AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #81 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk til deg som påpeker dette. For dette KOSTER. Leie av hytte kostet, turutstyr og turtøy koster. Og dette er også anbefalt av helsesøster som følger opp barna pga overvekt og usunn livsstil som er årsaken. Hos barnemor er barna overlatt til spillkonsoll og tv døgnet rundt, maten er lagt fra sunn (barnemor er selv ganske overvektig). Og fysisk aktivitet er ett fremmedord. Når ungene er hos oss har samboer og jeg gjort mange forsøk på å dra dem med på turer, men de vil ikke. Gjelder både korte og lange turer. Også trampolinepark som krever litt fysisk aktivitet er ugreit for barna. De vil ikke være med på noe som krever fysisk aktivitet. Det er så ille at det går utover helsen nå. Anonymkode: 053b7...ac5 Men altså - for hver gang du skriver, så fremstår jo du som en stadig dårligere stemor. Dere har altså over tid ikke klart å motivere barna til hverken tur eller annen fysisk aktivitet. Og derfor konkludert med at det sikkert er kjempelurt å tvinge ungene på ‘straffekoloni’ i fjellet ei uke som sommerferie....? Virkelig? Ingenting av det du sier vitner om ønske om å gi ungene ekte turglede og sunt forhold til aktivitet og friluftsliv. Da ville dere gått fram helt annerledes. Anonymkode: 47d29...074 30
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #82 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk til deg som påpeker dette. For dette KOSTER. Leie av hytte kostet, turutstyr og turtøy koster. Og dette er også anbefalt av helsesøster som følger opp barna pga overvekt og usunn livsstil som er årsaken. Hos barnemor er barna overlatt til spillkonsoll og tv døgnet rundt, maten er lagt fra sunn (barnemor er selv ganske overvektig). Og fysisk aktivitet er ett fremmedord. Når ungene er hos oss har samboer og jeg gjort mange forsøk på å dra dem med på turer, men de vil ikke. Gjelder både korte og lange turer. Også trampolinepark som krever litt fysisk aktivitet er ugreit for barna. De vil ikke være med på noe som krever fysisk aktivitet. Det er så ille at det går utover helsen nå. Anonymkode: 053b7...ac5 Helsesøster anbefaler at dere skal få 10-15 km hver dag i en uke? Det tviler jeg på Anonymkode: 0cae4...2b7 23
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #83 Skrevet 4. juni 2021 Ferie sammen med barna er noe vi alle planlegger sammen, alle dår komme med ønsker og vi legger opp reiserute sånn at alle får litt av det de ønsker! hos dere virker det som dere driter i stebarns ønsker og kun legger opp turen etter hva dere voksne vil Anonymkode: 0cae4...2b7 9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #84 Skrevet 4. juni 2021 Hvorfor ikke leie en hytte å ha som fast base? Da kan dere ta dagsturer, korte eller lange ruter? Det gjorde vi i fjor, riktignok n hytte uten fasiliteter men for våre ungdommer, så spilte visst det ingen rolle så lenge de fikk fisket og badet. Men de er aktive ellers også. Tenker den turen dere planlegger kun blir sure og grinete unger, og gnagsår både i ørene og på føttene. Anonymkode: a2083...e1c 6
Jordbæra Skrevet 4. juni 2021 #85 Skrevet 4. juni 2021 Det finnes vel en gylden middelvei? Hva med et kortere gåtur til ei hytte dere leier også bli der? 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #86 Skrevet 4. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Helsesøster anbefaler at dere skal få 10-15 km hver dag i en uke? Det tviler jeg på Anonymkode: 0cae4...2b7 Er det ikke anbefalt med minst 10.000 skritt hver dag da? Da er vi iallfall oppe i 7-8 km. Anonymkode: 7eac0...a3c 3
Loff77 Skrevet 4. juni 2021 #87 Skrevet 4. juni 2021 nomore82 skrev (31 minutter siden): Men anbefaler helsesøster og evnt ernæringsfysiolog at dere reiser på hytte-til-hyttetur helt ut av det blå med ungene? Pleier man å spørre dem om det før man tar sommerferie i Norge nå?😂 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #88 Skrevet 4. juni 2021 Jeg og min søster ble tvunget til turer med pappa og stemor og det gjorde at mistrivselen med fysisk aktivitet økte for hvert eneste steg som ble tatt. Dere kan ende opp med å gjøre mer skade på denne måten. Dere må jo heller gjøre noe som kan skape gode assosiasjoner med å være i fysisk aktivitet, noe som ikke føles som trening, men som er morsomt. Og ikke minst ta en samtale med barna, finne en mellomvei? Jeg var veldig med på å gå tur visst det endte opp på en Strand hvor vi kunne bade sånn som mamma tok oss med på. Etterhvert nektet jeg å dra på ferie til pappa uten lovnad om å bli tvunget med på tur. Det har tatt meg mange år å like aktivitet. Anonymkode: 6eb61...b0f 7
nomore82 Skrevet 4. juni 2021 #89 Skrevet 4. juni 2021 Loff77 skrev (Akkurat nå): Pleier man å spørre dem om det før man tar sommerferie i Norge nå?😂 Når barna allerede er der at helsesøster er involvert så mener jeg at det er en selvfølge ja. 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #90 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det ikke anbefalt med minst 10.000 skritt hver dag da? Da er vi iallfall oppe i 7-8 km. Anonymkode: 7eac0...a3c Det er vel voksne ! 15 km er da dobbelt så langt.. Anonymkode: 0cae4...2b7 10
Kittykat Skrevet 4. juni 2021 #91 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg og samboer ville ta med stebarna og vårt felles barn på fjelltur i sommer. Turen varer 7 dager. Planen er å gå fra hytte til hytte. Den er anbefalt for barn fra 9- 12 år, som er midt i blinken for alle 3 barna. Vi tenkte at dette er perfekt familieferie i dette korona - året. Stebarna var veldig negative når vi sa det til dem, men samboer tenkte det vil gå seg til. Nå har barnemor ringt og sagt at dette må vi ikke finne på å gjøre, begge barna gruer seg til ferien nå pga denne turen. De liker ikke sånt og vil aller helst bo på hotell i ferien, ikke hytter. Og at de anser som tortur å gå i 10-15 km hver dag. Barnemor sier seg enig med sine unger, og sier at dette gjør vi kun for å "trykke ungene hennes ned" og få dem til å føle seg mindre verdt Samboer er også sur og sa at det blir enten denne ferien her, ellers så blir vi hjemme. Og da vil han koble ut Internett når de er her. Så drar vi heller på tur de ukene stebarna er hos barnemor. Dette gjorde barnemor enda mer forbannet og hun sier at dette er mitt påfunn. Enda jeg ikke har pratet med henne en gang. Hva bør vi gjøre her? Dette blir feil uansett hva vi gjør... Anonymkode: 053b7...ac5 Jeg synes barna høres litt bortskjemte ut. Og jeg synes barnemor og samboeren din høres ut som om de er litt ute på viddene. Jeg ville uansett ikke tatt en fjelltur på 7 dager. Jeg hadde kortet ned fjellturen med noen dager og så gjort noe for stebarna, som f eks badeland/fornøyelsespark med overnatting på hotell e.l. Da får alle gjort noe de liker. Barnemor og barnefar oppfører seg barnslig. Barnemor kan ikke planlegge barnas ferie når de er hos dere og hun kan ikke si at barna gruer seg og synes det er tortur med denne ferien hvis barna ikke har sagt det til dere. Og barnefar kan ikke koble ut internett bare fordi han ikke vil at barna skal sitte foran dataen, bruke mobil eller Ipad. La fjellturen vare i 2-3 dager og så ta et par dager på hotell med bading og fornøyelsespark. Da blir alle inkludert og det burde ikke være noe problem for verken foreldre, samboere og barn. Man bør møte andre på halvveien. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #92 Skrevet 4. juni 2021 Vil ikke på hytte, vil ha hotell 🤣 Er det ungene i barneskole alder som skal bestemme familieferien? Hva pokker 🤯 Anonymkode: b803f...44a 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #93 Skrevet 4. juni 2021 Barnemor høres helt blåst ut. Du bestemmer selv hvor du vil ta med barna på ferie. Tenker videre at barna vil få en fin opplevelse når de kommer på tur de må kanskje dras litt med for å komme ut i naturen. Det e nok ganske vanlig i den alderen. For å imøtekomme barna litt hadde jeg kanskje kuttet ned på antall dager med gåing og tatt en natt på hotell e.l og aktiviteter etter deres ønske. Anonymkode: b2104...950 3
Illuminatum Skrevet 4. juni 2021 #94 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke mer? For noen som ikke liker det er det mye Anonymkode: 0cae4...2b7 Det vil jo da være kjempegode muligheter for fiskepauser, bålpauser etc. Litt gange så pause, igjen litt gange og ny pause. Men jeg er enig i det mange sier at det er for mange dager på fjellet. Det bør være noen hviledager også, da de gjør bare morsomme ting. Tenker jeg i samme situasjon hadde f eks lagt meg på ett sted noen dager og tatt noen dagsturer så kanskje bare en annen hytte 2
Kjetil E Skrevet 4. juni 2021 #95 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg og samboer ville ta med stebarna og vårt felles barn på fjelltur i sommer. Turen varer 7 dager. Planen er å gå fra hytte til hytte. Den er anbefalt for barn fra 9- 12 år, som er midt i blinken for alle 3 barna. Vi tenkte at dette er perfekt familieferie i dette korona - året. Stebarna var veldig negative når vi sa det til dem, men samboer tenkte det vil gå seg til. Nå har barnemor ringt og sagt at dette må vi ikke finne på å gjøre, begge barna gruer seg til ferien nå pga denne turen. De liker ikke sånt og vil aller helst bo på hotell i ferien, ikke hytter. Og at de anser som tortur å gå i 10-15 km hver dag. Barnemor sier seg enig med sine unger, og sier at dette gjør vi kun for å "trykke ungene hennes ned" og få dem til å føle seg mindre verdt Samboer er også sur og sa at det blir enten denne ferien her, ellers så blir vi hjemme. Og da vil han koble ut Internett når de er her. Så drar vi heller på tur de ukene stebarna er hos barnemor. Dette gjorde barnemor enda mer forbannet og hun sier at dette er mitt påfunn. Enda jeg ikke har pratet med henne en gang. Hva bør vi gjøre her? Dette blir feil uansett hva vi gjør... Anonymkode: 053b7...ac5 Kunne det vært en ide og bo på et hotell på fjellet. Hvor det er mulig å ta kortere turer. Og også gjøre andre ting. Da kan dere få de med på litt fjelltur men alikevel ha luksussen med å bo på hotell. Og bare en enkle dagstursekk. Og også kunne gjøre andre ting enn bare å gå i fjellet. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #96 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg og samboer ville ta med stebarna og vårt felles barn på fjelltur i sommer. Turen varer 7 dager. Planen er å gå fra hytte til hytte. Den er anbefalt for barn fra 9- 12 år, som er midt i blinken for alle 3 barna. Vi tenkte at dette er perfekt familieferie i dette korona - året. Stebarna var veldig negative når vi sa det til dem, men samboer tenkte det vil gå seg til. Nå har barnemor ringt og sagt at dette må vi ikke finne på å gjøre, begge barna gruer seg til ferien nå pga denne turen. De liker ikke sånt og vil aller helst bo på hotell i ferien, ikke hytter. Og at de anser som tortur å gå i 10-15 km hver dag. Barnemor sier seg enig med sine unger, og sier at dette gjør vi kun for å "trykke ungene hennes ned" og få dem til å føle seg mindre verdt Samboer er også sur og sa at det blir enten denne ferien her, ellers så blir vi hjemme. Og da vil han koble ut Internett når de er her. Så drar vi heller på tur de ukene stebarna er hos barnemor. Dette gjorde barnemor enda mer forbannet og hun sier at dette er mitt påfunn. Enda jeg ikke har pratet med henne en gang. Hva bør vi gjøre her? Dette blir feil uansett hva vi gjør... Anonymkode: 053b7...ac5 Barnemor? Men hun har jo ikke noe med hva deres familie gjør. Hun er jo ikke del av deres familie? Ignorer, ignorer og styr deres eget hjem som dere vil. Hun har ingenting der å gjøre. Disse damene må bare ignoreres hardt til de skjønner at de kan ikke blande seg inn i eksen sin familie noe mer en naboens. Hvem tror hun at hun er? Når barna til din samboer er hos dere er det dere to som opererer som foreldre og bestemmer over hva som skjer. Barnemor må vente til hun får sitt samvær før hun kan styre over barna sine igjen. Ellers må hun gå til retten og be om full omsorg. Husk, IGNORER. 100%. Det er eneste språk disse kjerringen forstår. Anonymkode: 95c4c...b16 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #97 Skrevet 4. juni 2021 Kjetil E skrev (1 minutt siden): Kunne det vært en ide og bo på et hotell på fjellet. Hvor det er mulig å ta kortere turer. Og også gjøre andre ting. Da kan dere få de med på litt fjelltur men alikevel ha luksussen med å bo på hotell. Og bare en enkle dagstursekk. Og også kunne gjøre andre ting enn bare å gå i fjellet. Dagens unge må kunne bo på ei hytte noen dager. Hvordan skal disse individene klare livets harde skole hvis de aldri går litt utenfor komfortsonen? Jeg tror den dullingen og dallingen mange foreldre driver med på sine selverklærte vidunderbarn kommer til å medføre en generasjon med et stort antall nav klienter. Den dagen disse må stå på for noe, et studie, en jobb, tror ikke de kommer til å takle det. De tåler jo snart ingenting. Anonymkode: 95c4c...b16 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #98 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk til deg som påpeker dette. For dette KOSTER. Leie av hytte kostet, turutstyr og turtøy koster. Og dette er også anbefalt av helsesøster som følger opp barna pga overvekt og usunn livsstil som er årsaken. Hos barnemor er barna overlatt til spillkonsoll og tv døgnet rundt, maten er lagt fra sunn (barnemor er selv ganske overvektig). Og fysisk aktivitet er ett fremmedord. Når ungene er hos oss har samboer og jeg gjort mange forsøk på å dra dem med på turer, men de vil ikke. Gjelder både korte og lange turer. Også trampolinepark som krever litt fysisk aktivitet er ugreit for barna. De vil ikke være med på noe som krever fysisk aktivitet. Det er så ille at det går utover helsen nå. Anonymkode: 053b7...ac5 Hvis ikke barna liker trampolinepark engang - hva tror du de synes om 15 km gåing i fjellet hver dag i en uke med oppakning og kanskje regn og vind? Hvis målet er å få barna til å bruke enda mer tid med mor så tror jeg du treffer blink med planene dine. Heia bootcamp! Anonymkode: fa112...965 16
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #99 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dagens unge må kunne bo på ei hytte noen dager. Hvordan skal disse individene klare livets harde skole hvis de aldri går litt utenfor komfortsonen? Jeg tror den dullingen og dallingen mange foreldre driver med på sine selverklærte vidunderbarn kommer til å medføre en generasjon med et stort antall nav klienter. Den dagen disse må stå på for noe, et studie, en jobb, tror ikke de kommer til å takle det. De tåler jo snart ingenting. Anonymkode: 95c4c...b16 Enig - men å få overvektige (by?)barn til å gå 15 km om dagen i fjellet i regnvær med full oppakning om de ikke engang orker en dagstur eller å hoppe trampoline er nok ikke akkurat løsning for å finne inn til bevegelsesgleden (som vel er det som burde være målet til TS fremfor noe som for barna blir som fysisk avstraffelse). Anonymkode: fa112...965 11
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #100 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg og samboer ville ta med stebarna og vårt felles barn på fjelltur i sommer. Turen varer 7 dager. Planen er å gå fra hytte til hytte. Den er anbefalt for barn fra 9- 12 år, som er midt i blinken for alle 3 barna. Vi tenkte at dette er perfekt familieferie i dette korona - året. Stebarna var veldig negative når vi sa det til dem, men samboer tenkte det vil gå seg til. Nå har barnemor ringt og sagt at dette må vi ikke finne på å gjøre, begge barna gruer seg til ferien nå pga denne turen. De liker ikke sånt og vil aller helst bo på hotell i ferien, ikke hytter. Og at de anser som tortur å gå i 10-15 km hver dag. Barnemor sier seg enig med sine unger, og sier at dette gjør vi kun for å "trykke ungene hennes ned" og få dem til å føle seg mindre verdt Samboer er også sur og sa at det blir enten denne ferien her, ellers så blir vi hjemme. Og da vil han koble ut Internett når de er her. Så drar vi heller på tur de ukene stebarna er hos barnemor. Dette gjorde barnemor enda mer forbannet og hun sier at dette er mitt påfunn. Enda jeg ikke har pratet med henne en gang. Hva bør vi gjøre her? Dette blir feil uansett hva vi gjør... Anonymkode: 053b7...ac5 10-15 km hver dag i 7 dager er litt i overkant. Og jeg drømmer om hytte til hytte ferie... Hva med å justere litt ned til f. Eks 5 km hver dag eller 10-15 km hver tredje dag og oppholde/slappe av på hotell /hytte melllm hver etape? Anonymkode: 231ef...b42 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå