Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bokdamen skrev (11 minutter siden):

Er du helt sikker på at det er Unios versjon som ikke stemmer? 

Nei, helt sikker er jeg ikke, men ut fra tilgjengelig informasjon er det slik det ser ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir provosert over at så mange her er så utrolige påståelige. Selv om DU ikke har opplevd lærermangel akkurat der du bor, så er Norge et langt land med mer enn bare Østlandet og Sørlandet. Her på Møre er det flere skoler i distriktet som sliter med å få inn kvalifiserte lærere. Vi er like spente hvert år. Bekymret for hvordan neste år blir når nok en lærer går av pensjon. Hvis dere er villige til å flytte litt på dere, så er det nok lærerjobber der ute, skal du dere se :-)

Anonymkode: 62268...ddd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir provosert over at så mange her er så utrolige påståelige. Selv om DU ikke har opplevd lærermangel akkurat der du bor, så er Norge et langt land med mer enn bare Østlandet og Sørlandet. Her på Møre er det flere skoler i distriktet som sliter med å få inn kvalifiserte lærere. Vi er like spente hvert år. Bekymret for hvordan neste år blir når nok en lærer går av pensjon. Hvis dere er villige til å flytte litt på dere, så er det nok lærerjobber der ute, skal du dere se 🙂

Anonymkode: 62268...ddd

Jeg er mer bekymret for mangelen av elever i distriktene når det flyttes til større byer. Flere bygder kan knapt opprettholde skoletilbud fordi det mangler elever og det fødes ikke nok barn der eller at barna flytter til større byer med familiene sine. Det er mange grunner å flytte fra bygda og mangel på lærer på skolen er neppe blant hovedgrunnene. Det er heller snakk om jobbmuligheter, kommunale tilbud, nærhet til sykehus og andre fasiliteter, osv. 

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Hva er det som er skittent trekk?

Ifølge direktøren i Frevar ble det søkt dispensasjon hele 3 ganger, men fikk avslag alle 3 gangene. Er det ikke Unio sitt ansvar å innvilge dispensasjon i dette tilfelle?

Fra Aftenposten:

Han sier Frevar først søkte om dispensasjon hos Unio lokalt, for de åtte operatørene som var tatt ut i streik.

Fagforbundene har mulighet for å gi dispensasjoner som gjør at spesielt viktige funksjoner kan ivaretas under en streik.

– Vi vurderte brannfaren til å være stor. Derfor trodde vi det skulle gå greit, men så fikk vi avslag. Så søkte vi Unio sentralt, men også der ble det nei, sier Hellstrøm.

Han sier at Frevar til slutt søkte Unio lokalt om at det ble dispensasjon for kun én av de åtte operatørene, slik at vedkommende kunne overvåke anlegget for eventuelt å kunne slå alarm hvis det begynte brenne.

Men også det fikk vi avslag på, sier han.

Hellstrøm sier at han da straks tok kontakt med Fredrikstad brannvesen for å få en «second opinion».

Klokken 11 fredag kom brannvesenet på befaring.

– Vi ønsket en annen instans vurdering av om det virkelig var brannfare, slik vi hadde konkludert med. Brannvesenet mente det samme som oss. De mente det var akutt fare for at det kunne oppstå brann i avfallshaugen. Da måtte vi varsle Statsforvalteren. Da gikk det ikke lang tid før regjeringen grep inn, sier Hellstrøm.

– Hva tenker du om at Unio lokalt og sentralt ga avslag?

– Det har vært en lovlig streik, men jeg synes det er uheldig at vår argumentasjon ikke har slått gjennom.

KS-direktør arbeidsliv i KS, Tor Arne Gangsø, bekrefter at Fredrikstad kommune ba om dispensasjon for avfallsanlegget tre ganger.

– Unio avslo alle gangene. Det må Unio bære ansvaret for, sier han i en pressemelding.

Så Unio ble søkt dispensasjon 3 ganger, ga avslag 3 ganger, så tilkalles Brannvesenet på plass for å vurdere faren og etter at Brannvesenet har vurdert faren for brann som akutt blir Statsforvalteren varslet og Røe Isaksen blir blandet inn. Så langt virker det som om Frevar og kommunen har gjort det rette.

Men så hevder Unio at de var villige til å gi dispensasjon og at de til og med har gitt dispensasjon 2 timer før møtet med Røe Isaksen. Hvis dette stemmer, så burde Røe Isaksen ikke gått til tvungen lønnsnemnd på møtet. Så det er noe som ikke stemmer helt i Unios versjon av hendelsene. Unio innrømmer iallefall at de ga avslag hele 3 ganger fordi de vurderte situasjonen som ikke så livsfarlig. Da har de nok startet prosessen mot tvungen lønnsnemnd. Selve Røe Isaksen sier at på møtet hos ham virket det ikke som at situasjonen ville blitt løst og at tvungen lønnsnemnd var eneste løsning. Igjen er det noe som ikke stemmer helt i Unios versjon.

Det jeg tror har skjedd er at Unio tabbet seg ut med de 3 avslagene og ga KS sterke kort i hånda - noe KS brukte til det fulle. Da er det ikke KS sin skyld at de benyttet seg av muligheten Unio ga dem til å avslutte streiken. Det er nok Unio som bør gå i seg selv og vurdere sine interne rutiner for vurdering av søknader om dispensasjon.

Artig at du legger skylda på UNIO når TRI sier at ikke en av partene har skylda. 

UNIO sin versjon henger på greip. Det jeg gjerne skulle ha visst er hvordan dette er lagt fram de gangene det har blitt gitt avslag. For UNIO har gitt dispensasjon i hytt og vær. I følge UNIO har de fått nesten 4000 søknader og har godkjent over 3000 av dem. Her ser det også ut til at tillitsvalgte ved anlegget stiller seg uforstående, hvilket jeg finner påfallende. At de også gir dispensasjon når brannvesenet kom med sin vurdering viser, i mine øyne, at de er villig til å gi dispensasjon når det er reelle saker og at dette sannsynligvis ikke har vært kommunisert godt nok tidligere. Videre sier de at KS ikke var villig til å ta dispensasjonen når den kom, og at TRI derfor ikke hadde noe valg. Isåfall er det et skittent trekk. I det dispensasjonen kom kunne man ha fortsatt, man KS valgte altså å styre mot lønnsnemnd. Og TRI lot dem komme unna med det. Og sånn i motsetning til hva folk ser ut til å tro, i egne rekker får UNIO/UDF først og fremst kritikk for å være for tannløse og KS overkjøre dem. Så dette er ikke akkurat radikale vaktbikkjer. 

471F6CD0-F981-40FF-83AE-C361680A1E20.thumb.jpeg.df0417a14915dc39c194690169be76b4.jpeg

Anonymkode: 85327...290

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 19.43):

Vinterferie, påskeferie, høstferie og deler av juleferien er avspasering. Men i motsetning til i andre jobber, får ikke vi lærere velge når vi vil ta ut overtid/avspasere. 

Du avspaserer kanskje og tar ut ferie når det er billige feriereiser? Den muligheten har ikke vi lærere. 

Anonymkode: 2e148...8cb

Jeg er lærer ✌️ 

Så derfor trenger jeg ikke ta ut ferie/avspasering når det er billigere feriereiser, det kan jeg gjøre både juni og desember uten problemer. 

Og de fleste andre kan heller ikke det, for ungene har jo skole hvor de ikke får fri. 

Anonymkode: eddea...94a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil legge til at det kommer an på hva slags lærer man er. Kan ikke skjønne meg på at barneskolelærere jobber så mye. Ungdomsskolelærere driver jo med litt retting, men videregåendelærerne har vel mest å gjøre tenker jeg. Der er elevene også mer kravstore og sender oftere melding utenom arbeidstid for å få hjelp til faget. I tillegg til at mange vil ha gode karakterer, så da blir det litt mer mas. Og så er jo pensumet mye mer vanskelig også, som gjør at læreren må sette seg inn i det. Barneskolelærerne underviser mye i bare gloser og enkel matematikk som er lettere enn P-matte. Når det kommer til videregående, så har det også litt å si om man er realfags- eller språklærer.

Dette er refleksjonene til et barn. Dette vet du tilsynelatende ingenting annet om enn det du har erfart/erfarer som elev.

Anonymkode: 59b99...27f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (9 timer siden):

Nei, helt sikker er jeg ikke, men ut fra tilgjengelig informasjon er det slik det ser ut.

Arbeidsgiverne driver veldig skittent under denne streiken. Kan ikke presisere mer akkuratt nå fordi jeg er på jobb (men skulle vært i streik! Har ikke streiken én time siden jeg ble tatt ut, fordi arbgiver søker disp for alle på usant grunnlag). Men blant annet sykepleien.no skriver hvordan unio teppebombes med dispsøknader som sendes inn sent på kvelden med ekstremt korte frister. Fikk selv dispmelding etter kl 23 dagen før jeg egentlig skulle møte som streikevakt. 

Anonymkode: 80387...6d9

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er rart at Unio ikke erkjenner egne tabber x3, men prøver å legge hele skylda på KS og Røe Isaksen for tabbenes konsekvenser. Det sier mye om holdningene i fagforeningene. Røe Isaksen er en nøytral part som gjorde det han måtte gjøre når de 2 partene ikke kom til enighet. I bunn og grunn handler det om at Unio avslo en legitim søknad for dispensasjon hele 3 ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart at Unio ikke erkjenner egne tabber x3, men prøver å legge hele skylda på KS og Røe Isaksen for tabbenes konsekvenser. Det sier mye om holdningene i fagforeningene. Røe Isaksen er en nøytral part som gjorde det han måtte gjøre når de 2 partene ikke kom til enighet. I bunn og grunn handler det om at Unio avslo en legitim søknad for dispensasjon hele 3 ganger. 

Unio er livredde tvungen lønnsnemd, så de godkjenner ALLE søknader som indikerer fare for liv og helde. Tipper det er arbeidsgiver som ikke har begrunner søknaden tilstrekkelig (kanskje bevist til og med for å provosere frem tvungen lønnsnemd). 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er refleksjonene til et barn. Dette vet du tilsynelatende ingenting annet om enn det du har erfart/erfarer som elev.

Anonymkode: 59b99...27f

Regner med du er barneskolelærer?

Uansett, du står fritt frem for å argumentere mot og forklare hvorfor jeg tar feil. Og det stemmer, jeg vet ingenting bortsett fra det jeg har erfart som elev. Du står fritt til å forklare.

Anonymkode: 6516c...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Unio er livredde tvungen lønnsnemd, så de godkjenner ALLE søknader som indikerer fare for liv og helde. Tipper det er arbeidsgiver som ikke har begrunner søknaden tilstrekkelig (kanskje bevist til og med for å provosere frem tvungen lønnsnemd). 

Virkelig? Fordi tillitsvalgte i anlegget trodde selv at det ikke var fare for liv og helse. Så det er heller Unio som tabbet seg ut og viste muskler ved å avslå. Det henger ikke på greip at arbeidsgiver ikke begrunner det når det tilkalles Brannvesenet for second opinion som bekrefter arbeidsgivers vurdering. Så tillitsvalgte mener de vet bedre enn arbeidsgiver og Brannvesen om det er fare for liv og helse og brann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Virkelig? Fordi tillitsvalgte i anlegget trodde selv at det ikke var fare for liv og helse. Så det er heller Unio som tabbet seg ut og viste muskler ved å avslå. Det henger ikke på greip at arbeidsgiver ikke begrunner det når det tilkalles Brannvesenet for second opinion som bekrefter arbeidsgivers vurdering. Så tillitsvalgte mener de vet bedre enn arbeidsgiver og Brannvesen om det er fare for liv og helse og brann.

Ja virkelig! Her er vi bemannet opp som «aldri før», og får godkjent disper i hytt og gevær. Ledelsen lyver om risikoen ved å ikke innvilge og unio vet dette, men de tør ikke avslå fordi arb.giver vil varsle fare for liv og helse. Når tillitsvalgt hevder det ikke er fare for liv og helse på gjenvinningsstasjonen heller, så kan det se ut som de driver samme taktikk der som de gjør her. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

https://sykepleien.no/2021/06/oslo-teppebomber-oss-med-dispensasjonssoknader?cid=sm9535245409&fbclid=IwAR1ftfyDCk8UQF7XhhJkJeYxzpRjd9BX63ezPEUVSeJYhAZup3uab9pWuOs

https://www.nsf.no/fylke/oslo/nyheter/streiken-har-vist-sykepleiermangelen-i-oslo-kommune?fbclid=IwAR2mWtyagTOdiiJbYP4yUEhn9zcbUs3YXn04UoHX6COL3Ub_EOn0iTxj8Gk

Her ser du status i Oslo, og jeg vet at de har holdt på på samme viset  i kommunene også.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skifter du tema? 

Hva? Jeg snakker om hvordan streiken blir håndtert fra arbeidsgiversiden. Bytter ikke tema?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva? Jeg snakker om hvordan streiken blir håndtert fra arbeidsgiversiden. Bytter ikke tema?

Samtalen handler om noe og så begynner du å skrive om noe annet. Så jeg spør hvorfor. Dessuten er Oslo et eget område med egen tariffavtale (som ikke påvirkes av beslutningen i Fredrikstad?).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 19.39):

Men dere får fri hele sommeren, høstferie, to uker i julen, vinterferie og påskeferie, i tillegg til alle andre røde dager. 

Alle andre som har jobbet rævva av seg under korona, har ikke samme privilegiet. 

I tillegg må dere slutte med den tullete retorikken om hjemmekontor. Det er svært mange som ikke kan ha hjemmekontor. 

Dere tjener rundt 500. 000. Slutt og syt. Det er en god lønn, og lærere er faktisk ikke verdt mer. Kan ikke lønne noen 600.000 for å ha fri 100 dager i året. 

Anonymkode: eddea...94a

Jeg er lærer og har over 600 000 i lønn, med 100 dager fri i året. Misunnelig? 

Anonymkode: fe8f6...656

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er elev på vgs. Foreldrene mine jobber i kommunen (lavlønnsyrke, fagarbeider) og mener at det private er mye verre på alt. Arbeidsmengde, vilkår, men lønn er kanskje noe høyere, men ikke verdt arbeidsbelastningen. Er det sant at det er så mye bedre i det private? De oppfordrer meg til å ta høyere utdannelse, og deretter søke meg en offentlig jobb hvor jeg ikke trenger å stresse så mye... men jeg er en ambisiøs person.

Vil legge til at det kommer an på hva slags lærer man er. Kan ikke skjønne meg på at barneskolelærere jobber så mye. Ungdomsskolelærere driver jo med litt retting, men videregåendelærerne har vel mest å gjøre tenker jeg. Der er elevene også mer kravstore og sender oftere melding utenom arbeidstid for å få hjelp til faget. I tillegg til at mange vil ha gode karakterer, så da blir det litt mer mas. Og så er jo pensumet mye mer vanskelig også, som gjør at læreren må sette seg inn i det. Barneskolelærerne underviser mye i bare gloser og enkel matematikk som er lettere enn P-matte. Når det kommer til videregående, så har det også litt å si om man er realfags- eller språklærer.

Jeg er lærer på vgs, men kjenner lærere på alle trinn.

Når foreldrene dine snakker om rolige og trygge offentlige jobber, så er ikke lærerjobb en av de. Trygg - absolutt, og mye gode vilkår, men jeg har knapt møtt en eneste engasjert lærer som ikke synes jobben er tung og belastende, selv om den også er givende.

Du høres heller ikke ut som en person som ville trivdes med den type jobb de beskriver, så jeg ville absolutt ikke vært redd for å ta en utdannelse med mål om å jobbe i det private. Hvor du faktisk ender opp vet du ikke uansett.

Når det gjelder lærere og arbeidstid, så er det jo forskjellig hvor mye man gjør ut av det. Som sagt er jobben mentalt belastende på alle trinn (så mange hensyn som skal tas samtidig, å hele tiden balansere det å være en fagperson, omsorgsperson, oppdrager, diplomat, veileder). Så særlig ferske lærere må ofte velge om de vil jobbe døgnet rundt for å få til alt, eller gjøre en mindre god jobb og faktisk tvinge seg selv til å ha fritid for ikke å drukne. Mange av oss ligger da flatt på sofaen og ser i taket det meste av fritiden fordi man er utmattet. 

På barneskolen er det mye flere undervisningstimer, i mange ulike fag. Tenk deg en lærer som kommer på jobb 0800 eller før. Finner frem det hun skal til timen og leser mailer så langt hun rekker før timen begynner. Så har hun undervisning til kl 13, gjerne helt uten ordentlig pause, hun spiser med elevene. I alle mulige fag, som hun må ha funnet på kreative og morsomme opplegg til, som er tilpasset elevene i klassen. For på barneskolen kan man jo ikke akkurat ha så mye forelesning. Kl 13-15 er det å svare flere mailer, ha fellesmøter og/eller kontakt med foresatte, møter med kollegaer på trinnet. I tillegg er man jo sliten etter dagen og trolig ikke på sitt mest effektive. Er man heldig rekker man å begynne å planlegge opplegg for resten av uka, men det tar jo tid. Finne frem fargede ark til veggplakat, kopiere opp ting, lage sokkedyr til engelsktimen- barneskolelærerne jeg kjenner gjør fantastiske ting, men de jobber mye!

Anonymkode: 6aa37...65f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (10 minutter siden):

Samtalen handler om noe og så begynner du å skrive om noe annet. Så jeg spør hvorfor. Dessuten er Oslo et eget område med egen tariffavtale (som ikke påvirkes av beslutningen i Fredrikstad?).

Jeg har skrevet en del annet til deg også som du ignorerer. Forsøker å forklare hvilken strategi arbeidsgiversiden tar i denne streiken. De spiller skittent!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er elev på vgs. Foreldrene mine jobber i kommunen (lavlønnsyrke, fagarbeider) og mener at det private er mye verre på alt. Arbeidsmengde, vilkår, men lønn er kanskje noe høyere, men ikke verdt arbeidsbelastningen. Er det sant at det er så mye bedre i det private? De oppfordrer meg til å ta høyere utdannelse, og deretter søke meg en offentlig jobb hvor jeg ikke trenger å stresse så mye... men jeg er en ambisiøs person.

Hadde det bare vært så enkelt. Timene skal planlegges, og dette tar gjerne litt tid. Selv om man gjerne  lir litt mer dreven etter hvert og kan flyte litt på erfaring, så må dette gjøres. Jo yngre elevene er, jo mer tilpasning trengs det. "Litt retting" som du så fint kaller det er mange timer med jobb. Selv fikk jeg inn en bunke med ca. 90 terminprøver i norsk. Jeg vil tro det alene er et sted mellom 40 og 45 timer med ekstremt utmattende og energikrevende arbeid, som må tas i helger og på kveldstid etter jobb. Dette er selvfølgelig bare terminprøvene. Som norsklærer på 10. trinn skal jeg sette tre standpunktkarakterer per elev i dette faget alene. Alt må selvfølgelig være grundig dokumentert. Én klasse i norsk er 25 % av en lærerstilling i ungdomstrinnet. De fleste har flere enn én.

Og hadde jobben kan vært det faglige, hadde det hele vært rimelig ukomplisert. Det er dog ikke realiteten. Kontaktlærererjobben er det som er problemet. De fleste lærere hadde sagt nei til dette, om man hadde hatt et reelt valg. Man får ca. 20 000 kroner i året for denne jobben. For min del inkluderer det nærmere 50 utvkklingssamtaler og tilsvarende antall formelle elevsamtaler. Det renner gjerne inn med meldinger og forespørsler fra foreldre hver dag. Alle elever skal følges opp tett, og enhver konflikt blir skolens ansvar, eller da fort kontaktlærerens ansvar. Det er alt fra småkrangling på skolen, mobbing på snap, blikking, hærverk, rus, psykisk helse og generelt ungdomsopprør. Møter skal avholdes, og er ikke foreldrene fornøyde, er det læreren sin feil. Det er en tydelig forskyvning fra hjemmet til skolen, hvor alt som går galt på en eller annen måte ender opp som skolens ansvar. Kontaktlæreren føler dette ansvaret og tar med seg dette hjem. 

Det er mye som er fint med både det å være lærer og kontaktlærer, men det er også et underbetalt yrke som sliter med frafall og rekruttering. Det er ikke så rart. Hvis vi ønsker sommsamfunn at landets unge skal få, og beholde høy kvalitet på sitt personell, må det betales for. Etter min mening bør skolen styrkes med flere ansatte til å følge opp både spesialundervisning, psykisk helse og det sosiale. Nå legges for stort ansvar på lærerens skuldre og samvittighet. Jeg kan jobbe 60-70 timer i uka, og fortsatt ha dårlig samvittighet for ting jeg ikke har fått gjort. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...