AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Jeg skal gå ned ca. 20 kg og har lest meg opp på ulike typer kosthold og "dietter", men ingen passer perfekt til mitt liv, tror ikke jeg hadde klart å holde noe over lang tid. Jeg tenker først og fremst å telle kalorier (begynner på 17-1800). Kroppen min trives ikke med mange små måltider, men heller med større og færre. Så tenker å dra inn litt periodisk faste, men ikke være helt nazi på det. Feks kunne spise middag på kvelden i helgene, og ta en tidlig frokost av og til om jeg trener på morgenen etc. Tror heller ikke jeg kan spise rent lavkarbo, men prøve å kutte ned på en del av ris, brød, pasta etc, men spise det av og til. Havregryn og grove knekkebrød kommer jeg ikke til å kutte. Vil også kunne unne meg et kakestykke eller sjokolade av og til. Vil ha et kosthold jeg kan leve med over tid, og ikke en midlertidig ting. Høres dette greit ut? Eller er det for mye å blande ulike metoder? Bør jeg holde meg til EN "diett"? Anonymkode: e7583...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Det høres veldig bra ut å eksperimentere å finne ut hva som funker for deg. Vær obs på hva som ikke funker og følg med hver gang du faller ut. Så husker du hva som ikke funker og du finner etterhvert hva som funker. Jeg startet akkurat slik som deg. Jeg fant ut at jeg ikke klarer den standard tre måltider og gidder ikke tvinge frokost for jeg føler nesten aldri for det. Så jeg spiser ca kl 11-12-13 ish første måltid. Og andre måltid er middag. Utover det passe på å ikke spise noe som helst snacks med mindre det er veldig lav kalori, typisk grønnsaker og frukt. Eller zero kalorie drinker som redbull zero etc hvis du må. dette er bare hva som har funket for meg og vært opprettholdbar. gratulerer med ditt første steg til et bedre liv. Det kommer til å bli så verdt det. Du vil faktisk se resultater ganske fort om du er konsistent. Det er kjempe gøy å se tallene dette. Anonymkode: f1c60...b0e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Gjør det som passer for deg, og det du kan leve med over lenger tid, så får du se resultater. Ikke heng deg strengt opp i en "diett". Anonymkode: 468dc...44b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Jeg kombinerer kalorikontroll og karboredusert. Har ingen strenge regler så alt er lov, i moderate mengder. Funker fjell 😉 Anonymkode: 52e29...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 For meg funker det best når jeg kombinerer periodisk faste og karboredusert Anonymkode: 61b40...648 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 Jeg kombinerer kaloritelling med Høyporotein/redusert karbo. Dietter som nekter deg noe som helst blir alltid bare en diett. Anonymkode: 50d1c...6c8 1
Wit Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Jeg bruker ingen "diett", men gjør det som hjelper meg. Det er nok en kombinasjon av flere forskjellige ting. I tillegg er det en livsstilsendring jeg skal gjennomføre, så det er viktig å gjøre ting som kan vare over veldig lang tid. Selvsagt kan jeg "slakke" litt når jeg har nådd målet mitt, men det er lenge til jeg er der, så det jeg gjør nå satser jeg på å kunne holde ihvertfall 6 mnd til. Jeg spiser havregryn og grove knekkebrød, i tillegg til lite pasta, ris osv. Jeg har lov å "kose" meg en dag i uka. Uten denne dagen, så blir det umulig å gjennomføre over tid. Hvis jeg skal noe spesielt en helg, så blir dette også en planlagt utskeielse uten at det er en sprekk. Det er ikke det samme som fungerer på alle har jeg funnet ut. Så finn ut hva som passer for deg. Hva gjør at du faktisk går ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Høres dette greit ut? Eller er det for mye å blande ulike metoder? Bør jeg holde meg til EN "diett"? Anonymkode: e7583...ed4 Prøv deg fram. For de fleste er det nok greit å finne noen slags regler å holde seg til. Kaloritelling kan være greit hvis man har tenkt å fortsette å spise mye usunt, altså mat som gir mye energi og lite næring. Det som har fungert for meg er forskjellige kombinasjoner av periodisk faste, karborestriksjon og trening. For tiden fokuserer jeg ikke på å kutte noe ut, men spise mest mulig av mat jeg trenger. Da forsvinner suget etter drittmat av seg selv og jeg blir mett når jeg har fått i meg det jeg trenger. Så finnes det jo mange påstander om hva som er sunn mat. Min filosofi er at jo lenger maten har eksistert, dess mer sannsynlig er det at vi er laget for å spise det. Det betyr i praksis minimalt med planter, sukker og i hvert fall ikke ultraprosesserte ting som frøoljer (raps, mais, soya). Anonymkode: 4b120...0dd 1
Gnå Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Å telle kalorier er jo mer en metode enn en diett, og først og fremst bra for å få en oversikt over hvor mange kcal kalorier. Så det å spise lavkarbo samtidig som du teller, går helt fint. Det betyr jo bare at du teller kaloriene du får i deg fra lavkarbomaten. Og det er jo ikke sikkert det er så dumt, siden en jo kan få i seg mange kalorier fra denne maten også? Kanskje det til og med er lurt i starten, siden det kan være lett å undervurdere hvor mange kcal det er i majones, nøtter osv.?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 Diett blir bare surr. Spis heller riktig mengde proteiner/karbo/fett. Kun næringsrik mat, kutt ut alt va godteri/kaker etc. Kutt alkohol. Å gå ned i vekt er lett, bare å justere inntaket. En diett gjør at du sprekker på sikt. Det vil alltid komme ny dietter som skal lure oss for å gå ned i vekt, som skal være løsningen. Glem dietter og slanking, juster inntaket med næringsrik mat! Anonymkode: 0123b...1da 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Grunnen til at dietter finnes i det hele tatt er jo at vi spiser feil mat. En diett er for det meste en metode for å spise litt mindre av det mest usunne. Å spise det vi er ment å spise fra naturens side er, vel, det naturlige. Og da trenger vi i likhet med andre dyr ikke å telle kalorier og veie maten og passe på vi spiser så mye av ditt og så mye av datt. Anonymkode: 4b120...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen til at dietter finnes i det hele tatt er jo at vi spiser feil mat. En diett er for det meste en metode for å spise litt mindre av det mest usunne. Å spise det vi er ment å spise fra naturens side er, vel, det naturlige. Og da trenger vi i likhet med andre dyr ikke å telle kalorier og veie maten og passe på vi spiser så mye av ditt og så mye av datt. Anonymkode: 4b120...0dd Det som er mest sjokkerende: de fleste har null oversikt hva de spiser utenom de faste måltidene. Da fråtses det i kaker, kjeks, brus, boller, iskrem, alkohol, latte, godteri+++. Anonymkode: 0123b...1da 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som er mest sjokkerende: de fleste har null oversikt hva de spiser utenom de faste måltidene. Da fråtses det i kaker, kjeks, brus, boller, iskrem, alkohol, latte, godteri+++. Anonymkode: 0123b...1da Enig i dette. Derfor fokuserer jeg på tre måltid etter periodisk faste. Og spiser ingenting utenom måltidene. Unntakene er bursdag/feiring, men med måte. Jeg bestemmer meg derfor for å spise et godt sunt måltid (mye grønnsaker, rent kjøtt/fisk), ikke noe sukker og mel. Og på denne måten ser jeg ikke på dette som en diett, men en ny måte å spise på. Altså ny livsstil, som jeg tenker å fortsette med i evig tid. Anonymkode: 5027d...48a 2
Navani Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Ja, jeg tror det viktigste er å finne noe som passer deg og din livsstil Jeg bruker periodisk faste fordi kroppen min liker det, og jeg syns det er enkelt. I tillegg har jeg telt kalorier i noen uker her og der, men det er ikke noe jeg trives med å gjøre fast. Jeg har gjort det for å å få en ca oversikt, og så har jeg gått over til porsjonskontroll kombinert med periodisk faste. Det fungerer ypperlig for meg, for da kan jeg fortsatt spise alt jeg har lyst på, men bare i mindre porsjoner. Pasta? Ikke et problem, bare mindre porsjon. Taco? Ikke noe problem, men tar to lefser og fyller på mer grønt enn jeg pleier, og ikke noe rømme eller dressing. Sjokolade? Ja, noen biter lørdag og/eller søndag, men ikke en hel plate. Dette fungerer fint for meg, og gjør at jeg går nedover i vekt i et rolig tempo som passer meg greit. Jeg har hatt pause en uke her og der, og da holder jeg meg akkurat på samme vekt, altså vedlikehold. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig i dette. Derfor fokuserer jeg på tre måltid etter periodisk faste. Og spiser ingenting utenom måltidene. Unntakene er bursdag/feiring, men med måte. Jeg bestemmer meg derfor for å spise et godt sunt måltid (mye grønnsaker, rent kjøtt/fisk), ikke noe sukker og mel. Og på denne måten ser jeg ikke på dette som en diett, men en ny måte å spise på. Altså ny livsstil, som jeg tenker å fortsette med i evig tid. Anonymkode: 5027d...48a Jeg spiser 4 måltider om dagen, sjekket vekta 1 gang i uken. Når jeg nådde målet så fulgte jeg med videre å justerte litt opp igjen bare. Er så enkelt, men nesten ingen gidder dette. De skal ha det enkelt, skal gå ned på en uke helst. De få ekstra kaloriene en is eller noe gir 2-3 ganger pr mnd utgjør ingenting. Anonymkode: 0123b...1da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå