Gå til innhold

Hvordan få bort de siste 6 kg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter jeg fikk barn for 5 år siden har jeg fremdeles 6 kg for mye til vekta jeg ønsker. Jeg er 165 og 65 kg, og jeg går ca 10 000-13 000 skritt hver dag, i tillegg til trening 2-3 ganger i uka. 

Jeg føler ikke jeg spiser så mye, men vekta rikker seg ikke. Dere spiser jeg på en dag: 

Frokost: Yoghurt naturell med druer i ei skål

Lunsj: Middagsrester eller 2 brødskiver med leverpostei. Drikker vann

Middag: Pasta, kylling, fisk, osv. Er dessverre veldig glad i saus

Kvelds: Brødskive, nudler, havregrøt og lignende. 

ifølge klokka bruker jeg 2200 kalorier hver dag, er det noen som klarer å tippe hvor mange kalorier jeg ca ligger på hver dag basert på det jeg skrev? Jeg føler jeg veier det samme uansett hva jeg spiser😂

Anonymkode: 72c80...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Umulig når du ikke sier noe om mengde. Bruk et par uker hvor du logger alt for å se hvor du gjør feil. 

Anonymkode: 2d8e6...76b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke mulig for oss å estimere for deg, dessverre :)

Men vil du ned i vekt så gir det mening å f.eks kutte ned på sausen, og spise litt mindre porsjoner. Du kan også prøve periodisk faste og kutte enten frokosten eller kveldsmaten. 

Anonymkode: e283b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser jo altfor mye. Saus er kaloriebombe. Kevldsnacks kan du bare droppe som vane ellers forblir du i den vekt for alltid om ikke plusser på mer. 10k skritt er veldig bra men trening er ikke noe å skryte av hvis du skal ned i vekt for det blir du bare mer sulten av. vektnedgang er så enkelt som å spise mindre kalorier enn det man bruker. 

bruk en kalorie kalkulator for å se hvor mange kalorier du bør spise hver dag for å gå ned i vekt. Og hvor mange du faktisk brenner. Fitbit og diverse klokker er dessverre ikke til å stole på når de teller hvor mange kalorier du har brent ut dagen. Hold deg under mengden som kalorie kalkulatoren forteller deg, for det er en vitenskapelig formel. 

Anonymkode: e3f45...a64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brødmat har mye karbohydrater. Bytt til knekkebrød. Spis mindre og mosjoner mer.

Anonymkode: f1ba3...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Brødmat har mye karbohydrater. Bytt til knekkebrød. Spis mindre og mosjoner mer.

Anonymkode: f1ba3...684

Jeg har prøvd knekkebrød til lunsj, gjerne tre, men jeg blir så fort sulten igjen at jeg småspiser innimellom 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du spiser jo altfor mye. Saus er kaloriebombe. Kevldsnacks kan du bare droppe som vane ellers forblir du i den vekt for alltid om ikke plusser på mer. 10k skritt er veldig bra men trening er ikke noe å skryte av hvis du skal ned i vekt for det blir du bare mer sulten av. vektnedgang er så enkelt som å spise mindre kalorier enn det man bruker. 

bruk en kalorie kalkulator for å se hvor mange kalorier du bør spise hver dag for å gå ned i vekt. Og hvor mange du faktisk brenner. Fitbit og diverse klokker er dessverre ikke til å stole på når de teller hvor mange kalorier du har brent ut dagen. Hold deg under mengden som kalorie kalkulatoren forteller deg, for det er en vitenskapelig formel. 

Kveldssnacks? Du mener kveldsmat? Jeg er alltid veldig sulten på kvelden, vet ikke hvorfor. Sausen kan jeg kanskje kutte, men jeg synes alt blir så tørt uten. Så mange kalorier spiser jeg vel ikke, jeg har regnet meg frem til at jeg spiser rundt 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kveldssnacks? Du mener kveldsmat? Jeg er alltid veldig sulten på kvelden, vet ikke hvorfor. Sausen kan jeg kanskje kutte, men jeg synes alt blir så tørt uten. Så mange kalorier spiser jeg vel ikke, jeg har regnet meg frem til at jeg spiser rundt 2000

Det er ikke vanlig med kveldsmat nei. Når man har spist middag så skal man være ferdig for dagen med unntak av veldig lav kalori snacks. Helst ikke det engang. Det er altfor enkelt å vende seg selv til å ha noe i kjeften hele tiden. Jeg var vært der. Du får vel fortsette med det du gjør da siden du vet bedre. Hvorfor starter du tråd om du ikke tåler en ærlig tilbakemelding?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Last ned Lifesum appen! Fikk meg en kalori vekker med å logge ALT i den :)

Anonymkode: 17943...92e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke vanlig med kveldsmat nei. Når man har spist middag så skal man være ferdig for dagen med unntak av veldig lav kalori snacks. Helst ikke det engang. Det er altfor enkelt å vende seg selv til å ha noe i kjeften hele tiden. Jeg var vært der. Du får vel fortsette med det du gjør da siden du vet bedre. Hvorfor starter du tråd om du ikke tåler en ærlig tilbakemelding?

Ok, vi spiser middag klokka 4 ca, klarer ikke å gå helt fra da til legging klokka 11 uten mat. Trodde kun man ikke skulle spise etter klokka 21.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er da bare tull. Til og med i andre land er det vanlig med et kveldsmåltid. Det er vel mer unormalt enn normalt å faste etter middag. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ok, vi spiser middag klokka 4 ca, klarer ikke å gå helt fra da til legging klokka 11 uten mat. Trodde kun man ikke skulle spise etter klokka 21.00

Du kan spise når du vil. Det er individuelt hva som fungerer for den enkelte. Om du spiser siste måltid 16:00 eller 22:00 så er det ganske irrelevant, du må se på hvor mye og hva slags mat du spiser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fastet. Bli vant til å gå sulten det er ikke farlig for kroppen.

Anonymkode: 9067b...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter jeg fikk barn for 5 år siden har jeg fremdeles 6 kg for mye til vekta jeg ønsker. Jeg er 165 og 65 kg, og jeg går ca 10 000-13 000 skritt hver dag, i tillegg til trening 2-3 ganger i uka. 

Jeg føler ikke jeg spiser så mye, men vekta rikker seg ikke. Dere spiser jeg på en dag: 

Frokost: Yoghurt naturell med druer i ei skål

Lunsj: Middagsrester eller 2 brødskiver med leverpostei. Drikker vann

Middag: Pasta, kylling, fisk, osv. Er dessverre veldig glad i saus

Kvelds: Brødskive, nudler, havregrøt og lignende. 

ifølge klokka bruker jeg 2200 kalorier hver dag, er det noen som klarer å tippe hvor mange kalorier jeg ca ligger på hver dag basert på det jeg skrev? Jeg føler jeg veier det samme uansett hva jeg spiser😂

Vanskelig uten noe oppgitte mengder.

frokosten er fin om ikke skålen med druer er en gigaskål. En håndfull druer til yoghurten er fint.

middagsrester til lunsj ville jeg kanskje revurdert. Ren kylling eller fisk fra middagen er supert å spise som lunsj dagen etter, men ikke om det er med mye saus, pasta etc. Er det noe alternativ til brødskiver du kan spise? Grove knekkebrød feks? Litt havregryn? cottage cheese med noe bær?

revurder nudler og brødskive til kvelds. Er også litt skeptisk til havregrøt til kvelds. Prioriter heller havregrøt til frokost eller lunsj (uten sukker, men gjerne med kanel).

Treningen din er mer en nok. Nøkkelen ligger i kostholdet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du vil veie 59 kilo kan du nok ikke spise 2000 kalorier. Jeg veier 58-59 og kan spise 1650 hvis jeg ikke trener. En halvtime løpetur forbrenner ca. 250 kalorier for meg, så da kan jeg spise 1900 den dagen. Dette er for å veldikeholde vekten. 
Tipper du må ned mot 1500 for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: d48ef...104

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager å si det, men med den holdningen om f.eks sausen så blir dette vanskelig å få til :)

Hva vil du mest, gå ned 6 kg og droppe det meste av sausen og ha litt færre porsjoner en periode (ikke for alltid), eller holde på vekta du har? Det er alternativene du har. Ikke bare sausen, men porsjonsmengdene.

Måten du spiser på nå vedlikeholder vekten du har. Du må ned i kalorier så vekta går ned, og når du har gått ned de kiloene må du vedlikeholde, altså spise mer igjen, men ikke like mye som du gjør i dag. Noe må du kutte på. Det er ikke snakk om mye, men noe må ryke i en periode før du kan ta det tilbake i litt mindre porsjoner enn du har i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du vil veie 59 kilo kan du nok ikke spise 2000 kalorier. Jeg veier 58-59 og kan spise 1650 hvis jeg ikke trener. En halvtime løpetur forbrenner ca. 250 kalorier for meg, så da kan jeg spise 1900 den dagen. Dette er for å veldikeholde vekten. 
Tipper du må ned mot 1500 for å gå ned i vekt. 

Ok, takk for tips:) Kan jeg spørre hvor høy du er, og hvilken mat man bør spise for å komme ned i 1500-1700 kalorier? Hvordan ser en typisk matdag ut hos deg😁?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Beklager å si det, men med den holdningen om f.eks sausen så blir dette vanskelig å få til :)

Hva vil du mest, gå ned 6 kg og droppe det meste av sausen og ha litt færre porsjoner en periode (ikke for alltid), eller holde på vekta du har? Det er alternativene du har. Ikke bare sausen, men porsjonsmengdene.

Måten du spiser på nå vedlikeholder vekten du har. Du må ned i kalorier så vekta går ned, og når du har gått ned de kiloene må du vedlikeholde, altså spise mer igjen, men ikke like mye som du gjør i dag. Noe må du kutte på. Det er ikke snakk om mye, men noe må ryke i en periode før du kan ta det tilbake i litt mindre porsjoner enn du har i dag.

Forstår hva du mener! Jeg bør nok kutte mye i saus ser jeg. Jeg er heldigvis normalvektig, men det hadde vært fint å miste noen kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok, takk for tips:) Kan jeg spørre hvor høy du er, og hvilken mat man bør spise for å komme ned i 1500-1700 kalorier? Hvordan ser en typisk matdag ut hos deg😁?

Jeg er 166 cm☺️

På en typisk dag spiser jeg ikke frokost, dette fordi jeg syns det er lettere å droppe frokost enn kveldsmat. Drikker te. 

Lunsj er to skiver med to kokte egg, kaviar og masse agurk, tomat og paprika. Ca 400 kalorier.

Middag kan være 100 gram hamburger med en skive ost, ett hamburgerbrød og 3% thousand island dressing, masse salat/grønnsaker til.
eller 100 gram pasta, med 100 gram kjøttdeig og tomatsaus, med stor salat. Varierer dette måltidet, men ca 700 kalorier. 

Kveldsmat er mager kesam med søtning uten kalorier og kirsebærsyltetøy uten sukker, eller to knekkebrød med makrell i tomat. Alltid masse paprika. Ca 400 kalorier. 

I tillegg har jeg noe melk i kaffen, spiser gjerne en frukt eller pinne-is. 

Pleier å trene 30 min hver dag, men de ekstra kaloriene sparer jeg opp til helgen og spiser smågodt og drikker vin🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 166 cm☺️

På en typisk dag spiser jeg ikke frokost, dette fordi jeg syns det er lettere å droppe frokost enn kveldsmat. Drikker te. 

Lunsj er to skiver med to kokte egg, kaviar og masse agurk, tomat og paprika. Ca 400 kalorier.

Middag kan være 100 gram hamburger med en skive ost, ett hamburgerbrød og 3% thousand island dressing, masse salat/grønnsaker til.
eller 100 gram pasta, med 100 gram kjøttdeig og tomatsaus, med stor salat. Varierer dette måltidet, men ca 700 kalorier. 

Kveldsmat er mager kesam med søtning uten kalorier og kirsebærsyltetøy uten sukker, eller to knekkebrød med makrell i tomat. Alltid masse paprika. Ca 400 kalorier. 

I tillegg har jeg noe melk i kaffen, spiser gjerne en frukt eller pinne-is. 

Pleier å trene 30 min hver dag, men de ekstra kaloriene sparer jeg opp til helgen og spiser smågodt og drikker vin🤩 

Tusen takk! Det virket jo ganske overkommelig:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...