Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er lærer på vgs, men kjenner lærere på alle trinn.

Når foreldrene dine snakker om rolige og trygge offentlige jobber, så er ikke lærerjobb en av de. Trygg - absolutt, og mye gode vilkår, men jeg har knapt møtt en eneste engasjert lærer som ikke synes jobben er tung og belastende, selv om den også er givende.

Du høres heller ikke ut som en person som ville trivdes med den type jobb de beskriver, så jeg ville absolutt ikke vært redd for å ta en utdannelse med mål om å jobbe i det private. Hvor du faktisk ender opp vet du ikke uansett.

Når det gjelder lærere og arbeidstid, så er det jo forskjellig hvor mye man gjør ut av det. Som sagt er jobben mentalt belastende på alle trinn (så mange hensyn som skal tas samtidig, å hele tiden balansere det å være en fagperson, omsorgsperson, oppdrager, diplomat, veileder). Så særlig ferske lærere må ofte velge om de vil jobbe døgnet rundt for å få til alt, eller gjøre en mindre god jobb og faktisk tvinge seg selv til å ha fritid for ikke å drukne. Mange av oss ligger da flatt på sofaen og ser i taket det meste av fritiden fordi man er utmattet. 

På barneskolen er det mye flere undervisningstimer, i mange ulike fag. Tenk deg en lærer som kommer på jobb 0800 eller før. Finner frem det hun skal til timen og leser mailer så langt hun rekker før timen begynner. Så har hun undervisning til kl 13, gjerne helt uten ordentlig pause, hun spiser med elevene. I alle mulige fag, som hun må ha funnet på kreative og morsomme opplegg til, som er tilpasset elevene i klassen. For på barneskolen kan man jo ikke akkurat ha så mye forelesning. Kl 13-15 er det å svare flere mailer, ha fellesmøter og/eller kontakt med foresatte, møter med kollegaer på trinnet. I tillegg er man jo sliten etter dagen og trolig ikke på sitt mest effektive. Er man heldig rekker man å begynne å planlegge opplegg for resten av uka, men det tar jo tid. Finne frem fargede ark til veggplakat, kopiere opp ting, lage sokkedyr til engelsktimen- barneskolelærerne jeg kjenner gjør fantastiske ting, men de jobber mye!

Anonymkode: 6aa37...65f

Jeg er ikke en person som er redd for å jobbe mye, det gjør jeg allerede nå på vgs med tanke på alle prøver og innleveringer vi har.

Jeg ser hvor mye arbeid det er, det gjør jeg. Jeg har jobb selv. og vet at ting som ser enkelt ut tar tid... Men jeg tenkte på hva som gjør læreryrket mer spesielt enn andre yrker? Advokater, sivilingeniører, leger? Alle jobber kan på en eller måte bli utmattende, med mindre man har en jobb hvor det er generelt lite å gjøre, og man rekker å ta flere pauser i løpet av dagen og likevel få gjort alt. Er det noen ting man kan gjøre, så er det å bli vant til å jobbe i litt høyere tempo. Jeg vet ikke hvor fort lærere jobber, for det ser jeg jo ikke utenom undervisningstid. 

Example skrev (7 timer siden):

Hadde det bare vært så enkelt. Timene skal planlegges, og dette tar gjerne litt tid. Selv om man gjerne  lir litt mer dreven etter hvert og kan flyte litt på erfaring, så må dette gjøres. Jo yngre elevene er, jo mer tilpasning trengs det. "Litt retting" som du så fint kaller det er mange timer med jobb. Selv fikk jeg inn en bunke med ca. 90 terminprøver i norsk. Jeg vil tro det alene er et sted mellom 40 og 45 timer med ekstremt utmattende og energikrevende arbeid, som må tas i helger og på kveldstid etter jobb. Dette er selvfølgelig bare terminprøvene. Som norsklærer på 10. trinn skal jeg sette tre standpunktkarakterer per elev i dette faget alene. Alt må selvfølgelig være grundig dokumentert. Én klasse i norsk er 25 % av en lærerstilling i ungdomstrinnet. De fleste har flere enn én.

Og hadde jobben kan vært det faglige, hadde det hele vært rimelig ukomplisert. Det er dog ikke realiteten. Kontaktlærererjobben er det som er problemet. De fleste lærere hadde sagt nei til dette, om man hadde hatt et reelt valg. Man får ca. 20 000 kroner i året for denne jobben. For min del inkluderer det nærmere 50 utvkklingssamtaler og tilsvarende antall formelle elevsamtaler. Det renner gjerne inn med meldinger og forespørsler fra foreldre hver dag. Alle elever skal følges opp tett, og enhver konflikt blir skolens ansvar, eller da fort kontaktlærerens ansvar. Det er alt fra småkrangling på skolen, mobbing på snap, blikking, hærverk, rus, psykisk helse og generelt ungdomsopprør. Møter skal avholdes, og er ikke foreldrene fornøyde, er det læreren sin feil. Det er en tydelig forskyvning fra hjemmet til skolen, hvor alt som går galt på en eller annen måte ender opp som skolens ansvar. Kontaktlæreren føler dette ansvaret og tar med seg dette hjem. 

Det er mye som er fint med både det å være lærer og kontaktlærer, men det er også et underbetalt yrke som sliter med frafall og rekruttering. Det er ikke så rart. Hvis vi ønsker sommsamfunn at landets unge skal få, og beholde høy kvalitet på sitt personell, må det betales for. Etter min mening bør skolen styrkes med flere ansatte til å følge opp både spesialundervisning, psykisk helse og det sosiale. Nå legges for stort ansvar på lærerens skuldre og samvittighet. Jeg kan jobbe 60-70 timer i uka, og fortsatt ha dårlig samvittighet for ting jeg ikke har fått gjort. 

Som sagt så kommer det jo an på fagene. Skjønner godt at norsklærere har mer jobb enn alle andre lærere. Men hva mener du med at ting må dokumenteres når standpunkt settes? Må man virkelig skrive hvorfor eleven får karakteren til UDIR (eller de som har ansvaret for slikt)?

Jeg tror den eneste muligheten for at dere ikke skal bli helt utbrente, er å gi slipp på noen av oppgavene...  Altså må dere gjøre en litt mindre god jobb da, for å få en vanlig arbeidsuke. Bruk mindre tid på hver elev, hver oppgave som rettes, og mindre tid til planlegging i timen. For meg som elev er jo dette kjipt, men tenker at det er viktig at vi beholder gode lærere.

Anonymkode: 6516c...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke en person som er redd for å jobbe mye, det gjør jeg allerede nå på vgs med tanke på alle prøver og innleveringer vi har.

Jeg ser hvor mye arbeid det er, det gjør jeg. Jeg har jobb selv. og vet at ting som ser enkelt ut tar tid... Men jeg tenkte på hva som gjør læreryrket mer spesielt enn andre yrker? Advokater, sivilingeniører, leger? Alle jobber kan på en eller måte bli utmattende, med mindre man har en jobb hvor det er generelt lite å gjøre, og man rekker å ta flere pauser i løpet av dagen og likevel få gjort alt. Er det noen ting man kan gjøre, så er det å bli vant til å jobbe i litt høyere tempo. Jeg vet ikke hvor fort lærere jobber, for det ser jeg jo ikke utenom undervisningstid. 

Som sagt så kommer det jo an på fagene. Skjønner godt at norsklærere har mer jobb enn alle andre lærere. Men hva mener du med at ting må dokumenteres når standpunkt settes? Må man virkelig skrive hvorfor eleven får karakteren til UDIR (eller de som har ansvaret for slikt)?

Jeg tror den eneste muligheten for at dere ikke skal bli helt utbrente, er å gi slipp på noen av oppgavene...  Altså må dere gjøre en litt mindre god jobb da, for å få en vanlig arbeidsuke. Bruk mindre tid på hver elev, hver oppgave som rettes, og mindre tid til planlegging i timen. For meg som elev er jo dette kjipt, men tenker at det er viktig at vi beholder gode lærere.

Hvis en elev klager på standpunkt, må det være godt dokumentert. Det siste halvåret i 10. klasse er forøvrig det halvåret vi (i min kommune i hvert fall) slipper å skrive skriftlige halvårvurderinger på toppen av andre vurderinger. Sånn sett har jeg mindre å gjøre nå enn jeg hadde til jul. Disse sendes ikke til udir, men blir liggende ute til foreldrene og elevene og fungerer som dokumentasjon i kommunens systemer. Hvert halvår må jeg som lærer som regel skrive rundt 200 slike vurderinger. 

På toppen av dette skal det skrives individuelle opplæringsplaner og årsrapporter for alle elever med vedtak om spesialundervisning. Fristen for disse ligger som regel i det samme tidsrommet (nå) som halvårsvurderinger og vurdering av terminprøvene.

Det er klart man kan velge å gjøre mindre. For min egen del føler jeg et ansvar for å gi elevene gode vurderinger, særlig på trrminprøver. Andre lærere nøyer seg med korte svadasvar. Jeg er heldig som et ung, skriver raskt, relativt IT-kyndig og rimelig effektiv. For eldre lærere er dette en kamp to ganger i året. De færreste orker å jobbe 100 % I en viss alder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Example skrev (2 timer siden):

Hvis en elev klager på standpunkt, må det være godt dokumentert. Det siste halvåret i 10. klasse er forøvrig det halvåret vi (i min kommune i hvert fall) slipper å skrive skriftlige halvårvurderinger på toppen av andre vurderinger. Sånn sett har jeg mindre å gjøre nå enn jeg hadde til jul. Disse sendes ikke til udir, men blir liggende ute til foreldrene og elevene og fungerer som dokumentasjon i kommunens systemer. Hvert halvår må jeg som lærer som regel skrive rundt 200 slike vurderinger. 

På toppen av dette skal det skrives individuelle opplæringsplaner og årsrapporter for alle elever med vedtak om spesialundervisning. Fristen for disse ligger som regel i det samme tidsrommet (nå) som halvårsvurderinger og vurdering av terminprøvene.

Det er klart man kan velge å gjøre mindre. For min egen del føler jeg et ansvar for å gi elevene gode vurderinger, særlig på trrminprøver. Andre lærere nøyer seg med korte svadasvar. Jeg er heldig som et ung, skriver raskt, relativt IT-kyndig og rimelig effektiv. For eldre lærere er dette en kamp to ganger i året. De færreste orker å jobbe 100 % I en viss alder.

Skjønner. Men når jeg har fått standpunktkarakterer, så har jeg aldri sett begrunnelse. Det har vi alltid tatt muntlig.

Det er stor forskjell på lærere. Noen kan jeg anta jobber seg ihjel (oftest de beste lærerne jeg har hatt) og noen tar en kaffepause midt i timen og snakker om livshistorien sin (de dårligste lærerne jeg har hatt). Så jeg tror det handler om å gjøre noe midt i mellom for at man skal både gjøre en god jobb og ikke jobbe seg ihjel... Men jeg er glad i lærerne mine som bryr seg om hver enkelt elev, også utenom arbeidstida. Men det er trist at  gode lærere må jobbe gratis, mens dårlige lærere får likt betalt. Altså lønner det seg ikke så mye for en selv å være en god lærer, man får jo ikke betalt det ekstra man gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Lærere klager at det tjener så lite. Har alltid tenkt at lønnen må være 350k eller no. Men farsken heller. Gjorde et kjapt Google søk. Ser ut til at lærere har grunnlønn på ca. en halv million. Ikke dårlig for å undervise/kunne grunnskole pensum + 3 måneder fri hvert år 

Anonymkode: 2266b...35c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Skjønner. Men når jeg har fått standpunktkarakterer, så har jeg aldri sett begrunnelse. Det har vi alltid tatt muntlig.

Det er stor forskjell på lærere. Noen kan jeg anta jobber seg ihjel (oftest de beste lærerne jeg har hatt) og noen tar en kaffepause midt i timen og snakker om livshistorien sin (de dårligste lærerne jeg har hatt). Så jeg tror det handler om å gjøre noe midt i mellom for at man skal både gjøre en god jobb og ikke jobbe seg ihjel... Men jeg er glad i lærerne mine som bryr seg om hver enkelt elev, også utenom arbeidstida. Men det er trist at  gode lærere må jobbe gratis, mens dårlige lærere får likt betalt. Altså lønner det seg ikke så mye for en selv å være en god lærer, man får jo ikke betalt det ekstra man gjør.

Kravene til dette vil nok variere, men har blitt mer og mer viktig. Det har blitt mer merarbeid og mer jobb for hvert år som går, det er mitt inntrykk. Nye ting tillegges som regel kontaktlærere. For eksempel fikk vi i oppgave å dokumentere hvordan hjemmeundervisning for hver enkelt elev i hvert enkelt fag fungerte i fjor, uten at det ga noe ekstra lønn. Alt merarbeidet med skifter mellom gult og rødt nivå samt hjemmeskole,  har blitt belønnet med et klapp på skuldra og 0 kroner i overtid.

Det er en vanskelig balansegang. Jeg har satt grenser for meg selv. Svarer konsekvent ikke på meldinger fra foreldre etter jeg reiser fra jobb, og prøver å logge av det meste. Samtidig er det lenge siden man har hatt en frihelg. Sju uker sommerferie føles mer fortjent enn noen gang.

Så er det klart at om man skal holde ut, må man brenne for yrket. Det gjør de fleste, meg inkludert. Alt man gjør er for å hjelpe elever mest mulig. Det er bare synd at denne velvilligheten utnyttes til de grader.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lærere klager at det tjener så lite. Har alltid tenkt at lønnen må være 350k eller no. Men farsken heller. Gjorde et kjapt Google søk. Ser ut til at lærere har grunnlønn på ca. en halv million. Ikke dårlig for å undervise/kunne grunnskole pensum + 3 måneder fri hvert år 

Det er bare å begynne å jobbe. Du må bare ta en femårig utdanning først :)

Skrevet

De som syns lærere tjener mer enn nok og har mye fri, vet ikke nok om yrket.

Har dyp respekt for alle lærere og alt ansvaret de har. Vet om flere som ikke orket å utøve yrket mer pga totalbelastningen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du får bli lærer da. 500.000 er vel en gjennomsnittsinntekt i dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Leger, ingeniører og advokater får betalt for tiden de jobber.

Å slite seg ut gratis over tid gjør noe med motivasjonen.

Anonymkode: a5723...6d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tydeligvis er du ikke så kyndig i å finne frem relevant informasjon og bli opplyst via Google. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leger, ingeniører og advokater får betalt for tiden de jobber.

Å slite seg ut gratis over tid gjør noe med motivasjonen.

Ja, men så har jo de vanskeligere utdannelser.

AnonymBruker
Skrevet

Meldinger om tvungen lønnsnemnd i Oslo også nå...

Anonymkode: 1b376...a15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...