Gå til innhold

Nasking i matbutikk - Kan jeg miste jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tatt for naskeri i en butikk i dag, beløp rundt 300kr. Så teit som det kanskje høres ut så var det faktisk et uhell, noe vekteren og den butikkansatte selvsagt ikke trodde på. VELDIG kort forklart: Skjedde i selvskanner-kasse med dårlig tid, hadde vært hos legen så var helt ute av det, i tillegg hadde jeg fått noen dårlige nyheter om noe helt annet så var bare generelt super stressa og "uttafor" (betalte for mange varer, trodde alt var skannet. betalte til og med for poser som i mine øyne er et klart tegn på at dette var et uhell)

Problemet er at dette er en Meny butikk og jeg jobber i Kiwi som benytter seg av samme vektertjeneste og jeg er livredd for at dette skal komme tilbake til arbeidsplassen min eller bli lagret noe sted i vekterenes database. Vekteren på meny "ringte inn" personopplysningene mine (personnummer, navn, telefonnummer, adresse osv.) til noen, jeg vet ikke hvem. Spørsmålet er: har denne tjenesten lov til å lagre opplysningene mine og/eller ta dette videre med arbeidsplassen min?

Anonymkode: 48aaa...63a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du kan miste jobben for å stjele i en annen butikk enn arbeidsplassen din.

Anonymkode: 443d5...bf8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan lagre opplysningene dine til hensiktsmessige formål, som en anmeldelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, de kan lagre opplysningene dine til hensiktsmessige formål, som en anmeldelse.

Men kan de lagre opplysningene over tid?

Skrevet

Det er mulig jeg hadde tatt en samtale med min egen sjef og lagt kortene på bordet. Det kan slite på helsen din om du skal gå i en lengre periode å bekymre deg for at sjefen din skal oppdage dette ad omveier

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo være i forkant og si selv hva som skjedde. Mye større sjanse for å bli tatt på alvor da.

Anonymkode: 57e9a...86c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare tatt en prat med arbeidsgiver og fortalt hva som skjedde, så slipper du å gå og være redd.

Det var en ærlig glipp, sånt kan skje. Du blir ikke oppsagt av det.

Men lønner seg alltid å være i forkant, om en er usikker :) 

Anonymkode: 89e56...0bf

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (1 minutt siden):

Det er mulig jeg hadde tatt en samtale med min egen sjef og lagt kortene på bordet. Det kan slite på helsen din om du skal gå i en lengre periode å bekymre deg for at sjefen din skal oppdage dette ad omveier

Ville bare tatt en prat med arbeidsgiver og fortalt hva som skjedde, så slipper du å gå og være redd.

Det var en ærlig glipp, sånt kan skje. Du blir ikke oppsagt av det.

Men lønner seg alltid å være i forkant, om en er usikker :) 

Anonymkode: 89e56...0bf

Men hva sier man da? Dette kommer jo til å virke helt sykt! Er livredd for at dette skal spres på jobben... 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva sier man da? Dette kommer jo til å virke helt sykt! Er livredd for at dette skal spres på jobben... 

Hvis ikke de på meny tror på meg så tviler jeg på at noen andre vil. Hører jo selv hvor teit dette høres ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis ikke de på meny tror på meg så tviler jeg på at noen andre vil. Hører jo selv hvor teit dette høres ut

Jeg tror de automatisk tror at man nasker. Hadde en lignende episode selv, det skjedde noe under handleturen som stresset meg veldig og da ble en vare glemt. Ble ikke registrert, eller mulig kassadamene gjorde det (de som sjekket varene etterpå). Jeg forklarte hva som hadde skjedd, men fikk ikke inntrykk av at de trodde meg. Ble sjekket jevnlig en stund etterpå, men nå blir jeg aldri sjekket. Jeg har aldri nasket noe. 

Skulle ønske de hadde notert ned den gangen kassadamen overså en diger pakke toalettpapir, jeg oppdaget det etterpå og gikk tilbake og betalte. 

Anonymkode: 22136...161

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rapporter deg selv. Da mister du jobben. Håpe du er medlem av handel og kontor. 

Anonymkode: f0785...165

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke rapporter deg selv. Da mister du jobben. Håpe du er medlem av handel og kontor. 

Handel og kontor?

Skrevet

Feil kan skje den beste, men tror vektere generelt gir F i forklaringer og unnskyldninger.

Sier ikke at du nasket med vilje, men blir du først tatt, så tror jeg dem er lite samarbeidsvillig, dessverre. 

• Liker 2
Skrevet

Hør med fagforening om hva som er lurt. Ville ikke gått til sjefen med dette sånn uten videre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ikke ville ha sagt noe til arbeidsgiver. Dersom du blir konfrontert trekker du bare på skuldrene og sier "ja, var litt stressa og glemte å scanne. Huff, lærte ei lekse der om at man ikke bør bruke den selvscanninga om man har tusen andre ting i hodet" og le det bort. Ikke lag en stor sak av det, tror det er verre.

Hadde du faktisk nasket mener jeg det ville stilt seg litt mer alvorlig ift. din arbeidsgiver, men akkurat det med selvscanning kan faktisk skje den beste. 

Anonymkode: a117c...eee

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det her er jo ulempen ved å benytte seg av selvbetjente kasser. Butikkene sparer massevis i utgifter til personale, samtidig som ansvaret for feil legges over på kunden. Så: Ikke bruk selvbetjente kasser der hvor du har valget! 

Hadde selv vært «butikktyv» med mindre jeg hadde benyttet meg av betjent kasse nylig, siden jeg var så stressa at jeg glemte å legge en vare på båndet. Hun som jobbet i kassa spurte meg heldigvis om jeg skulle ha varen jeg hadde i hånda også, slik at det hele ble unngått. 

Alle gjør feil i blant, inkludert de ansatte i butikken. Senest da jeg handlet i dag gjorde kassamedarbeideren en feil, som jeg oppdaget på skjermen før jeg betalte. Og da er det liksom ok, men dersom det skjer med kunden, som på ingen måte er opplært i butikkens kassasystemer, så er de plutselig butikktyver ?!?! Det her er faktisk helt uhørt, og ikke noe vi som forbrukere bør finne oss i. 

Anonymkode: 7f5ed...2d7

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Handel og kontor?

https://www.hkinfo.no/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer nok neppe. De har separat database på slike systemer, og det skal ekstremt mye til for at jobben din får vite den. Dataen lagres kun om det blir behov for anmeldelse. De kan selvfølgelig ikke dele denne dataen med din jobb. Det er jo taushetsplikt på slikt også. Ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: 85b86...ccb

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det her er jo ulempen ved å benytte seg av selvbetjente kasser. Butikkene sparer massevis i utgifter til personale, samtidig som ansvaret for feil legges over på kunden. Så: Ikke bruk selvbetjente kasser der hvor du har valget! 

Hadde selv vært «butikktyv» med mindre jeg hadde benyttet meg av betjent kasse nylig, siden jeg var så stressa at jeg glemte å legge en vare på båndet. Hun som jobbet i kassa spurte meg heldigvis om jeg skulle ha varen jeg hadde i hånda også, slik at det hele ble unngått. 

Alle gjør feil i blant, inkludert de ansatte i butikken. Senest da jeg handlet i dag gjorde kassamedarbeideren en feil, som jeg oppdaget på skjermen før jeg betalte. Og da er det liksom ok, men dersom det skjer med kunden, som på ingen måte er opplært i butikkens kassasystemer, så er de plutselig butikktyver ?!?! Det her er faktisk helt uhørt, og ikke noe vi som forbrukere bør finne oss i. 

Så enig med deg! Har lyst å boikotte selvbetjeningskassene pga dette, men flere og flere steder sitter det jo ingen i kassen heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snedig skrev (1 minutt siden):

Så enig med deg! Har lyst å boikotte selvbetjeningskassene pga dette, men flere og flere steder sitter det jo ingen i kassen heller.

Da slutter du rett og slett å handle i disse butikkene. Vi forbrukere har forbrukermakt, og dersom butikkene erfarer at kundene ikke vil bruke selvbetjeningskassene og at omsetningen stuper i de butikkene hvor de ikke tilbyr betjente kasser, så vil jo betjente kasser komme tilbake. 

Ikke bare er dette et pluss for oss forbrukere, det er også positivt for sysselsettingen. Mange steder har de nå 1 ansatt per 6 kasser, ergo er det jo langt færre jobber tilgjengelig for ufaglærte. Og når disse jobbene forsvinner; Hva skal denne gruppen gjøre da? Gå på NAV? 

Lønnsutgiftene i mange dagligvarebutikker har gått ned, men har dette kommet forbrukerne til gode ved reduserte matvarepriser? Nei, prisene har økt betraktelig. Så hvem er det som sitter igjen med fortjenesten? Jo, de rike pampene på toppen. Samtidig som vi kunder lett kan bli stemplet som «butikktyver» for en ærlig feil, og den hyggelige damen som pleide å scanne varene våre er på NAV. Er det greit? Jeg mener nei. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...