår det… Det er uansett ikke det viktigste, det viktigste er at jeg vil ha slutt på dette - uansett hvem/hva/hvordan. Har sagt til bhg også at jeg er ute etter en diplomatisk løsning her, vil ikke «ta» noen. Bare lære ungene å samarbeide, selv om de ikke blir bestevenner så må de i alle fall lære å eksistere sammen uten volden🤨 skal prøve meg skriftlig, takk! Anonymkode: f9941...c93 Sørg for å liste opp alle henvendelsene i den første skriftlige meldingen slik at det står svart på hvitt. Det er viktig å dokumentere hele veien. Anonymkode: 4ab36...9b3 15
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Er det sant? Så hvis mitt (imaginære) barn blir skadet gjentatte ganger, så kan ikke barnehagen fortelle hvilket barn som har gjort det, selv om det er det samme barnet? Hvordan skal man nøste og løse opp i ting da? Anonymkode: 3de77...56a Det stemmer. Vi har ikke lov til å fortelle hvilket barn som har bitt, for eksempel. Men de fleste barnehager vil jo gjøre alt de kan for å få stoppet det. Eldre barn forteller selv, men vi ansatte får ikke si hvem det var. Anonymkode: de6e3...832 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er det sant? Så hvis mitt (imaginære) barn blir skadet gjentatte ganger, så kan ikke barnehagen fortelle hvilket barn som har gjort det, selv om det er det samme barnet? Hvordan skal man nøste og løse opp i ting da? Anonymkode: 3de77...56a Men hvorfor ville det vært så viktig for deg å vite hvilket barn det gjelder? Det er barnehagens ansvar å ta opp problemstillingen med foreldrene til det aktuelle barnet, og de ansatte må forhindre slike situasjoner. Det er jo lite foreldrene kan gjøre når slikt oppstår mens barnet er i barnehagen. De skal selvsagt oppdra barnet sitt hjemme og bevisstgjøres problemstillingen, men det er ikke nødvendig at du som forelder til det utsatte barnet skal ta direkte kontakt med de andre foreldrene for å «løse opp» i dette. Anonymkode: 96773...a19 18
Jabbadabbaduu Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Det høre virkelig ikke bra ut, og ikke gøy for dere foreldre. Men løsningen er nok ikke å begynne å snakke med barnets foreldre! De er alt for små til den slags konfliktløsning. Hvis det er ett barn som står bak alle de skadene, så vil det bli satt inn tiltak, og evt. senere utredning av barnet, hvis det altså fortsetter lenge. Ikke dermed sagt at alle barn som biter har en diagnose, slett ikke, men hvis et barn har store problemer med å inngå i sosialt samspill, problemer som fortsetter opp gjennom barnehagetida, så er det sannsynlig at pp-tjenesten kommer innover på et tidspunkt. «Konfliktløsning», altså løsning av problemet for ditt barn, må gå gjennom barnehagen. Jeg ville bedt om et møte med leder i barnehagen, og nøkternt repetert alt som har skjedd, og spurt hva de har av tiltak og plan for å forhindre at ditt barn og andre barn blir skadet mer. 8
Gjest ti10 Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvorfor ville det vært så viktig for deg å vite hvilket barn det gjelder? Det er barnehagens ansvar å ta opp problemstillingen med foreldrene til det aktuelle barnet, og de ansatte må forhindre slike situasjoner. Det er jo lite foreldrene kan gjøre når slikt oppstår mens barnet er i barnehagen. De skal selvsagt oppdra barnet sitt hjemme og bevisstgjøres problemstillingen, men det er ikke nødvendig at du som forelder til det utsatte barnet skal ta direkte kontakt med de andre foreldrene for å «løse opp» i dette. Anonymkode: 96773...a19 Er ikke det ganske åpenbart? Hun vil vite det fordi barnehagen tydeligvis ikke gjør noe med det. Bitingen fortsetter, og barnehagen snakker det bort når hun tar det opp. Er selvfølgelig enig i at det er barnehagens oppgave å ta seg av dette, men det ser jo ikke ut som at de gjør det.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Barnehagen snakker det bort, fordi de ikke har lov til å si noe om det andre barnet, hvilke tiltak de har satt inn rundt det, osv. Anonymkode: 1d9b0...7c9 8
Realverdien Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Du får ta bilder, kreve handlingsplan fra bestyrer og evt klage til kommunen eller fylket om de ikke får stoppet. Det er ofte en synder som biter til han lærer at det må man ikke gjøre. Tror man skal passe seg for å anta at barnet sier rett navn. Men om det av en eller annen grunn skulle være viktig kan kanskje du kan få lurt ut av noen eldre barn om de har fått med seg noe, om du kjenner noen i barnehagen. Evt om så bare ute mens du henter. Er nok ikke så lett for de ansatte å følge med. Mange barnehager er første og siste endestasjon i karrieren, og er det ikke ildsjeler og kompetente avdelingsledere, samt litt unge mennesker med lite fravær og nok mannfolk til å hindre 'hønsegård' effekten, blir det gjerne dårlig i en barnehage.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): mitt barn ( som har fått ADD diagnose ) var helt ekstrem på å bite i den alderen. Det var vondt for oss, og barna som ble bitt. han bet meg og. Alle. Det kom av at han ikke hadde språk og kunne uttrykke seg. Anonymkode: eae52...b8c Hva gjorde dere/barnehagen for å hindre ham i å bite andre barn? Anonymkode: aaa01...cce
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnehagen snakker det bort, fordi de ikke har lov til å si noe om det andre barnet, hvilke tiltak de har satt inn rundt det, osv. Anonymkode: 1d9b0...7c9 Men da kunne de jo sagt at de jobber med saken, i det minste? Trenger ikke nødvendigvis nevne navn eller hva de gjør konkret. Tar seg bedre ut enn å bare snakke det bort. Anonymkode: 5a504...e1e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor ville det vært så viktig for deg å vite hvilket barn det gjelder? Det er barnehagens ansvar å ta opp problemstillingen med foreldrene til det aktuelle barnet, og de ansatte må forhindre slike situasjoner. Det er jo lite foreldrene kan gjøre når slikt oppstår mens barnet er i barnehagen. De skal selvsagt oppdra barnet sitt hjemme og bevisstgjøres problemstillingen, men det er ikke nødvendig at du som forelder til det utsatte barnet skal ta direkte kontakt med de andre foreldrene for å «løse opp» i dette. Anonymkode: 96773...a19 Jeg har ikke barn, jeg ble bare litt overrasket over dette, kanskje fordi jeg selv ble fulgt av min plageånd fra barnehage og gjennom skoletiden før videregående 🤷🏼♀️ Anonymkode: 3de77...56a 1
Realverdien Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 Marvelous skrev (1 time siden): Bytt barnehage. Jeg hadde ikke innfunnet meg i dette. Det er vel bitere i alle småbarnsavdelinger? 6
Mrs Robinson Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barnet sier mange navn, men det er ett som går igjen på akkurat disse spørsmålene. Det er ikke det enkleste navnet, og han sier det selvsagt ikke korrekt - men godt nok til at jeg forstår det… Det er uansett ikke det viktigste, det viktigste er at jeg vil ha slutt på dette - uansett hvem/hva/hvordan. Har sagt til bhg også at jeg er ute etter en diplomatisk løsning her, vil ikke «ta» noen. Bare lære ungene å samarbeide, selv om de ikke blir bestevenner så må de i alle fall lære å eksistere sammen uten volden🤨 skal prøve meg skriftlig, takk! Anonymkode: f9941...c93 Samarbeide og sameksistere uten vold når de er 1,5 år? Hvilken drømmeverden lever du i? 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå