Gå til innhold

Er det noen som jobber som kranfører? Eventuelt kjenner noen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lukter litt på å gå den retningen, da jeg etter mange år i bransje trenger noe helt nytt.

Men jeg vet ikke så altfor mye om dette, bortsett fra hva man grovt sett gjør, og at det er forholdsvis kort utdanning. 

Det jeg i hovedsak lurer på er om kranførere trives godt? Er det noen fysiske plager man sliter med? Har hørt endel sliter med rygg og nakke, men usikker på grunnen? 

Lønn? Arbeidstider? Dette er selvfølgelig forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass, men ønsker litt input fra forskjellige 🙂

Anonymkode: e279d...d2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg prøvde meg på dette men var for vanskelig å få nok praksistimer, de med ungdomsrett fikk lærlingeplasser 😕

Anonymkode: 3a527...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg prøvde meg på dette men var for vanskelig å få nok praksistimer, de med ungdomsrett fikk lærlingeplasser 😕

Anonymkode: 3a527...571

Så kjedelig! La du det helt på hylla? 

Anonymkode: e279d...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

For å bli sertifisert kranfører må det praksistimer til og det er, som beskrevet over, vanskelig å få til hvis du ikke allerede jobber i en bedrift som driver i bransjen.

Det finnes kun en privatskole i Norge der du kan få både teoretisk og praktisk opplæring i kran: Rogaland Kranskole. 

Det finnes mange typer kran og alle har ulike sertifikater. Lærlinger får opplæring i alle (tårnkran, mobilkran etc) For å jobbe som kranfører offshore kreves fagbrev (kran og løfteoperasjonsfaget).

Lønn i kranoverenskomsten er 262,80 kr/t  (grunnlønn + tillegg 400t<) Årslønnen for kranførere blir ofte relativt god pga skiftarbeid og overtid. 

Kranførere er ikke spesielt utsatt for belastningsskader, men repeterende bevegelser kan gi skader om man ikke forebygger selv ved å trene særlig overkropp.

Hvis du er langtidsledig og kan sannsynliggjøre overfor NAV at et kransertifikat vil kunne gi deg jobb, strekker de seg ganske langt for å dekke kostnadene til kompetansegivende sertifikater.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ei norsk kranfører på tiktok, om du googler så Finner du henne sikkert. Mange informative videoer om livet som kranfører 😊

Anonymkode: a8758...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...