Gå til innhold

Uke 37 og hoven m/«byller» i underlivet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge hatt veldig hovenhetsfølelse i kjønnsleppene, men kjenner i dag at jeg også har «blemmer» og lurer på om det også er gått hull på en av dem. Har en trykkende/ litt brennende følelse i underlivet .. og kjønnsleppene er superhovne:/ blemmene er ganske store og litt avlange.. så vidt jeg kan se hudfargede. 

Har så vidt jeg vet ikke hatt herpesutbrudd før men har jo hørt at svært mange har d latent i kroppen og at graviditet kan disponere for utbrudd. 

OG til min store skrekk ser jeg at man ikke skal føde vaginalt dersom førstegangsutbrudd når i uke 34 frem til fødsel.. !! Da viruset kan smitte baby og lage heftig infeksjon.. Hvem skal jeg kontakte? Føden? Føler jeg har dårlig tid.. tenk hvis fødsel starter i natt og ingen rekker å sjekke om dette er herpes og baby får skader?:/:/ 

Anonymkode: 5bc67...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har lenge hatt veldig hovenhetsfølelse i kjønnsleppene, men kjenner i dag at jeg også har «blemmer» og lurer på om det også er gått hull på en av dem. Har en trykkende/ litt brennende følelse i underlivet .. og kjønnsleppene er superhovne:/ blemmene er ganske store og litt avlange.. så vidt jeg kan se hudfargede. 

Har så vidt jeg vet ikke hatt herpesutbrudd før men har jo hørt at svært mange har d latent i kroppen og at graviditet kan disponere for utbrudd. 

OG til min store skrekk ser jeg at man ikke skal føde vaginalt dersom førstegangsutbrudd når i uke 34 frem til fødsel.. !! Da viruset kan smitte baby og lage heftig infeksjon.. Hvem skal jeg kontakte? Føden? Føler jeg har dårlig tid.. tenk hvis fødsel starter i natt og ingen rekker å sjekke om dette er herpes og baby får skader?:/:/ 

Ring legen din i morgen. Om fødsel mot formodning skulle starte i natt, så sier du bare ifra når du ringer inn. 

Anonymkode: cca4b...2d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok først puster vi, skjønner du er redd!

Kontakt føden! Det kan være herpes, da får du behandling , har det gått 10 dager utent egn til herpes får du nok føde normalt. Ev blir det keisersnitt, de forresten har så rask fødsel at man ikke rekker KS, men det skjer. Skulle du føde med førstegangsutbrudd med herpes så vil baby få behandling i x antall dager :)

1-3% babyer blir smittet av herpes ved fødsel. Herpes er veldig vanlig og sykehuset er kjempe rutinert på det! Jordmor på mitt sykehus hadde på sine 35 år aldri hatt ett tilfelle der baby ble smittet under fødsel.

Tenker også om det kanskje kan være åreknuter i underlivet? Det er ganske vanlig og veldig ubehagelig

Anonymkode: ac9aa...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja eller ta kontakt med legen .. er nok godt nok det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok først puster vi, skjønner du er redd!

Kontakt føden! Det kan være herpes, da får du behandling , har det gått 10 dager utent egn til herpes får du nok føde normalt. Ev blir det keisersnitt, de forresten har så rask fødsel at man ikke rekker KS, men det skjer. Skulle du føde med førstegangsutbrudd med herpes så vil baby få behandling i x antall dager :)

1-3% babyer blir smittet av herpes ved fødsel. Herpes er veldig vanlig og sykehuset er kjempe rutinert på det! Jordmor på mitt sykehus hadde på sine 35 år aldri hatt ett tilfelle der baby ble smittet under fødsel.

Tenker også om det kanskje kan være åreknuter i underlivet? Det er ganske vanlig og veldig ubehagelig

Takk for svar:) 

ja jeg har også tenkt tanken på åreknuter men syns d var rart at det er hull på en blemme og det kommer noe ut.. er så vant med diverse plager under graviditet så bare googlet litt og var i utgangspunktet ikke overasket over en «ny» plage, men dette med overføring foster, oppstart medisiner + anbefalt keisersnitt var noe jeg ikke visste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar:) 

ja jeg har også tenkt tanken på åreknuter men syns d var rart at det er hull på en blemme og det kommer noe ut.. er så vant med diverse plager under graviditet så bare googlet litt og var i utgangspunktet ikke overasket over en «ny» plage, men dette med overføring foster, oppstart medisiner + anbefalt keisersnitt var noe jeg ikke visste. 

Skjønner ar det kan være skummelt! Førstegangsutbrudd kan være litt skummelt i graviditeten og har en viss risiko, heldigvis så går det som regel bra...og som Nevn er prosenten på smitte til nyfødte veldig liten. Men få det sjekket ASAP slik at du ev kan få behandling om det er det! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skjønner ar det kan være skummelt! Førstegangsutbrudd kan være litt skummelt i graviditeten og har en viss risiko, heldigvis så går det som regel bra...og som Nevn er prosenten på smitte til nyfødte veldig liten. Men få det sjekket ASAP slik at du ev kan få behandling om det er det! 😊

Bare et spørsmål. Er risiko for smitte ved førstegangsutbrudd så liten? Her https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/infeksjoner-i-svangerskapet/herpes-i-svangerskapet/ står det jo at hvis man får et førstegangsutbrudd fem uker før fødsel (jeg er om noen dager i uke 38..) så er risiko for smitte til nyfødt 30-50.%!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bare et spørsmål. Er risiko for smitte ved førstegangsutbrudd så liten? Her https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/infeksjoner-i-svangerskapet/herpes-i-svangerskapet/ står det jo at hvis man får et førstegangsutbrudd fem uker før fødsel (jeg er om noen dager i uke 38..) så er risiko for smitte til nyfødt 30-50.%!!

Å herregud ! Jeg har oversett overskriften Å bare tatt utgangspunkt i HI å tenkt at du var i uke 34 å da har hatt god tid på å bli kvitt det😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

25 % av alle nyfødte med hørselstap skyldes herpesutbrudd. Så man skal ikke føde vaginalt. 

Anonymkode: 762cd...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

25 % av alle nyfødte med hørselstap skyldes herpesutbrudd. Så man skal ikke føde vaginalt. 

var hos legen i går - som bestemt mente at det jeg har ikke er herpes. Så får vel bare stole på det 😯selv om man jo blir livredd når man leser dette.. og kanskje skulle hatt en second opinion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

var hos legen i går - som bestemt mente at det jeg har ikke er herpes. Så får vel bare stole på det 😯selv om man jo blir livredd når man leser dette.. og kanskje skulle hatt en second opinion

Hva var det da? Be om second opinion fra sykehuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok hn ikke prøve av såret?

Anonymkode: 89115...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen mente det vAr hormonelle forandringer , jeg kan være enig - d ligner lite på herpes ut i fra bildene jeg har sett. Men når det kan få så fatale konsekvenser så ønsker man jo for all del at det ikke er en feilvurdering..

vel, da jeg snakket med føden for noen dager siden sa hun jordmora at jeg måtte bestille time hos fastlege asap.. da jeg spurte om det ikke var bedre at en spesialist (gynekolog) ved føden så på det sa hun at nei, jeg måtte stole på fastlegen. Igjen prøver ble tatt. 

Kan alltids ringe til føden igjen.. og kan jo også bestille privat time hos gyn. Er uke 38 i morgen så haster litt i såfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker du bare må få deg en time hos en privat gynekolog som kan sjekke dette, så fort som mulig.

Anonymkode: 40260...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker du bare må få deg en time hos en privat gynekolog som kan sjekke dette, så fort som mulig.

Anonymkode: 40260...b39

Ja d kan jeg tidligst få på mandag:/ syns dette er utrolig kjipt.. gruer meg veldig til fødsel generelt og nå blir dette et ekstra uro-moment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja d kan jeg tidligst få på mandag:/ syns dette er utrolig kjipt.. gruer meg veldig til fødsel generelt og nå blir dette et ekstra uro-moment

Bestill ekstra time du! Tipper legen har rett egentlig, jeg kunne jo ikke gå omtrent uten å grine pga forferdelig smerte, klødde som ett helvette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Bestill ekstra time du! Tipper legen har rett egentlig, jeg kunne jo ikke gå omtrent uten å grine pga forferdelig smerte, klødde som ett helvette også

Har tatt en ekstra titt selv må med speil, og ser faktisk ikke ut som herpes altså.. er noen opphovnede områder men egentlig ingen sår heller .. der jeg følte det var sår var at det var gått hull eller noe sånt på et av de hovne områdene.. legen mente bestemt at dette ikke er herpes, da hun har sett herpes mange ganger. Har ikke smerter heller🤔samtidig så er det jo ille hvis det skulle være d:/

tror kanskje jeg ringer føden på mandag og forklarer bekymringen.. kanskje jeg kan komme innom - hvis ikke så bestiller jeg nok hos privat gyn, men ikke sikkert jeg får time der på mandag uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...