Gå til innhold

Forslag til middagsretter til barn med type 1 diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen på nesten 7 har akkurat fått diagnosen diabetes type 1 og vi er foreløpig helt i oppstarten av skolering av og rundt dette på sykehuset, så jeg regner med at vi kommer til å få flere matforslag her også, men siden sønnen vår kan være ganske kresen, så lurer jeg på hva som funker for deres kresne barn? 🙂

Han kan i utgangspunktet spise normalt, men jeg tenker at det er jo lurt å prøve å venne han mer til å spise grønnsaker og fisk, som han "hater". 

Hodet er foreløpig litt kaotisk nå med masse nye rutiner som skal innarbeides og mye mer planlegging rundt måltider.

Setter stor pris på både tips og triks for å lure i han mer ting han burde spise men gjerne også den nye hverdagen generelt. ☺

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke noe spesifikt angående hva med noen med diabetes type 1 burde spise. Men iforhold til tips til å lure i mer av hva han burde spise. Lag tomatsaus selv, kok med diverse grønnsaker, gulrot gir naturlig sødme. Så bruk stavmikseren. Tomatsausen kan du bruke til alt du bruker tomatsaus til

Anonymkode: 5b46b...13e

AnonymBruker
Skrevet

Tankegangen din er ekstremt farlig! Din sønn kan, og SKAL spise som alle andre! Har man diabetes typen1 kan man spise akkurat som alle andre, men man må lære seg hvordan kroppen reagerer på ulike typer mat, hormoner, stress, aktivitet og været. Ja, været (varme/kulde) har faktisk mye å si for opptak av insulin. 

vær så snill, for din sønns skyld, legg fra deg tankegangen om at det er viktigere for han enn for alle andre å få i seg frukt og grønnsaker, for det er det virkelig ikke. Om dere som foreldre skal behandle ham annerledes fordi han har diabetes, hvordan tror du andre vil møte ham, da? Ingen kommer til å tørre å gi ham kake eller is i bursdager, ingen kommer til å tørre å ha ham på besøk eller overnatting. Han kommer til å bli møtt med stigma, bekymringer og alt dette av alle andre, så deres viktigste jobb som foreldre er å normalisere livet hans. Han kan spise kake som alle andre, men han trenger mer insulin. 

jeg fikk diabetes som 10 åring for mange, mange år siden, og min mamma sukket og så til legen «stakkars, da får vi gå hjem å kaste brunosten, da...». Hun fikk pekefingeren av legen og sa at det var gammeldagse holdninger, og at det tross alt er forskjell mellom type 1 og 2. legen sa at jeg skulle spise som normalt, ingen endringer i kosten skulle gjøres med unntak av sukkerholdig drikke.

Dere har en tøff tid foran dere. Diabetes er alvorlig og kan være vanskelig å regulere uavhengig av hva man spiser.  Det er mye mer enn matinntak som spiller inn på god regulering av blodsukkeret. Deres sønn vokser, hormonene endrer seg, det har stor påvirkningskraft for blodsukkeret. Sug til dere kunnskap, men husk at det alltid er individuelle forskjeller. Stol på målingene av blodsukkeret fremfor alt! Dere lærer hele tiden og man blir absolutt aldri ferdig utlært, men vær så snill å ikke begrens eller endre hans kosthold. Du sier det selv: han kan spise normalt.

Anonymkode: 9c182...17f

• Liker 16
Skrevet

Dere får vel oppfølging av ernæringsfysiolog? 

Jeg har vokst opp med mor med type1 dia. Vi spiste lite frukt, mye grønnsaker, og drakk bare vann til måltidene. "Grovkarbo" kaller hun kostholdet sitt....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din kan spise akkurat det samme som dere andre til middag, slutt å gjøre han spesiell og utenfor. 

Anonymkode: 328b4...b87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tankegangen din er ekstremt farlig! Din sønn kan, og SKAL spise som alle andre! Har man diabetes typen1 kan man spise akkurat som alle andre, men man må lære seg hvordan kroppen reagerer på ulike typer mat, hormoner, stress, aktivitet og været. Ja, været (varme/kulde) har faktisk mye å si for opptak av insulin. 

vær så snill, for din sønns skyld, legg fra deg tankegangen om at det er viktigere for han enn for alle andre å få i seg frukt og grønnsaker, for det er det virkelig ikke. Om dere som foreldre skal behandle ham annerledes fordi han har diabetes, hvordan tror du andre vil møte ham, da? Ingen kommer til å tørre å gi ham kake eller is i bursdager, ingen kommer til å tørre å ha ham på besøk eller overnatting. Han kommer til å bli møtt med stigma, bekymringer og alt dette av alle andre, så deres viktigste jobb som foreldre er å normalisere livet hans. Han kan spise kake som alle andre, men han trenger mer insulin. 

jeg fikk diabetes som 10 åring for mange, mange år siden, og min mamma sukket og så til legen «stakkars, da får vi gå hjem å kaste brunosten, da...». Hun fikk pekefingeren av legen og sa at det var gammeldagse holdninger, og at det tross alt er forskjell mellom type 1 og 2. legen sa at jeg skulle spise som normalt, ingen endringer i kosten skulle gjøres med unntak av sukkerholdig drikke.

Dere har en tøff tid foran dere. Diabetes er alvorlig og kan være vanskelig å regulere uavhengig av hva man spiser.  Det er mye mer enn matinntak som spiller inn på god regulering av blodsukkeret. Deres sønn vokser, hormonene endrer seg, det har stor påvirkningskraft for blodsukkeret. Sug til dere kunnskap, men husk at det alltid er individuelle forskjeller. Stol på målingene av blodsukkeret fremfor alt! Dere lærer hele tiden og man blir absolutt aldri ferdig utlært, men vær så snill å ikke begrens eller endre hans kosthold. Du sier det selv: han kan spise normalt.

Unnskyld meg, er det «ekstremt farlig» å få barn til å spise mer fisk og grønt?

Anonymkode: 6e7df...3db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld meg, er det «ekstremt farlig» å få barn til å spise mer fisk og grønt?

Nei, men det er ekstremt farlig å tro at en med diabetes type 1, og spesielt ett barn, må legge om kostholdet sitt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men det er ekstremt farlig å tro at en med diabetes type 1, og spesielt ett barn, må legge om kostholdet sitt.

Det kommer jo an på jva slags kosthold ungen har fra før da. 

Anonymkode: 8d429...014

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS skriver «han kan i utgangspunktet spise normalt». LES før du setter fyr på deg selv !

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden han ikke er glad i fisk og grønnsaker er det kanskje det dere bør jobbe med, som mange familier.

Vi liker laks i wraps, fiskeburgere, fiskesuppe, gratinert fisk osv. Det er mange oppskrifter som er populære blant barn, og fisk er ikke bare fisk.

Trist å høre at dere går gjennom dette, men dere kommer til å lære det dere må. Ikke stress unødvendig. Barnet kan leve et vanlig liv, men må bare passe på med mat og medisin.

Anonymkode: fbea2...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen deres kan spise akkurat det samme som dere gjør. Det avgjørende er å lære seg hvordan innholdet i de ulike rettene/matvarene påvirker blodsukkeret hans. Dette igjen vil avhenge av tidligere inntak, blodsukker ved måltidets start, form (syk/frisk), aktivitet i forkant og etterkant, stressnivå, basaldose osv....

Å spise "rent" og sunt er jo bra for alle, men jeg ville ikke innført en masse endringer i kostholdet samtidig som han skal lære å forholde seg til denne livslange diagnosen! Det blir for mange utfordringer på en gang.

Min niese fikk diabetesdiagnosen rett før hun fylte 3 år. Nå er hun 16. Det har vært en berg-og-dalbane til tider. Hun har i tillegg noen matallergier som gjør det ekstra komplisert. Men de har hele veien hatt et normalt kosthold, det går an å skeie ut, våre egne barn er vant til å måtte vente med å spise isen de alle var lovet (når vi er sammen med dem) fordi blodsukkeret til niese er for høyt og må ned før den isen kan spises. Alt blir en vane.

Dere kommer til å lære. Det er en potensielt alvorlig diagnose forsåvidt, men når man lærer å ta de hensyn og forholdsregler som er nødvendig, så går det seg til. Dere kommer til å feile! Det er sånn man lærer, og det går fint allikevel! Når dere har fått litt kontroll på ting, inkluder de rundt dere! Foreldre til kompiser, familie, naboer, sånn at han kan bevege seg rundt og være på besøk hos andre. De aller, aller fleste er komfortable med det hvis de føler de har kontroll. Jeg som tante var småstresset i starten, men utrolig glad for at jeg fikk tillit og å lære.

Lykke til! Det er lov å føle at ting er litt kaos i starten!

Anonymkode: 8f1bb...4f6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg merker at hovedinnlegget gjør meg forbannet og sint. 

Snakk om uvitenhet fra foreldre som tydeligvis ikke forstår noe om diabetes type 1.

Ungen skal ikke ha noe diett eller kostholdsendring. Ungen skal spise normalt, som alle andre. 

Det dere må lære  barnet er hvordan man regner enheter, når man bør ta insulin, hvordan ulike matvarer påvirker blodsukkeret. Hvordan fysisk aktivitet, søvn, stress, temperatur ute påvirker blodsukkeret. Ikke behandle han som om han hadde type 2, med å presse gjennom fisk og grønnsaker.

Du skriver at sønnen din er kresen, vel la han spise noe han har lyst på, og lær han heller hvordan han kan kontrolle blodsukkeret når han spiser maten han har lyst på.

Det er vanskelig nok å leve med diabetes type 1, og en stor nok påkjenning, om man ikke skal bli tvunget til å legge om til et kosthold som i utgangspunktet er totalt unødvendig. synes det er trist og urettferdig ovenfor barnet at du ønsker å lure han inn i en ny hverdag med måltider, som han strengt tatt ikke trenger. Han kan leve akkurat som før, og som alle andre, så lenge han lærer hvordan han skal gi seg hurtig- og langtidsvirkende insulin.

Merker jeg blir sint og skuffet over foreldrene her! 

Hilsen type 1 diabetiker.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår både foreldrene og de som reagerer negativt.

Mitt barn fikk dt1 for tre år siden. Den første tiden var OVERVELDENDE! Vi fikk streng beskjed fra sykehuset om at vi skulle la ham spise som normalt, og akkurat det samme som oss. I starten krevde det veldig mye av meg som forelder. Jeg måtte lære meg karbohydratregning, og ikke minst hvilke andre faktorer som påvirker opptaket av karbohydrater i kroppen. Vi hadde for eksempel noen skumle opplevelser med føling etter mat med mye karbo, fordi tilbehøret gjorde at insulinet virket før kroppen gjorde nytte av karboene, og blodsukkeret stupte- og påfølgende høyt blodsukker i etterkant når karboene til slutt gikk ut i blodet, men virketiden til insulinet var gått ut.

Det tok litt tid før vi fikk dreisen på det, men nå går det stort sett veldig fint. Vi veier fortsatt karbohydrater(fordi barnet spiser VELDIG mye karbo, og vi vil ikke "slumpe"), men det oppleves ikke like krevende som tidligere. 99% av tiden spiser han det samme som oss, men det hender at han for eksempel må utsette dessert på kvelden fordi vi ser at han har havnet for høyt og at kroppen/pumpen hans ikke vil klare å håndtere det(hvilket betyr at jeg må opp alt fra 3-6 ganger i løpet av natten for å regulere manuelt). Nå er barnet mitt så stort at han forstår selv hvorfor det er slik, og han vet jo også at det betyr at han får det samme som oss- men kanskje ikke samtidig.

Jeg synes ts får litt ufortjent pes. Kosthold ER viktig, både for de med og uten diabetes. Noen matvarer fungerer bedre med tanke på å regulere blodsukkeret, mens andre kan gjøre det med utfordrende. Og så er også hver enkelt diabetiker ulik. Mitt barn har for eksempel veldig bra av å spise havregrøt, og får et jevnt og fint blodsukker av det, mens andre går rett i taket.

Jada, dt1 er ikke en "matsykdom", men det skader virkelig ikke å forsøke å innarbeide gode matvaner? Jeg har ikke inntrykk av at det er snakk om noen fanatisme av noe slag. Det er en grunn til at man har tilgang til ernæringsfysiolog når man har dt1, og det er ikke bare for å forebygge spiseforstyrrelser, men for å få støtte til et godt kosthold.

Anonymkode: bd1f3...f14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Jeg merker at hovedinnlegget gjør meg forbannet og sint. 

Snakk om uvitenhet fra foreldre som tydeligvis ikke forstår noe om diabetes type 1.

Ungen skal ikke ha noe diett eller kostholdsendring. Ungen skal spise normalt, som alle andre. 

Det dere må lære  barnet er hvordan man regner enheter, når man bør ta insulin, hvordan ulike matvarer påvirker blodsukkeret. Hvordan fysisk aktivitet, søvn, stress, temperatur ute påvirker blodsukkeret. Ikke behandle han som om han hadde type 2, med å presse gjennom fisk og grønnsaker.

Du skriver at sønnen din er kresen, vel la han spise noe han har lyst på, og lær han heller hvordan han kan kontrolle blodsukkeret når han spiser maten han har lyst på.

Det er vanskelig nok å leve med diabetes type 1, og en stor nok påkjenning, om man ikke skal bli tvunget til å legge om til et kosthold som i utgangspunktet er totalt unødvendig. synes det er trist og urettferdig ovenfor barnet at du ønsker å lure han inn i en ny hverdag med måltider, som han strengt tatt ikke trenger. Han kan leve akkurat som før, og som alle andre, så lenge han lærer hvordan han skal gi seg hurtig- og langtidsvirkende insulin.

Merker jeg blir sint og skuffet over foreldrene her! 

Hilsen type 1 diabetiker.

HUN SKRIVER AT BARNET SKAL I UTGANGSPUNKTET SPISE NORMALT! Hvorfor blir folk så trigget av ei mor som vil at sønnen skal spise litt sunnere? Herregud.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

HUN SKRIVER AT BARNET SKAL I UTGANGSPUNKTET SPISE NORMALT! Hvorfor blir folk så trigget av ei mor som vil at sønnen skal spise litt sunnere? Herregud.

Fordi ts bruker diabetes type 1 som en unnskyldning og grunn til at barnet skifte kosthold. 

Du finner det vel ikke triggende fordi du ikke lever med diabetes type 1 selv.

For å bruke dine ord: Herregud! Det er faktisk lov å sette seg litt inn i en sykdom før du klager på at andre blir trigget.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spise mer vegetarretter, f.eks vegetarlasagne med aubergine istedenfor kjøtt, chilli con carne uten kjøtt, karrigryte-og ha salat til med mye forskjellig grønt oppi. Og velg brun ris istedenfor hvit.

Anonymkode: 6a74f...34f

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn med type 1 diabetes selv, så har noen års erfaring nå. Jeg har derfor full forståelse for at dette er vanskelig og overveldende! Jeg synes sykdommen er vanskelig å forstå seg på selv nå etter så mange år, nettopp fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Mat er liksom bare en liten del av det som påvirker et blodsukker.

Jeg synes mange her er litt vel strenge med deg, TS, men samtidig vil jeg også si at det er viktig å prøve å la barnet leve et mest mulig normalt liv og la barnet få spise som vanlig. Barnet ditt kommer dessverre mest sannsynlig til å bli møtt med mange kunnskapsløse og gammeldagse kommentarer og holdninger. Mitt barn får støtt og stadig beskjed om at han ikke bør spise kake i bursdager, og har flere ganger fått høre at han har diabetes fordi han har spist for mye godteri eller drukket for mye brus. Det er ekstremt sårende både for ham og oss, for det de egentlig sier er jo at det er han selv eller oss foreldrene som er skyld i sykdommen, noe som overhodet ikke er sant. Jeg har begynt å si kraftig ifra hver gang noen tuller med at man får diabetes av for mye sukker, sånne holdninger bør slåes kraftig ned på. Det samme med alle som kaller det «sukkersyke».

Det aller viktigste for et barn med diabetes er å få nok insulin. Likevel er det jo ingenting i veien for å fokusere på sunn mat for alle i familien. :)

Anonymkode: d2f13...993

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (6 minutter siden):

Fordi ts bruker diabetes type 1 som en unnskyldning og grunn til at barnet skifte kosthold. 

Du finner det vel ikke triggende fordi du ikke lever med diabetes type 1 selv.

For å bruke dine ord: Herregud! Det er faktisk lov å sette seg litt inn i en sykdom før du klager på at andre blir trigget.

Nei, det står faktisk ikke ETT eneste sted i HI! Det er det du som tolker det som. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag mat fra bunnen og dropp Toro, ferdigretter osv  

Anonymkode: 6a74f...34f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det står faktisk ikke ETT eneste sted i HI! Det er det du som tolker det som. 

Er du ts eller troll? Er jo flere som har reagert på at dette står i HI.

Anonymkode: e8d48...612

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...