Gå til innhold

18 km reisevei til skole -

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp meg å tenke. Hva skal jeg gjøre?

Jeg må flytte for å få råd til å kjøpe bolig, og må flytte 18 km unna for å få råd til noe til meg og mitt barn. Noe som ikke er et kott. Bor i dyrt område..

Jeg skal se på en leilighet i et veldig barnevennlig område men det er langt unna. Jeg må da skysse mitt barn til og fra skole. Turen er hovedsakelig motorvei og vil ta 15 minutter en vei, men jeg tenker det kan være vanskelig trafikk der om morgenen.

Tror dette det hadde gått greit? har ikke råd til noe annet nærmere.

Anonymkode: 71c04...021

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere bor 18 km unna skolen, har barnet krav på skoleskyss. 

Anonymkode: 784ae...0e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at det er i samme skolekrets. 

Tenk ut om det er mulig for barnet etterhvert å frakte seg selv med venner hjem til dere, det er viktig for barn når de vokser opp, både for selvstendigheten og for det sosiale. 

Anonymkode: e76de...b7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare pass på at det er i samme skolekrets. 

Tenk ut om det er mulig for barnet etterhvert å frakte seg selv med venner hjem til dere, det er viktig for barn når de vokser opp, både for selvstendigheten og for det sosiale. 

Det er så klart ikke samme skolekrets. Vi kjører forbi kanskje 4 skolekretser på veien. 

Han får ikke ha med venner helt ut dit, desværre. det tar 20 minutter å kjøre på motorveien..

Men faren bor i skolekretsen. 

Jeg tenkte faktisk at vi kunne omrokkere litt på samværet, slik at han får flere skoledager med faren, og helg pluss et par skoledager med meg. Da kan han ha med venner hjem. Men greia er tror jeg at pappaen ikke pleier å ha med venner hjem så mye.

Men det kan nok forandre seg når barnet blir større.

Skrevet

Ser ikke at det skal være et stort problem om du legger deg på tilbudssiden og tilbyr deg å kjøre barn og barnas venner frem og tilbake. Det er det de har gjort de foreldrene som ikke har hatt råd eller funnet noe her i vår bydel, så når de har flyttet er de veldig på tilbudssiden når de kommer til henting og kjøring. 

Du sier han ikke får ha med  venner "ut dit", 20 minutter på motorveien er jo ikke så mye?

Hvis det er slik at det er sjelden barnet får ha med venner når hen er hos far så er det jo meningsløst å omrokkere på samværet..? Hvor gammel er barnet? Her har det vært vanlig å dra med venner hjem flere ganger i uken siden siste året i barnehagen og nå i 4 klasse så har vi barn gående inn og ut hele dagen. 

Uansett så tenker jeg jo at han vil få venner i nabolaget der du bor og så han vil jo få flere å spille på men som sagt så ville jeg lagt opp til at han fikk ha med venner hjem og til deg og selvsagt og far. Det er jo helt vanlig når de er i skolealder at de har mye besøk og er ute å flyr med venner.

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden):

Ser ikke at det skal være et stort problem om du legger deg på tilbudssiden og tilbyr deg å kjøre barn og barnas venner frem og tilbake. Det er det de har gjort de foreldrene som ikke har hatt råd eller funnet noe her i vår bydel, så når de har flyttet er de veldig på tilbudssiden når de kommer til henting og kjøring. 

Du sier han ikke får ha med  venner "ut dit", 20 minutter på motorveien er jo ikke så mye?

Hvis det er slik at det er sjelden barnet får ha med venner når hen er hos far så er det jo meningsløst å omrokkere på samværet..? Hvor gammel er barnet? Her har det vært vanlig å dra med venner hjem flere ganger i uken siden siste året i barnehagen og nå i 4 klasse så har vi barn gående inn og ut hele dagen. 

Uansett så tenker jeg jo at han vil få venner i nabolaget der du bor og så han vil jo få flere å spille på men som sagt så ville jeg lagt opp til at han fikk ha med venner hjem og til deg og selvsagt og far. Det er jo helt vanlig når de er i skolealder at de har mye besøk og er ute å flyr med venner.

Tusen takk snille deg for en hyggelig kommentar. Pappaen er veldig opptatt. det er nok mer besøk her hos meg i den lille leiligheten en der.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Men det å kjøre venner og sånn ser jeg for meg at jeg kan ordne! Men jeg har jo fulltidsjobb og må passe på at jeg får gjort alt jeg skal også. 

Kanskje er ikke 20 minutter kjøring på motorveien så mye? barnet er 8. 

Og ja det er et veldig barnevennlig nabolag. Det er plen og lekeplass rett utafor leiligheten og skole rett ved. Så massevis av barn, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det bør gå greit så lenge du er villig til å kjøre barnets venner fram og tilbake. Og er forberedt på at barnet kanskje vil ønske å bo mest hos far når h*n blir større og venner blir viktigere enn foreldrene. 

Anonymkode: 56392...581

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk snille deg for en hyggelig kommentar. Pappaen er veldig opptatt. det er nok mer besøk her hos meg i den lille leiligheten en der.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Men det å kjøre venner og sånn ser jeg for meg at jeg kan ordne! Men jeg har jo fulltidsjobb og må passe på at jeg får gjort alt jeg skal også. 

Kanskje er ikke 20 minutter kjøring på motorveien så mye? barnet er 8. 

Og ja det er et veldig barnevennlig nabolag. Det er plen og lekeplass rett utafor leiligheten og skole rett ved. Så massevis av barn, ja.

Jeg tror ikke dette blir et problem altså, det viktigste er at du får deg en fast plass og bo, det tjener både du og barnet på. Og så lenge du stiller opp med kjøring når han vil ha besøk så tror jeg det kommer til å gå over all forventning. Det er jo ikke slik at han må ha besøk hver dag heller, men når det passer seg slik.

Hvis han liker gaming og slikt så ville jeg, hvis dere ikke allerede er i gang med det introdusert han for PokemonGo, da treffer man lett andre barn i nabolaget og da kan han få relasjoner der og så slipper du mye kjøring.. :P Eller bare få han til å ta seg en tur og to ut, han treffer nok raskt noen han kan være med der og. Eller så kan du jo og melde han opp på en fritidsaktivitet eller noe som passer i nærheten av der dere bor, jo raskere han får seg et nettverk der jo lettere blir det. 

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke dette blir et problem altså, det viktigste er at du får deg en fast plass og bo, det tjener både du og barnet på. Og så lenge du stiller opp med kjøring når han vil ha besøk så tror jeg det kommer til å gå over all forventning. Det er jo ikke slik at han må ha besøk hver dag heller, men når det passer seg slik.

Hvis han liker gaming og slikt så ville jeg, hvis dere ikke allerede er i gang med det introdusert han for PokemonGo, da treffer man lett andre barn i nabolaget og da kan han få relasjoner der og så slipper du mye kjøring.. :P Eller bare få han til å ta seg en tur og to ut, han treffer nok raskt noen han kan være med der og. Eller så kan du jo og melde han opp på en fritidsaktivitet eller noe som passer i nærheten av der dere bor, jo raskere han får seg et nettverk der jo lettere blir det. 

Det var gode tips dette. Supert. :) lurt med pokemon go..kansje han burde få egen telefon når vi skifter leilighet. 

Jeg synes 18 km er så langt. Men vi trenger plassen. Jeg hater også å kjøre bil men..det må jeg bare bli vant til. Han må få eget rom og jeg vil gjerne komme meg inn på boligmarkedet igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var gode tips dette. Supert. :) lurt med pokemon go..kansje han burde få egen telefon når vi skifter leilighet. 

Jeg synes 18 km er så langt. Men vi trenger plassen. Jeg hater også å kjøre bil men..det må jeg bare bli vant til. Han må få eget rom og jeg vil gjerne komme meg inn på boligmarkedet igjen. 

Telefon tenker jeg er et must i den alderen der, både for pokemon go og kunne ringe når du vil ha barnet hjem når han er ute. 😄 Du blir raskt vant til å kjøre den ruta der, det er jo egentlig bare positive ting knyttet til dette. Dere får en egen plass å bo som bare er deres, barnevennlig område, han får eget rom og muligens en telefon.. Dette blir bra. :nigo: 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil først si at det hjelper ikke at far bor i skolekretsen hvis barnet har bostedsadresse hos deg. Det skal dessverre ofte gode grunner til for at man får lov å fortsette på en skole utenfor egen skolekrets, og særlig hvis skolen allerede er full. Jeg ville absolutt sjekket med skolen og kommunen først for å være sikker på at barnet kan beholde skoleplass, evt ordnet det slik at det er far som er bostedsforelder.

Jeg tror dessverre barnet ditt kan føle seg utenfor når alle de andre i klassen bor i gangavstand fra hverandre og ikke han. Det kan bli tungvint når alt av besøk til ditt barn må planlegges og avtales på forhånd mens alle de andre vennene kan man bare stikke bort når som helst. Det er kjempefint at du er på tilbudssiden, men jeg tror du vil oppleve at dette blir ganske upraktisk for barnet ditt likevel. Du bør også ha i bakhodet at barnet, når det blir litt eldre, vil kunne ønske å bo hos far fordi det er nærmere skole og venner. Jeg mener ikke å være så negativ, men jeg tror ikke foreldre alltid forstår hvor viktig nærmiljøet og nærhet til skole og venner er for barn.

Anonymkode: 1cf4b...9cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vil først si at det hjelper ikke at far bor i skolekretsen hvis barnet har bostedsadresse hos deg. Det skal dessverre ofte gode grunner til for at man får lov å fortsette på en skole utenfor egen skolekrets, og særlig hvis skolen allerede er full. Jeg ville absolutt sjekket med skolen og kommunen først for å være sikker på at barnet kan beholde skoleplass, evt ordnet det slik at det er far som er bostedsforelder.

Jeg tror dessverre barnet ditt kan føle seg utenfor når alle de andre i klassen bor i gangavstand fra hverandre og ikke han. Det kan bli tungvint når alt av besøk til ditt barn må planlegges og avtales på forhånd mens alle de andre vennene kan man bare stikke bort når som helst. Det er kjempefint at du er på tilbudssiden, men jeg tror du vil oppleve at dette blir ganske upraktisk for barnet ditt likevel. Du bør også ha i bakhodet at barnet, når det blir litt eldre, vil kunne ønske å bo hos far fordi det er nærmere skole og venner. Jeg mener ikke å være så negativ, men jeg tror ikke foreldre alltid forstår hvor viktig nærmiljøet og nærhet til skole og venner er for barn.

Anonymkode: 1cf4b...9cf

Jeg forstår alt dette. Men da greier jeg ikke å komme meg inn på boligmarkedet om jeg skal bli her.  

Jeg må nok skifte barnets adresse til far ja, det er bare da jeg kan få rett på skyss til barnet. Og barnets far vil jo bo i området. Det er derfor jeg lurer på om det hadde vært fint å skifte samvær litt slik at jeg har mer helger, og pappaen har mer i ukene. Da er barnet mer i nærheten av sine venner i ukene og kan leke med dem. Føler også at dette er mer fair da far har fått mulighet til å fokusere på karriere i når barnet var baby og gjennom barnehage alderen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De dagene han er hos deg, hvordan tenker du å gjøre det om du jobber fulltid? Hvordan skal han komme seg til og fra skolen? Går det kollektivt han kan ta? I såfall kan jo venner være med på samme rute. 

Om du kjører og henter, skolen varer fra 8.30-13.30, men du jobber fra 8-16, hvordan tenker du å ordne det? 

Hvis du bytter bostedsadresse til far så vil han kunne beholde skoleplassen. Men jeg tror ikke du bør ta for gitt at gutten får skoleskyss gratis hjem til deg, kun til det huset han har bostedsadresse på.

I utgangspunktet tror jeg det går helt fint om du er flink til å kjøre til/fra venner og fritidsaktiviteter. Men barn bør kunne komme seg på skolen for egen maskin, enten kollektivt eller med sykkel/gå. 

Kan det være ok å bytte skole da? Eller blir det samme utfordringer med pappaen?  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du bytter bostedsadresse til far så vil han kunne beholde skoleplassen. Men jeg tror ikke du bør ta for gitt at gutten får skoleskyss gratis hjem til deg, kun til det huset han har bostedsadresse på.

Hvor har du dette fra da? Jeg har snakket med skole og kommune og de sa at han ville få skyss så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Kanskje lurt å spre info basert på gode kilder, eller? :) 

Jeg må ha hjemmekontor de dagene jeg har han, og kjøre og hente for å greie det. For å si det slik. eller så må han dra til pappaen etter skolen og være der til jeg henter han etter jobb. Går det ikke må jeg ha redusert samvær når han har skole..eller han går til far og jeg henter på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...