AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Inspirert av denne tråden. Er det noen her som har jobbet/jobber i skolen, eller kjenner noen som har jobbet på skole, som har noe juicy informasjon de kan dele? Gjerne noe som føles eller høres «ulovlig» ut å si høyt. Har skolevesnet kontroll faglig og psykososialt? Fungerer ledelsen? Hvordan står det egentlig til i norsk skole? Ville du sendt ditt eget barn dit du jobber? Anonymkode: 95227...076
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Landets videregående skoler (og grunnskolen i oslo) har bestilt et datasystem til 560 millioner kroner. Dette systemet er helt horribelt og fungerer ikke. Og det verste av alt er at vi må legge om undervisningen vår, fordi datasystemet takler det ikke. Språkturer? Niks Aktivitetetsdager? Nei Bli-kjent-dager? Neida Skidager? Glem det Dette går ikke inn i vismas timeplan. Det kan ikke føres i systemet. Og da kan vi ikke lenger ha det. Dere aner ikke hvor mange timer hver lærer nå bruker på å bare klikke på ting som må registreres i datasystemet. For hver klasse jeg har, bruker jeg 120 min to ganger i året for å registrere at jeg har hatt fagsamtale med elevene. Jeg skriver ingenting. Jeg bruker 120 min i halvåret pr klasse på å klikke på bokser i datasystemet for å huke av at jeg har snakket med elevene mine. Dette gjør (eller skal gjøre når de får gleden til å møte Visma in school) alle vgs lærere i landet. Tenk hvor mange årsverk det er! Som vi kunne brukt til å faktisk snakke med elevene! Men nå skal ALT loggføres og noteres og dokumenteres. I et system som ikke er laget for det og som ikke en gang var klart da de rullet det ut. Vi kan ikke hjelpe elevene i systemet, for vi har ingen mulighet til å se hva elevene ser. Og ledelsen vet ikke hva vi ser. (I de fleste andre systemer har man mulighet til å se hvordan programmet ser ut for de med lavere tilgang. Men ikke i systemet til 560 millioner) De har også laget en app. I den kan man se sin egen timeplan. Og kun det. Anonymkode: 21060...269 10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): datasystem til 560 millioner kroner. Dette systemet er helt horribelt og fungerer ikke. Visma? Anonymkode: 63239...205 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Landets videregående skoler (og grunnskolen i oslo) har bestilt et datasystem til 560 millioner kroner. Dette systemet er helt horribelt og fungerer ikke. Og det verste av alt er at vi må legge om undervisningen vår, fordi datasystemet takler det ikke. Språkturer? Niks Aktivitetetsdager? Nei Bli-kjent-dager? Neida Skidager? Glem det Dette går ikke inn i vismas timeplan. Det kan ikke føres i systemet. Og da kan vi ikke lenger ha det. Dere aner ikke hvor mange timer hver lærer nå bruker på å bare klikke på ting som må registreres i datasystemet. For hver klasse jeg har, bruker jeg 120 min to ganger i året for å registrere at jeg har hatt fagsamtale med elevene. Jeg skriver ingenting. Jeg bruker 120 min i halvåret pr klasse på å klikke på bokser i datasystemet for å huke av at jeg har snakket med elevene mine. Dette gjør (eller skal gjøre når de får gleden til å møte Visma in school) alle vgs lærere i landet. Tenk hvor mange årsverk det er! Som vi kunne brukt til å faktisk snakke med elevene! Men nå skal ALT loggføres og noteres og dokumenteres. I et system som ikke er laget for det og som ikke en gang var klart da de rullet det ut. Vi kan ikke hjelpe elevene i systemet, for vi har ingen mulighet til å se hva elevene ser. Og ledelsen vet ikke hva vi ser. (I de fleste andre systemer har man mulighet til å se hvordan programmet ser ut for de med lavere tilgang. Men ikke i systemet til 560 millioner) De har også laget en app. I den kan man se sin egen timeplan. Og kun det. Anonymkode: 21060...269 Takk for den infoen. Det er jo helt horribel sløsing med ressurser! Anonymkode: 95227...076
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Visma? Anonymkode: 63239...205 Ja. (Jeg skrev det et par ganger i innlegget. Men kjente jeg ble sint av bare ordet. ) Anonymkode: 21060...269 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Jeg jobber ikke i skolen, men har hørt en vandrehistorie. De skulle ha presentasjoner om et selvvalgt emne og en elev hadde valgt «Turboneger». Læreren spurte da «Hva er det du liker så godt med bandet Turboneger?». Flere elever klaget til rekror, og læreren ble kalt inn til en samtale og fikk tilsnakk som om hun var en høyreekstrem rasist «fordi hun hadde brukt ordet neger». Anonymkode: 95227...076 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Har jobbet på to forskjellige skoler, to forskjellige steder i landet. På begge skolene husker jeg det var elev med diagnose. Begge elevene satt bare på ipaden og så på YouTube/ spilte spill HELE dagen. Skolen skal jo inkludere alle barn, og alle barn har rett til å gå på nærskolen i en vanlig klasse. Det var altså tanken med begge elevene. Men de klarte jo ikke å følge undervisningen. For å få de til å holde fred, fikk de sitte med ipaden. Selv mener jeg at de burde fått et helt annet opplæringstilbud. Jeg var vikar som "assistent" til den ene eleven et par ganger. Og jeg ble gal av å sitte der i timesvis og bare passe på eleven og høre dataspillyder konstant. Disse elevene hadde ikke lærevansker, de var normalt intelligente, men slet med andre ting som gjorde at det var vanskelig å følge undervisningen. Siden de ikke hadde lærevansker, fikk de ikke rett til spesialpedagog eller tilrettelagt opplæring. De skulle være i vanlig klasse og følge vanlig undervisning! Håpløst. Fikk beskjed om å ikke ta fra elevene ipad, for da ble de voldelige eller stakk av. Anonymkode: 5bb48...4da 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Jeg jobber i en kommune som har brukt mye penger på et program vi skal gjøre "alt" i. Dette programmet har ikke fungert til annet enn å registrere fravær og dele ut ukeplaner i. Diverse verktøy i programmet fungerer ikke, og noen verktøy fungerer bare for enkelte lærere. Ting endres hele tiden "til det bedre" i programmet, med det resultatet at de funksjonene vi skal bruke plutselig ikke fungerer som før osv. Vi har kastet bort utallige timer i forsøket på å ta dette programmet i bruk fordi arbeidsgiver insisterer. Samtidig skal kommunen spare ganske mange millioner. Det betyr at vi konstant lever i redsel for å bli flyttet til en annen skole, noe som i praksis vil være det samme som å si opp ansatte (grunnet avstander er det svært vanskelig å pendle. På vinteren er veiene ofte stengt). Kommunen ser nemlig bare på elevtall og bankkonto. Vi føler at vi ikke kan miste flere lærere fra skolen nå. Elevene vil ikke få et godt nok tilbud om enda en lærer blir borte. Det tar på for lærere, ledelse, elever og foreldre når ting blir så usikkert. Jeg har selv bestemt meg for å søke jobb i en annen kommune etter neste skoleår pga. dette. Min stilling kommer da til å forsvinne (penger spart for kommunen), og skolen vil da bl.a. stå uten kvalifisert matte- og naturfagslærer. Dette kan kommunen gjøre siden fristen for å oppfylle de nye kompetansekravene er utsatt til 2025. De lærerne som er igjen, har ikke akkurat de beste forutsetningene for å undervise ungdomstrinnet i disse fagene. Kommunen sparer jo penger, så da er alt greit. Ellers er psykososialemiljøet på skolen veldig bra. Det er veldig gjennomsiktig miljø på godt og vondt. Vi ser veldig raskt om noen elever ikke har det helt greit etc.. Anonymkode: 2640f...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Jeg har tidligere jobbet som vikar i skolen, og er overrasket over hvor ulike klassene er, og hvilken rolle klassen din spiller for utdanningen din. I «rolige» klasser kom vi gjennom opplegget, hadde tid til faglige diskusjoner, elevarbeid osv. I mer utfordrende klasser kan jeg med hånden på hjertet si at det var ganske mange dager i måneden hvor ingen i klasserommet lærte noe som helst. All tid gikk til å løpe etter elever som kaster stoler, melk, slår både lærer og medelever, skriker, stikker medelever med blyant, stjeler sakser og klipper både gardiner og medelevers hår, kaster skolepcer i gulvet, løper ut av klasserommet, utfører hærverk på biler på parkeringsplassen osv. Mens den ene læreren eller både lærer og assistent må løpe etter elever, blir resten av klassen sittende og tegne eller se på nrk super, gjerne nærmest hele dagen. Jeg trivdes veldig godt på mange områder i skolen, men før det blir satt inn nok ressurser, og/eller disse elevene blir tatt ut av klasserommet så de ikke kan ødelegge dag etter dag for medelevene nekter jeg å dra tilbake. Anonymkode: 0bdd9...d7b 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 Jeg kan rapportere om dedikerte lærere, som jobber helg og kveld for å nå over stadig nye oppgaver. Om kontaktlærere som på 1 time i uka presser inn 1 time med barnevern, 2 timer bup, en runde med helsesykepleier, elevsamtaler med 5 elever som sliter osv osv Anonymkode: c42e7...a7c 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Landets videregående skoler (og grunnskolen i oslo) har bestilt et datasystem til 560 millioner kroner. Dette systemet er helt horribelt og fungerer ikke. Anonymkode: 21060...269 Det er egentlig helt absurd at det ikke er mulig å lage et noenlunde brukervennlig datasystem for skoler? Vi bruker ikke Visma, men et annet system som også er helt elendig og veldig lite intuitivt. Bare å finne ut hvor mange anmerkninger en elev har er en liten oppdagelsesferd i systemet som involverer masse klikk og er umulig å skjønne uten at man sjekker brukermanualen. Det skal også nevnes at vi tidligere brukte et annet system, som jeg syntes var sjokkerende dårlig da jeg begynte, men som faktisk var bedre enn det vi bruker når. Høres også ut som Visma er ENDA verre. Ellers har jeg dessverre ikke så mye juicy å komme med. De aller fleste kollegaene mine er hardtarbeidende mennesker som strekker seg meget langt for at elvene skal ha best mulig skolehverdag (mye lenger enn da jeg gikk på skolen selv). Ledelsen gjør sitt beste for å sjonglere økonomi og krav fra skoleeier med de ansattes og elevenes beste. Anonymkode: bf604...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Skolesystemet er så ødelagt at jeg vil fraråde alle til å bli lærer. Staten har ødelagt dette fullstendig, man har ikke tid til elevene lenger. Anonymkode: a5e24...e9f 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Ja. (Jeg skrev det et par ganger i innlegget. Men kjente jeg ble sint av bare ordet. ) Anonymkode: 21060...269 Vi bruker Visma der jeg jobber også (ikke utdanningsinstitusjon), og faktum er at programmet de utviklet ikke er tilpasset vår faktiske arbeidshverdag i det hele tatt. At denne bedriften får fortsette å levere tjenester til store institusjoner er meg en gåte, forvjeg har enda til gode å se at de lager et system som fungerer i praksis. Anonymkode: 41985...e6a 5
Kjetil E Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Visma? Anonymkode: 63239...205 Visma er kanskje ukjent for folk flest. Men er et norsk IT selskap med over 1 million kunder over hele Europa og 11.000 ansatte. Ikke så veldig kjent men faktisk et stort selskap. De som har vært borti det har nok mest sannsynlig vært det gjennom programvare. I tillegg er firmaet medsponsor på sykkellaget Jumbo-Visma som sykler på øverste nivå. Med norske Tobias Foss på laget som ble nr 9 sammenlagt i årets Giro d Italia. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Kjetil E skrev (1 minutt siden): Visma er kanskje ukjent for folk flest. Men er et norsk IT selskap med over 1 million kunder over hele Europa og 11.000 ansatte. Ikke så veldig kjent men faktisk et stort selskap. De som har vært borti det har nok mest sannsynlig vært det gjennom programvare. I tillegg er firmaet medsponsor på sykkellaget Jumbo-Visma som sykler på øverste nivå. Med norske Tobias Foss på laget som ble nr 9 sammenlagt i årets Giro d Italia. De har jo lønnssystemer blant annet. Kanskje det funker til det. Det vet jeg ikke Men det funker ikke til skolebruk. Og det verste er jo at skolen da må endre på hverdagen vår, for datasystemet takler ikke en vanlig skolehverdag. Man kan jo ikke kjøpe et datasystem som ikke virker, og så bare kreve at brukeren endrer arbeidsmetodene sine, slik at arbeidsmetoden passer inn i datasystemet... Det skal jo være omvendt, at systemet er tilpasset kjøperen. Anonymkode: 21060...269 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har jobbet på to forskjellige skoler, to forskjellige steder i landet. På begge skolene husker jeg det var elev med diagnose. Begge elevene satt bare på ipaden og så på YouTube/ spilte spill HELE dagen. Skolen skal jo inkludere alle barn, og alle barn har rett til å gå på nærskolen i en vanlig klasse. Det var altså tanken med begge elevene. Men de klarte jo ikke å følge undervisningen. For å få de til å holde fred, fikk de sitte med ipaden. Selv mener jeg at de burde fått et helt annet opplæringstilbud. Jeg var vikar som "assistent" til den ene eleven et par ganger. Og jeg ble gal av å sitte der i timesvis og bare passe på eleven og høre dataspillyder konstant. Disse elevene hadde ikke lærevansker, de var normalt intelligente, men slet med andre ting som gjorde at det var vanskelig å følge undervisningen. Siden de ikke hadde lærevansker, fikk de ikke rett til spesialpedagog eller tilrettelagt opplæring. De skulle være i vanlig klasse og følge vanlig undervisning! Håpløst. Fikk beskjed om å ikke ta fra elevene ipad, for da ble de voldelige eller stakk av. Anonymkode: 5bb48...4da Da tar jeg det for gitt at du meldte videre oppover i systemet for brudd på opplæringsloven. Det er du pliktig til. Får du ikke gehør hos rektor må du gå videre oppover i systemet. Anonymkode: f5d69...421 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 Etter å ha lest dette lurer jeg på hvorfor dere ikke har streiket (mer!) tidligere. Hold på lenge. Dette er jo ikke greit for alle de med unger i skolen. Eller for lærerene. Se til AML og kjør på! Anonymkode: 2378f...505 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 Veldig mange skoler har ikke godkjente skolebygg. Mange som ikke har nyere skoler tilbringer masse tid hver dag i mugg, dårlig luftkapasitet, ofte ikke godt nok oppvarmet på vinteren så noen ganger må elevene bli sendt hjem. Skolen der mine barn går har pr nå ikke plass nok til alle elever så de må benytte noen av ungdomsskolens rom. Biblioteket på skolen må benyttes som klasserom, flere lærere har ikke egne/delte/godkjente plasser å arbeide på i plantid. Ikke har de mat og helserom eller egne k/h rom. Ikke nok toaletter i forhold til antall elever. Og dette gjelder flere skoler jeg har vært på (i praksis). Men mange lærere er helt herlige, de gjør virkelig mye for å prøve så godt de kan å se hver enkelt elev, være der og støtte opp rundt dem. Lager flotte planer, mye arbeid med håndtering av episoder på skolen, støtte opp om gode miljøer og rett og slett - de gjør så godt de kan! De er menneskelige, så jeg ser at det noen dager kan glippe innimellom, har inniblant blitt glemt å sende med en leksebok eller to ila året, men det er ikke noe å klage på for min del. For jeg ser hvor mye de prøver å få til hver eneste dag. (Og jeg er jo tidenes mest glemsk forelder så jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet dra dit for å levere skiftetøy, ipad, skolebøker osv selv, så jeg kan absolutt ikke klage på lærerne for en liten glipp!) ☺️ Men så igjen så har man lærere som kanskje burde vurdert å gå av med pensjon, evt annet yrke. Men det er jo en annen diskusjon, man er forskjellige som mennesker og ikke alle burde hatt en jobb med barn. Anonymkode: 382e6...2cb
Kjetil E Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De har jo lønnssystemer blant annet. Kanskje det funker til det. Det vet jeg ikke Men det funker ikke til skolebruk. Og det verste er jo at skolen da må endre på hverdagen vår, for datasystemet takler ikke en vanlig skolehverdag. Man kan jo ikke kjøpe et datasystem som ikke virker, og så bare kreve at brukeren endrer arbeidsmetodene sine, slik at arbeidsmetoden passer inn i datasystemet... Det skal jo være omvendt, at systemet er tilpasset kjøperen. Anonymkode: 21060...269 Jeg kan ikke si jeg kjenner til systemet, har aldri vært borti Visma selv. Ble bare inntresert i å finne ut hva slags bedrift dette var den gang jeg ble klar over at et norsk (og ganske ukjent firma) var med som en av to hovedsponsorer på et sykkellag på aller øverste internasjonale nivå. Men er en ganske kjent sak at når bedrifter skifter datasystemer så er det ofte mye krøll og ekstra arbeid for de som bruker disse systemene. Har inntrykk av at det er ganske vanlig.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 Jeg har en: På skolen vår bruker ledelsen taushetsplikten som et verktøy til å bedrive splitt og hersk-taktikk overfor kritiske foreldre. I kombinasjon med at skolen instruerer foreldrene til å primært ta ting enkeltvis ved å kun forholde seg til skolen og kommunisere ros og ris direkte dit, bygger ledelsen en mekanisme der ethvert innspill kan forsvinne uten at andre foresatte får innsyn i at et problem er utbredt. For eksempel hevder rektor nærmest på refleks at «dette har vi ikke fått noen reaksjoner på tidligere», selv i situasjoner der vi som både er ansatte og foreldre godt vet at akkurat samme problemstilling har vært tatt opp mange ganger før, både over tid og samtidig av mange ulike foresatte. Vår skole sosialiserer foreldre inn i den ønskede kulturen for skole-hjem-samarbeidet, og har en meget hard linje hva gjelder alt de betegner som «baksnakking», der ledelsen også inkluderer samtaler og koordinering foresatte imellom som barna uansett aldri får innsyn i. Og ansatte forventes å holde munn om det som skjer, i en utstrekning som har ført til at selv gamle travere som egentlig kjører sitt eget løp er nøye med at «nå skal jeg gi deg et tips, men dette vil jeg ikke siteres på overfor ledelsen.» Hvert år får enkelte foreldre snusen i at jo, flere andre har faktisk tatt opp akkurat det samme som dem, men ledelsen lyver om det og avfeier alt. Det dreier seg da om brudd på opplæringsloven, GDPR, ren juss ellers, samt etiske ting der det finnes retningslinjer som ledelsen ignorerer fordi de slipper unna med det. Dette fører til at foreldrenes tillit til skolen forvitrer. Anonymkode: bc55e...fbc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå