Gå til innhold

Ville ta med ungene på fjelltur i sommer, barnemor fly forbanna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 21.40):

Jeg og samboer ville ta med stebarna og vårt felles barn på fjelltur i sommer. Turen varer 7 dager. Planen er å gå fra hytte til hytte. Den er anbefalt for barn fra 9- 12 år, som er midt i blinken for alle 3 barna. Vi tenkte at dette er perfekt familieferie i dette korona - året. Stebarna var veldig negative når vi sa det til dem, men samboer tenkte det vil gå seg til. Nå har barnemor ringt og sagt at dette må vi ikke finne på å gjøre, begge barna gruer seg til ferien nå pga denne turen. De liker ikke sånt og vil aller helst bo på hotell i ferien, ikke hytter. Og at de anser som tortur å gå i 10-15 km hver dag. Barnemor sier seg enig med sine unger, og sier at dette gjør vi kun for å "trykke ungene hennes ned" og få dem til å føle seg mindre verdt :murvegg:

Samboer er også sur og sa at det blir enten denne ferien her, ellers så blir vi hjemme. Og da vil han koble ut Internett når de er her. Så drar vi heller på tur de ukene stebarna er hos barnemor.  Dette gjorde barnemor enda mer forbannet og hun sier at dette er mitt påfunn. Enda jeg ikke har pratet med henne en gang. 

Hva bør vi gjøre her? Dette blir feil uansett hva vi gjør...

Anonymkode: 053b7...ac5

7 dager fjelltur er MYE om man ikke har vært med før. Det er tungt å gå mange kilometer i ulent terreng :) 

Hva med en mellomting? En 2-dagers tur med mindre gåing og kanskje mer bading/lek ved hyttene? Jeg hadde med min søster på 12 i fjord, da gikk vi vell ikke mer enn 4 kilometer om dagen, sov i telt. Hadde masse godteri og digg, og sov lenge og koset oss så det skulle bli en opplevelse hun vil gjøre mer av! 

Anonymkode: 56618...e1e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det jo åpenbart at FAR har sviktet barna sine grovt. Ser at TS legger veldig mye skyld og ansvar for at barna er late, overvektige og generelt ufordragelige på MOR. Dette til tross for at barna i årevis har levd med en 50/50 deling, som betyr at FAR har like mye ansvar for barna som det mor har. FAR burde tatt grep for lenge siden om han mener det er så viktig med fjellturer. Å ta med unger på 3-5 år på sånt og skape gode minner - det er ikke så vanskelig. Man kan - i verste fall - ta de under armen og ta de med seg. De er som regel også letter å avlede, så lange dager med sutring og negativitet er mindre relevant. 

Når ungene derimot har blitt så store som de er nå, ja da er det en helt annen skål. De har naturligvis mye klarere formening om hva de vil/ikke vil, og de er ikke så lette å avlede ifht negativitet/sutring. 

Så TS: her må FAR gå i seg selv, hva har han egentlig gjort i de 10?? årene han og mor har hatt delt bosted på ungene? Hvor mye ansvar har han egentlig tatt for at ungene skal få en god oppvekst, tross mindre gode rammevilkår? Hva har han gjort for å motvirke overvekt og latskap? Når man har ungene halve tiden så har man gode muligheter til å påvirke. Eller har han bare vært sånn typisk 50% far som mener at «det-er-så-synd-på-barna-at-jeg-ikke-vil-belemre-de-med-oppdragelse», som jeg har inntrykk av at en god del er. Eller så opptatt med sin nye familie at han ikke gidder ta det store ansvaret han har for sine  barn som «bare» er der halve tiden. 

Det er selvsagt ikke enkelt hvis barnas mor har helt andre verdier/holdninger til friluftsliv og mat enn far, men det er likefullt FARs ansvar å bygge en såpass god relasjon til SINE barn at den situasjonen dere er i nå, ikke burde forekommet. Da mener jeg ikke 7-dagers fjelltur, men det rundt - med negative, sure, spilleavhengige barn, som er overvektige go late og ikke vil noenting. Hadde det rundt vært på plass ville det fortsatt ikke vært noen god idee med den turen som bare tres nedover hodet på barna og så da med trusler om at da blir vi bare hjemme uten internett, når ungene ikke jubler…… Tyder ikke på en voksen, ansvarlig far, men på en som ikke gidder ta det arbeidet det faktisk er å ha et godt og skikkelig forhold til sine barn. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Turen er for ambisiøs om ungene ikke er vant med så lange turer. Dere må jobbe opp nivået. Kortere dagsetapper, færre dager.

Anonymkode: a8d54...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnemor har INGENTING med hva dere planlegger i deres ferier.

Anonymkode: 9b5a8...e8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (18 minutter siden):

Her er det jo åpenbart at FAR har sviktet barna sine grovt. Ser at TS legger veldig mye skyld og ansvar for at barna er late, overvektige og generelt ufordragelige på MOR. Dette til tross for at barna i årevis har levd med en 50/50 deling, som betyr at FAR har like mye ansvar for barna som det mor har. FAR burde tatt grep for lenge siden om han mener det er så viktig med fjellturer. Å ta med unger på 3-5 år på sånt og skape gode minner - det er ikke så vanskelig. Man kan - i verste fall - ta de under armen og ta de med seg. De er som regel også letter å avlede, så lange dager med sutring og negativitet er mindre relevant. 

Når ungene derimot har blitt så store som de er nå, ja da er det en helt annen skål. De har naturligvis mye klarere formening om hva de vil/ikke vil, og de er ikke så lette å avlede ifht negativitet/sutring. 

Så TS: her må FAR gå i seg selv, hva har han egentlig gjort i de 10?? årene han og mor har hatt delt bosted på ungene? Hvor mye ansvar har han egentlig tatt for at ungene skal få en god oppvekst, tross mindre gode rammevilkår? Hva har han gjort for å motvirke overvekt og latskap? Når man har ungene halve tiden så har man gode muligheter til å påvirke. Eller har han bare vært sånn typisk 50% far som mener at «det-er-så-synd-på-barna-at-jeg-ikke-vil-belemre-de-med-oppdragelse», som jeg har inntrykk av at en god del er. Eller så opptatt med sin nye familie at han ikke gidder ta det store ansvaret han har for sine  barn som «bare» er der halve tiden. 

Det er selvsagt ikke enkelt hvis barnas mor har helt andre verdier/holdninger til friluftsliv og mat enn far, men det er likefullt FARs ansvar å bygge en såpass god relasjon til SINE barn at den situasjonen dere er i nå, ikke burde forekommet. Da mener jeg ikke 7-dagers fjelltur, men det rundt - med negative, sure, spilleavhengige barn, som er overvektige go late og ikke vil noenting. Hadde det rundt vært på plass ville det fortsatt ikke vært noen god idee med den turen som bare tres nedover hodet på barna og så da med trusler om at da blir vi bare hjemme uten internett, når ungene ikke jubler…… Tyder ikke på en voksen, ansvarlig far, men på en som ikke gidder ta det arbeidet det faktisk er å ha et godt og skikkelig forhold til sine barn. 

Djeez. Skal si du tolker mye. Og overdriver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Turen er for ambisiøs om ungene ikke er vant med så lange turer. Dere må jobbe opp nivået. Kortere dagsetapper, færre dager.

Anonymkode: a8d54...6ef

Men hva hjelper det hvis de ikke vil uansett? Bare la de være feite og inaktive. Blir verst for dem selv.

Anonymkode: 140fd...fb0

• Liker 1
Skrevet

Mor er vel fly forbannet fordi hverken far eller TS tar hensyn til barna.  Det er veldig tydelig at dere forskjellsbehandler  de i forhold til fellesbarnet, som jeg forstår er i samme alder. 

På meg så virker det som at dere straffer barna pga mor - men hvorfor har dere ikke klart å vekke interessen for aktivitet til disse barna, slik du sier deres felles barn har ?

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis barna er hos dere 50/50 må jeg stille det samme spørsmålet som @regine: hvor har far vært mens barna hans ble stadig mer overvektige?

Hvis det derimot er kun "vanlig" samværsordning forstår jeg at det er verre å påvirke i større grad. Alle mine svar har vært basert på at det kun var helgesamvær.

Hvis ungene ikke kan delta i gym på skolen må jo begge foreldre inn til samtale med helsepersonell der det faktisk snakkes alvorlig om dette og hvor viktig det er at begge foreldre støtter opp om et opplegg uten å snakke den andre ned.

Det betyr imidlertid ikke et helvetes opplegg i 7 dager for barn som verken liker eller er vant med fysisk aktivitet.

Jeg foreslår at far tar initiativ til at barna blir utredet for og får tilbud om overvektsbehandling i spesialisthelsetjenesten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og du er TS? Som ikke hadde noe annet å melde? Vel, vel, sier det meste…..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 17.34):

Ja, jeg er enig :) Jeg har ingen intensjoner om å tvinge stebarna med på fjelltur. Men ønsker å oppmuntre til en mer aktiv livsstil. Barna er som sagt overvektige og det er utelukkende pga inaktiv livsstil og usunn mat. 

Nå legges det opp til konflikt her igjen. Stebarna er her og mannen vil på telttur fra lørdag til søndag. Stebarna nekter. Innimellom får jeg lyst til å flytte ut :( Det er snakk om å gå 3 km hver vei. Barna trenger ikke å bære annet enn vannflaske og litt tøy. Mannen maser og ungene er sure. 

Anonymkode: 053b7...ac5

Men hvorfor legger han opp til tur med 3 km gåing hver vei? Om dere ønsker å få barn som er glade i friluftsliv må dere begynne i det små. Bare å sove i telt er nytt og utfordrende. Kanskje ta første natt på en campingplass? Eller et sted i skogen man kan kjøre til? Så får de oppleve å sove i telt, være ute etc på deres premisser. 
Er ellers enig med de andre her, overvekt styres av kosthold og ikke aktivitet, selv om kroppen har godt av å være aktiv 😊

Anonymkode: abfa5...b5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hun gjør jo ikke det.

Denne situasjonen har ikke oppstått over natten, det har utviklet seg over år.

Disse ungene har blitt svikta av voksenpersoner lenge.

Å plutselig nå skulle bli ‘superpappa’ som skal gjøre alt rett funker ikke, når han ikke har god kontakt med ungene sine - men heller tyr til trusler, kjefting og smelling.

Dette er voksenskapt.

Da har det også løsninger som innebærer å se på voksnes oppførsel og tilnærming til disse barna.

For det skinner virkelig gjennom at disse guttene ikke blir inkludert i deres familie. Du har sagt det i rene ord, deres allerede planlagte ferie - uten tanke på disse guttenes ønsker og behov - var viktigere å gjennomføre, enn å finne på noe som passet alle barna i familien.

Anonymkode: 47d29...074

• Liker 6
Skrevet

Når barna nekter gym, så er det på tide å ta grep. Er det snakk om et par kg «valpefett» eller er det rett og slett fedme?

Disse barna trenger å oppleve mestring, og glede ved bevegelse. Har de alltid vært store, så har de antagelig aldri opplevd mestring i gym, og kanskje blitt ertet for det? Blir man valgt sist på lag, eller de andre i klassen klager høyt over å måtte være på lag med barnet feks, så vil dette selvfølgelig være med å føre til gymvegring.

Samme vil denne turen dere planlegger å gjøre virke mot sin hensikt. Disse barna vil høyst sannsynlig føle seg mye dårligere og latere enn dere, og kunne føle skam. Det bidrar ikke til turglede.

Prøv å let litt bakover, var det noe barna likte å drive med av aktivitet da de var yngre? Kan de få privattimer med gymlærer eller en personlig trener, i trygge omgivelser? Kanskje de egentlig drømmer om å kunne trikse med fotball, eller lære seg en TikTokdans?

Kan det være en ide å sjekke ut spillet Nintendo ring fit adventure, hvor barna må bruke kroppen i alle fall litt når de først spiller? Slik at de kan spille med far feks?

Kan dere involvere de i matlagingen når de er hos dere? La de få litt eierskap til det, og oppleve mestring, glede og stolthet over at de har laget feks litt sunnere taco til familien?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...