Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spise Ketchup når jeg er gravid (er ca 6 uker på vei)

Mener jeg har lest at man ikke bør spise dette, men nå lurer jeg på om jeg blander med noe annet.

Haster med svar.

Skrevet

Ketchup er laget av tomatpure, eddik, vann, sukker og krydder. Hvorfor skulle det være skadelig?

Skrevet

Nå tror jeg at du blander med noe annet, ketchup kan umulig være skadelig.

Hvis ikke du spiser en flaske om dagen da....godt mulig det stiller seg litt annerledes da, men det ville det nok gjort for oss som ikke er gravide også.

Skrevet

Ketsjup inneholder visst mye sukker. Så man bør ikke bøtte innpå ei flaske eller to om dagen. For sukker skal vi nordiske gravide være forsiktige med. Men utover det kan jeg ikke komme på en eneste grunn til å ikke spise ketsjup!

Mattilsynet sier at man ikke bør spise følgende som gravid:

- muggost

- mykost (typ upasteurisert fra utlandet)

- rått kjøtt (inkl. spekemat)

- rå fisk

- tunfisk (mer enn 2 bokser i uka)

- ferskvannsfisk av en visst type (mer enn et par kg i uka)

Tror det skal være det. Ikke vanskelig.

Skrevet
Ketsjup inneholder visst mye sukker. Så man bør ikke bøtte innpå ei flaske eller to om dagen. For sukker skal vi nordiske gravide være forsiktige med. Men utover det kan jeg ikke komme på en eneste grunn til å ikke spise ketsjup!

Mattilsynet sier at man ikke bør spise følgende som gravid:

- muggost

- mykost (typ upasteurisert fra utlandet)

- rått kjøtt (inkl. spekemat)

- rå fisk

- tunfisk (mer enn 2 bokser i uka)- ferskvannsfisk av en visst type (mer enn et par kg i uka)

Tror det skal være det. Ikke vanskelig.

I følge matilsynets liste er det helt trygt å spise tunfisk på boks. Det er fersk tunfisk man skal holde seg unna. (http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html)

Ketchup kan du trygt spise :)

Skrevet

Tusen takk skal dere ha for raske og gode svar.

Skrevet

og så lever, nyrer og spekk fra hval ;) (vet ikke om det er så mange som oppfatter det som et stort tap, men :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...