Gå til innhold

Ville ta med ungene på fjelltur i sommer, barnemor fly forbanna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer helt oppriktig på hva dere vil oppnå med denne turen? Tror dere på noen måte at dere får en fin tur og at barna setter pris på det? Tenker dere ikke på hvordan det vil påvirke barna å måtte traske og gå så langt over så lang tid? 

Anonymkode: d90b8...e6e

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Istedetfor hytte til hytte. Gå mellom to, maks tre hytter og ha rolige dager på hytta med utflukt eller bare ro et par tre dager på hver hytte. 

Vi har veldig turvante barn, men vi går ikke mer enn en dag med topptur før vi har 1-2 dager med hvile/tusle kort tur. Vår niåring føyk opp Galdhøpiggen ifjor med guiden (man slipper taulaget og har noen hundre meter med bratt stigning) uten å bli andpusten, men selv h*n var klar på at dagen etter skulle vi ikke gå noe lang tur, da var det kortspill og restitusjon....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres unektelig rart ut at dere ikke går turer med barna ellers, men skal dra de med på en ukes fjelltur i sommerferien... 

Det er vårt ansvar som voksne å legge til rette for at aktivitet er glede. Og jeg tror alle barn kan like fjellturer hvis de legges på deres nivå, både aldersmessig og ellers.

Men det dere holder på her er oppskriften på å ødelegge for den gleden. For det dere faktisk uttrykker i handling er deres negative innstilling til barnas vekt og manglende aktivitetsnivå.. og barn får med seg slike signaler! 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før dere skyter meg her, riktignok ber jeg om det siden jeg skrev at jeg var stemor. DET ER IKKE JEG SOM HAR BESTEMT FJELLTUR I 7 DAGER. Samboer ønsker dette. Og vi er begge bekymret for vekta og størrelsen på stebarna. Det er egentlig helsesøster og fastlege også. Men når det er sagt, jeg tror ikke denne fjellturen vil redde dem, gruer meg faktisk selv, med tanke på hvor negative stebarna er. 

Jeg og mannen, samt vårt felles barn på 9 år er alle flittige turgåere. Vårt barn er godt vant til både skog og fjell,  vi er mye ute å går. I påskeferien gikk vi nordmarka på tvers. I fjor sommer var vi på en hytte til hytte tur på Vestlandet, tror vi gikk rundt 10-15 km hver dag i 7 dager, avsluttet ferien på hotell og fornøyelsespark.  Barnet vårt var strålende fornøyd.  Men husker at det ble den oppvasken med barnemor etterpå. For hun var da sur fordi stebarna ikke fikk være med. Men nå som de får være med blir det galt også. For ordens skyld de ble spurt av samboer ifjor også, men da sa de at de heller ville dø enn å være med på en slik tur. De ville kun være med på hotell og fornøyelsespark delen, men det gikk ikke pga reiseruten vår. 

Anonymkode: 053b7...ac5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer også på hvor dårlig kondisjon barna deres egentlig har? Dere som sier det å gå i 8-12 km er uoverkommelig for barn på 12 år? Her har 9 åringen vår 2,5 km hver vei til skolen. Vi kjører h*n aldri til skolen, går eller sykler hver dag. Og det gjør jammen de fleste ungene i nabolaget også. Det er 5 km bare det, i tillegg så har de gym og friminutt på skolen, der de springer rundt hele tiden. I tillegg til fotballtrening og kamper i helgene. Vår har på seg en aktivitetsklokke, ser daglig at det er langt over 13000 -14000 skritt.  Jeg har aldri opplevd at barnet mitt eller vennene  på samme alder blir slått ut av dette. 

Hva gjør en gjennomsnittlig 9-12 åring egentlig? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk til deg som påpeker dette. For dette KOSTER. Leie av hytte kostet, turutstyr og turtøy koster. Og dette er også anbefalt av helsesøster som følger opp barna pga overvekt og usunn livsstil som er årsaken. 

Hos barnemor er barna overlatt til spillkonsoll og tv døgnet rundt, maten er lagt fra sunn (barnemor er selv ganske overvektig). Og fysisk aktivitet er ett fremmedord. 

Når ungene er hos oss har samboer og jeg gjort mange forsøk på å dra dem med på turer, men de vil ikke. Gjelder både korte og lange turer. Også trampolinepark som krever litt fysisk aktivitet er ugreit for barna. De vil ikke være med på noe som krever fysisk aktivitet.  Det er så ille at det går utover helsen nå. 

Hvordan vet du så detaljert om hva som skjer i mors hjem? 
Har du satt opp skjult kamera?  
Du kveles av sjalusi.  
La heller mor og far reise på ferie med barna sine, så kan du og ditt barn gå i fjellet. 

Anonymkode: 56f56...3ab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Før dere skyter meg her, riktignok ber jeg om det siden jeg skrev at jeg var stemor. DET ER IKKE JEG SOM HAR BESTEMT FJELLTUR I 7 DAGER. Samboer ønsker dette. Og vi er begge bekymret for vekta og størrelsen på stebarna. Det er egentlig helsesøster og fastlege også. Men når det er sagt, jeg tror ikke denne fjellturen vil redde dem, gruer meg faktisk selv, med tanke på hvor negative stebarna er. 

Jeg og mannen, samt vårt felles barn på 9 år er alle flittige turgåere. Vårt barn er godt vant til både skog og fjell,  vi er mye ute å går. I påskeferien gikk vi nordmarka på tvers. I fjor sommer var vi på en hytte til hytte tur på Vestlandet, tror vi gikk rundt 10-15 km hver dag i 7 dager, avsluttet ferien på hotell og fornøyelsespark.  Barnet vårt var strålende fornøyd.  Men husker at det ble den oppvasken med barnemor etterpå. For hun var da sur fordi stebarna ikke fikk være med. Men nå som de får være med blir det galt også. For ordens skyld de ble spurt av samboer ifjor også, men da sa de at de heller ville dø enn å være med på en slik tur. De ville kun være med på hotell og fornøyelsespark delen, men det gikk ikke pga reiseruten vår. 

Jammen de vil ikke, TS. De kan heller ta en tur med mor. Dere som liker å gå kan gå i syv dager. 

Og så kan dere ta en biltur med barna og dra på badeland senere. Din mann er i overkant dramatisk som kaster seg rundt og "skal ikke" på ferie fordi barna ikke ønsker å være med på tur. På tide å vokse opp.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lurer også på hvor dårlig kondisjon barna deres egentlig har? Dere som sier det å gå i 8-12 km er uoverkommelig for barn på 12 år? Her har 9 åringen vår 2,5 km hver vei til skolen. Vi kjører h*n aldri til skolen, går eller sykler hver dag. Og det gjør jammen de fleste ungene i nabolaget også. Det er 5 km bare det, i tillegg så har de gym og friminutt på skolen, der de springer rundt hele tiden. I tillegg til fotballtrening og kamper i helgene. Vår har på seg en aktivitetsklokke, ser daglig at det er langt over 13000 -14000 skritt.  Jeg har aldri opplevd at barnet mitt eller vennene  på samme alder blir slått ut av dette. 

Hva gjør en gjennomsnittlig 9-12 åring egentlig? 

Du mener seriøst ikke at å gå 2,5 km til skolen, være der hele dagen og gå 2,5 km hjem igjen er sammenlignbart med å traske 10-15 km i strekk i fjellet hver bidige dag i 7 dager ? :klo: 

TS: For meg fremstår det som om samboeren din vil «tvangstrimme» barna for å få de i bedre form. Det er greit nok det, men han gjør det på feil måte. Å bli dratt med på en 7-dagers tur i fjellet med 10-15 km gange hver dag løser ingen ting. Det er hverdagsaktiviteten som må opp, så å ta barna med på korte turer, forsøke å la de oppdage hvor morsomt trampolinepark og andre aktiviteter er, som er løsningen her. Ikke å gi de «allergi» mot å gå tur, slik dere legger opp til her. 

Anonymkode: 1bae0...e31

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fremdeles ikke ungenes feil. Slutt å dytte ansvaret over på dem, og klagingen på samboers unger.

Du, som er både mor og turvant, burde jo tatt tak her selv, og gjort det klart at dette er urealistisk.

Ungene som heller ville dø enn å gå fjelltur i fjor, er jo åpenbart ikke mer motiverte i år - om ikke dere voksne har jobbet med dette og fått opp turgleden i løpet av året og motivert dem til ei ukes fjellmaraton.

Å være glade i aktivitet og friluftsliv er noe som må læres. Regner med ditt eget barn har vært tatt med fra ung alder?

Det er ikke noe galt i at unger ønsker å være med på artige aktiviteter og fornøyelsespark. Helt naturlig det.

Men dere voksne valgte altså heller å prioritere en reiserute som ekskluderte hans barn. Enn å planlegge en ferie som kunne dekke behovene til alle i familien deres.

Veldig tydelig at hans barn er en ettertanke, nedprioriterte. De som skal føye seg å passe inn i deres - din? - mal.

For å si det sånn, om disse ungene i 9-12 års alder ikke er vant med friluftsliv fra før, så er neppe faren deres heller vært en villmarkens mann.

Anonymkode: 47d29...074

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, dette er viktig: Se Familieekspedisjonen på NRK sammen med barna. Veldig fin serie. Der ser dere også hvor mange km de legger opp til hver dag, og hvor utrolig slitne barna i ulike aldrer blir. 

https://tv.nrk.no/serie/familieekspedisjonen

Anonymkode: 2b24b...1c0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, disse barna må virkelig føle seg som en del av familien.. 

Anonymkode: 37ed9...50c

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De er lite aktive til vanlig, begge barna er overvektige og følges opp av helsesøster på skolen. Men synes ikke turen i seg selv er så ille, den er tilpasset barn og anbefaler av DNT til barnefamilier. Ingenting er spikret enda.

Å. Så det er tvangsslanking av barn vi snakker om her ja, ikke en hyggelig ferie sammen med fars barn. Ja da så. Da er det bare å kjøre på.

Dere tar jo ikke inn signaler i det hele tatt: barna til far vil ikke på en slik ferie. Og jeg forstår dem. Ikke fordi jeg mener at barn ikke har gått av tur eller at de skal diktere hvordan alles ferie skal bli. Men fordi dette er barn som ikke er vant til tur og derfor kommer til å få en vond opplevelse. Vil du virkelig være den som tvinger gjennom noe som ikke blir kjekt for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er oppskriften på å ta fra barn turglede for all fremtid.

Helt enig i dette! Jeg kan ikke fordra fjellturer, fordi jeg enda forbinder det med sinnsyke kilometer å gå, gnagsår, tung sekk, vått telt, kjip mat, gangsperr osv..

Derfor deler vi oss opp - de som vil på fjelltur blir med den av oss voksne i huset som er giret på fjelltur. De som ikke blir med på fjelltur, finner på noe annet kjekt. 

Jeg skjønner ikke hvordan din samboer tror at det å true noen på fjelltur vil få dem til å forandre mening angående fjelltur? Start i det små..maks 2-3 km med sekk på ryggen før overnatting. Maks 2 dagers overnatting. Så kan dere øke gradvis, hvis dere ser at barna syns det er kjekt. Når man trues og tvinges til å utføre en slik oppgave, blir det sjelden bra. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vera skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan din samboer tror at det å true noen på fjelltur vil få dem til å forandre mening angående fjelltur? Start i det små..maks 2-3 km med sekk på ryggen før overnatting. Maks 2 dagers overnatting. Så kan dere øke gradvis, hvis dere ser at barna syns det er kjekt. Når man trues og tvinges til å utføre en slik oppgave, blir det sjelden bra. 

Ja, jeg er enig :) Jeg har ingen intensjoner om å tvinge stebarna med på fjelltur. Men ønsker å oppmuntre til en mer aktiv livsstil. Barna er som sagt overvektige og det er utelukkende pga inaktiv livsstil og usunn mat. 

Nå legges det opp til konflikt her igjen. Stebarna er her og mannen vil på telttur fra lørdag til søndag. Stebarna nekter. Innimellom får jeg lyst til å flytte ut :( Det er snakk om å gå 3 km hver vei. Barna trenger ikke å bære annet enn vannflaske og litt tøy. Mannen maser og ungene er sure. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo teste ut riding fra hytte til hytte, vet de har det på Hardangervidda iallfall. Man har egen hest hele uken, får ansvar for og et forhold til den, og det er kanskje litt mer motiverende enn å kun traske? Og for all del, dette kan også oppleves fysisk tungt..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men når det er sagt, jeg tror ikke denne fjellturen vil redde dem, gruer meg faktisk selv, med tanke på hvor negative stebarna er

Redde dem nei? Heller motsatt. Det vil ødelegge en opplevelse som KUNNE blitt bra, om dere tok hensyn til at disse barna ikke er vante med tur og aktivitet. Om dere var ansvarlige voksne som velger en tur som alle vil kose seg og ta. Om dere skal hjelpe barna start i det små. Kortere turer i helgene feks. Det ville nok reddet formen deres, gitt dem mestring, og fine opplevelser i naturen 

Endret av lillevill
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er enig :) Jeg har ingen intensjoner om å tvinge stebarna med på fjelltur. Men ønsker å oppmuntre til en mer aktiv livsstil. Barna er som sagt overvektige og det er utelukkende pga inaktiv livsstil og usunn mat. 

Nå legges det opp til konflikt her igjen. Stebarna er her og mannen vil på telttur fra lørdag til søndag. Stebarna nekter. Innimellom får jeg lyst til å flytte ut :( Det er snakk om å gå 3 km hver vei. Barna trenger ikke å bære annet enn vannflaske og litt tøy. Mannen maser og ungene er sure. 

Det kommer nok også veldig an på hvor mye samvær dere har med barna? Dersom det er veldig lite samvær, vil jeg si at livsstilsendring nesten er umulig i løpet av noen få dager. Da ville jeg heller ha brukt tid og krefter sammen med barna, og dermed bygget opp en god relasjon og dialog med dem. 
Dersom dere har 50% samvær med dem, kan dere legge lista litt høyere. Men, jeg hadde aldri brukt fysisk aktivitet som straff - for det er nok det det oppleves som, slik som far fremstiller det for barna. Start i det små hjemme også? Lyst på lørdagsgodt? Kom, så går vi en tur, og kjøper med oss på veien. Så henter den ene av forelderen barna og den voksne på butikken på hjemveien..gradvis tilvenning. Og gulrot i enden. Etterhvert blir det naturlig å gå til og fra butikken for å kjøpe lørdagsgodt (bare et eksempel). 
Ha også fokus på at det ikke skal være høyt tempo på småturene, ingen pusting og pesing i starten! Bruk heller turen som en anledning til å snakke med barna, se på ting i naturen sammen  osv..hjelp barna med å få en god relasjon til fysisk aktivitet rett og slett. Uten å tvinge dem, og uten å være negative. Vær tålmodige, og bruk tid på å lirke og lure dem litt..og ha alltid en gulrot i enden nå i starten! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foreslår at dere begynner i andre enden. Skikkelig kosekveld med barnas yndlingsgodteri og Lars Monsen eller Villmarksbarna på TV. Rett og slett ruse hjernene deres på sukker mens de ser folk som koser seg på tur. 

Så lar dere barna være med og planlegge turen med fokus på hva slags godis dere skal kose dere med når dere er fremme. Ingen andre begrensninger på brus enn at de må bære den selv. (Dere voksne må selvsagt pakke ordentlig niste også.)

Anonymkode: 56a6e...175

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg og samboer ville ta med stebarna og vårt felles barn på fjelltur i sommer. Turen varer 7 dager. Planen er å gå fra hytte til hytte. Den er anbefalt for barn fra 9- 12 år, som er midt i blinken for alle 3 barna. Vi tenkte at dette er perfekt familieferie i dette korona - året. Stebarna var veldig negative når vi sa det til dem, men samboer tenkte det vil gå seg til. Nå har barnemor ringt og sagt at dette må vi ikke finne på å gjøre, begge barna gruer seg til ferien nå pga denne turen. De liker ikke sånt og vil aller helst bo på hotell i ferien, ikke hytter. Og at de anser som tortur å gå i 10-15 km hver dag. Barnemor sier seg enig med sine unger, og sier at dette gjør vi kun for å "trykke ungene hennes ned" og få dem til å føle seg mindre verdt :murvegg:

Samboer er også sur og sa at det blir enten denne ferien her, ellers så blir vi hjemme. Og da vil han koble ut Internett når de er her. Så drar vi heller på tur de ukene stebarna er hos barnemor.  Dette gjorde barnemor enda mer forbannet og hun sier at dette er mitt påfunn. Enda jeg ikke har pratet med henne en gang. 

Hva bør vi gjøre her? Dette blir feil uansett hva vi gjør...

Mulig dere er klar over det, men sier det uansett. Hvis dere skal gå hytte til hytte så må dere booke plass på alle hytter på forhånd. Da det er begrenset hvor mange gjester hver hytte tar imot i disse coronatider.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når en ikke er vant til turliv så er det slett ikke rart de reagerer slik.

Har de overhodet overnatta i telt?

Dere gjør jo friluftsliv til en negativ møkkagreie for dem, sånn som dere holder på.

Dere kunne slått opp telt i hagen, eller 50 meter fra en vei.

Dere må ha fokus på å finne noe som de kan være interessert i å prøve ut, og gjøre det totalt lavterskel. Finne ungenes egenmotivasjon.

Det dere holder på med gjør kun vondt verre.

Og den negative holdningen din til hans barn skinner tykt gjennom her. Husk at din samboer er medansvarlig for deres oppvekst og manglende erfaring. Det er faktisk ikke ungenes skyld.

Dessuten - det er lov å ha ulike interesser. Gode familier tar vare på alle, uansett.

Anonymkode: 47d29...074

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...