Gå til innhold

Lærer som snakker om kroppen til barnet mitt på jentekveld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I kveld var jeg på middag hos noen venninner. Vi var 6 stk. den ene venninnen som er i gjengen er lærer til mitt barn. Så sier hun; sønnen din har blitt sååååå tynn!! Jeg fikk helt sjokk når jeg såg han, trodde ikke han hadde bein under buksa.. før var han jo mer « bollekinn typ» 

svarte henne at han har strekt seg enormt nå i puberteten, han spiser jo godt.

synes det er helt tragisk at hun snakker om mitt barn/ hennes elev på en jentekveld, og i tillegg kommenterer kroppen hans?? 
noen lærere her som reagerer? 
mer dette vanlig praksis? 

Anonymkode: ab3ad...7d1

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun ikke visste hva dere skulle snakke om? Er dere gode venner hvor praten flyter lett eller er det vanskeligere å få praten til å gå?

Anonymkode: 8208d...238

• Liker 6
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Vet ikke. Er dere gode venninner som i en syklubb og kjenner hverandre godt?  Eller ikke?  Ville hun kjent sønnen din hvis hun ikke var lærer?   Hvis det ikke er tilfelle, så var det galt av henne. Da brøt hun taushetsplikten, og det er alvorlig.  Hvis dere er venninner, så har hun ikke sagt noe galt.

jeg har jobbet i staten, og mine nærmeste venninner visste jo at de kunne snakke fritt selv om jeg satt der.  Ellers kunne man jo ikke hatt venner.  Jeg kunne ikke si noe, men de måtte si hva de ville. De visste jo også at jeg ikke kunne si ting som jeg kanskje hadde fått vite på jobben.

Det er ikke alltid så lett å huske hvor man har fått kjennskap til noe, så da er det tryggest å ikke si noe som helst, for sikkerhets skyld. 

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Syns du er vel dramatisk...

Anonymkode: c8906...91b

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Sier du egentlig at en veninne påpekte at sønnen din var blitt tynn på en jentekveld der du også var med, som tilfeldigvis også er læreren til sønnen?

Det er ikke så merkelig at veninner sier noe sånt, nei.

Anonymkode: 2ab92...870

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med flere her, dette er da ikke noe å bli fornærmet over. Du overreagerer veldig her. Dette er rett og slett small talk å regne.  De av dere som drar inn taushetsplikten her, denne kommentaren er ikke ett brudd på taushetsplikten. Det at gutten er tynn er synlig for alle. 

Anonymkode: e87b3...96c

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Her syns jeg du overreagerer, å snakke om hverandres barn på en jentekveld er da helt normalt. Er da mye bedre at hun tar opp bekymringen sin med deg enn med han. Jeg hadde en venninne som var kjempetynn i oppveksten, og til stadighet ble spurt av lærere om hun var syk, fikk i seg nok mat og hadde det greit hjemme. Hun var bare naturlig tynn (eller faktisk på grensen til mager), og var lei spørsmålene. Bedre å spørre foreldre når man er usikker enn å kommentere det ovenfor barnet. Jeg trodde ut fra overskriften at det var snakk om vektkommentarer e.l. TIL et barn, som ikke hadde vært greit, men til deg som mor fra en venninne så syns jeg det er helt innafor. 

Anonymkode: 24776...821

Hun tok dette opp i fellesskap med de andre jentene som satt der. 
Relasjonen hun har til mitt barn er lærer/ elev 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Her syns jeg du overreagerer, å snakke om hverandres barn på en jentekveld er da helt normalt. Er da mye bedre at hun tar opp bekymringen sin med deg enn med han. Jeg hadde en venninne som var kjempetynn i oppveksten, og til stadighet ble spurt av lærere om hun var syk, fikk i seg nok mat og hadde det greit hjemme. Hun var bare naturlig tynn (eller faktisk på grensen til mager), og var lei spørsmålene. Bedre å spørre foreldre når man er usikker enn å kommentere det ovenfor barnet. Jeg trodde ut fra overskriften at det var snakk om vektkommentarer e.l. TIL et barn, som ikke hadde vært greit, men til deg som mor fra en venninne så syns jeg det er helt innafor. 

Anonymkode: 24776...821

Om hun hadde vært bekymret som lærer og tatt kontakt som lærer hadde det selvfølgelig vært greit. Må legge til at jeg ikke er fornærmet. Men vi har lite kontakt ellers, men mange felles venner. 
hun ser kun mitt barn på skolen, vi er aldri sammen med barna på fritiden, da mitt barn er 14 og hennes barn 4.

reagerte på at hun luftet dette rundt ett bord med mange mennesker.

selv jobber jeg i barnehage, og kunne aldri falt meg inn å snakket om barna jeg har der på en sosial kveld, selv om foreldre er der.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun tok dette opp i fellesskap med de andre jentene som satt der. 
Relasjonen hun har til mitt barn er lærer/ elev 

Men det er vel en naturlig forklaring bak og ikke noen hemmelighet så hvorfor reagerer du slik på det? 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig med flere her, dette er da ikke noe å bli fornærmet over. Du overreagerer veldig her. Dette er rett og slett small talk å regne.  De av dere som drar inn taushetsplikten her, denne kommentaren er ikke ett brudd på taushetsplikten. Det at gutten er tynn er synlig for alle. 

Anonymkode: e87b3...96c

Hadde det vært greit om jeg fortalte at hennes barn spiser som en hest og begynner å bli feit? Foran de andre gjestene? Og hvis jeg har hatt hennes barn i min barnehage gruppe? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
bluedot skrev (1 minutt siden):

Men det er vel en naturlig forklaring bak og ikke noen hemmelighet så hvorfor reagerer du slik på det? 

Reagerer på det fordi jeg selv jobber i barnehage, og der har vi meget streng taushetsplikt. 
Jeg kan ikke si i et selskap at «jenta di er så søt med de nye brillene» ja, alle ser at barnet har begynt med briller, men det er helseopplysninger som ikke skal komme fra meg, i den settingen at jeg jobber med barnet 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en uting i norsk kultur at det er innafor å kommentere kroppene til andre, tynne som feite. Jeg ville ikke lagt så mye i dette. Tror det er normalt at man kommenterer at en som har vært lubben, plutselig er blitt tynn, og det ofte som følge av puberteten, at de strekker seg osv. 

Hun mente nok ikke noe vondt med det og jeg syns du overreagerer noe helt vanvittig. Om du syns det er så fælt så bør du ta det opp med henne og si at sånt skal hun ikke si, i stedet for å lage en tråd om det på KG for å samle en mobb mot denne læreren. Jeg syns ikke noe om å kommentere kroppene til folk, men her var det utelukkende ment som et kompliment og en sånn "wow så fort voksen han er blitt"-ish. La det gå. Eller skal du klage det inn til fylkesmannen og starte et helvete på skolen bare for en uskyldig kommentar? Det er vanlig at lærere bryr seg om elevene sine. 

Anonymkode: acc53...b79

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Reagerer på det fordi jeg selv jobber i barnehage, og der har vi meget streng taushetsplikt. 
Jeg kan ikke si i et selskap at «jenta di er så søt med de nye brillene» ja, alle ser at barnet har begynt med briller, men det er helseopplysninger som ikke skal komme fra meg, i den settingen at jeg jobber med barnet 

Om du mener dette er brudd på taushetsplikt så klager du det inn fremfor å lage en gnåletråd med mål om å få et ekkokammer. Du skriver jo om dette på et forum, og det hjelper ikke at du er anonym bruker, læreren kan kjenne det igjen og venninnene som var tilstede kan kjenne det igjen. Men det er greit siden du ikke har taushetsplikt da tydeligvis? Hva med folkeskikk? 

Ta kontakt med rektor om dette var så fælt for deg. Ikke et forum. 

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I kveld var jeg på middag hos noen venninner. Vi var 6 stk. den ene venninnen som er i gjengen er lærer til mitt barn. Så sier hun; sønnen din har blitt sååååå tynn!! Jeg fikk helt sjokk når jeg såg han, trodde ikke han hadde bein under buksa.. før var han jo mer « bollekinn typ» 

svarte henne at han har strekt seg enormt nå i puberteten, han spiser jo godt.

synes det er helt tragisk at hun snakker om mitt barn/ hennes elev på en jentekveld, og i tillegg kommenterer kroppen hans?? 
noen lærere her som reagerer? 
mer dette vanlig praksis? 

Som du overdramatiserer en observasjon!! Lærer eller ei, har venninner barn er det ikke uvanlig at barn blir tema i samtaler. 

Anonymkode: 07351...b38

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er en uting i norsk kultur at det er innafor å kommentere kroppene til andre, tynne som feite. Jeg ville ikke lagt så mye i dette. Tror det er normalt at man kommenterer at en som har vært lubben, plutselig er blitt tynn, og det ofte som følge av puberteten, at de strekker seg osv. 

Hun mente nok ikke noe vondt med det og jeg syns du overreagerer noe helt vanvittig. Om du syns det er så fælt så bør du ta det opp med henne og si at sånt skal hun ikke si, i stedet for å lage en tråd om det på KG for å samle en mobb mot denne læreren. Jeg syns ikke noe om å kommentere kroppene til folk, men her var det utelukkende ment som et kompliment og en sånn "wow så fort voksen han er blitt"-ish. La det gå. Eller skal du klage det inn til fylkesmannen og starte et helvete på skolen bare for en uskyldig kommentar? Det er vanlig at lærere bryr seg om elevene sine. 

Da har de ikke hørt hvordan kropp kommenteres i Korea! Da er norge ikke noe i forhold!!

Anonymkode: 07351...b38

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...